SUBCORTIC - A fehérvári dark metalosok a 'Saját szavaikkal' mutatják be az első lemezük dalait

Június 21-én az Ukk & Roll fesztiválon játszanak

2019. június 4. (kedd) 07:11 | utoljára módosítva: 2019. december 10. (kedd) 06:07

Addicted To Darkness címmel jelent meg egy hónapja a progos dark metalt játszó székesfehérvári Subcortic bemutatkozó albuma, 13 dallal. A lemez elérhető a zenei streaming szolgáltatóknál (Spotify, Deezer Google Play stb.), a zenekartól pedig a fizikai példány is beszerezhető.

A Subcortic június 21-én játszik az Ukk & Roll fesztiválon, az alábbiakban pedig Madács Máté basszusgitáros és Győry Attila (Atesz) gitáros mutatja be a lemez 13 dalát.


 


www.facebook.com/subcortic



A 2015-ben alakult zenekarról talán az ars poeticájuk mond el a legtöbbet:


'Ha az emberi létnek létezik tudatalatti szférája, akkor léteznie kell egy, a tudat fölötti régiónak is. De vajon készen állunk-e arra, hogy szembenézzünk és megküzdjünk az alulról feltörő szörnyeinkkel és meghalljuk a felülről jövő intelmeket? Vagy pedig félelmeinktől, szorongásainktól, önzőségünktől elvakulva egyre mélyebbre süllyedünk a saját tudattalanunkba? Az inspirációink, motivációink, késztetéseink, tetteink honnan, melyik szférából fognak kivetülni a külső világunkra? Alkotásainkat leginkább ezek a kérdések inspirálják...

...Zenénk az emberi tudat mélyéről, sötét oldalából tör felfelé. A dalaink által megidézett közös utunk, a legelveszettebb, legkilátástalanabb helyről indít. Onnan ahol a népmeséinkben a legkisebb királyfi története kezdődik, bízva abban, hogy gondolataink, történeteink során sikerül újra és újra olyan ívet leírnunk, amely a sötétségből a világosság felé mutat. Nos, hát erre a közös útra invitálunk Téged is. Készen állsz? Velünk tartasz?'

 




LOST IN LIFE

Dani: "Ez a dal a bódhiszattvák (szentek), szakrális királyok, apostol királyok sorsát dolgozza fel, akik miután rendezték önmagukat, az egyéni megvilágosodás, megváltás után visszafordulnak, és mások megvilágosodásáért fáradoznak, a szenvedés enyhítéséért munkálkodnak és a Nagy Megvilágosodás, a Közös Megváltás felé vezetik a világot."

Atesz: "Ritka elborult egy dal, az már biztos. Nemcsak Dani elvetemült szövege miatt, hanem zeneileg is egy 'fura utazás'. Sejtelmes, döngöl, lágy, karcol, mikor-hogy. És még ott van az a keleties dallamvilág is... Érdekes lett, na."



IGNORANCE IS BLISS

Dani: "Nem vagyok jóban az Ószövetségi Istenképpel.

Az Ószövetségi Isten szerintem nem egy szerethető, gondoskodó lény, mivel félelmetes, haragvó és irigy Istenségként emlékeznek meg róla. Emiatt az Istenkép miatt nehéz elfogadnom, hogy az Ószövetséget a Biblia szerves részeként tartják számon.

Azt mondják, azért van ez így, mert előzménye az Újszövetségnek, de akkor ilyen alapon az egyiptomi vallás is előzménye annak. Igazából ez a dal az Ószövetségi Isten kritikája, akit én inkább tartok egy nép, egy kultúra saját istenségének, mint az emberiség közös Istenének.

Nekem az a tapasztalatom, hogy ha befelé figyelünk és sikerül elnyugtatni a tudatunkat, sikerül visszahelyezkednünk egyfajta alap, mag állapotba, akkor a szeretet és a kegyelem érzésével fogunk találkozni... Nem pedig haragvással, bosszúállással, irigységgel."


Atesz: "Van a dalban egyfajta furcsa kettősség. Úgy kezdődik, mintha valami ipari metál zúzda lenne a dal, megy az aprítás, de a refrénekre mégis előjönnek a dallamok. Jó kis közönségénekeltetős nóta, mantrázós refrénnel, szeretem játszani koncerten is."





NOTHING LASTS FOREVER

Dani: "Ez a dal egy társadalomkritika... Arról szól, ahogy az emberiség önzősége előidézi a végítélet. A dal kulcsfogalma az, hogy a tisztuláshoz meg kell adni magunkat és bizonyos szinten meg kell halnunk ahhoz, hogy az új, nemesebb ember megszülethessen bennünk.

A népmeséink is erről szólnak, a legkisebb koldusfiú a megpróbáltatásai során átlép a túlvilágra, személyisége, szelleme átlényegül és királyként tér vissza közénk.

Azt azért meg kell említenem, hogy a dalszöveg megírását részben a 'The 100' sorozat is inspirálta. Azok, akik hozzám hasonlóan kedvelik a sorozatot, biztosan ki fognak szúrni a szövegben utalásokat a történetre."


Atesz: "Talán ez a dal készült el utolsónak, stúdiózás előtti nap lett meg a szövege...Ezzel szoktuk zárni a koncertjeinket. Sok témát sikerült belepréselni, már-már progresszívnek is mondhatnám, és a dalszerkezet sem szokványos. Elég nehezen hoztam össze a dalt, az alapjai megvoltak már nagyon régen, csak éppen sokszori átírás után sem tartottam valami jónak. Aztán végül mégis lett belőle egy jó kis koncertnóta, dallamos refrénnel."





NEVERMORE

Dani: "Ez egy párkapcsolati dilemma, a lány szeretné a kapcsolatot a fiú viszont már nem. Az emberek sokszor elkövetik azt a hibát, hogy a kapcsolat elején nem őszinték egymáshoz.

Általában nem úgy kezdenek bele, hogy: - Üljünk le és elmondom Neked ki vagyok. - hanem csupán szeretnének jó benyomást kelteni a másikban, hogy gyorsan meg tudják hódítani a másik szívét. Persze aztán a múlt utoléri az embert, mert a rossz tapasztalataink, hazugságaink ott vannak a félelmeinkben, a feldolgozatlan problémáinkban és akkor előbb-utóbb kibújik a szög a zsákból és ebből aztán mindenféle kapcsolati válság keletkezik. Egy ilyen válság kifutásának története ez a dal.

Atesz: "Még mi is vizsgáljuk, hogy szerelmes dal-e vagy sem! (nevet) Tágabb értelemben véve valamiféle egymástól-függőségről is szólhat. A férfi-női ének nagyon jól összejött és közben zeneileg is sikerült pár érdekesebb megoldást vinni a dalba."



OPERATION: BEN HA ADAM

Dani: "Az Ember Fiának művelete" - Jézus nem nevezte magát Isten fiának, az ember fiának hívta magát. Ő az Ember, a Nagy Betűs Ember, aki beteljesítette az emberi élet igazi célját.

Érdekes, hogy a Buddhizmusban a buddha szó, nemcsak egy létállapotot jelent, hanem azt is, hogy Ember. Buddha az, aki beteljesíti mindazt a lehetőséget, ami az emberben szunnyad, amikor ez megtörténik, akkor válik az ember igazán Emberré. Szóval ez a dal részben az Emberré válásról szól. Továbbá a dal egyik fő kérdése az, hogy Isten miért mért ránk szenvedés teli életet? Miért teremtett bennünket ilyennek? Miért ezt a nehéz sorsot adta nekünk? Mi ezzel a célja?

Ha Isten szeretett bennünket, akkor miért tette be az Édenkertbe azokat a fákat? Azt gondolom, ha szeretem a gyerekemet, akkor nem teszek be a szobájába pl.: egy veszélyes fegyvert, nem? És Ő mégis valami ilyesmit tett a gyermekeivel.

Ám ennek a történetnek többféle megfejtése van. Hozzám az a megfejtés áll legközelebb, hogy a teremtés javuló teremtés, hogy más minőséget képvisel a kettősségből visszatérni az Egybe, mintha mindig csak Egység lett volna a világon. Szóval, hogy talán azért van erre az egész katyvaszra szükség, ami a földi élet, hogy az ember tanuljon, bölcsebbé váljon.

A dal viszont arra is figyelmeztet, hogy egy ponton túl el kell hagyni az agyalást és talán az a legcélravezetőbb, ha az ember megpróbál eljutni egy olyan mélységű belátáshoz, amikor már képes meghajolni a sorsa előtt, el tudja azt fogadni és csak annyit mond: - Legyen meg a Te akaratod, én akkor is kitartok melletted, ha Te elhagytál engem.


Atesz: "Meglehetősen komplex lett a szöveg ehhez a dalhoz, Dani megdolgozott vele rendesen, néztem is először, hogy 'mennyi szöveg van már itt???' Még a refrének sem egyformák, hahaha! Amúgy ez volt az első közösen összehozott dalunk. Itt még van valamiféle klasszikus dalszerkezet, amit aztán később, a többi dalunkban szépen elhagytunk, mert csak."



SUBCORTIC - Operation: Ben Ha Adam (a 2019-es Addicted To Darkness albumhoz)



CORROSION

Dani: "A Corrosion a megkísértésről, megromlásról szól. Kicsit benne van az is, ahogy a materialista szellemű világ összekeveri az 'élj a mának' eszmét a szabadossággal.

Az 'élj a mának' életérzés a Memento Mori bölcsességével áll párhuzamba, az egyik a másikból következik és ez eredetileg inkább arról szólt, hogy élj értékes, tartalmas életet, mert minden mulandó, ne pazarold el az idődet kritikátlan dolgokra.

A dal végén hangzik el egy kulcsmondat: Just call me by my name and you will be released. Szólíts a nevemen és akkor megszabadulsz. Ez azt jelenti, hogy ahhoz, hogy az ördögtől megszabaduljunk, ahhoz őt nevén kell nevezni. Ez azt jelenti, hogy rá kell tudnunk látni a saját rossz szokásainkra, tulajdonságainkra, meg kell tudnunk fogalmazni ezeket a dolgainkat, ahhoz hogy ezektől a szokásoktól, késztetésektől meg tudjunk szabadulni."


Atesz: "Ez is egy olyan dal, aminek már évekkel ezelőtt megvoltak a fő témái, de igazából csak a lemezre állt össze. Hát... Ilyen lett."






ONWARD TO GLORY

Dani: "A dal azt a tudatállapotot írja le, amikor az ember úgy érzi, hogy joga van dühösnek lennie, joga van megbántania a másikat... Rossz hírem van, erre sosincs jogunk, csak felmentjük magunkat, megmagyarázzuk magunknak, hogy igenis megérdemelte a másik, hogy genyák legyünk vele. Amikor elkap bennünket ez az indulat, az csak a mi gyengeségünket mutatja. Egy veszekedés elején még lehet, hogy Neked van igazad, de ha túlságosan belelovallod magadat az egészbe, akkor az egész vita eljuthat egy olyan pontig, amikor már Neked kell bocsánatot kérni".


Atesz: "Na, egy újabb 'vidám' dal, nehogy valaki is jól érezze magát. Pszichedelikusabbra sikerült az átlagnál, pedig istenbiz' nem szívtunk semmit. A szöveg kicsit nehezen értelmezhető, talán a rövidsége miatt is, mindenki mást hall bele. Szerintem alapvetően a bennünk lakozó gonoszabbik énünkről szól. Egyfajta segélykiáltás, hogy valaki szabadítson már meg, pedig valójában saját magunk rabjai és fogvatartói is vagyunk egy személyben."



SUNDAY OF LIFE

Dani: "A Sunday Of Life egy társadalomkritika. Eltékozoljuk az életet, a tradícióinkat, hagyományainkat, emberi kapcsolatainkat és a teljes nihil, közöny felé tartunk. Az emberiség hattyú dala ez az alkotás."


Atesz: "Szerintem is a körülöttünk éppen elpusztuló világról szól a dal. Dani hatalmasat alkotott a szöveggel, itt is. A témának megfelelően semmi vidámság sem érezhető a zenén, kellően nyomasztó mind zeneileg, mind szövegügyileg."

 





THERIAC

Dani:
"Szerintem sokak számára ez egy szerelmes búcsúzkodós szám. De számomra nem ez a jelentése. Történt a veronai buszbaleset és megrázta az egész országot. Szörnyű belegondolni abba, ami történt. Hogy elmegy a szeretted otthonról és nem jön többé haza. Ez a tragédia felidézte bennem Édesapámat, aki úgy ment el, hogy reggel elindult a munkába, aztán a munkahelyén megállt a szíve és nem jött többé haza. Nem tudtunk elbúcsúzni, egyszer csak nem volt ott többé az életünkben. Ez a dal egy kimondatlanul kimondott búcsú azoktól, akiktől az ember nem tudott elköszönni… Legalábbis számomra."


Atesz: "Az albumon minden egyes dalnak van egyfajta jól beazonosítható karaktere, és hát ebből sincs hasonló. Csak tiszta gitárok vannak a dalban, amolyan 80-as évek jellegű ballada utánérzéssel."



STRANGER EVERYWHERE

Dani: "A Stranger Everywhere arról szól, amikor az ember idegennek érzi magát a világban. Például amikor az ember elkezd gyakorolni egy szellemi utat, annak az elején gyakran beáll ez a világtól való elidegenedés érzés, amit tulajdonképpen az okoz, hogy az ember mindent élesen megfigyel...önmagát is. És hát ez által mellbevágó felismerésekhez jut, önmagával és a világgal kapcsolatban is. Ezzel az állapottal foglalkozik a dal."

Atesz: "Leegyszerűsítve talán azt lehetne mondani, ez a dal arról szól, hogy akárhol is vagyunk, mindenhol idegennek érezzük magunkat. Vagy hogy ott vagyunk valahol a semmiben, nem tudjuk honnan jöttünk, hová tartunk, csak sodródunk az árral, kontroll nélkül. Ez a leggyorsabb dal a lemezen, igazi koncertnóta a sok húzós téma miatt."



PRICE OF MY SOUL


Dani: "A Price of my Soul a csajozásról szól, arról hogy a srác csalódik, és utána úgy dönt, hogy rosszfiú lesz. De aztán lehet ez lesz a hősünk veszte is."


Atesz: "Nem igényel különösebb kommentet, a dalban világosan szerepel, hogy főhősünk eladta a lelkét Lucifernek, és ennek bizony ára van. A zene meg...Nem egyszerű nóta a kontrasztos váltások miatt és első hallásra talán furcsának is tűnhetnek a hangulati ingadozások a dalban. Persze ez a dal is nagy átalakuláson ment végbe, szerintem előnyére. Nagy kedvenc lett, játsszuk élőben is."





INEQUITY OF FATE


Dani: "Egy instrumentális alkotásról van szó. Amikor hallgatom, gyakran elképzelem, hogy öregemberként nézek vissza ezekre a zenéléssel, alkotással, koncertezéssel eltöltött időkre és kívülről látom magunkat és elmosolyodom azon, hogy itt még milyen fiatalok voltunk és milyen jó volt részt venni benne... hogy megadatott."

Atesz: "Ez a dal egy kissé kissé kilóg a sorból, de ez az ingadozás még belefért... Instrumentális dal, még csak nem is metal, és a legrövidebb tétel a lemezen. Nagyon régen írtam, eredetileg csak akusztikus gitárokra, de aztán zongora került bele és nem volt megállás, ilyen lett."



WASTED BLOOD AND TEARS


Dani: "A Wasted Blood and Tears az álmok megtöréséről szól, arról, ahogy a felnőtt kor megpróbálja az embert. Én azt gondolom, hogy gyerekként még mindenki érzi azt a magot, elhívást magában, hogy mi az Ő küldetése, életfeladata. De aztán az oktatás, később pedig a munka, a hónapról-hónapra való élés fokozatosan elhomályosítja ezt bennünk és végül megtörünk.

Az ember meghasonul önmagával az álmai feladása miatt és az ember elfelejti, hogy kicsoda valójában, milyen küldetéssel érkezett ebbe a világba."


Atesz: "Egy kicsit nyomasztó dal, méltó befejezése a vidámnak amúgy sem nevezhető albumnak. Van annyira sötét és lehangoló, hogy a lemez végén van a legjobb helye. A létünk hasztalanságáról és céltalanságáról szól. Meg arról, hogy az utolsó óránkban rájövünk, hogy mennyire értelmetlen minden. Vagy valami ilyesmi. Zeneileg nem semmi produkció lett, nagy kedvencem az albumról. Koncerten ebben a formában nem igazán játszható, pl. a középrészen a szitár miatt, de kicsit módosítva azért el szoktuk játsszuk."
 











A Hangfoglaló Program és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával.






 

Hozzászólások

Nem vagy belépve. A hozzászóláshoz be kell lépni!

Hammer TV

 
CADAVER - Újdonság a Megadeth dobosával feltámadt norvég death brigádtól
2020. november 28. (szombat) 09:16

Új szöveges videóval jelentkezett az 1988-ban alakult norvég death metal brigád Cadaver. Az alapító/gitáros Neddo (Anders Odden) mellé még 2014-ben sorakozott fel Dirk Verbeuren dobos (Megadeth, ex-Soilwork), 16 év után pedig megjelent a negyedik nagylemezük is. A 2004-es Necrosis lemez utódja Edder & Bile címmel jött ki, és végig is hallgatható. Az albumon két vendég is hallható: Jeff Becerra, a legendás Possessed főnöke, valamint Kam Lee, a floridai Massacre énekese, aki az egészen korai Death-ben is dobolt és hörgött.   www.facebook.com/cadavertheband Neddo: "Dirkkel még 2014-ben találkoztam, amikor a 70000 Tons Of Metal fesztiválon a Satyriconban helyettesítette Frostot. Gyorsan kiderült, hogy hatalmas rajongója a Cadavernek, én pedig akkoriban már dolgoztam pár új dalon, amelyeket egy esetleges szólóalbumra szántam. De aztán jött az ötlet, hogy Dirkkel összehozhatnánk a Cadaver harmadik...

HATEBREED - Itt az új album, és mellé egy friss videó is
HATEBREED - Itt az új album, és mellé egy friss videó is

Megjelent és végig is hallgatható a Hatebreed nyolcadik nagylemeze, a Weight Of The False Self. Eredetileg májusban jött volna ki az új lemez, amit Chris Zeuss Harris producerrel (Rob...

SCOUR - Hivatalos videoklip Phil Anselmo extrém, blackes projektjétől: Doom
SCOUR - Hivatalos videoklip Phil Anselmo extrém, blackes projektjétől: Doom

Phil Anselmo blackes, extrém metalos projektje, a Scour tegnap adta ki a három részből álló EP-sorozatának harmadik darabját, a Blacket. A 6 tételes EP-t végig is hallgathatod, a Doom...

VOIVOD - Itt az új koncertlemez, videópremier: Overreaction
VOIVOD - Itt az új koncertlemez, videópremier: Overreaction

Már dolgozik a 2018-as The Wake album folytatásának dalain a kanadai Voivod, a mai napon viszont egy koncertlemezzel jelentkeztek. A Lost Machine - Live című anyagot máris...

VOLBEAT - Megjelent az új koncertlemez, videópremier: Sorry Sack Of Bones
VOLBEAT - Megjelent az új koncertlemez, videópremier: Sorry Sack Of Bones

Rewind, Replay, Rebound: Live In Deutschland címmel egy koncertanyaggal jelentkezett a Volbeat, nézd meg a legfrissebb élő videójukat, a Sorry Sack Of Bones felvételét - Stuttgartból....

THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA - Új klipes dal az elfojtott, de felszínre törő érzelmekről: Paper Moon
THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA - Új klipes dal az elfojtott, de felszínre törő érzelmekről: Paper Moon

Aeromantic címmel még február végén jelentkezett egy új albummal a Soilwork énekes Björn "Speed" Strid és az Arch Enemy basszer Sharlee D'Angelo (ld. Spiritual Beggars)...

ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ
Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS