Skip to content

ACCU$ER: Rebirthless

Kiadó: MDD Records / Írta: Kánya Ferenc / 10

Az Accu$er – vagy gyakoribb írásmód szerint Accuser – a teuton thrash metal egyik dinoszaurusza. A pályát cirka egy fél évtizeddel később kezdték, mint a „Die großen Vier“ bandái – csak ’86-ban indultak – így relatíve kevesebb idejük és kevesebb sanszuk volt arra, hogy az élbolyba kerüljenek, de mivel a Ruhr-vidék csapatai között igen erős kohézió működött, nem egy alkalommal volt alkalmuk a nagyobb nevűnek számító Kreator vagy Sodom társaságában lerombolni a színpadokat. Olyan bandákkal töltötték fiatal éveiket, mint az Assassin, a Darkness, a Despair, a Deathrow vagy a Living Death, hogy csak annyit említsek, amennyi nekem is eszembe jut hirtelen. Ha nem csak a felületén kapirgálod a német fémet, talán ismerősek ezek a nevek is. Ők voltak a Ruhr-thrash utánpótlás válogatottja, a másod-harmadvonal.

Aztán jött a ’90-es évek… Az Accusert nem úgy törte meg, mint más metal csapatokat. Nem oszlottak fel, bár a tagcserék meggyengítették őket, de nyomták rendületlenül egészen ’96-ig és tulajdonképpen nagyon nem is forgatták a köpönyeget, maradtak a thrash metalnál, csak visszavettek a tempóból és átvették az évtized lüktetését, azaz elhajoltak egy kicsit a groove irányába. Hat teljes műsoridős albumot adtak ki, mielőtt egy hosszabb szünetet tartottak, egészen 2004-ig. Fel nem oszlottak ez idő alatt sem, tagcserék és demózgatások voltak, de ekkor úgy döntött a banda, hogy szakít a múlttal és Scartribe néven egy új dologba fog, ami  már inkább amolyan Soulfly-féle nu volt, mintsem groove-os thrash. Ez a dolog mindössze néhány évig tudott működni, a rajongók ugyanis minden koncerten a régi Accuser dalokat követelték, úgyhogy kénytelenek voltak visszarendeződni. Az új csapatban Frank Thoms gitáros-frontemberen kívül csupán René Schütz szólógitáros-dalszerzőtárs volt régi tag, a ritmusszekciót Scartribe-os kollégák vették át.

2010-ben, tizenöt évvel a ’90-es évek utolsó Accuser-korongja után jött ki az új évezred első Accusere, amit lehet mondani, hogy gyors egymásutánban további öt követett egészen 2020-ig, ez volt a banda eponím albuma, az önmagáról elnevezett,  az önmagát definiáló Accuser. És ez volt az utolsó album, amelyen Schütz közreműködött, tavaly ugyanis ismét elhagyta a zenekart. Ismét, mivel korábban is történt olyan, hogy kivált egy időre.

Az Accuser közvetlen utódja, a Rebirthless már a fiatal (az Accuser névvel egyidős) Sascha Stange-val, a progmetalos Firescent húrmágusával készült. Hogy milyen lesz/lett vele a banda, azt a német rajongók már megtapasztalhatták élőben, nekünk viszont októberig várni kellett az album első kislemezére az intenzív ruhr-thrasher címadóval. Ez a nóta sem okozott csalódást az Accuser, vagy úgy általában a teuton thrash rajongóinak, de a teljes album vulkánként berobbanó, a hegyoldalt irtózatos tömegű izzó lávával kőzetig legyaluló, vegytiszta erőszak Violent Vanity azt hiszem bizonyítékerejű bárki számára, akiben egy csepp kétely is felmerült azzal kapcsolatban, hogy van-e létjogosultsága 2024-ben az Accusernek. Nem véletlen, hogy videó is készült a dalra, ami december első felében került fel a kiadó csatornájára.

És van még ebből a fajta bizonyítékból: ott a néhány riffes, viszont rettentően muzikális középrésszel és szólóval épített gyilkológép Faded Remorse vagy a kíméletlen súlyú és tempójú gitártémákat egymásra halmozó Fear Denied. A visszafogottabb ritmusú darabok közül a szemfülesebbeknek vagy a kíváncsibbaknak már ismerős lehet a nyers szénbányász-thrash Ghost of Disease élő felvétele egy júliusi fesztiválbuliról – na, ez a lemezről arcon rúg! A záró Damned by the Flood lélekszaggató riffhengere meglepően finom harmóniákat is csatarendbe állít, de egyébként annyira egységes az anyag, hogy ha felhívtak volna a kiadótól, hogy „Figyelj, nyolcdalos lehet az album, melyik maradjon le?“ – letettem volna a telefont. Úgyis furcsálltam volna, hogy magyarul kérdeznek…

Ha csak egy-egy szimpla szóval kellene kifejezni, mit érzek a lemezzel kapcsolatban, ezeket a szavakat mondanám: korszerű, kompromisszummentes, sűrű, sötét, kíméletlen, dühös.  Szóval…ezt hívják úgy, hogy THRASH.

KERESÉS
MEGJELENT A DECEMBERI
DIGITÁLIS KÜLÖNSZÁM!
DIGITÁLIS KÜLÖNSZÁMOK
dec  |  nov  |  okt  |  szept
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
vezető szerkesztő
  1. POKOLGÉP
    Vissza sose nézz
  2. ROAD
    Az utolsó rapszódia
  3. MARILYN MANSON
    One Assasination Under God
  4. AVATARIUM
    Between You god The Deveil and The Dead
  5. VOIDFALLEN
    The Rituals of Resilience
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
online szerkesztő
  1. GAEREA
    Coma
  2. THE BROWNING
    Omni
  3. TRIBULATION
    Sub Rosa In Aeternum
  4. IOTUNN
    Kinship
  5. VOLA
    Friend Of A Phantom
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
szerkesztő
  1. YESTERDAZE
    Don't Bother (dal)
  2. PAPA ROACH
    The Ending (dal)
  3. SEVEN HOURS AFTER VIOLET
    Float (dal)
  4. POPPY
    Have You Had Enough (dal)
  5. AKELA
    Fáklyával a Pokolban (dal)
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw