Skip to content

CRUCIAMENTUM: Obsidian Refractions

Ha leszámítjuk a Death, a Suffocation, az Entombed végeláthatatlan sorokban érkező klónjait, ezzel ugyan a műfaj nagyrészétől megszabadultunk, itt maradnak azok a death metal csapatok, amelyekkel valóban érdemes foglalkozni. Ezek közé sorolható a 2009-ben alakult Cruciamentum, mely csapat kisebb kiadványok után 2015-re állt készen a Charnel Passages debütalbum kiadására. Az eltelt évek során csak egyetlen 7” készült (Paradise Envenomed): egy Absu-átirat mellett csak egyetlen saját számot tartalmazott. Ugyanakkor ennyi is elég volt ahhoz, hogy a Cruciamentum jó névnek számítson az undergroundban. 2023 végére hozták tető alá a Charnel Passages folytatását.

Ha valaki ettől tartott volna, az 50%-ban amerikaivá lett, eredetileg brit banda nem kezdett el kísérletezni – az Obsidian Refractions anyagán is maximálisan hűek maradtak a death metal olyan meghatározó csapatok által lefektetett alapjaihoz, mint a Morbid Angel, a Vader, az Incantation, az Immolation, vagy a Demigod. Az alapanyag tehát a kettes albumhoz is adott volt, kérdés, hogy a négyes mit kezdett vele. Miként a bemutatkozó lemezen tették, a második albumon is értő kezekkel nyúltak az izzó, lávaszerű matériához.

Az említett alapbandák által lefektetett fundamentum jó kiindulópont lehet a Cruciamentum által előirányzott death metal körülírására. A hangsúly a jó témákon áll vagy bukik: ismételhetjük az axiómát a death metal kapcsán. Nem állítható, hogy az efféle death metalt nem művelik elegen – pl. a közelmúltban a Phobocosm is erős albummal jelentkezett -, azonban a Cruciamentum hallhatóan elég körültekintően építette fel monstruózus tételeit. Daniel Lowndes és Daniel Rochester a műfaji követelményeknek eleget téve, de kreatívan állt a dalszerzéshez. Példának állítanám a Necropolis Of Obsidian Mirrors tételt, amely mind a tempókat, mind a hangulatokat, mind magát a riffelést tekintve az egyik legváltozatosabb szerzemény a lemezen. Az ezt követő Scorn Manifestation a Morbid Angel-iskolába illő riffeléssel indul, majd így is folytatódik – a váltásokkal, szólókkal, díszítésekkel, hörgésekkel együtt ez egy kevésbé cirkalmas szám.

A játék precíz, feszes, az összkép szigorú, néha felvillanásszerű atmoszferikus részek ékelődnek az éles riff-szirtek közé, hogy egy brutális tempó kiegyenesítse a frontvonalakat. A produkció súlyos, tömény, de nincs zaj a zaj kedvért: átlátható, áttekinthető a megszólalás. Az irányvonal kedvelői számára biztos pont.

KERESÉS
MEGJELENT A DECEMBERI
DIGITÁLIS KÜLÖNSZÁM!
DIGITÁLIS KÜLÖNSZÁMOK
dec  |  nov  |  okt  |  szept
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
vezető szerkesztő
  1. POKOLGÉP
    Vissza sose nézz
  2. ROAD
    Az utolsó rapszódia
  3. MARILYN MANSON
    One Assasination Under God
  4. AVATARIUM
    Between You god The Deveil and The Dead
  5. VOIDFALLEN
    The Rituals of Resilience
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
online szerkesztő
  1. GAEREA
    Coma
  2. THE BROWNING
    Omni
  3. TRIBULATION
    Sub Rosa In Aeternum
  4. IOTUNN
    Kinship
  5. VOLA
    Friend Of A Phantom
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
szerkesztő
  1. YESTERDAZE
    Don't Bother (dal)
  2. PAPA ROACH
    The Ending (dal)
  3. SEVEN HOURS AFTER VIOLET
    Float (dal)
  4. POPPY
    Have You Had Enough (dal)
  5. AKELA
    Fáklyával a Pokolban (dal)
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw