Skip to content

1349: The Wolf & The King

1997-es megalakulásával a norvég fővárosban székelő 1349 ugyan nem tartozik az ország legendás black metal-színterének szorosan vett hőskorához, ám a hozzáállást tekintve mindenképpen. A 2001-es bemutatkozó EP-vel, de főleg az első albumokkal valóságos tornádóként vették be a világ egyéb régióinak black metal-vonulatai által egyre inkább elhalványulni látszó norvég mezőnyt, s tény, a norvég pestitjárványról elnevezett formáció bivalyerős tagsága a lemezeken a rendkívüli dinamizmust, agressziót a műfajra jellemző elemi erővel mutatta be. Később jöttek a kísérletezések, a hallgatóság részéről a menetrendszerű csalódás, azonban a zenekar így is jelezte, hogy ők nem a nyájhoz, hanem a vezetőkhöz tartoznak. Másképpen: a maguk útját akarják járni akkor is, ha a norvég black metal sorsát a szívükön viselik.

Ravn, az 1349 énekes alapítója egyértelműen fogalmazott a The Wolf & The King című nyolcadik album kapcsán: nem tetszett neki, amikor a norvég black metal elkezdett hígulni, megjelentek a billentyűsöket előtérbe toló bandák, és az egész a gótikus világhoz kezdett hasonlítani. Eltűnőben volt a műfaj ridegsége, félelmetes mivolta, ami Ravn számára mindig is a legfőbb vonzerőt jelentette ebben a black metalban. Az 1349 gondolata ebből az élményből született: visszaadni a norvég black metalnak azt, ami egykor az övé volt, egyúttal a ’90-es évek első felének hangulatából előásni valamit. A kvartett a mai napig ápolja ezt a törekvést.

A tagság nagyon régóta állandó, ebben a csapatban soha nem volt divat a vándorlás, és lévén a black metal veteránjai, tudják, hogy mit akarnak megcélozni egy-egy új albummal. Az 1349 utóbbi két lemezét (Massive Cauldron Of Chaos-2014, The Infernal Pathway-2019) nem tartottam különösebben erősnek, nem is vettem elő őket a megjelenés óta, s ugyan nem állítanám, hogy a The Wolf & The King egy az egyben visszahozza a régi dicsőséget, látványos javulást hozott zenei, dalszerzési téren az említett két kiadványhoz képest.

Archaon gitáros a 38 perces albumon csaknem végig vad, izzó, dühödt riffelést vonultat fel, s ezekből nem ritkán egészen jól sikerült tételeket sikerült faragni. Néhány hangsúlyos refrénszerűséget is kikalapáltak a pokol Héphaisztoszai, például az Inferior Pathways tételében Ravn erőteljes énektémákkal rukkolt elő. Az Inner Portal néhol visszafogottabb szerzemény, melynek elején a basszusrész kisebb kísérleti élt villant fel. Amikor azonban Frost előveszi hiperintenzív dobolását, akkor Archaeon jó black-dallamokkal kelti az északi vihart. Aki ismeri az 1349 stílusát, ismét hallhatja Archaeon és a zenekar pengeéles riffelését, összjátékát. A keverés során Seidemann basszusgitárja is megkapta a neki kijáró teret, Frost dobolása pedig a mai napig mániákus. 51 évesen ilyen szinten, sebességgel, agresszivitással dobolni nem akármilyen teljesítmény.

A The Wolf & The King az alkímia területére tesz kirándulást, egy ősi tradicionális stúdium területére, nyilván Ravn sajátos értelmezésében. Az album produkciója kimondottan erős és arányos, Frost dobjai egészen brutálisak, néha már-már fékevesztettnek tűnnek, a gitár és a basszus örvényként kavarog, Ravn torka pedig forrong. Jó lemez ez a nyolcadik mű: az öreg harcosok ereiben ma is folyik az olvadt fém.

Hallgasd meg és pontozd az Olvasói Hangpróbán.

KERESÉS
Megjelent a februári
digitális különszám!
febr  |  dec  |  nov  |  okt  |  szept
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
  1. KILLSWITCH ENGAGE
    This Consequence
  2. DREAM THEATER
    Parasomnia
  3. TREMONTI
    The End Will Show Us How
  4. OBSCURA
    A Sonication
  5. THUNDERMOTHER
    Dirty Divine
  6. MARKO HIETALA
    Roses From The Deep
  7. LACUNA COIL
    Sleepless Empire
  8. PHOENIX RT
    Amit itt hagyunk
  9. DAWN OF SOLACE
    Affliction Vortex
  10. JINJER
    Duél
  11. SAOR
    Amidst the Ruins
  12. MANTAR
    Post Apocalyptic Depression
  13. DYNAZTY
    Game Of Faces
  14. MAJESTICA
    Power Train
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw