ENSLAVED - Északi progresszivitás

Milán Péter interjúja a 2008-as Verteabrae album kapcsán

2009. február 24. (kedd) 11:49 | utoljára módosítva: 2017. augusztus 11. (péntek) 12:06

A norvég Enslaved a black metal színtérről indult még 1991-ben, de már a kezdet kezdetén saját stílust alakított ki. A gyors, brutális korai lemezeket is áthatotta egyfajta epikus monumentalitás, ám az igazi változások a '90-es évek végétől jelentek meg a zenéjükben. A töretlen fejlődési ívet leíró csapat Vertebrae címmel tavaly már a tizedik stúdióalbumát adta ki, amely szinte példátlan teljesítmény az extrém metal állandóan változó világában.

Az új lemezről, és az Enslaved más aktualitásairól Milán Péter beszélgetett Ivar Bjornson gitárossal.


 


www.facebook.com/enslaved
 


Hogy halad a turné, milyenek az eddigi tapasztalatok?


"Nagyon jól, már majdnem a turné felénél tartunk, ma este játsszuk a 19. koncertet. Mindig izgalmas számunkra, hogy milyen reakciók érkeznek az új anyagunkra, és eddig igazán jók a tapasztalataink."



Eredetileg a Stonegard lett volna az előzenekarotok, de aztán az Audrey Horne váltotta fel őket. Mi volt a változás oka?

"Elég őrült történet. Három héttel a turné előtt már minden el volt intézve, ismertünk is néhányat a Stonegard-os srácok közül, de ketten közülük kiléptek a csapatból, mert konfliktusok ütötték fel a fejüket. Európában többen is szerették volna megnézni őket, a lemezüket is újra kiadták.

Több lehetőséget is meg kellett néznünk, de egy ilyen hosszú turnéra nem könnyű új bandát találni, ráadásul már szorított is az idő. Ezért egy másik előzenekar után kellett néznünk. A szólógitárosunk, Ice Dale szintén játszik az Audrey Horne-ban, beszélt is a többiekkel, a zenekar meg amúgy is másfél éve vár egy európai turnélehetőségre. Ők pedig erre úgy reagáltak, hogy próbáljuk meg."



A Stonegard egyébként milyen zene?


"Leginkább valamilyen thrash-szerű cucc, de progresszív elemekkel is megtűzdelve. A régi Metallica hatott rájuk, de azt hiszem, a Mastodont is nagyon szeretik. Gyors, de dallamos is egyben. Norvégiában nagy kereskedelmi sikerük van, de máshol nem nagyon ismerték őket. Ironikus, hogy pont most oszlottak fel, amikor megmutathatták volna magukat Európában."
 

 


Véleményem szerint a Vertebrae az eddigi legérettebb, legkifinomultabb Enslaved lemez. Úgy tűnik, mintha ezúttal lecsíptétek volna a zenei szélsőségeket.

"Több most a dallam, főleg ami az éneket illeti, több a harmónia is. Az agresszió most kissé megfontoltabb lett, sokkal inkább a 'sorok között' érzékelhető. Néhány dal, például a New Dawn, direktebb és a régebbi hangzásra hasonlít, de az album egésze az Enslaved valamennyi aspektusát reprezentálja. Nem csak a finom részekről szól, az agresszív témákról, hanem ezek együtteséről."


ENSLAVED - Vertebrae (a 2008-as Vertebrae albumról)



Igen, az ének terén látványos a fejlődés. Herbrand Larsen hangja új dimenziót hozott a zenétekbe.


"2002-ben csatlakozott hozzánk, először session-zenészként, majd rendes taggá avanzsált. Nagyon jól jött Grutle-nak, hogy megoszthatta valakivel a dupla harmóniákat. Ő az extrém énektémákra helyezheti a hangsúlyt, míg Herbrand a dallamokra koncentrálhat."



Ha vetek egy pillantást az Enslaved eddigi pályájára, egy linearitás rajzolódik ki előttem, amely mentén minden lemez a csapat adott helyzetét mutatja. Van olyan album, vagy lépés, amellyel utólag már nem vagytok elégedettek?

"Kicsit paradox a helyzet, de számomra két album van, amely nem igazán illik a természetes fejlődési ívbe: a '98-as Blodhemn és a 2001-es Monumension. A Frost és az Eld után úgy éreztük, hogy a zenekar egy progresszívebb, dallamosabb irányba megy. De mivel az extrém metalból érkeztünk egészen közel a black metalhoz, mindig ott lebegett a kérdés, hogy lehetünk-e egy ilyen jellegű zenekar.

Úgy érzem, hogy a Blodhemn nem igazán része az Enslaved természetes fejlődésének, mégis szeretem magát a lemezt, de nem volt egy természetes lépés, inkább amolyan furcsa véletlen. A Monumension épp ellentéte ennek. A Mardraum után több dallamot kezdtünk beépíteni a zenébe, kísérletezésekbe fogtunk."



A Monumension egy kissé kaotikus lett...


"Pontosan. Túl messzire mentünk az adott irányban. De látnivaló, hogy szükség volt rájuk is, mert bizonyos értelemben irányvonalak. Elmentünk velük bizonyos külső határokig."



Az Enslaved zenéje nagy vonalakban az északi metal és a progresszív zenék keverékeként írható le. E hatások egy része a '70-es évek zenekaraitól származik, de én még a Voivod befolyását is érzem. Egyetértesz?

"Abszolút. Itt nem csak egy színtér zenéjéről van szó, hanem egy bizonyos fajta zenéről. Ez majdhogynem egy metafizikai jelenség. A zene történetében megfigyelhetünk egy sor zenekart, amelyek szinte ezoterikus karakterrel bírnak. Van ahol az atmoszféra, az álmodozós jelleg mutatkozik meg, akár egyfajta szervezett káosz.

Mindezt megtalálod a '70-es években, még a '80-as években is az olyan thrashben, mint a Voivodé, de aztán később is olyan csapatoknál, mint a Neurosis, aztán az alternatív rockban és olyan kortárs jazz-alkotóknál is mint John Zorn, vagy a pszichedelikus zenékben. Ezek valahol mind kapcsolódnak egymáshoz, és ezt még a black metalban is megtalálhatod, lásd például a régi Darkthrone-t."



Régóta rajongója vagy a progresszív zenéknek, vagy csak az Enslaved egy későbbi periódusában fedezted fel az efféle muzsikákat?

"Amikor 1991-ben elkezdtük az Enslavedet, az első néhány évben szinte csak az extrém metalra fókuszáltunk, működtettük a magunk zenekarát, hallgattuk a többieket, hogy lépést tartsunk a színtérrel. De aztán egy ponton új benyomásokra volt szükségünk, hogy egy új identitást fogalmazzunk meg a zenekar számára. Elsőként a '70-es évek progresszív rockzenéje érkezett, aztán 1996-97 táján felfedeztem, hogy sok más típusú zenekar is van, amely ugyanazt az atmoszférát képes visszaadni. Az első Swans koncertet '97-ben láttam, aztán egy barátom révén megismertem a Neurosist."



Ahogy az ember idősebb, bölcsebb lesz, szélesedik a látóköre is.


"Pontosan. Aztán egyre több ilyen emberrel találkozom, akik mondják is, hogy ha ez tetszik, akkor ezt is meg kell hallgatnod."
 


ENSLAVED - The Watcher (a 2008-as Vertebrae albumhoz)



Mostanában hogy zajlik nálatok a dalírás?

"Ugyanúgy, mint a korai években. Eredetileg is úgy történt, hogy megírom a zenét gitáron, majd néhány dobötletet is felvázolok javaslatként. Ebből lesz aztán egy demó. Régebben egyszerű dobgépet használtam, de már van otthon stúdióm. Ezek után a többiekkel kidolgozzuk a nótát, Grutle és Herbrand megírják az énektémákat, a próbateremben meg hozzátesszük az utolsó elemeket. Számunkra ez a legjobb módszer.

A Blodhemn album környékén demokratikusabban dolgoztunk, lementünk a próbaterembe, vitatkoztunk, de a végén kompromisszumot kellett kötnünk. Ez azonban kaotikus volt, és Grutle azt tartotta jobbnak, ha én írom a dalokat."



A viszonylag újabb tagoknak mekkora befolyásuk van a zene egészére?

"Nagy szerepük van, még ha ezt nehéz is pontosan meghatározni. Herbrand helyzete a legkönnyebb ebből a szempontból, mert az énektémáit azonnal lehet hallani."



Mondjuk, Cato dobolása révén intenzívebb, dinamikusabb lett a zenétek...


"Univerzálisabb is a zenei látképe, nem csak a black metalra korlátozódik. Egyébként ő a legidősebb tag, esténként meg ő megy legkésőbb aludni. Az előzenekaroknak meséli a régi történeteket! Tegnap épp azt mesélte, amikor '79-ben megvette az első dobszerelését. Kiderült, hogy az Audrey Horne egyik tagja sem született még meg 1979-ben!"



A Vertebrae cím gerincet jelent. Mit szeretnétek kifejezni ezzel?

"Néhány ötlet, szövegtéma már a lemez megírásának korai fázisában felbukkant. A szövegeket és a koncepciót mindig Grutle találja ki. Ez régóta így van, és ez a többiek számára is jó megoldás. Ezúttal nem akartunk egy teljes koncepciót, inkább valami olyat, ami egyesíti a lemezt. Láttuk, hogy a szövegek elég direktek. Megvoltak a mitológiai utalások, de az egész egy felkiáltás az individuumért a mai világban. Túl sok tömeghisztéria tapasztalható korunkban: politika, vallás, bűnözés stb. Minden arról szól, hogy egy csoport tagjának kell lenned, különben mit sem érsz.

Ha az egészet a történelem perspektívájából szemléled, a filozófiai szemlélet ennek az ellenkezője: meg kell ismerned magad, ahogy Platón is mondta. Sok igazság van ebben, ahogy abban is, hogy sok ember fél attól, hogy önmaga legyen. Mi pedig egy olyan albumot akartunk írni, amely egy állásfoglalás az ellenkező oldal mellett, a konzekvenciák elfogadásának értéke mellett, amellett, hogy csak magad légy.

Egy olyan koncepció vagy téma után néztünk, amely ezt jól kifejezi. Nem volt könnyű egyetlen ide passzoló szót találni, de aztán elolvastunk egy Tom Waits interjút egy furcsa magazinban. Különböző dalszerzőket kérdeztek napjainkról. Mindnek unalmas válaszai voltak az ózonpajzsról, és így tovább. Waits persze különösebb dolgokon gondolkozott el, ő a 'gerincről' beszélt. Elbűvölte a gerinc univerzális jellege, mely annak ellenére megvan, állandó, hogy minden változik. Ezzel meg is találtuk a hiányzó kifejezést."



A gerincnek szimbolikus, analogikus jelentése is van a világtengellyel, így például az Ygdrassillal is.

"Igen, költői is, nagyon ősi, őseredeti metafizikai jelentéssel. Ezek a dolgok összefüggenek egymással."



Köztudomású, hogy az Enslaved nagyon erős koncertbanda. Mi a "titka" annak, hogy minden fellépésen jó a hangzásotok?


"A legelső és legfontosabb dolog a nagyon jó hangmérnök, aki szereti is a zenét. Aki nálunk a zenekar körül dolgozik, mind szereti is azt, amit csinál. Ezen kívül egy nagyon pontos hangzásfilozófiánk is van. Tudjuk, hogy a hangzásnak tisztának kell lennie."


ENSLAVED - Heimdall (Live In Oslo, 1994)



Amikor elkezdtétek az Enslavedet, egészen fiatalok voltatok. Nyilván nem gondoltatok arra, hogy ilyen messzire eljuttok majd a zenekarral?

"Annak idején nem nagyon gondolkoztunk ezen. Csak a következő hétre, a következő próbára gondoltunk. Ugyanazt akartuk, amit ma is, olyan zenét játszani, amit hallani is szeretnénk, amit élőben is játszanánk. Ennyire egyszerű."



Még Grammy-díjatok is van.


"Kettő is! Azt hiszem, a szüleink jobban örülnek ennek, mint mi. Örülök annak, hogy a nehéz idők ellenére, amelyeket átéltünk, a tagcserék, stb., soha nem hagytuk abba. Csak 1998-ban volt egy kéthetes szünetünk, amikor kimerültünk a turnézástól. Nem döntöttük el, milyen hosszú időre állunk le, de már két hét után nem bírtuk tovább."



Hogy kerültetek kapcsolatba a lemez keverését végő Joe Baresivel, és a maszterelést végző George Marinoval?


"Korábban már kilenc lemezt készítettünk sok különböző stúdióban. Ezúttal minden hangszer számára a legjobb megoldást akartuk megtalálni. Ezért elmentünk Oslóba, a Propeller stúdióba, ami a dobok akusztikája szempontjából nagyon jó hely. Aztán átmentünk egy másik stúdióba felvenni a gitárokat. 30-40 gitár állt rendelkezésre, valamint a legkülönfélébb erősítők és mikrofonok, aztán Joe Baresi megkeverte az anyagot. Már ismertük a nevét, mi is hallgattuk a Toolt és a Queens Of The Stone Age-et - velük már dolgozott korábban. Egyazon okból kifolyólag nagyon szeretjük ezeket a lemezeket: organikus a hangzásuk. A hangszerek természetesen szólnak.

Herbrand, a billentyűs/énekesünk egyébként producerként dolgozik Bergenben, ő volt az első Audrey Horne album producere is. Akkoriban kellett találniuk valakit, aki rendesen megkeveri a lemezt. Elég vicces a történet: a lemezt sok neves producernek elküldték, de Joe Baresi kivételével senki nem válaszolt, aki úgy gondolta, hogy Norvégia érdekesen hangzik, szereti a Turbonegrót is Baresi egy barátjától kapott is egy listát olyan norvég extrém metal zenakarok neveivel, melyeket érdemes lenne meghallgatnia, és a lista tetején az Enslaved neve szerepelt.

Baresi megkérdezte Herbrandot, hogy ismeri-e a zenekart, mire közölte vele, hogy igen, sőt, játszik is a csapatban! (nevet) Kapcsolatban is maradtunk, amíg meg nem találtuk a megfelelő időpontot, hogy közösen dolgozhassunk. De a George Marino-féle ügy is érdekes eset volt. Ez a kapcsolat egy Indie Recordings-os csapaton, a Mencea-n keresztül jött létre. Egy rajongójuk segítségével jutottak el Marinóhoz, és így egész egyszerűen megkérdeztük, hogy meg tudná-e csinálni az Enslavedet is.

Marino a maszterelést New York-ban végezte, e-mailben és telefonon kommunikáltunk. Csak annyit kért, hogy részletezzük neki, hogyan is képzeljük el a lemezt. Küldtünk egy nagy dokumentációt, és minden úgy is történt, ahogy kértük."



Beszélnél egy kicsit a másik zenekarodról, a Trinacriáról is?

"Az leginkább egy művész-projekt, különös a lemez (Travel Now, Journey Infinitely - M.P.) is. De még ennél is furcsább a története. Felhívott egy norvég ügynökség, amely spéci koncerteket szervez komponisták, szerzők részvételével, és felkért engem meg egy Fe-mail nevű noise-bandát, hogy írjunk meg órányi koncertanyagot. Beszerveztem még néhány metal zenészt, megírtuk az anyagot, felléptünk két fesztiválon és adtunk még 10 koncertet Norvégiában. Így született meg ez az anyag, és jó érzés, jó hangulat volt elkészíteni. Szerintem új album is várható majd, lehet, hogy már 2009-ben."

www.enslaved.no

Hammer TV

 
MHORAI - It az új hazai deathcore csapat első albuma: Hegemony
2021. szeptember 26. (vasárnap) 07:14

Hegemony címmel megjelent és végig is hallgatható az új hazai deathcore formáció, a Mhorai első albuma. "A felvételek a házi stúdiónkban készültek, a keverési munkálatokat pedig a No Silence Studio végezte. A Hegemony című nagylemezünk fizikai formában is megrendelhető. A 10 saját dal mellett van egy bónusz is, egy feldolgozás, az I'm Broken a Panterától." Rendelés (CD/póló)     www.facebook.com/mhoraimetal "...Ez a lemez tartalmazza mindazt, amit jelenleg a metal zenéről tudunk és szerettünk volna megosztani Veletek. Az elmúlt évben, debütálásunk óta egyre többen hallgatják a zenéinket internetes felületeken és egyre többen hordanak Mhorai-pólókat is. Bizony lettek, akiknek már most kedvencei közé tartozik egy-egy dalunk. Ez az ok, ami mindig elég motivációt adott a folytatáshoz..."   MHORAI - Hegemony (a 2021-es album)   MHORAI: Köteles Máté gitáros...

DAWN OF SOLACE - Új dal és klip a Wolfheart főnökétől: Skyline
DAWN OF SOLACE - Új dal és klip a Wolfheart főnökétől: Skyline

14 év után adta ki második albumát 2020 elején a Dawn Of Solace, a Wolfheart-főnök Tuomas Saukkonen szólóprojektje, de a folytatásra nem kell ennyit várni. A sötét hangulatú,...

EMIGRATE - Két albumelőzetes dal a Rammstein gitárosától
EMIGRATE - Két albumelőzetes dal a Rammstein gitárosától

The Persistence Of Memory címmel november 5-én érkezik az új lemez a Rammstein gitárosának Emigrate projektjétől. Richard Z. Kruspe másik bandájának legutóbbi albuma a 2018-as A Million...

NORTHTALE - Az első albumelőzetes dal az új énekessel: Only Human
NORTHTALE - Az első albumelőzetes dal az új énekessel: Only Human

Itt az első Northtale dal az új énekessel! A power metal bandában az ex-Twilight Force énekes, Christian Eriksson utódja a brazil Guilherme Hirose (Traumer) lett, a november 12-én...

THE DARKNESS - Novemberben jön az új album, friss dal és klip: Jussy's Girl
THE DARKNESS - Novemberben jön az új album, friss dal és klip: Jussy's Girl

Motorheart címmel november 19-én jelenik meg a Justin Hawkins énekes vezette brit hard rocker The Darkness hetedik albuma, harmadik előzetesként pedig a videóval kísért Jussy's Girl dallal...

THE ANSWER LIES IN THE BLACK VOID - Album és friss klip, atmoszférikus doom a magyar/holland duótól
THE ANSWER LIES IN THE BLACK VOID - Album és friss klip, atmoszférikus doom a magyar/holland duótól

Horváth Martina énekesnőt ismerheted a Niburtából, a Ghymesből, a Thy Catafalque lemezeiről is, de az Agregator egyik dalában is vendégeskedettt, a legfrissebb formciója pedig egy...

ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ
Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS