Skip to content

Élő Fém: LITURGY, ÁKOS PORTELEKI – Bp., Instant-Fogas

Őszintén meg kell mondanom, korábban nem hallottam Porteleki Ákosról, de amikor beértem az Instant termébe, különös esemény közepébe, illetve peremére kerültem, amely valahol a(z egyszemélyes) koncert, a performansz, és a pantomimszerű mozdulatművészet határán egyensúlyozott. Porteleki egy dobszerelés mögött állt, de egyéb hangkeltő eszközök is a rendelkezésére álltak, amelyeket sorra meg is szólaltatott általam nem ismert szempontok szerint. A legérdekesebb talán a dobolása volt, melynek besorolásával meg sem próbálkoznék, de valószínűsítem, hogy több ütőhangszeres forrást is felkeresett. A jazz vélhetően ezek között volt. Emellett különös hangokat is kiadott ez a sajátságos művész, de egyéb eszközeivel is igyekezett egy experimentális audiális világot megteremteni. Olyan kísérletnek lehettem szem- és fültanúja, amely az én olvasatomban már közelítette a hangokkal történő laboratóriumi kísérletek világát, avagy a zenei törés-zúzást, de nem volt érdektelen a produkció. Ráadásul mindezt furcsa kelmékbe, rongyokba, miegyebekbe csavart alakok mozgáskultúrája kísérte. Mondhatni, hatásos felvezetés volt a főattrakcióhoz.

A New Yorkban székelő Liturgy peremvidékeken járó formáció: az extrém zenei színtéren is az egyik legszélsőségesebb jelenség az övék, s mivel én sem hallgatom őket túl gyakran, nálam is inkább csak fűszerként szerepelnek az étlapon. Viszont tudtam, hogy amit a tengerentúliak bemutatnak, különlegesség, így nem akartam elmulasztani a koncertet.

A Liturgy fő alakja, Haela Ravenna Hunt-Hendrix férfiként látta meg a világot, de később nemváltó műtéten esett át, így ma már nőként egzisztál. Liberális körökben óriási hozsannázás övezi az ilyesmit, s vannak köztük, akik még egy efféle extrém zenébe is belebonyolódnak, amennyiben szemléletüknek megfelelő dologra bukkannak, azonban kíváncsi lennék, hogy csak az említett nemváltás miatt kerülgetik a Liturgyt, vagy az istenkereső, filozófikus szövegeket is sikerül megközelíteniük. Költői kérdés, avagy felvetés.

Látva a tízezer darabra oszlott és állandóan mozgó extrém metal-mezőny, ezen belül is a black metal helyzetét, a töménytelen sok, átláthatatlan mennyiségű új formációt, már azon sem csodálkoznék, ha a szomszédasszony is black metalt játszana. Bizony, sok idő telt el azóta, hogy a black metal az észak-európai erdőségekben, havas hegycsúcsokban megbúvó mizantróp fiatalok, esetleg a Mediterraneum néhány a pogány múlton merengő hasonszőrű alakjának privilégiuma és szívügye volt. Ma már csaknem minden réteg, nem és korcsoport nyitott erre a szélsőséges zenére, ami talán megérne egy elemzést. Mindenesetre a Liturgy zavarba ejtő mivolta egymagában mutatja, hogy a dolgok milyen éles fordulatot vettek a műfaj „ártatlan”, „tiszta” ’90-es évekbeli valójához képest.

Hunt-Hendrix furcsán dallamos kántálásszerűséggel kezdte a műsort, a hangokat felvette, majd ezekből kíséret lett, míg egészen feldúsult, egyben kaotikussá vált az énekhang-özön. Az érdemi történések a zajáradat elszabadulásával startoltak. A 93696 című idei dupla albumot csak egyszer hallgattam meg, az is elég megterhelő élmény volt. Sokszor úgy tűnt, mintha a zajos black metal mellett egy klasszikus zenei darab is szólna, esetleg progos, vagy folkos dolgok, de az elektronikus effektek kimondottan idegesítők, fülbántóak a lemezen. A káoszt élőben is tapinthattuk, de mintha a koncerten mindez kontrolláltabb formában jelentkezett volna, mindenesetre az a ritka eset állt elő, hogy élő körülmények között több volt a fogódzó a produkcióban, mint hanghordozón.

A két gitár elég nagy örvénylést produkált (Mario Miron a másik játékos), s nehéz volt megszokni, hogy mindezt egy női ruhában, rövid szoknyában, spagetti pántos fölsőben mutatkozó zenekarvezető irányítja. A Liturgy basszusgitárosa is nő (Tia Vincent-Clark), egy faarccal pengető hétköznapi megjelenésű asszonyság, aki itt az utcában is lakhatna, de hangszere brutális erővel dörrent meg. Jól is játszott, nagyon komolyak voltak a basszustémák. Akárcsak ritmushangszeres társának, Leo Didkovskynak a dobtémái, akit viszont a füstfellegek miatt nem láthattunk.

Mint említettem, ezen a koncerten áttekinthetőbbek voltak a vonalak, mint lemezen, s néha egészen odáig tisztult a kép, hogy egy-egy riffet konkrétan is meg lehetett ragadni, akár füllel is követni. Ezek között nemcsak black metalosak voltak, hanem néhány djent-jellegű téma is, melyekről a Meshuggah világa jutott eszembe. Ebből is látszik, hogy egy olyan experimentális társaság, mint a Liturgy, nem műfajokban gondolkozik. Hogy én mit gondolok konkrétan a látott/hallott produkcióról, nehezen tudnám egzakt formába önteni, de tény, hogy érdekes, egyedülálló, amit a kvartett előad. Kísérletező kedvűek előnyben. Mást aligha tudnának megszólítani.

M. P.

KERESÉS
Hammerworld no. 355
keresd az újságosoknál!
régi lapszámainkat
KERESD A LAPTAPIR.HU-n!
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
CSELŐTEI LÁSZLÓ
vezető szerkesztő
  1. DVNE
    Voidkind
  2. JUDAS PRIEST
    Invincible Shield
  3. BRUCE DICKINSON
    The Mandrake Project
  4. DAATH
    The Deceivers
  5. MUDFIELD
    Fehér Zászló
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
Zubor OLLY
online szerkesztő
  1. BORKNAGAR
    Fall
  2. VLTIMAS
    Epic
  3. MADDER MORTEM
    Old Eyes, New Heart
  4. SOVEREIGN
    Altered Realities
  5. JOB FOR A COWBOY
    Moon Healer
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
posta jános
szerkesztő
  1. BLOODRED HOURGLASS
    The Sun Still In Me (dal)
  2. CAVALERA
    Escape To The Void (dal)
  3. MINISTRY
    Goddamn White Trash (dal)
  4. BAD OMENS x POPPY
    VAN (Live) (dal)
  5. SOFT PLAY
    Act Violently (dal)
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw