ZISKÓ OLIVÉR - A csodaszarvas
Uzseka Norbert kritikája eredetileg a márciusi HammerWorld magazinban jelent meg
ZISKÓ OLIVÉR
A Csodaszarvas
(ZISKÓ OLIVÉR)
Ziskó Olivér nevét az Alfred's Violin nevű, igen kiváló kísérletező/progos metal bandában ismertem meg, már ott feltűnt, hogy messze az átlag fölötti dobos. Később a Sear Bliss két lemezén szerepelt és a Moby Dick-es Schmiedl Tamás Bloody Roots albumán is dobolt, de számos pop és jazz produkcióban is részt vett.
Jelen szólóalbuma ahhoz a dobos tűzshow-hoz készült, amivel már jó ideje fellép – illetve ez adta az ihletet hozzá. Érdemes megnézni youtube-on, Olivér miket művel a lángoló dobverőkkel, de ez nem merő (amúgy elképesztő) zsonglőrködés, hiszen zeneileg is értékes a produkció.
A lemez, ahogy a címből és a Havancsák Gyula által készített, zseniális borítóból is sejthető, a magyar őstörténetből merít (a CD könyvecskében kapcsolódó idézetek is járnak hozzá Arany János tollából), ám a zene csak részben épít a magyar népzenére. Ahogy a Csodaszarvas alakja sem kizárólag a mi népünk mítoszaiban jelenik meg, Olivér is bátran merített más forrásokból is.
Nagy általánosságban mondhatjuk, hogy világzene ez itt, de sok mással színesítve, legyen az rock, jazz, akár metal. Négy dalban szerepel a csalóka nevű Marius Pop, egy világhírű román gitáros, aki jazzben és rockban egyaránt nagyot alakít, lángolóan virtuóz témáival-szólóival. A zenei alapokat a dobon kívül billentyűshangszerek szolgáltatják, a legkülönfélébb hangszíneken megszólalva. Így pl. a Birdie vagy a Fairies' Dance tételek népzenei hatású pillanatai is szintin készültek.
De persze a főszerep a doboké és egyéb ütőhangszereké. Amennyire szeretem a jó dobosokat, annyira tud untatni koncerteken egy-egy elnyújtott dobszóló, ám Olivér még a 8 perces The Hunt-ban vagy a szintén a dobot előtérbe toló Dream by the Kur River-ben is annyira színesen és érzéssel játszik, hogy egy pillanatra sem unom.
Nemcsak az érződik, hogy hosszú időn át készült és érlelődött az album (2012-ben kezdődtek a munkálatai!), vagy hogy egy dobshow aláfestő zenéjének készült, hanem az is, hogy van mondanivalója, át akar adni valamit. Gondolatokat, érzéseket, hangulatokat, melyek kapcsolódnak a tűzhöz és a magyar legendákhoz, de annyi minden máshoz is, függően a hallgató egyéniségétől, lelki állapotától. Én leginkább pihentetőnek ill. magával ragadóan varázslatosnak találtam ezt az anyagot, még azon részeit is, ahol Marius és Olivér szinte párbajoznak. Van benne valami olyan finomság és mélység, ami messze többet nyújt a pusztán a zenei virtuozitás seregszemléjeként funkcionáló instrumentális zenéknél.
Ha nagyon kellene valamihez hasonlítanom, azt mondanám, a kései Dead Can Dance-hez áll közel ez az anyag, de pl. az Ancient Land egy jazzbe kalandozó Satriani számnak is beillene.
Különleges album egy kivételes zenésztől, s bár csak ritkán kalandozik metalos irányba, meggyőződésem, hogy sok olvasónk fogja értékelni.
U. N. 9
(Uzseka Norbert kritikája eredetileg a márciusi HammerWorld magazinban jelent meg)
ZISKÓ OLIVÉR - A csodaszarvas (2019)
A Hangfoglaló Program és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával.
Hozzászólások