CHAPEL OF DISEASE - "Ezúttal viszont minden határt magunk mögött hagytunk"

Pár hónapja jött ki a death metalos kölni Chapel Of Disease harmadik albuma

2019. február 18. (hétfő) 08:04 | utoljára módosítva: 2019. február 18. (hétfő) 08:08

...And As We Have Seen The Storm, We Have Embraced The Eye címmel pár hónapja jött ki a death metalos kölni Chapel Of Disease harmadik nagylemeze, a 2015-ös A The Mysterious Ways Of Repetitive Art album folytatása. Milán Péter interjúja eredetileg a HammerWorld magazin decemberi-januári számában jelent meg.

A 2008-ban alakult Chapel Of Disease 2012-ben jelentkezett a Summoning Black Gods című debütáló albummal, amellyel a régisulis death metal tábor egyik tehetséges képviselőjeként mutatkoztak be. A német négyes azonban nem érte be ennyivel, s a felgyorsult eseményeknek köszönhetően a folytatás (The Mysterious Ways Of Repetitive Art, 2015) már jóval változatosabb lett. A zenekar lendületben van, formálódik, s az ...And As We Have Seen The Storm, We Have Embraced The Eye című 2018-as lemezük a csapat eddigi legprogresszívabb anyaga lett. Milán Péter kérdéseit Cedric Teubl gitáros válaszolta meg.

 


www.facebook.com/ChapelOfDisease



A Chapel Of Disease 2008-ban alakult. Hogyan emlékszel vissza a korai időkre?

„Nos, emlékszem, hogy a fivérem, Laurent nem sokkal előtte költözött Kölnbe. Én akkor már 4 éve laktam ott, és egy Infernäl Death nevű black/thrash zenekarban játszottam, a dobosunkkal, Daviddel együtt. Egy nap Laurent azzal állt elő, hogy hozzunk össze egy death metal csapatott, amely a Pestilence, a Death, a Possessed vagy a Sepultura régi hangzása előtt tiszteleg; olyan bandák előtt, amelyeket mindnyájan szeretünk. Maximálisan benne voltam, majd megkérdeztük Davidet, hogy érdekli-e a dolog, mivel ugyanakkora híve volt ezeknek a csapatoknak, mint mi. Így született meg a Chapel Of Disease. Kb. fél évvel később csatlakozott hozzánk Christian basszusgitáron, én pedig gitárra váltottam. Christian egy Grabnebelfürsten nevű black metal zenekarban játszott előzőleg. Különös zene, de nagyon érdekes. Azóta pedig szilárd egységként működünk. Igazán nagy célokat nem tűztünk ki magunk elé, csak annyit, hogy olyan death metalt játsszunk, amit szeretünk, és ami szerintünk hiányzott az akkori színtérről."



Hogyan született meg a Chapel Of Disease zenekarnév?

„Valószínűleg két Morbid Angel számcím, a Chapel Of Ghouls és az Angel Of Disease összeolvadásáról lehetett szó, ami helyénvaló is, mivel mindnyájunkat inspirált a zenekar. De már egyikünk sem tudja felidézni, hogy ki és mikor állt elő vele. De megragadó a név, és úgy tűnik, az emberek boncolgatják, azaz nem egy olyan név, amit könnyű elfelejteni."



The Mysterious Ways Of Repetitive Art címmel jött ki 2015 legelején a második albumotok, amelyen már megjelentek új elemek a hagyományosabb módon death metalos felfogású debüthöz képest. Három-négy év elteltével mit gondolsz a lemezről?

„Ma is nagyon büszke vagyok rá, kellemes emlékeim vannak arról az időszakról. Nagyon kreatív időket éltünk akkor, más hatásokat is beemeltünk a zenénkbe, tudatosan, avagy sem. Azt is megmutatta a lemez, hogy bármit meg tudunk csinálni, amit akarunk, művészi értelemben, és ez magabiztossá is tett minket. A fejlődés során oda jutottunk, amit az As We Have Seen The Storm... fémjelez. Tehát semmit sem változtatnék a kettes lemezen, még ha kísért is a gondolat, mit tudtunk volna hozzátenni, ha már akkor szert teszünk orgonára. De nem változtatnék semmit, szeretem azokat a számokat."



Az új lemez a hosszú ...and As We Have Seen The Storm, We Have Embraced The Eye címmel jelent meg, és ezen újabb lépésnyire távolodtatok el attól, amit "hétköznapi" értelemben death metalnak hívunk. Kérlek, beszélj az albumot eredményező fejlődési folyamatról.

„Nos, számunkra, akik mélyen benne vagyunk a zenénkben, elég nehéz határozottan megragadni a hangzásunk fejlődését. Mindez természetesen zajlik. Laurent írta az összes dalt, s ezeken együtt dolgoztunk, kísérleteztünk a hangzásokkal. Még ha tudtuk is, hogy ez most különbözik attól, amit korábban csináltunk, sosem tettük fel azt a kérdést, hogy ez most e zenekarunk anyaga, vagy egy másik projekté. Még a 1000 Different Paths dalt is tárt karokkal fogadta az egész csapat. Úgy tűnt, Laurent egy igazán kreatív áramlatot kapott el, a hatásait is felhasználta: sok blues rock a kései 60-as, a korai 70-es évekből, de olyan extrém metal is, mint például a Mgła. Miután befejeztük a második lemezt, azt hiszem, mindnyájan tudtuk, hogy egy új ösvényre léptünk, amely elvezet majd bennünket a hangzásunkhoz, és elég teret ad a kísérletezésre. De mindez egy természetes fejlődés volt, legalábbis számomra, nem órákon át történő tárgyalás és gondos tervezés eredményezte. És ez is jól hallható."




CHAPEL OF DISEASE - Song Of The Gods (a 2018-as albumról)




Az olyan dalok hallatán, mint a Song Of The Gods vagy a 1000 Different Paths, egyértelmű a változás. Az itt hallható hatások a zenei gyökereitek közé tartoznak?

„Nem mondanám, hogy visszatérést jelentenének valamilyen régen szeretett dologhoz. Inkább arról van szó, hogy az évek során felnőttünk, ízlésünk kiszélesedett, és hagyjuk, hogy ez a zenénket is áthassa. Tehát a hatások újabbak, de nem vadonatújak. Laurent évekkel ezelőtt belevetette magát a brit blues mozgalomba, kipróbálta ezt a stílust, és beleszőtte a saját dalszerzői módszerébe. A klasszikus rock hangulatokra ugyanez vonatkozik. Már évek óta hallgatunk ilyesmit és a legutóbbi lemezen hallhatsz is erre utaló nyomokat. Ezúttal viszont minden határt magunk mögött hagytunk, magukra a dalokra koncentráltunk, tekintet nélkül a zenei stílusra, irányzatra. A végén mindig megtaláltuk a módját, hogy rajtahagyjuk a magunk pecsétjét, részben Laurent éneke miatt."



Laurent a fő dalszerző, mint említetted. Hogy kell elképzelni a folyamatot, melynek során elnyerik végső formájukat az egyes tételek?


„Nos, kezdettől fogva Laurent a fő dalszerzőnk. Az ő ötlete volt a zenekar megalapítása, és a dalok nagy részét is ő írja. Még ha én is írok, Laurent rajtahagyja a kézjegyét további ötletek felvázolásával, vagy a dal tökéletesítésével, erősítésével. Természetes érzéke van a dalszerzéshez; ahhoz, hogy a dalt zenészként is, és a hallgató számára is érdekfeszítővé tegye. Néhány riff és téma kivételével az egész új lemezt Laurent írta. Mindnyájan nagyon bízunk egymásban, nincs vetélkedés. A folyamatban az egész zenekar részt vesz. Laurent hoz egy ötletet, vagy akár egy teljes számot, és Daviddel kitalálják a megfelelő dobtémákat. Nekem is megmutatja azokat a gitártémákat, amelyek szerinte passzolnának hozzám és a dalhoz, majd ezekkel kezdünk el játszani, jammelni. Christian a basszustémákat dolgozza ki menet közben. Alapvetően erről van szó. Ezek után Laurent vagy én nekilátunk a szövegírásnak. Külön dolgozunk, de mindig átküldjük egymásnak az ötleteket, és elmagyarázzuk, hogy mire gondoltunk a leírt szavakkal. Ez a munka lényege, és minden pillanata megéri."




Az elmondottak alapján olyan zenekar vagytok, amelyik összejön a próbateremben jammelni.


„Igen, ez szerves része a zenekari munkának. Természetesen otthon is próbálunk, az ötletek is otthon születnek, de egy-egy dal megalkotásának folyamata a próbahelyen történik. Még ha valaki egy teljes dallal is jelentkezik, az egész egy új dimenzióba helyeződhet az által, hogy például mit játszik a dobos. Néha feltámad benned egy kreatív szikra, és hozzá tudsz tenni a dalhoz egy dallamot, amely aztán a középpontját képezi. Néha azzal a kemény helyzettel is szembe kell nézni, hogy egy általad írt dal nem fér bele e koncepcióba. Ezeket a különböző fázisokat csak akkor lehet megtapasztalni, ha együtt játszunk a próbahelyen, és azonnali visszajelzéseket kapunk a társaktól. Ez tesz bennünket zenekarrá. Máskülönben már rég meghaltunk volna."



Tudsz említeni néhány nevet, stílust, amelyek valamilyen formában hatottak a zenétekre?

„Már volt szó róla, hogy Laurent beleásta magát a brit blues invázióba a 60-as évek végéről, s úgy vélem, ez nagy nyomott hagyott rajta. Eric Clapton például, az összes megnyilvánulásával, szintén jelentős. Ugyanez vonatkozik Joe Bonamassára, aki az utóbbi időben Laurent egyik nagy kedvencévé vált. De meg kell említeni a Pink Floydot is, amely az utolsó lemezünkre is hatást gyakorolt, vagy olyan zenekarokat, mint az Ashbury, a Winterhawk. Némelyiket csak szeretjük hallgatni, de hatást gyakorol ránk és a játékunkra. Emellett valószínűleg a Mgła Exercises In Futility albuma is hatott a dalszerzésre. Meg sok más zenekar, amelyek korábban inspiráltak bennünket. Ha mindezt az újonnan megtalált inspirációval és felfedezett zenei irányvonalakkal kombináljuk, megkapjuk a lemezünk koncepcióját."


CHAPEL OF DISEASE - ...And As We Have Seen The Storm, We Have Embraced The Eye
(a 2018-as album)




Mostanság megfigyelhető egy áramlat, melyen belül bizonyos zenekarok távolodnak a death metaltól, és új zenei területeket vesznek birtokba. Olyan csapatokról van szó, mint a Tribulation, a sajnos feloszlott Morbus Chron, a Slægt, vagy éppen a Chapel Of Disease.

„Úgy tűnik, jelenleg megfelelő az időzítés az ilyesmire, legalábbis azon zenekarok számára, amelyek a saját szegletükön kívül is szeretnének felfedezéseket tenni. Őszintén szólva, nem tudom, hogy kezdődött mindez, mi hozta mozgásba ezt a 'követ'. Úgy gondolom, az említett zenekarok komolyan veszik a zenét, és fokozatosan rajta akarják hagyni a kezük nyomát, miután valamennyien, bennünket is beleértve felmelegítették a régi hangzást. A magunk részéről azt mondhatom, hogy kisebb katarzisként éltük meg az első lemez megjelenését, azt, hogy megmutathattuk a dalainkat, melyeken már négy éve dolgoztunk.

Ugyanakkor azt is éreztük, hogy azt az irányt már nem akarjuk folytatni, nem akartunk még egy Summoning Black Gods lemezt kiadni. Inkább a magunk útját akartuk járni. Soha nem szerettük a korlátokat, nem akartunk az olyan zenészek közé tartozni, akik csak egy kis körön belül engedik meg maguknak a játékot. Mi inkább terjeszkedni akartunk, miközben tisztában vagyunk a hangzásunkkal. Elsősorban a magunk örömére. És azt is érzékelem, hogy más művészek, azok, akiket említettél, és még sokan mások, hasonlóképpen gondolkoznak, ily módon ugyanabba a táborba tartozunk, legyen az death vagy black metal."



Az új borító Timo Ketola munkája. Miért éppen őt választottátok, és mit akartatok kifejezni a frontillusztrációval?

„Névről, illetve a korábbi remek munkái alapján már ismertük őt. Christian különösen izgatott volt a közös munka miatt, mivel sok kedvenc illusztrációját Timo festette. Vázoltuk neki, hogy mit is szeretnénk kifejezni, ő pedig teljesen benne volt a dologban. A borító természetesen kapcsolódik a lemezcímhez. A vihar egy békésnek tűnő tájon söpör végig. Nem lehet megállítani, sem uralni, de el sem fordulhatsz, szembe kell nézned vele. A szövegek ezúttal személyes problémákkal foglalkoznak, nem az irodalomra támaszkodnak, mint az előző két lemezen.

 



Bizonyos okokból kifolyólag nem voltam motivált, hogy olyan történeteket írjak le, amelyeket itt-ott olvastam. Inkább magamat igyekeztem feltárni, hogy lássam, mit találok. Szerencsére Laurent ugyanerre jutott, így jól működnek együtt a szövegek. Ez nem egy valódi konceptalbum, inkább a bensőnk különböző aspektusait tárgyalja; kérdéseket, amelyeket nem lehet megválaszolni, a veszteséget, fájdalmat. A tipikus metal borítóktól is el akartunk távolodni, meg akartuk ragadni a potenciális hallgatók figyelmét. Akár tetszik valakinek, akár nem, úgy gondolom, hogy beszélni fog róla. Emellett sokat köszönhetünk Wæiknek is, aki illusztrációkat készített valamennyi szöveghez. Ő is tökéletesen valósította meg az ötleteinket. Mindegyik illusztráció gyönyörű művészi munka, amelyek a szövegeket, és így magát az adott dalt is egy új dimenzióba helyezik."


Az interjú eredetileg a HammerWorld magazin decemberi-januári számában jelent meg.


 

Hozzászólások

Nem vagy belépve. A hozzászóláshoz be kell lépni!

Hammer TV

 
MAJESTICA - Új klip és új karácsonyi lemez a Sabaton gitáros szimfo-power csapatától
2020. december 5. (szombat) 11:23

A Christmas Carol címmel karácsonyi power metal albummal jelentkezett a Sabaton gitárosaként is ismert Tommy Johansson szimfonikus power metal bandája. A Majestica nevet viselő banda valójában  Tommy korábbi, ReinXeed nevű csapatának folytatásaként is felfogható, a debütáló lemezük pedig tavaly jött ki Above The Sky címmel, és nagy sikert aratott. A Twilight Force, Rhapsody, Alan Silvestri, Danny Elfman és John Williams hatásokból táplálkozó Majestica különleges karácsonyi albumának The Joy Of Christmas dalához egy klip is született. Chris David basszer: "Ez egy szimfonikus power metal stílusban fogant karácsonyi musical album, szóval van itt száncsengő, harang, vannak ismerős karácsonyi dallamok és persze a Majestic Kórus sem hiányzik. Ugyanakkor ez egy igazi Majestica lemez, és ezt is hallani rajta!"   www.facebook.com/Majesticametal   Míg az Above The Sky albumon Uli Kusch dobolt...

UNRULY CHILD - Dallamrock albumpremier, végighallgatható az Our Glass House lemez
UNRULY CHILD - Dallamrock albumpremier, végighallgatható az Our Glass House lemez

Our Glass House címmel megjelent és végig is hallgatható a melodikus rock színtéren kult-favoritnak számító Unruly Child új stúdióalbuma, a tavalyi Big Blue World lemez utódja. Az...

LEPROUS - Új dal és videoklip a norvégoktól: Castaway Angels
LEPROUS - Új dal és videoklip a norvégoktól: Castaway Angels

Castaway Angels címmel egy klipel kísért vadonatúj dallal jelentkezett a norvég Leprous. Az új nótát az Ocean Sound Recordings-ban rögzítették, a keverés Adam Noble (Placebo, Biffy...

WITHERFALL - Dalpremier a prog-power brigád márciusi lemezéről: Another Face
WITHERFALL - Dalpremier a prog-power brigád márciusi lemezéről: Another Face

Curse Of Autumn címmel 2021. március 5-én jön majd ki a progos power metalt komor dallamokkal, izgalmasan játszó amerikai Witherfall harmadik albuma, a 2018-as A Prelude To Sorrow lemez...

TRIBULATION - 16 év után távozott a csapatból Jonathan Hultén gitáros
TRIBULATION - 16 év után távozott a csapatból Jonathan Hultén gitáros

Where The Gloom Becomes Sound címmel január 29-én jön ki a death metalt darkos, progos hatásokkal játszó svéd Tribulation ötödik albuma, a 2018-as Down Below lemez utódjáról pedig a...

EVANESCENCE - Március végén érkezik az új album, dalpremier: Yeah Right
EVANESCENCE - Március végén érkezik az új album, dalpremier: Yeah Right

Még tavaly novemberben mutattuk be az Amy Lee énekesnő vezette Evanescence-től egy klasszikus Fleetwood Mac dal, a The Chain átdolgozását,  áprilisban pedig az ötödik stúdióalbum...

ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ
Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS