Skip to content

Már száz évvel ezelőtt is tisztában voltak a dízelmotorok kiemelkedő hatásfokával

Ez a fajta kialakítás már nagyon régóta velünk vannak. Eleinte azonban nagy méretük és súlyuk miatt leginkább kisebb üzemekben használták őket, mint stabilmotor. Ahogy a technológia fejlődött, úgy jelentek meg a szélesebb körben is alkalmazható dízelmotorok, amelyek ma már egy személyautó motorháztetője alatt is képes “megbújni”.

Hosszú út vezetett a mai dízelmotorokig

A karbantartásuk több évtizeddel ezelőtt és ma is nagy szakértelmet igényelt. Ma már könnyedén megtalálhatjuk a megfelelő, profi segítséget: például a Dubnicz autószerviz szolgáltatásai között. A dízelmotorok először nem a személyautókban jelentek meg, hanem hajókhoz, mozdonyokhoz és nagyobb tehergépkocsikhoz kezdték el használni a technológiát. Az első sorozatgyártású személygépjárművet, ami dízel meghajtással rendelkezett, 1936-ban mutatták be.

Ez egy négyhengeres Mercedes 260D 45 lóerős motor volt, ami 100 kilométeren 9-10 liter gázolajat fogyasztott el. A második világháború adott újabb lendületet a technológiának. Itt megjelentek az olyan repülőgépek, tankok és tengeralattjárók, amelyek dízelmotor segítségével lendültek mozgásba. 

Például az egyik leghíresebb harckocsi, a T-34-es motorja is egy 38.000 köbcentis dízel szörnyeteg volt. V12 hengeres, öntött alumínium blokkal rendelkezett, ami 493 lóerős volt. Ennek köszönhetően a tank közúton 54 km/h-s sebességet is el tudott érni, de ehhez óránként 200 liter gázolajra volt szükség.

A dízel meghajtás nagy előnye volt, hogy növelte a hatótávolságot, a tűzveszélyt pedig csökkentette, ami hatalmas érv volt mellette a második világháborúban, pláne a harctéren, ahol a csapatmozgások ütemezése kiemelten fontos volt.

Számtalan területen használják

A náci Németország egyik csodafegyveréhez is szorosan kötődik a dízelmotor. A XXI-es típusú tengeralattjáró csupán egyetlen bevetésen vett részt, de ami benne található, az maga volt a technikai csúcs. A két háromszárnyú hajócsavart két darab, egyenként 3.900 lóerős MAN M6V40/46KBB, 6 hengeres kompresszoros dízel monstrum hajtotta meg.

Ilyen hatalmas gépezetekkel ma is találkozhatunk, sőt, még jóval nagyobbakkal is. A világ legnagyobb dízelmotorja 2600 tonna, turbófeltöltésű és 14 hengeres. Ez a Wärtsilä-Sulzer RTA96-Cm ami hatalmas konténerszállító hajókat képes meghajtani. 112.000 lóerős, naponta 250 tonna gázolajat fogyaszt el.

Mi a helyzet napjainkban?

Ott van például az Audi Q7-es 12 hengeres motorja, amit még 2009-12 között gyártottak. 5.5 másodperc alatt képes nulláról 100 km/h-ra gyorsulni, a teljesítménye pedig 500 lóerő. Magyarországon a legnagyobb dízelmotort a Porsche Cayenne Diesel S-ben találhatjuk, ami egy 4.2 literes V8-as, 385 lóerős erőgép. 

A dízel meghajtás forradalmasította a közlekedést, ezért is számít olyan közkedveltnek. A használatára, működtetésére pedig kiemelten oda kell figyelni.

KERESÉS
Megjelent az áprilisi
digitális különszám!
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw