Skip to content
☆☆☆☆☆ METAL & HARD ROCK 1986 ÓTA ☆☆☆☆☆

EMPYRIUM – Zene a szellemnek

Az Empyrium folkos, blackes, doomos, melankolikus metallal indult 1994-ben, majd az ezredforduló táján két nagyszerű akusztikus alapú albummal szélesítették zenei látóterüket. Néhány év szünet után 2014-ben tértek vissza a The Turn Of The Tides lemezzel, idén pedig Über den Sternen címmel jelent meg a minden korábbinál változatosabb színekben és hangulatokban megtestesülő új album, amelyről Schwadorf frontemberrel beszélgetett Milán Péter.





www.facebook.com/Empyriumfans







Az Empyrium első időszakát egy néhány éves szünet követte, majd 2010-től a folytatás és a 2014-es visszatérő album, a The Turn Of The Tides. Hat év elteltével miként vélekedsz a lemezről?

„Ma is elégedett vagyok a The Turn Of The Tides-zal, abban az időben ez a lemez reprezentált bennünket. 2010 és 2014 között nem tudtunk volna megírni egy olyan albumot, mint az Über den Sternen. Akkoriban, amikor a TTOTT anyagán dolgoztunk, komoly inspirációt jelentett a Dead Can Dance és Brendan Perry szólóalbuma, és mint minden más, az élet egyéb dolgainak és a zenének is megvolt a maga sajátos időszaka. Az Über den Sternen albumnak, valamint a régi kifejezésmódhoz való visszatérésnek 2020-2021-ben jött el az ideje – a TTOTT időszakában nem jöhetett volna létre.”
Hogyan jellemeznéd az Empyrium korai kiadványait, különös tekintettel a Where At Night The Wood Grouse Plays és a Weiland albumokra?

„A Where At Night The Wood Grouse Plays ma is az egyik kedvenc Empyrium albumom. Most is úgy gondolom, hogy a lemez rendkívül erős atmoszférát, hangulatot közvetít, nagyon szépen funkcionál egészként, annak ellenére, hogy az előadásmód nem mindenhol tökéletes. A Weiland kapcsán is hasonló dolgokat tudok elmondani, bár inkább a WANTWGP-t részesítem előnyben némiképp a sűrűbb, kompaktabb atmoszféra okán. De akkortájt mindkét lemez tökéletesen megtestesítette az Empyrium fejlődési irányát.”
Az új albumhoz kapcsolódó promó-anyagban azt lehetett olvasni, hogy rátaláltatok egy új egyensúlyra, ami a zenei tartalmat illeti. Én is így látom, mivel a kontrasztok soha nem voltak ilyen élesek egy Empyrium lemezen. Szép akusztikusok (Pl. Moonrise) black metalos részekkel váltakoznak (a címadó dal vagy a The Wild Swans) akár egy dalon belül is. Ez az ‘újonnan megtalált egyensúly’ hirtelen felismerésből következett vagy fel akartátok fedezni e két zenei határ között rejlő lehetőségeket?

„Nos, ezzel a polaritással már korábban is foglalkoztunk, leginkább talán a Songs Of Moors… anyagán – csak gondolj a The Ensemble Of Silence-re. Igazából nem terveztünk ilyesmit. Egyszerűen úgy alakult, hogy dalszerzés során híd képződött azon zenei formák között, amelyekkel már korábban is kifejeztük magunkat.”
Mikor kezdted el gyűjteni az ötleteket az Über den Sternen anyagához? Rendelkeztél egy előzetes koncepcióval, vagy a megszületett ötletek ‘maguktól’ formálták a zenei anyagot? Egy ilyen változatos anyag megírása igényel némi időt. Komponáláskor nyugodt körülményekre van szükséged?

„Minden dal 2015 és 2019 között íródott. Az anyagot Thomas és én a stúdiómban több fázisban írtuk meg – vagy inkább úgy fogalmaznék, hogy dolgoztuk ki -, amelyek hozzávetőlegesen egy hétig tartottak. Ezen intenzív alkalmakkor először az alapokat rögzítettük, majd hozzátettünk további hangszereket, a dobokat 2019-ben teljesen újravettem, az év végén rögzítettem az éneket, 2020 elején pedig a keverést és a maszterizálást végeztem el. A dalok egy része az újrahangszerelés és részek újraírásának valóságos utazásán esett át, mások viszont többé-kevésbé megmaradtak ugyanabban a formában a munka során. Ami a kérdés másik felét illeti, dalszerzéshez nyugodt lelkiállapotra van szükségem. Ha túl sok minden van a fejemben, akkor nem tudok írni, de nincs szükségem vörös borra vagy gyertyákra. Művészként állandóan inspirációkat gyűjtök, amelyeket elteszek egy ékszerdobozba, hogy a megfelelő időben elővegyem őket. Szükségem van a megfelelő időszakra ahhoz, hogy ezek az ihletforrások dalokká alakuljanak.”


EMPYRIUM – Über den Sternen (a 2021-es album)



Thomas hangja ismét nagyon szépen cseng az albumon, a te mélyebb hangszíneddel együtt remek összképet nyújt. Thomas általában a kész dalokra írja meg az énektémáit?


„Thomas a Weiland óta aktívan részt vesz a dalszerzésben.”
Tudomásom szerint Thomas a Müncheni Állami Operaházban énekel. Thomas nagy operákban szerepel a színpadon? Egyébként hogyan találkoztatok Thomasszal, majd lett az Empyrium tagja?

„Thomas a Müncheni Állami Opera kórusában énekel. Korábban szólóénekesként is működött, de jelenleg kevésbé szeretne középpontban lenni. Először a ’90-es évek végén találkoztam Thomasszal, amikor rövid ideig egy olyan (borzalmas) cégnek dolgoztam, ahol Thomas is dolgozott. Mindketten szerettük a metalt, barátok lettünk, később pedig csatlakozott az Empyriumhoz.”
Számomra az Empyrium zenéje mindig is a legtisztább szépség szigetét jelentette a mocsok és a káosz jelenkorában. Nem akarok nagyon patetikus lenni, de egy olyan valaki számára, aki szeret olvasni, ez a zene hasonló érzést kölcsönöz, mint amikor olyan német szerzőket olvasok, mint Novalis, Goethe, E.T.A. Hoffmann, vagy festők (Böcklin, David Friedrich stb.) képeit szemlélem, átélve a látottakat. Erősen romantikus képek, szerzők ezek, van bennük valami őszintébb, tisztább utáni vágyakozás… Erről a témakörről hosszan tudnék beszélni, de melyek a te inspirációs forrásaid az Empyrium zenéjéhez?

„Köszönöm a szép szavakat. Én ezt egyáltalán nem tartom patetikusnak! A német és a brit (természeti) romantika természetesen az Empyrium legnagyobb hatásai közé tartozik. Ezek közül természetesen a legfontosabbak: Goethe, Eichendorff, Herman Hesse, Lord Byron, John Keats, Edgar Allan Poe az írók részéről, és Böcklin, Kittelsen, Friedrich és Julius von Klever a festők tekintetében. Erősen kötődöm a természeti romantikusokhoz, különösen egy olyan korban, amikor az emberek azt gondolják, hogy a világunk a ‘tényeken’ és a ‘tudományon’ alapszik. Mennyire nevetséges. Edgar Allan Poe a tudományt úgy hívta, hogy ‘keselyű, melynek szárnyai tompa valóságok’. Ez számomra mindent elmond.

Lelkünk és szellemünk van, s ez alkotja lényünk magját, és biztos, hogy mindenkinek megvan a maga igazsága és ‘tényei’ a szellemi lényére alapozottan. Az elgondolás, miszerint egyetlen ‘igazság’ van, vagy ‘tények’ meghatározott köre, amihez mindenkinek kapcsolódnia kell, olyan alávaló gondolkodásmód, amivel én erőteljesen szemben állok. Az Empyrium zene a szellemnek. A bennünk élő szellemi lénynek, hogy szárnyakat adjon lelkünknek, és e vonatkozásban mindig van valami pozitív a zenénkben a melankólia ellenére. Úgy gondolom, hogy az Empyrium valójában a melankólia természete – ami egyszerre szomorú és felemelő.”



EMPYRIUM – The Three Flames Sapphire (a 2021-es Über den Sternen albumhoz)


Kapcsolódva az előző kérdéshez: miről szólnak az Über den Sternen szövegei és mit jelképez ez az érdekes cím?

„Ez egy jó folytatása az előző kérdésnek, mivel a fent említett művészekkel egyetemben az Empyrium zenéjének és szövegeinek esszenciája egy tájképet fest mint a lelkek tükörképét. Az ‘ahogyan lent, úgy fent’ elve érvényesül, ebben az esetben: ‘ami kívül, az belül’.

Részletek:

Sok költészetből és irodalomból származó hatás érvényesül a lemezen és számos inspiráció valós helyekből, s olyan legendákból, mítoszokból ered, amelyek a szülőföldem, a Rhön vidékét lengik körül. Ez szintén az európai romantikus művészet hatalmas szelleme.

Az In Three Flames Sapphire-ban újra az otthonom, a Rhön környéki fekete mocsárhoz látogatunk, a három kék láng legendájához. Ezt a három lángot éjszakánként lehet látni a mocsár fölött lebegni, és azt mondják, hogy ezek három fiatal szűz elátkozott lelkei. Egyik éjszaka vissza tudtak lépni emberi formájukba, és ellátogattak a közeli faluba egy ünnepségre – táncra. Minden falubeli férfit elbűvölt a három fiatal hajadon, de reggel újra vissza kellett térniük a mocsárba, ahol újra a három lánggá változtak, és ma is láthatók a ködös láp felett. Többé nem látták őket emberi alakjukban.

A következő dal – A Lucid Tower Beckons On The Hills Afar – tiszteletadás a Lichtenburg kastély felé, amely itt, a vidékünkön található. Olyan hely ez, amit nagyon szeretek, a kastélyt körülvevő erdő tiszta mágia. Amennyire a kastélyról szól ez a dal, annyira arról is, hogy az ember valahol otthon érzi magát, gyökeret ereszt egy bizonyos helyen. Akármikor meglátom a távolban ezt a hívogató öreg tornyot, azonnal otthon érzem magam, ami egy nagyon ősi és szívmelengető érzés.

A The Oaken Throne egy öreg tölgyerdőről szól a faluból, ahol felnőttem. Ez egy tiszteletnyilvánítás az öreg tölgy szépsége, ereje és ősi bölcsessége előtt. Az ősöreg fák ráébresztenek arra, hogy valami nagyobbnak a része vagy és nem az univerzum középpontja. Ha faluhelyen nőttél fel, biztosan tudsz ehhez kapcsolódni. Ezek az erdők játszóterek voltak, védelmet nyújtottak és királyságok voltak egyszerre; soha nem szabadna elvesztenünk magunkban ezt a kapcsolatot, hogy emlékeztessen bennünket arra, hogy valamennyien királyok és királynők vagyunk tölgyfa trónjainkon.









A The Archer egy téli dal, ismétlődő jellege szándékos, mivel a szöveg az évszakok örök körforgásáról szól, és főleg az eljövendő télről, ami befejezi a ciklust a Nyilas jegyében – The Archer.

A The Wild Swans dalban igazán nosztalgikus hangulatba kerülünk. Ez az album tündérmeséje. Ebben a dalban újra próbáltuk alkotni a klasszikus északi tündérmese népi, nem evilági, elvarázsolt hangulatát. Hans Christian Andersen A vadhattyúk című művéről szól, ami magában foglalja a tragikus történet klasszikus elemeit – az átkokat, embereket állatok alakjában, elvarázsolt helyeket és gonosz boszorkányokat a mostoha szerepében. A szöveg nem meséli el a teljes szöveget, inkább felvázol egy képet és keretet nyújt ahhoz, hogy a hangulat kibontakozhasson.

Az Über den Sternen cím már sok holddal azelőtt velünk volt, hogy a dal elkészült volna. A német költő, Friedrich Schiller egy gondolatán alapszik. A színházban hallottam ezt a sort, amikor híres darabját (A haramiák) néztem, és azonnal nagy hatást gyakorolt rám. Über den Sternen – micsoda gyönyörű cím ehhez az albumhoz, figyelembe véve, hogy az Empyrium név mit jelent. A csillagok felett…

Örök sóvárgásunkról szól, hogy megfejtsük az univerzum titkait, egyúttal megilletődünk mérhetetlensége előtt. Tévedésünk tragédiája, hogy azt gondoljuk, bölcsek és kifinomultak vagyunk. Ez ma nevetségesebb, mint bármikor korábban egy új vallássá vált tudománnyal. Nevetséges! Emberekként természetesen bölcsek lehetünk, de mindig engedelmeskednünk kell a természetünknek – ahonnan jöttünk –, ami valahol az éjszakai égbolt feketesége és egy csillag fénye között található.”
Szép az egyszerűségében bájos borító Fursy Teyssier-től. Olyan, mint egy tündérmese borítója…

„Sokat beszéltünk ötletekről vázlatokról, beletelt némi online chatelésbe, míg rátaláltunk a megfelelő motívumra, de onnantól kezdve Fursy gyorsan kidolgozta az illusztrációt. Fursy munkája nagyszerű és tökéletes a maga egyszerűségében és szép üzenetében.”



A régi szép időkben, amikor még voltak koncertek, az Empyrium számos remek műsort adott az Alcest zenészeivel és az említett Fursy Teyssier-vel. Annak idején hogyan állítottad össze az élő felállást?


„A felállást körültekintően állítottam össze olyan zenészekből, személyiségekből, akiket már ismertem és tudtam róluk, hogy szeretik az Empyriumot. Rengeteg munkát igényel a felkészülés a koncertekre, főleg ha olyan ritkán játszol, mint mi. Mindig a nulláról kell kezdeni, és valóban fel kell készülnöd. Egy állandóan turnézó zenekarnak természetesen sokkal kevesebbet kell dolgoznia, hogy rendes show-val álljon színpadra.”



A Prophecy ez évben ünnepli a 25. születésnapját. A kiadó mindig is híres volt kiadványai kivételes minőségéről a zenei tartalmat és a külcsínt illetően egyaránt. Mivel az Empyrium A Wintersunset… albuma volt a kiadó első kiadványa, a kapcsolat a zenekar és a kiadó között mindig különleges volt, úgy gondolom, kéz a kézben fejlődött a kettő, amire akkoriban talán senki nem gondolt volna. Mit tudnál mondani erről a speciális kapcsolatról?


„Ez olyan, mint egy régi házasság. Néha nem értünk egyet bizonyos dolgokban, a kor előrehaladtával mindkét fél egy kicsit furcsább lesz, de ez nem azt jelenti, hogy dédelgetjük egymást az úton, amit együtt járunk. Az évek során sok ajánlatot kaptam más kiadóktól, de mindig kitartottam a Prophecy mellett, mert jól érzem magam abban a világban, amit létrehoztunk. Én mint művész a zenekaraimmal együtt, producerként is, és a Prophecy, a kiadó kapcsán szintén.”
Lehet, hogy a mostani őrült idők közepette korai a kérdés, de szerinted van rá terv, vagy inkább esély, hogy ősszel megrendezik a Prophecy fesztivált?

„Ezt most senki nem tudná megmondani. De igen, valóban van szó róla, és remény is, hogy 2021-ben lesz Prophecy fesztivál!”
Mi a helyzet a többi zenekaroddal? Sun Of The Sleepless, The Vision Bleak…

„Jelenleg a The Vision Bleak új anyagán dolgozunk, és ugyan még némi időbe beletelik majd, amíg készen lesz az anyag, dalszerzés terén most ez foglal le.”








EMPYRIUM – Über den Sternen
(02/26 – Prophecy)

01. The Three Flames Sapphire
02. A Ludid Tower Beckons On The Hills Afar
03. The Oaken Throne
04. Moonrise
05. The Archer
06. The Wild Swans
07. In The Morning Mist
08. Über den Sternen

KERESÉS
AKTUÁLIS SZÁM
No. 346 – 2022/7-8
AKTUÁLIS GYŰJTŐI KIADÁS
No. 346 / Kiss
FACEBOOK
NÉPSZERŰ
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
CSELŐTEI LÁSZLÓ
vezető szerkesztő
  1. ICONIC
    Second Skin
  2. SAFFIRE
    Taming The Hurricane
  3. FIVE FINGER DEATH PUNCH
    AfterLife
  4. SOILWORK
    Overgivenheten
  5. COHEED AND CAMBRIA
    Vaxis II
Lénárd László
Lénárd László
LÉNÁRD LÁSZLÓ
főszerkesztő
  1. CAVE IN
    Heavy Pendulum
  2. THE HALO EFFECT
    Days Of The Lost
  3. SAFFIRE
    Taming The Hurricane
  4. FIVE FINGER DEATH PUNCH
    AfterLife
  5. DEF LEPPARD
    Diamond Star Halos
Pintér Miklós
Pintér Miklós
PINTÉR MIKLÓS
szerkesztő
  1. TOOL
    Fear Inoculum
  2. FAITH NO MORE
    The Real Thing
  3. PEARL JAM
    Vs.
  4. MEMPHIS MAY FIRE
    Remade in Misery
  5. IGNITE
    Our Darkest Days
PETŐFI X HAMMER
minden vasárnap 19 órától!
SPOTIFY – ZENÉSZFÜLLEL
NO. 340 – 2021/11-2022/01

HAMMER TV