Skip to content

Sztereó végerősítők, az audiorendszerek “erőgépei”

Egy hangrendszert bele lehet sűríteni egyetlen készülékházba is, ahol a burkolat alatt foglal helyet az elő- és végerősítő, valamint a zenelejátszó, sőt akár a hangszóró is. Ám egy bizonyos szint felett már illik ezek mindegyikét külön eszközökként beszerezni, a minőséget pedig természetesen egy lapon sem lehet említeni a “minden egyben” termékekkel. 

Az audiofilek számára például nem újdonság, hogy léteznek külön elő-, illetve végerősítők is. 

Fő a teljesítmény

Az erősítő feladata nem kisebb mint a zenelejátszó eszközből érkező jelet felerősíteni, majd továbbítani a hangszórók felé, hogy azok megfelelően meg tudják szólaltatni az egyes hangokat. Aki pedig komolyan veszi a zenehallgatást, az biztosan ki tudná használni a Stream Audiónál kapható végerősítők teljesítményét. 

Ezeknél a készülékeknél a teljesítményen van a hangsúly, hiszen a végfok a jelet a hangszórók felé továbbítja. Ezért igazi “erőgépekről” beszélhetünk, s mivel a céljuk csupán annyi, hogy a jelet a lehető legjobb minőségben kellőképp felerősítsék, ezért a legtöbb esetben csupán egy ki- és bekapcsológomb található rajtuk, még hangerőszabályzó sincs mindegyik készüléken. Ennél több pedig nem is kell. 

A végerősítőkre főként a nagy teljesítményű hangrendszerekben van szükség, ahol fontos a minél tökéletesebb hangzáshűség. Persze sok készülék egyben tartalmaz elő- és végerősítőt, de olykor célszerűbb ezeket szétválasztani, hiszen a jobb árnyékolás és a külön tápellátás nagymértékben javíthat a hang minőségén. 

Érdekesség, hogy az egy csatornát erősítő végfokot monoblokknak hívják, ellenben a kettőt erősítőt mégsem nevezik sztereoblokknak. 

Miben rejlik a végerősítők előnye?

Ezekre a készülékekre jellemző, hogy tökéletesen lineárisan képesek felerősíteni a hangot, tehát a minőség egyáltalán nem változik, ugyanaz marad, mint amit az előfok előállít. 

Hogyha az audiorendszerben elő- és végerősítő is helyet kapott, akkor eleinte azt tapasztalhatjuk, hogy a hangzás némivel komótosabb és lomhább, mint amit megszoktunk. Ám ha jobban odafigyelünk, akkor olyan, eddig fel nem fedezett jellegzetességek is előtűnnek, amiktől a zene élettel telibbé válik. Sokan azt vallják, hogy különösen kedvelik a kétféle erősítő összjátéka által keletkező szikár és fürge hangzásvilágot, ami sokkal teljesebbé teszi a zenehallgatás élményét.

Elektroncsöves vagy félvezetős?

Ha erősítőkről van szó, általában ez a kétféle technikai megoldás van jelen a termékekben. 

A félvezetős készülékekre jellemző, hogy a torzítás határához érkezve élesen levágják a kimenő szinuszos jelek tetejét, emiatt nő a magas hangok aránya. Ellenben az elektroncsöves berendezések gömbölyűen vágják le a szinuszcsúcsokat, így a magas hangok aránya is csökken. 

Ebből következik, hogy az elektroncsöves végfokok simább, torzításmentes hangzást produkálnak még akkor is, ha kihasználjuk a maximális teljesítményüket.

KERESÉS
Hammer 354
megjelenik március elején!
A DIGITÁLIS KIADÁST
KERESD A LAPTAPÍR OLDALÁN!
FACEBOOK
NÉPSZERŰ
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
CSELŐTEI LÁSZLÓ
vezető szerkesztő
  1. TEMIC
    Terror Management Theory
  2. TESSERACT
    War Of Being
  3. OF MICE & MEN
    Tether
  4. GRAND MEXICAN WARLOCK
    Eulogy
  5. ANGELUS APATRIDA
    Aftermath
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
Zubor OLLY
online szerkesztő
  1. SUFFOCATION
    Hymns From The Apocrypha
  2. NIGHT IN GALES
    The Black Stream
  3. BJØRKØ
    Heartrot
  4. ASINHELL
    Impii Hora
  5. ROTTEN CASKET
    Zombicron
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
Posta János
szerkesztő
  1. THE VISION BLEAK
    Weird Tales
  2. SULDUSK
    Anthesis
  3. ALFAHANNE
    Vår tid är nu
  4. BORKNAGAR
    Fall
  5. ECCLESIA
    Ecclesia Militans
HAJÓGYÁR x hw