Skip to content

DARK SANCTUARY: Cernunnos

A francia Dark Sanctuary 1996 és 2009 között működött, de két évvel ezelőtt újjáalakult. A nagyjából a neoklasszikus/darkwave-vonalra ráültethető zenekar szép diszkográfiával rendelkezik, s aki szereti az olyan csapatokat, mint az Arcana, az Elend, a Die Verbannten Kinder Evas, vagy a Dargaard, biztosan a Dark Sanctuary is a látóterébe került valamelyik lemez kapcsán. A franciák a metalt is kipróbálták a 2017-es Metal című albummal, de nem állt jól nekik, remélem, csak egyszeri próbálkozás volt. Iterum címmel 2021-ben megjelent egy EP három szerzeménnyel, s a kitűnő anyagot rendszeresen hallgatom. 2009-ben jelent meg a Dark Sanctuary utolsó normális lemeze – a Metalt nem sorolom ezek közé -, s tizennégy év elteltével készült el a folytatás. A Cernunnos kelta istenről elnevezett új album tizenegy tételben szólaltatja meg a Dark Sanctuary zenéjét.

Olyan a Dark Sanctuary és a hasonló csapatok művészete, mintha a klasszikus zenék mai továbbélését hallanánk, még ha ebben van is némi túlzás. Olyan értelemben is kiegészítésre, pontosításra szorul ez a kijelentés, hogy ezek a csapatok, jelesül a Dark Sanctuary, egyéb zenei elemekkel dúsítják fel a hangzásukat. Ilyenek a népzenei formák, a dark ambient, vagy az elektro-hangzások. A Dark Sanctuary nem él túl sok ehhez hasonló külső befolyással, de a sorok között néha érezni a népzenei hatásokat. Ezt is mértékkel, ízléssel, ahogyan a tematika megköveteli.

A Dark Sanctuary hangzásvilágában eminens szerepe van az éneknek, ami természetesen női és valójában uralja az egész produkciót. Ezt jó értelemben kell venni, ugyanis az énektémák igazán változatosak, sokrétűek, a zenével erős szimbiózisban leledznek. Hallgassuk meg a Sólstöður című dalt, melynek folk-ihlette éneke, sámánszerű hangulata üde színfoltja az albumnak, de az Un Jour is szép, melyben a vonós hangszerek dominálnak, egy kicsit teret engedve a zenének, kvázi „felszabadulva” az ének alól.

A Cernunnos, miképpen a hasonló karakterű lemezek, számos meghallgatást igényelnek, hogy az ember átlássa, éppen merre kanyarognak a szerzemények folyói; hogy a „kacskaringós” énektémák legalább részben ismerősként csengjenek a következő alkalommal. Úgy tűnik, a zenekar folytatta a korábbi utat, de mintha új színek, fénynyalábok is rákerültek volna a palettára, a zenei tájképükre. Tán korai elhelyezni a Cernunnost a teljes életműben, de ennek nincs is nagy jelentősége. A lényeg, hogy folytatódik a zenekar Odüsszeiája.

KERESÉS
MEGJELENT A DECEMBERI
DIGITÁLIS KÜLÖNSZÁM!
DIGITÁLIS KÜLÖNSZÁMOK
dec  |  nov  |  okt  |  szept
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
vezető szerkesztő
  1. POKOLGÉP
    Vissza sose nézz
  2. ROAD
    Az utolsó rapszódia
  3. MARILYN MANSON
    One Assasination Under God
  4. AVATARIUM
    Between You god The Deveil and The Dead
  5. VOIDFALLEN
    The Rituals of Resilience
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
online szerkesztő
  1. GAEREA
    Coma
  2. THE BROWNING
    Omni
  3. TRIBULATION
    Sub Rosa In Aeternum
  4. IOTUNN
    Kinship
  5. VOLA
    Friend Of A Phantom
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
szerkesztő
  1. YESTERDAZE
    Don't Bother (dal)
  2. PAPA ROACH
    The Ending (dal)
  3. SEVEN HOURS AFTER VIOLET
    Float (dal)
  4. POPPY
    Have You Had Enough (dal)
  5. AKELA
    Fáklyával a Pokolban (dal)
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw