Jimi Hendrix vagy Ritchie Blackmore felettébb csodálkozna, ha ma besétálna egy hangszerboltba és odaállna a falra lógatott szólógitárok elé. Hiszen anno szinte nem is létezett más, csak a hathúros változat. Ma pedig? A mindig kísérletező, új instrumentekre éhes zenészeknek ez nem volt elég, így szép lassan megjelentek a hét-, a nyolc-, sőt a kilenchúros hangszerek! Az Ibanez most megalkotta az RGDMS8-at, egy olyan nyolchúros gitárt, amelyet egyenesen a veretes zenék művelőire kalibráltak! Tehát Jimi és Ritchie (no, és a többiek) figyelem! Jöjjön egy kis továbbképzés, lássuk hová fejlődött a világ!
Kissé megkésve ugyan, de folytatjuk az Ibanez 2023-as újdonságainak bemutatását. Az RGA622-es után jöjjön egy, a jellegét tekintve főleg a keményebb zenei műfajokat művelő gitárosok számára érdekességeket tartogató nyolchúros gitár, az RGDMS8, mely szintén a teljesen új Axe Design Lab család jeles tagja.
Arról már a korábbi tesztünkben is ejtettünk szót, hogy ez a széria az Ibanez Bass Workshop megjelölés alatt alkotó csapatának friss, és a szélesebb közönség számára is elérhető olyan hangszereket foglal magába, mint a kilenchúros szörnyeteg RG9, a multiskálás hathúros SML721 és a 27 bundos RGA622 mellett a mai tesztalanyunk, az RGDMS8.
Az Axe Design Lab sorozat több árkategóriájú modellt is magában foglal a japánban gyártott J. customtől és Prestige-től kezdve az Indonéziában előállított modellekig, mint a mai példányunk is, melyet ezúttal is az Ibanez Magyarország jóvoltából volt módom tesztelni pár hét erejéig.
Az RGDMS8 formavilága az RG alapokon nyugvó, de a 2010-es évek eleje óta létező, azt tovább gondoló, modernizált RGD típus, mely hegyesebb, vékonyabbra szabott élekkel és ívekkel rendelkezik. Az RGDMS8 egyik fő specialitása, a multiskálás nyak rögtön szembeötlő és üdvözlendő tulajdonság a korábbi évek nyolc húros típusaihoz képest, különösen ebben az árkategóriában. Tekintettel arra, hogy ez egy indonéz üzemben készült modell, a gitárhoz gyárilag tok nem jár, az MR500C modellt ajánlják hozzá.
Az RGDMS8 esetében a test faanyaga az Ibanez modern gitárjainál manapság sűrűn előforduló nyatoh, mely a mostanára ritka mahagóni alternatívájaként fogható fel, mely a mahagónihoz hasonlóan hangsúlyos mélyközepekkel és visszafogott magasakkal rendelkezik. A test külön, más anyagból készült fedlapot nem kapott, ezért kíváncsian vártam, hogy az eredendően mélyebb tónusú fa hogyan viselkedik a nyolchúros hangolásnál? Ugyanis szerény véleményem és tapasztalatom szerint az éger, valamint a kőris jellemzően jobban működik ezen a fronton. Azonban bíztam benne, hogy a juhar nyak és a Fishman hangszedők megfelelően ellensúlyozzák majd a test anyagának alapvető hangtulajdonságait.
A gitár lakkozása a cosmic silver matte fantázianevet kapta. Lényegében egy matt ezüst lakkozás ez, mely a hét- és nyolchúros gitárok között viszonylag ritka. Ám éppen ezért jellegzetes és modern kivitelt kölcsönöz a hangszernek. Az ezüst színt remekül egészítik ki az arany hardverek és a fehér hangszedők. Csupán a pickupváltó és a coil-tap switch krómozott, ezzel picit megbontva az alap színvilágot és az egységes megjelenést.
Az RGDMS8 esetében a nyak négy csavarral került rögzítésre a testhez. Maga a nyak öt részből áll. Anyagát tekintve pedig – ahogy említettem – juharból készült, melyet diófával kombináltak. A juhart kiegyensúlyozott, de gyors hangszín jellemzi, melyet a dió extra stabilitással és vastagabb hangzással támogat meg.
Gitárunk esetében a nyakprofil Wizard III-8 típusú, mely a 90-es évek óta létező, talán legnépszerűbb Ibanez nyaktípus modernizált, és természetesen nyolchúros kivitelre optimalizált verziója. Sok gitárost eleve elriaszt a nyolc húr, sőt többen már a héthúros nyakat is kényelmetlennek, illetve játszhatatlannak gondolják. Nekem kifejezetten kicsik a kezeim, ennek ellenére régóta használok héthúros és nyolchúros hangszereket. Ez a viszonylag vékony, C profilra hajazó nyak kifejezetten könnyen játszható. Mindenféle külön erőfeszítés nélkül sikerült lefognom komplexebb és barré akkordokat is.
A multiskálás nyakakat is viszonylag régóta használom. Folyamatosan kapom is a kérdéseket, hogy nem kényelmetlen-e, illetve nem nehéz-e megszokni? A válasz röviden: nem, sőt a multiskála esetén abszolút az a tapasztalatom, hogy kifejezetten természetes hozzáférést biztosít a nyakon, amely bizonyos akkordok esetében még támogatja is a játékot. Az RGDMS esetében a menzúra a 25,5”-tól 27,2”-ig terjed, értelemszerűen a vékonyabb húroktól a vastagabb húrokig. Az ilyen extended range gitároknál standardnek számító 27 collhoz képest itt felmutatott extra 0,2 coll talán nem tűnik soknak, azonban szerintem nagyban hozzájárul, hogy a gyári 9-65 húrokkal – a gyári, standard F hangolástól ugyan eltérő – drop F# hangolást is remekül és stabilan hozta.
A gyári beállítások tökéletesek voltak. még a picit módosított hangolás ellenére sem volt szükség állításra. A húrnyomás alacsony mértéke mellett zörgés nem jelentkezett a bundoknál és a hangkitartás is megfelelő volt.
A fogólap alapanyaga tekintetében a makaszári ébenfát választotta az Ibanez. Ez külön örvendetes, lévén személy szerint jobban kedvelem az ébenfát, mint a rózsafát mind kényelem és játszhatóság, mind hangtulajdonság szempontjából. A fogólapot tagoló, huszonnégy jumbo méretű bund nikkelből készült, azonban a – a magasabb árfekvésű gitárok privilégiumának számító – rozsdamentes acélhoz hasonlóan ez hosszú élettartamot garantál. A kidolgozásuk természetesen elsőrangú. A fogólapot lépcsőzetes stílusban, a tizenegyedik bundig annak felső széléhez, a tizenharmadiktól a huszonnegyedik bundig pedig az alsó széléhez sorakoztatott, gyöngyházból készült pont berakások díszítik.
A szerelvények tekintetében a gitár egy egyszerű, de annál hatékonyabb, hosszú hangkitartást biztosító és a húrok közötti átszólást minimalizáló, a multiskálás kivitelhez igazodó Mono Rail hídat kapott. Ezt a húrok másik végén a kiváló Gotoh MG-T satus kulcsok egészítik ki, természetesen szintén arany kivitelben.
Az RGDMS8 legfőbb specialitását a multiskálás nyak mellett az elektronikája jelenti, ugyanis gyárilag Fishman hangszedőkkel érkezik, egész konkrétan Fluence Modern – nem tévedés – kilenchúros(!) modellekkel. A kilenchúros hangszedőváltozat alkalmazása mellett az az érv szólt, hogy a multiskálás kivitel ellenére sem fordulhat elő így, hogy akár a legvékonyabb, akár a legvastagabb húr kívül essen a mágnesek vételi zónáján.
Mindkét hangszedő aktív, a hídnál lévő kerámia-, míg a nyaki AlNiCo mágnesekkel rendelkezik. Ezek a Fishman pickupok a modern gitárgyártás talán legtöbbet alkalmazott darabjai, nem véletlenül: a mélyre hangolt zenékhez remekül illeszkedik a karakterük, zajtalanok, magas, de nem túlzottan felülgainezett torzítási szövettel rendelkeznek. Remekül felezhetők és a kapcsolható “voicingok” teszik ezeket végképp sokoldalúvá.
A kezelőszervek tekintetében viszonylag rendhagyónak mondható a hangszer kialakítása: a hangerő potméter egyben push/pull kapcsoló is, amellyel a Voice 1 és 2 között válthatunk, melyeknek a tulajdonságait később részletezem majd. A háromállású pickupváltó RGD stílusjegyként a nyaki hangszedővel egyvonalban helyezkedik el és természetesen ezzel a hangszedők között válthatunk, illetve kapcsolhatjuk párhuzamos állásba őket. Hangszín potméter nem kapott helyet a gitáron, van viszont egy kisebb kapcsolónk, mellyel a Voice 3-at, azaz lényegében a pickupok felezett állásait aktiválhatjuk annak felfelé billentésével.
A gitárt házi stúdiós körülmények között próbálgattam a Universal Audio Apollo Twin X hangkártyába kötve. Első körben a mostanában nagyon népszerű és gyakorlatilag ingyenes Neural Amp Modeler pluginnal próbálgattam, melybe mesterséges intelligencia segítségével előállított erősítő capture-öket tölthetünk. Véleményem szerint a ma elérhető technológiák közül a leginkább ez közelíti meg a csöves erősítők nyers hangját. A torz soundokra EVH 5150 III és Diezel Herbert capture-öket használtam. A hangfal szimulációt a GGD Cali pluginjéből exportált IR-ek biztosították.
Ezekkel a beállításokkal gyakorlatilag azonnal stúdiókész modern gitárhangzást produkált az RGDMS8 a Fishman hangszedők Voice 1 módjában, ami gyakorlatilag az aktív módnak felel meg. Az eddigi tapasztalataim alapján általában jobban kedveltem a Voice 2-őt a Fluence hangszedőknél, amit passzív módnak is hívnak, és kevesebb gain, valamint kerekebb mélytartomány jellemzi. Az RGDMS8-nál a Voice 1 a mélyebb hangolás és a hosszú menzúra miatt jobban működött: a test faanyaga a juhar nyakkal és a Fishman pickupokkal párosítva – minden kételyemet eloszlatva – karakteres és érthető ritmus soundot produkált.
A magasabb húroknál elérhető rövidebb menzúra nagyszerűen elősegíti a szólisztikus játékot, a nyaki pickup az AlNiCo mágnesekkel éneklős, gömbölyű, de jól kivehető szólóhangot produkált.
A mélyre hangolt világhoz kifejezett jól jött a MixWave cég frissen megjelent Spiritbox pluginje, amely Mike Stringer signature alkotása, aki – ugyan héthúros gitárokkal –, de épp főleg a drop F# hangolásban tevékenykedik. Az RGDMS8 zseniálisan működött ezekkel a soundokkal, megállíthatatlan, modern riffgépezetként tündökölve.
Bár a nyolchúros gitárok fő csapásiránya nem a tiszta hangzások birodalma, felezett állásokkal jópofa, funky basszusgitárra emlékeztető slappelős soundokat produkált. Crunchos erősítő beállításokkal pedig nagyon jól szólaltatta meg a – például az Animals As Leaders stílusára hajazó – perkusszív témákat.
A hangszerteszthez készülő videóhoz egy korábbi Nova Prospect-dal, Az egyetlen sávjait rögzítettem újra az RGDMS8-cal, az eredeti hangolást két félhanggal lefelé módosítva. A gitársávokhoz a keverésnél a jól bevált Neural DSP Omega Granpohyre plugint használtam, amely megkerülhetetlen darab, ha mélyrehangolt, brutál riffek karakteres megszólaltatása a cél.
Az RGDMS8 véleményem szerint jelenleg a piacon kapható egyik legjobb – ha nem a legjobb – választás, ha valaki nyolchúros hangszert keres: a tokból elővéve, gyakorlatilag gyári állapotában rögtön játszható a remek felszereltségének köszönhetően. A multiskálás kivitel pedig tovább növeli az értékét és fokozza egyedi jellegét. Hangszer kereskedelmi ára jelenleg 467 900 Ft. Már elérhető a hazai Ibanez forgalmazóknál.
A 100 oldalas magazin 1990 Ft-os áron kapható országosan a hipermarketekben, a benzinkutakon és az újságárusoknál, valamint digitális formában a Dimag és a Laptapír rendszerében.
Hammerworld No.352 / 2023. szeptember-október
Címlapsztori: IRON MAIDEN
Interjúk: Baroness ★ Burning Sun ★ Casketgarden ★ Danko Jones ★ Don Gatto ★ Doro ★ Dødheimsgard ★ Dying Fetus ★ Eclipse ★ Fish! ★ Fortíð ★ Kataklysm ★ KK’s Priest ★ Kreator ★ Kukovecz Gábor ★ Master Lab Comics ★ Mirror ★ Monastery ★ Noble Victory ★ Primal Fear ★ Spirit Adrift ★ Stardust ★ Tyketto ★ Uada ★ U.D.O.
Rovatok: A jó, a rossz és a csúf ★ Élő Fém ★ Hangerőmű ★ Hangpróba/Sokkoló Korongok/Sokkoló Extra ★ Hatásokk ★ Médiaradar ★ Saját szavaikkal (Hydra) ★ Zenészfüllel
Ajándék CD-k: MONASTERY – From Blood / HYDRA – Láncra verve
Kapcsolódó bejegyzések/interjúrészletek: https://hammerworld.hu/tag/hw352/
Ne felejtsd el a honlap Hangpróba rovatában pontozni a lapszám kiemelt albumait!
SÚGD MEG NEKÜNK! – A magazinnal, a honlappal és a rádióműsorral kapcsolatos véleményedet írd meg az mhh@hammerworld.hu e-mail címre!
ELŐFIZETÉSI AKCIÓ! – https://hammerworld.hu/elofizetes
TÁMOGATÓI CSOMAGOK – https://hammerworld.hu/gyujtoi-kiadas/