Az ukrán blackened death/doom metal alakulat, a 1914 elsöprő erővel tér vissza negyedik, Viribus Unitis (latinul: „egységben az erő”) című stúdióalbumával. A cím nem csupán Ferenc József, az Osztrák–Magyar Monarchia egykori uralkodójának személyes jelmondata volt, hanem közvetlen utalás a zenekar háborún, veszteségen és felforduláson átívelő ellenállására is – a túlélés és a szolidaritás erőteljes szimbóluma. A Napalm Records kiadásában november 14-én megjelenő Viribus Unitis a zenekar elismert koncepcionális megközelítésére épül, és új érzelmi mélységeket és zenei intenzitást mutat be.
A világháborús krónikát folytatva a 1914 ezúttal a nyers halál- és pusztulásábrázolásról a bajtársiasság, a kitartás és a lövészárkok borzalmait túlélők érzelmi világának bemutatására helyezi a hangsúlyt. Míg a korábbi kiadványok, mint a The Blind Leading the Blind (2018) és a Where Fear and Weapons Meet (2021) a háború éetelmetlenségét és végzetét állították középpontba, addig a Viribus Unitis az össztűzben kovácsolódott emberi kötelékeket és azoknak a harcosoknak az erejét példázza, akik hazatértek – megtörten, megváltozva, de még mindig élve.

Zeneileg a 1914 hű marad identitásához – a blackened death metal, a lassú doom és az ambient háborús hangulatok brutális keverékéhez. Ezúttal azonban hangzásuk dinamikusabbá válik a szárnyaló dallamos szólókkal, a nagyzenekari szólamokkal és kísérteties tiszta énekkel, amelyek drámai kontrasztot képeznek a nyomasztó súlyossággal.
„A Viribus Unitis a közös erőről szól, és arról a gondolatról, hogy az igazi hatalom az egységben rejlik – olvasható a zenekar közleményében. – Egyedül elbukhat az ember – együtt azonban képesek vagyunk győzni és elérni céljainkat: legyőzni az ellenséget, elmenekülni a fogságból, túlélni, és hazatérni a családhoz. Most egy új történettel térünk vissza. Egy katona életéről és katonai hősiességéről szóló történettel, aki szülővárosában, Lvivben találkozott az első világháborúval, és végigcsinálta az egészet. Egymás mellett, ukránok, lengyelek, magyarok, szlovének, csehek, szlovákok, zsidók, horvátok, bosnyákok, németek közös erőfeszítéseivel – mindazon népekkel együtt, amelyek a hatalmas Osztrák–Magyar Monarchiát alkották. A birodalmak nem számoltak az emberekkel – bedobták őket a húsdarálóba, ahol a túlélés csak az egység révén volt lehetséges. Egymás segítésével. Azáltal, hogy feláldozták magukat szeretteik és bajtársaik érdekében.
Ez a történet a háború és a birodalom nagysága által elvakított emberekről, a csaták hevességéről, a valóság felismeréséről és elfogadásáról, az ébredésről, az értékek változásáról, a fogságról és a felszabadulásról szól. Ez az élni akarás és a remény megingathatatlan története egy rettenetes és véres háború közepette. Ez egy történet egy új kis életről, amely mindent megváltoztat, és arra kényszerít, hogy más szemszögből lássuk a megszokott dolgokat. Ez egy szerelmi történet. Ez egy veszteségről és halálról szóló történet. A Viribus Unitis az, amikor a fájdalom, a halál, a veszteség, a magány és a félelem körbevesz bennünket. De mi továbbra is megtörhetetlenek maradunk!”

Az album bejelentésével egy időben a zenekar bemutatta az első kislemezét is: Az 1916 (The Südtirol Offensive) egy kétségbeeséssel átitatott, blackened doom metalos himnusz a dacról, amely a kegyetlen asiagói csatát meséli el komor, költői részletességgel. A dübörgő riffekkel és mindent elsöprő hangfalakkal a 1914 megeleveníti az Osztrák–Magyar Monarchia Olaszország elleni támadását, és hangok segítségével, könyörtelenül és kompromisszumok nélkül kelti életre a történelem egy újabb darabját.
„1916. május 15-e és június 10-e között az olasz fronton az egyik leghevesebb ütközet zajlott le: az asiagói csata, más néven a trentói offenzíva – mondta az énekes k.u.k. Galizisches IR Nr.15, Gefreiter Ditmar Kumarberg a dalról. – Az osztrák–magyar hadsereg hatalmas meglepetésszerű támadást indított, remélve, hogy ezzel megsemmisíti az olasz erőket és behatol a velencei síkságra. Közel 200 zászlóalj és 2000 ágyú, köztük 280 nehéz tüzérségi löveg gyűlt össze Trentinóban. Az olaszokat váratlanul érte a meglepetésszerű támadás, visszaszorultak, de heves ellenállással tartották a vonalat. A két oldal összesen 230 000 áldozata alátámasztja a hadjárat megdöbbentő emberi áldozatainak számát. Ez egy kegyetlen emlékeztetője annak a hegyi hadviselésnek, amely ezt a frontot jellemezte.”
1914 – Viribus Unitis
(11/14 – Napalm Records)
1. War In (The Beginning of the Fall)
2. 1914 (The Siege of Przemyśl)
3. 1915 (Easter Battle for the Zwinin Ridge)
4. 1916 (The Südtirol Offensive)
5. 1917 (The Isonzo Front)
6. 1918 Pt 1: WIA (Wounded in Action)
7. 1918 Pt 2: POW (Prisoner of War) (feat. Christopher Scott)
8. 1918 Pt 3: ADE (A Duty to Escape) (feat. Aaron Stainthorpe)
9. 1919 (The Home Where I Died) (feat. Jerome Reuter)
10. War Out (The End?)
