Skip to content

Az Ördög a részletekben

Az eleinte hús-vér Eddie-ből nagyon hamar egy szabadon formálható ‘gyurmafigura’ lett, akit a zenekar tetszőleges környezetbe és szituációba helyezhetett Derek Riggs illusztrátor segítségével. Eddie alakja azonban ezzel az állandó metaformózissal együtt is szinte minden szerepében klasszikussá vált, így a Number borítóján az Ördöggel bábozó óriásként is.

Riggs eredetileg a Number LP-t díszítő festményt szánta az 1981 júniusában megjelenő Purgatory kislemez borítójának, de Rod Smallwood menedzser úgy ítélte, túl jó a kép egy kislemezhez, ezért új festményt kért. Riggs közben már egyébként is festette az ördög Eddie-t, ezért kézenfekvő volt azt felhasználni.

1982 februárjában a Run To The Hills kislemez vezette fel a Bruce Dickinsonnal készült első albumot. A borítóképe egy olyan festmény, amelyet Riggs kedvtelésből festett. Amikor Smallwood meglátta a kész művet, rögtön elfogadta, csak némi tolldíszt kért Eddie fejszéjére, hogy tomahawkként jobban passzoljon a dal indián kontextusához. Riggs elmondása szerint ez az egyik legjobban sikerült festménye.

Később Smallwood új képet rendelt Riggstől egy újabb kislemezhez egészen rövid határidővel. Festőnk éjt nappallá téve alkotott, de a találkozón még mindig csak egy közel kész állapotú művet tudott felmutatni. Smallwood úgy ítélte, hogy a kép már abban az állapotában is tökéletes, sőt olyan jó, hogy a kövekező nagylemez borítója lesz belőle. Ezért Riggsnek új képet kellett festenie a kislemezhez… Ez utóbbi lett a tűzből egy levágott ördögfejjel kisétáló Eddie.

Némi ellentmondás érzékelhető? Bizony, valaki itt rosszul emlékszik a történtekre. Az biztos, hogy a Purgatory egy szépen kidolgozott portré, ezzel szemben a Number kislemez festménye viszonylag egyszerű, talán mondhatjuk, hogy rohammunka. A Run To The Hills tökéletes a kimunkált főalakokkal, a háttérrel és a pokolbeli lények seregével, a Number LP egyszerűbb és valóban látható rajta az a befejezetlenség, amire Riggs utalt egy nyilatkozatában. Itt kevésbé kidolgozott az ördög szárnya, Eddie jobb lába is furcsán hat, illetve az emberek/lények is csak sziluettként szerepelnek.

Elmondása szerint Riggs szerette volna még Margaret Thatchert is ráfesteni, és ez alapján feltételezhetően, további néhány felismerhető figurát is. Mindez elmaradt, de a festmény így is klasszikus lett.

Véleményem szerint Riggs a Run To The Hills képét festette először. (Eddie fejszével, ismerős?) Amikor Smallwood képet kér a Killers album után három hónappal megjelenő Purgatory dalhoz, akkor azt mutatja neki. Smallwoodnak tetszik, de inkább megtartaná a következő borítóhoz. Riggs ezután befejezi a már elkezdett Purgatory képet a kislemezhez. Eltelik fél év, közben Paul Di’Anno távozik, Dickinson érkezik, a zenekar pedig turnézik. Születnek az új dalok az új albumhoz, a címadó az utolsók között. Mi legyen a felvezető kislemez? Run To The Hills. Mivel a már meglévő kiváló kép jobban illeszkedik témájában a dalhoz, ezért Smallwood nagyon rövid határidővel kér egy újabb képet a nagylemezhez. Ez lesz a bábozós festmény.

A hasonló című kislemez négy héttel később jelenik meg. Riggs talán maga is megunja a témát, talán Smallwood és a zenekar kérése, de az Ördög lefejezésével lezárja ezt a ‘történetet’.

A Purgatory/Run To The Hills/Number LP/Number kislemez négyesét követően jó ideig nincs is ördögábrázolás a borítókon. Valószínűleg a zenekar jobbnak látta nem erőltetni ezt a vonalat, tekintve, hogy milyen boszorkányüldözésnek volt kitéve a műfaj az Egyesült Államokban – nem kis mértékben éppen a Number LP borítója miatt. Sátáni erő később talán csak az A Real Dead One festményén (FM 666, Radio Hell) és a Dickinson távozásakor kiadott Hallowed Be Thy Name kislemezen mutatkozik, még a Somewhere In Time mindent rejtő borítója sem utal az ördögi figurára. 

Néhány további érdekesség

Riggs sokszor évekig nem látta viszont a festményeit. A legtöbb eredeti kép Steve Harris házában rejtőzik, de Smallwood is megtartott néhányat.

Az Ördöggel bábozó Eddie ötletét egy Dr. Strange képregény borítójáról vette át Riggs. (No. 177 – The Cult And The Curse)

Az Ördög arcát pedig Salvador Dalíról mintázta.

Az S.O.D. zenekar 1999-es Bigger Than The Devil borítója a Number festményét parodizálja.

KERESÉS
MEGJELENT A NOVEMBERI
digitális KÜLÖNSZÁM!
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
vezető szerkesztő
  1. IMPELLITTERI
    Out Of My Mind (Heavy Metal)
  2. AT NIGHT I FLY
    The Sacrificial Lamb
  3. FLOTSAM AND JETSAM
    Burned My Bridges
  4. TONY IOMMI
    Deified (instrumentális)
  5. TEXAS HIPPIE COALITION
    Gunsmoke
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
online szerkesztő
  1. WOLFHEART
    Draconian Darkness
  2. THE BLACK DAHLIA MURDER
    Servitude
  3. NILE
    The Underworld Awaits Us All
  4. UNTO OTHERS
    Never, Neverland
  5. MIMI BARKS
    This Is Doom Trap
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
szerkesztő
  1. YESTERDAZE
    Sentences
  2. SEPTARIA
    A*
  3. SÓLSTAFIR
    Hin helga kvöl
  4. ANTHRAX
    Sound Of White Noise
  5. LAND OF CHARON
    A láz
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw