Az Ördög a részletekben

Az eleinte hús-vér Eddie-ből nagyon hamar egy szabadon formálható ‘gyurmafigura’ lett, akit a zenekar tetszőleges környezetbe és szituációba helyezhetett Derek Riggs illusztrátor segítségével. Eddie alakja azonban ezzel az állandó metaformózissal együtt is szinte minden szerepében klasszikussá vált, így a Number borítóján az Ördöggel bábozó óriásként is.

Riggs eredetileg a Number LP-t díszítő festményt szánta az 1981 júniusában megjelenő Purgatory kislemez borítójának, de Rod Smallwood menedzser úgy ítélte, túl jó a kép egy kislemezhez, ezért új festményt kért. Riggs közben már egyébként is festette az ördög Eddie-t, ezért kézenfekvő volt azt felhasználni.

1982 februárjában a Run To The Hills kislemez vezette fel a Bruce Dickinsonnal készült első albumot. A borítóképe egy olyan festmény, amelyet Riggs kedvtelésből festett. Amikor Smallwood meglátta a kész művet, rögtön elfogadta, csak némi tolldíszt kért Eddie fejszéjére, hogy tomahawkként jobban passzoljon a dal indián kontextusához. Riggs elmondása szerint ez az egyik legjobban sikerült festménye.

Később Smallwood új képet rendelt Riggstől egy újabb kislemezhez egészen rövid határidővel. Festőnk éjt nappallá téve alkotott, de a találkozón még mindig csak egy közel kész állapotú művet tudott felmutatni. Smallwood úgy ítélte, hogy a kép már abban az állapotában is tökéletes, sőt olyan jó, hogy a kövekező nagylemez borítója lesz belőle. Ezért Riggsnek új képet kellett festenie a kislemezhez… Ez utóbbi lett a tűzből egy levágott ördögfejjel kisétáló Eddie.

Némi ellentmondás érzékelhető? Bizony, valaki itt rosszul emlékszik a történtekre. Az biztos, hogy a Purgatory egy szépen kidolgozott portré, ezzel szemben a Number kislemez festménye viszonylag egyszerű, talán mondhatjuk, hogy rohammunka. A Run To The Hills tökéletes a kimunkált főalakokkal, a háttérrel és a pokolbeli lények seregével, a Number LP egyszerűbb és valóban látható rajta az a befejezetlenség, amire Riggs utalt egy nyilatkozatában. Itt kevésbé kidolgozott az ördög szárnya, Eddie jobb lába is furcsán hat, illetve az emberek/lények is csak sziluettként szerepelnek.

Elmondása szerint Riggs szerette volna még Margaret Thatchert is ráfesteni, és ez alapján feltételezhetően, további néhány felismerhető figurát is. Mindez elmaradt, de a festmény így is klasszikus lett.

Véleményem szerint Riggs a Run To The Hills képét festette először. (Eddie fejszével, ismerős?) Amikor Smallwood képet kér a Killers album után három hónappal megjelenő Purgatory dalhoz, akkor azt mutatja neki. Smallwoodnak tetszik, de inkább megtartaná a következő borítóhoz. Riggs ezután befejezi a már elkezdett Purgatory képet a kislemezhez. Eltelik fél év, közben Paul Di’Anno távozik, Dickinson érkezik, a zenekar pedig turnézik. Születnek az új dalok az új albumhoz, a címadó az utolsók között. Mi legyen a felvezető kislemez? Run To The Hills. Mivel a már meglévő kiváló kép jobban illeszkedik témájában a dalhoz, ezért Smallwood nagyon rövid határidővel kér egy újabb képet a nagylemezhez. Ez lesz a bábozós festmény.

A hasonló című kislemez négy héttel később jelenik meg. Riggs talán maga is megunja a témát, talán Smallwood és a zenekar kérése, de az Ördög lefejezésével lezárja ezt a ‘történetet’.

A Purgatory/Run To The Hills/Number LP/Number kislemez négyesét követően jó ideig nincs is ördögábrázolás a borítókon. Valószínűleg a zenekar jobbnak látta nem erőltetni ezt a vonalat, tekintve, hogy milyen boszorkányüldözésnek volt kitéve a műfaj az Egyesült Államokban – nem kis mértékben éppen a Number LP borítója miatt. Sátáni erő később talán csak az A Real Dead One festményén (FM 666, Radio Hell) és a Dickinson távozásakor kiadott Hallowed Be Thy Name kislemezen mutatkozik, még a Somewhere In Time mindent rejtő borítója sem utal az ördögi figurára. 

Néhány további érdekesség

Riggs sokszor évekig nem látta viszont a festményeit. A legtöbb eredeti kép Steve Harris házában rejtőzik, de Smallwood is megtartott néhányat.

Az Ördöggel bábozó Eddie ötletét egy Dr. Strange képregény borítójáról vette át Riggs. (No. 177 – The Cult And The Curse)

Az Ördög arcát pedig Salvador Dalíról mintázta.

Az S.O.D. zenekar 1999-es Bigger Than The Devil borítója a Number festményét parodizálja.

KERESÉS
AKTUÁLIS SZÁM
No. 344 – 2022/5
AKTUÁLIS GYŰJTŐI KIADÁS
No. 344 – 2022/5
FACEBOOK
NÉPSZERŰ
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
CSELŐTEI LÁSZLÓ
vezető szerkesztő
  1. FOZZY
    Boombox
  2. BLACK SWAN
    Generation Mind
  3. DARE
    Road To Eden
  4. IBARAKI
    Rashomon
  5. RONNIE ATKINS
    Make It Count
Lénárd László
Lénárd László
LÉNÁRD LÁSZLÓ
főszerkesztő
  1. SLAYER
    South Of Heaven
  2. GHOST
    Impera
  3. RONNIE ATKINS
    Make It Count
  4. DESTRUCTION
    Diabolical
  5. DECAPITATED
    Cancel Culture
Pintér Miklós
Pintér Miklós
PINTÉR MIKLÓS
szerkesztő
  1. TOOL
    Lateralus
  2. MARK LANEGAN
    Phantom Radio
  3. AIRBAG
    Identity
  4. MALEVOLENCE
    Malicious Intent
  5. IGNITE
    Ignite
SPOTIFY – HANGPRÓBA
NO. 340 – 2021/12-2011/01
SPOTIFY – ZENÉSZFÜLLEL
NO. 340 – 2021/11-2022/01

HAMMER TV

Black And Gold címmel augusztus 19-én jelenik meg a dögös, metalos rock’n’rollt nyomató svéd Thundermother ötödik albuma, a 2020-as Heat Wave lemez utódja, második előzetesként pedig a klippel kísért I Don't Know You dallal lehet barátkozni.
Övergivenheten (kb. elhagyatottság) címmel augusztus 19-én jelenik meg az új Soilwork album, a 2019-es Verkligheten lemez utódja, első előzetesként pedig a klippel kísért címadó dallal lehet ismerkedni. A svédek legutóbbi kiadványa a 2020 végén megjelent A Whisp of the Atlantic EP volt.
Még 2018 végén vált netes szenzációvá a metalt tradicionális mongol hangszereken és énektechnikával előadó The Hu zenekar, az első lemezük pedig The Gereg címmel jött ki 2019 szeptemberében. Úgy volt, hogy a Sabaton vendégeként hozzánk is eljutnak majd, de a pandémia nem csupán ezt a tervüket tette tönkre.