A mesterséges intelligencia már jó ideje életünk részét képezi, azonban a jelentősége csupán az elmúlt hónapokban erősödött fel. Széles körben alkalmazzák az egyes vállalkozások, de természetesen nemcsak előnyei, hanem hátrányai is lehetnek. Melyek ezek?
Mit értünk kommunikációs AI alatt?
A mesterséges intelligencia az informatika egy külön ága, melynek elsődleges célja, hogy igyekezzen egy, az emberi értelemhez, illetve problémamegoldó képességhez nagyon hasonló rendszert megalkotni, melyek természetesen különböző területeken alkalmazhatók. Napjainkban viszont nem csupán az iparban, a gépek és alkatrészek gyártásánál jelentős a szerepük, hanem egyre többen vetnek be a kommunikáció segítésére is AI-t.
A CHEQ vállalati szoftver például AI támogatott eszközben is beállítható, így a cégen belüli információáramlás még hatékonyabbá tehető.
A kommunikációs AI főbb típusai: a beszéd- és az írásalapú. Mindegyik feladata abban áll, hogy segítse az emberi információcserét. Hogyan könnyítheti meg egy cég mindennapjait? Növelhető a hatékonyság, azaz felgyorsíthatók a munkafolyamatok, emellett támogatja a többnyelvű információcserét.
Ez különösen előnyös olyan vállalatnál, ahol a munkavállalók különböző nyelvet beszélnek, ha eddig gondot okozott az informálásuk, ezentúl egy gombnyomással lefordítható az üzenet, mely pillanatok alatt átküldhető a címzetteknek.
Milyen előnyökkel számolhatunk még?
Abban egyetérthetünk, hogy nem szeretjük ugyanazt elismételni 5-ször, ezzel pontosan így vannak a HR dolgozók is. A kommunikációs AI lehetőséget teremt az automatizációra. Ez lényegében azt jelenti, hogy a gyakran feltett kérdéseket a mesterséges intelligencia fogja megválaszolni, ez pedig könnyebbség a HR-es kollégáknak, hiszen nem kell folyton megszakítaniuk a munkájukat egy-egy bejövő kérdés esetén. Eredményesebben dolgozhatnak, időt és energiát spórolva.
További előnye az állandó “ügyelet”, vagyis folyamatosan elérhető 0-24-ben. Segít, amikor csak felmerül az igény, bármikor számíthatunk rá.
A legtöbb cégnél gyakran kihívást jelent a személyre szabott kommunikáció, az AI-val az üzenetek is testreszabhatók, ez kiváltképp lényeges, ha nem az összes munkatársnak küldenénk ki a fontos információt, hanem egy kisebb csoportnak, konkrét személyeknek. Így kizárólag arról értesülnek, ami számunkra is releváns.
Milyen hátrányai lehetnek?
Annak ellenére, hogy nagyon sok előnye ismert, a kommunikációs AI-nak hátrányai is vannak. Ilyen például az empátia és a kreativitás hiánya. Ráadásul előfordulhatnak kommunikációs hibák is.
Ebből a megközelítésből láthatjuk azt is, hogy bár bizonyos területeken segítség lehet, de egy az egyben nem képes helyettesíteni az emberi munkát. Fontos tehát, hogy a cégek felismerjék a benne rejlő lehetőségeket, de csupán kontroll mellett, hiszen nem váltják ki az emberi erőforrást.