Skip to content

Élő Fém: IMPERIAL TRIUMPHANT / THE PÁNDI BALÁZS SMOOTH JAZZ EXPLOSION – Bp., Robot

Nem vagyok Pándi Balázs munkásságának nagy ismerője, de tudom, hogy dobol és sok más mellett a japán noise-fejedelem Merzbow-val is volt közös akciója. Itt és most az amerikai Imperial Triumphant eleve nehéz ügye előtt nehezíthette tovább az egybegyűltek sorsát. Pár percet láttam a produkcióból, de annyit leszűrtem, hogy impresszív volt a dobolás, még ha nem is nagyon hallgatok itthon ilyesmit. A kísérleti dolgok sokfélék, bizonyos szeleteivel élek olykor, másoktól tartom a harminchárom lépés távolságot. Pándi műsorát távolról szemléltem.

Ha jól számolom, harmadízben járt nálunk a New York-i Imperial Triumphant. Az előző koncert kimaradt, de a régi düreres fellépés emléke megmaradt bennem, így nem szűz füllel érkeztem a Robotba. A lemezeket pedig hallottam. Az átszerelés alatt death metal klasszikusok szóltak (Vader, Massacre, Obituary stb.), mintegy kitekintve a távoli hatásokra. Hogy az eleve nagyon tüskés zenének további súlyt, sőt, szürrealitást és egyfajta személytelenséget, szimbolikus tartalmat adjanak, a trió jellegzetes szarvakkal ellátott, aranyszínű maszkokban lép színpadra, vagyis a vizualitás erős hatást gyakorol a teljes élmény vonatkozásában.

Ha a metalt mint kiindulópontot tekintjük, az Imperial Triumphant elérte a műfaj(ok) határpontját, határpontjait, de a lemezek azt sugallják, hogy az trió nem kíván megállni, bármilyen pozícióba belehelyezkedni. Kétségtelen, hogy a zene komplex, maximálisan őrült és experimentális, metal-értelemben gyors és brutális is tud lenni, az amerikai kísérletezők nem elégednek meg ennyivel. Számaikban a black metalt végletekig kifacsart, disszonáns témákkal adagolják, melyek között akadnak, amelyek már fájdalmasak a fülnek. A hangszereket illetően érdekes, hogy egyiknek sincs alá- vagy fölérendelt szerepe a többihez képest. A gitár mellett a basszus is ugyanakkora súllyal bír, sőt, kiemelt basszustémákra figyelhettünk fel, és a dobolás is elképesztő: rendezett, kontrollált káosz. Ahogyan maga a zene is ráncba szedett, vagy ezzel a törekvéssel jellemezhető jazz-black-örvénylés.

Mindezt pedig tetézte Zachary Ilya Ezrin gitáros/énekes érzelmileg fűtött vad acsargása, hörgése. Ilyen koncertet, efféle zenét nem lehet gyatra hangzással élvezni – más kérdés, hogy az „élvezet” kifejezés itt mennyire állja meg a helyét bármilyen értelemben -, szerencsére az arányok rendben voltak a kis klubban, s a kb. órás előadást kellő hangosításbeli támogatással szenvedhettük, örömmel átitatva kínlódhattuk végig. Végül is nem lehet mondani, hogy nincs valamiféle rendszer az Imperial Triumphant zenéjében, s ezt a struktúrát megtalálni legalább annyira a közönség, a hallgatók feladata, mint a zenészeké kigondolni, megkomponálni.

M. P. 

KERESÉS
Hammerworld No. 353
kapható országszerte!
DIGITÁLIS KIADÁSOK
a laptapír kínálatában!
FACEBOOK
NÉPSZERŰ
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
CSELŐTEI LÁSZLÓ
vezető szerkesztő
  1. TEMIC
    Terror Management Theory
  2. TESSERACT
    War Of Being
  3. OF MICE & MEN
    Tether
  4. GRAND MEXICAN WARLOCK
    Eulogy
  5. ANGELUS APATRIDA
    Aftermath
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
Zubor OLLY
online szerkesztő
  1. DYING FETUS
    Make Them Beg For Death
  2. CANNIBAL CORPSE
    Chaos Horrific
  3. SVALBARD
    The Weight Of The Mask
  4. CRYPTOPSY
    As Gomorrah Burns
  5. BLACKBRIAR
    A Dark Euphory
Milan Peter - 300p
Milan Peter - 300p
Milán Péter
munkatárs
  1. WOLVENNEST
    The Dark Path To The Light
  2. SICUT GLACIES
    Kalde Minner Fra Fortiden
  3. MYRKUR
    Spine
  4. RIVERS ABLAZE
    Omnipresence
  5. DREAM UNENDING/WORM
    Starpath
HAJÓGYÁR x hw