EVOKEN - "Vince az I. világháborús katonák leveleiből és naplóiból merített ihletet"

Az interjú eredetileg a HammerWorld novemberi számában jelent meg

2018. december 16. (vasárnap) 10:20

Hypnagogia címmel a múlt hónapban jelent meg az amerikai doom, funeral doom vonal egyik alapcsapatának számító, a 90-es évek közepén startolt Evoken hatodik albuma.

Az amerikai Evoken nem igényel hosszas bemutatást, egyike a doom metalt legsúlyosabb formában művelő zenekaroknak. Az eredetileg más néven 1992-től, de Evokenként 1994 óta aktív csapat kezdettől fogva a legsötétebb, legkomorabb funeral doomot játssza, de olyan színvonalon, hogy ezt a pályatársak közül csak a legjobbaknak sikerült megközelíteniük. És ez a nívó minden kiadványukat jellemzi. A 2012-es Atra Mors albummal az Evoken a korábban tapasztaltnál is magasabbra helyezte a lécet, a Hypnagogia című friss lemez azonban egy zeneileg még tovább terjeszkedő zenekart mutat. Milán Péter kérdéseire a basszusgitáros, Dave Wagner válaszolt.

 


www.facebook.com/evokenhell




A monumentális Atra Mors lemezetek még 2012-ben jelent meg. Hat év elteltével hogy vélekedsz arról az anyagról?


"Utólag visszatekintve igazán elégedett vagyok az Atra Mors-szal, és úgy érzem, nagyon jó kiindulópontot jelentett az Evoken számára, hogy megalkothassuk a Hypnagogiát. Mint az első 'hivatalos' teljes lemezfelvételem a zenekarral (bár lehet, hogy az Omniscient felvétele, a Beneath The Frozen Soillal közös split is nevezhető teljes anyagnak...), az Atra Mors egy erős személyes teljesítmény volt számomra, miután már néhány éve a zenekarral dolgoztam. Az Atra Mors-ra érkezett pozitív reakciók, azzal együtt, hogy gyakrabban játszottunk élőben, továbbá hogy egy olyan nagyszerű kiadóval dolgoztunk, mint a Profound Lore, segítettek emelni a zenekarunk ázsióját."



Hypnagogia címmel jött ki a hatodik albumotok. Mivel sok újdonságot rejt, ez magával hozta a dalszerzéshez való eltérő hozzáállást is?

„Nem volt különbség a lemezek között a dalszerzést illetően. Nagyon természetes utat követünk. Mi még mindig egy olyan zenekar vagyunk, amelyik úgy szeret alkotni, hogy összegyűlünk a próbahelyen, megmutatjuk egymásnak a riffeket, és jammelünk azokkal az ötletekkel, amelyek inspirálnak bennünket. John hozza a szalagos magnóját (!), amellyel próbatermi felvételeket készít, ezeket digitalizálja, majd körbe emailezi. Mi meghallgatjuk a felvételeket, átgondoljuk a dalszerkezeteket, a próbahelyen pedig addig csűrjük-csavarjuk a témákat, amíg el nem érkezik az a pont, hogy úgy érezzük, sikerült maximalizálni az adott dal potenciálját. A teljes folyamat eltart egy ideig. Az Atra Mors 2012-ben jelent meg, és nem hiszem, hogy utána 2-3 évig komolyabban átadtuk volna magunkat a következő anyag megírásának, mivel gyakran elfoglaltak voltunk a koncertezéssel, és időnként szabadságot is kivettünk."




Az új lemez sokkal inkább élettel teli, dinamikusabb, mint szinte minden, amit az Evoken korábban bemutatott. Jó példa erre a Valorous Consternation, amelyben egy szinte példa nélküli gyors rész hallható...

"Én a magam részéről nem neveznék 'példa nélkülinek' egy gyors részt az Evokenben! (nevet) Vannak gyors részek pl. a Towers Of Frozen Dusk-ban vagy az In Solitary Ruin-ban is, de ez legfeljebb egyszer történik meg egy albumon! Egyébként, azt hiszem, hogy a Valorous Consternation, mint elsőként közzétett dal, azt sugallhatta a hallgató számára, hogy 'megváltoztunk', mivel a dal egy black metal stílusú középtempós riffel indul, majd következik a gyorsabb rész középtájt, és a szám összességében sem olyan lassú, mint sok más szerzeményünk. A dinamika mindig fontos volt számunkra – felpörgetni és visszafogni, amint változnak a tempók; ahogy a lágy dallam beleolvad a vaskos súlyosságba..."



Ha összehasonlítjuk a Hypnagogiát a korábbi lemezekkel, főleg az Antithesis Of Lighttal, hallani, hogy ugyanannak a zenekarnak a munkái, mégis más zenei horizontra kínálnak rálátást. Az új album az egyik meglepetést nyújtja a másik után. A Ceremony Of Bleeding egészen megdöbbentő a váratlan dallamos énekkel, amelyhez még csak hasonlót sem csináltatok korábban. Hogyan született ez a dal ezzel a szinte ünnepélyes, euforikus hangulatú dallammal? És kié a dallamos ének?


"Úgy gondolom, hogy a fejlődésnek egy bandában természetesen kell jönnie, mivel a tagok zeneileg és emberileg is fejlődnek. Az egyik dolog a dalszerzés kapcsán, hogy nem erőltetünk semmit. A riffnek nem kell úgy szólnia, mint bármi egyébnek, a lényeg, hogy mi érezzünk valamit, miközben halljuk. Azt szeretjük, ha az ötletek természetesen áramlanak, és elvezetnek bennünket a végkifejletig.

A tiszta énekes kórusrész a Ceremony Of Bleeding-ben a dobosunk, Vince Verkay ötlete nyomán merült fel, miközben vettük fel a lemezt. Nem mi vagyunk az első zenekar, amelyik 'megmártózik' ilyesmiben, bár valójában, azt hiszem, egészen mostanáig szándékosan zárkóztunk el ettől, így valószínűleg sokkoltunk néhány hallgatót! (nevet) A kórusban a billentyűsünk, Don, a hangmérnök, Steve D’Acutis, és a gitáros/énekesünk, John egy barátnője vett részt."

 

EVOKEN - Ceremony Of Bleeding (a 2018-as Hypnagogia albumról)




A Schadenfreude az új album egyik csúcspontja. A dallamos gitárok, a harmóniák egy finomabb, emelkedettebb hangulatot kölcsönöznek a dalnak, ami szintén nevezhető újdonságnak az Evoken zenéjét illetően...

"Ahogy említettem, nálunk nagyon organikus a dalszerzés folyamata. Minden szám esetében, amit megírunk, valaki előáll egy ötlettel, vagy riffekkel, és eldöntjük, hogy kidolgozzuk-e az ötletet, és amennyiben igen, akkor teljes dallá fejlesztjük, építjük. A Hypnagogia legtöbb dala az elejétől kezdve könnyedén született meg, a hangszerelés is problémák nélkül zajlott, beleértve a Schadenfreudét is.

Érdekes, hogy az emelkedett hangulatot említed. Az egész lemezt érintő benyomásom az, hogy ez az album dallamosabb, mint némelyik elődje, és hogy rendelkezik több felemelő pillanattal is, főleg a The Weald Of Perished Men közepén. A rétegzett gitárok, a harmóniák, valamint a billentyűsök és a cselló használatának kombinációja révén születik meg a lemez hatalmas hangulati élménye."



Mi a helyzet a gitáros, Chris Molinari zenekari pozíciójával? Úgy tudom, hogy játszik a lemezen, mégis egyes helyeken már nem szerepel tagként.


"Chris egyértelműen a zenekarunk tagja. Maximálisan részt vett a Hypnagogia megírásában és felvételében, de az időbeosztása nem tette lehetővé, hogy a legutóbbi koncertjeink többségén velünk játsszon. Randy Cavanaugh a tavalyi év vége óta játszik velünk azokon a koncerteken, amelyeken Chris nem tud részt venni. John Paradiso évekkel ezelőtt találkozott Randy-vel, amikor együtt zenéltek a Grim Legion nevű, újjáalakított death metal zenekarban. Randy kiváló munkát végzett, és mi is nagyon örülünk, hogy a banda részévé vált."



A Hypnagogia promóanya­gában olvastam érdekes dolgokat a szövegekről, például arról, hogy az I. világháborúról szólnak. Közelebbről mit érdemes tudni a koncepcióról?

„A Hypnagogia az Evoken első konceptalbuma, a szövegek alapja pedig valóban az I. világháború. A zenekar jelen korszakában Vince a fő szövegíró, és miközben írtuk a számokat, Vince elmesélte nekünk, hogy I. világháborús katonák leveleiből és naplóiból merített ihletet. A szörnyűségek, a szenvedés érzékletes leírásai és e borzalmas élmények katonákra gyakorolt pszichikai hatása táplálta Vince történetét.

A Hypnagogia egy elkeseredett, kiábrándult katona történetét beszéli el, aki halálosan megsebesült az ütközetben. Utolsó óráiban naplót ír, amelyben leírja mindazokat a borzalmakat, amelyekkel szembenézett a háború során. Írásaiban üzletet köt egy bosszúálló, szadista istennel, aki a lelkét átváltoztatja a katona naplójává, mihelyst meghal. Azok, akik megtalálják és elolvassák a naplót, átkot vesznek magukra, a szerző lelkének egy darabja megszállja őket, és elhozza nekik is azokat a borzalmakat, amelyeket élete végső szakaszában át kellett átélnie. A negatív érzések elhatalmasodásával végül az öngyilkosságba menekülnek. Az áldozat lelke aztán a napló részévé válik, megerősítve a sötét erőket, amelyek aztán a következő olvasóra várnak, tovább folytatva a gyötrelem és a halál ciklusát..."


EVOKEN - Valorous Consternation (a 2018-as Hypnagogia albumról)




Az Evoken mindig ismert volt a választékos szóhasználatról, ami a számcímeket és a szövegeket illeti. A gazdag szókincs része az Evoken stílusának, és ez az új albumra is jellemző. Olyan címekre gondolok, mint a Too Feign Ebullience, vagy a Hypnopompic, amelyek egy elegáns megjelenést is adnak a lemeznek. Hogyan választjátok ki a megfelelő kifejezéseket?

"Ahogy említettem, Vince az őrült géniusz az utóbbi lemezek szövegei és dalcímei mögött, és azt kell mondanom, hogy olyan különleges, kiemelkedő számcímekkel jelentkezik, amelyek sokat hozzátesznek ahhoz a hangulathoz, amit meg akarunk teremteni. Vince egyértelműen nagyon olvasott, jól informált ember, és megtalálja annak a módját, hogy azokat az érdekes ötleteket és témákat, amelyeket felfedezett, a műveinkbe integrálja.

A másik dolog, amit szeretek Vince dalcímeiben, hogy ezek nem szükségszerűen kapcsolódnak az adott dal szövegéhez; más zenekaroktól eltérően, ahol a számcím a szöveg refrénjéhez vagy verzéjéhez kötődik. Például a Hypnagogia egy álomállapot, amely akkor következik be, amikor valaki elalszik. Miközben ez a kifejezés nem kötődik közvetlenül az album I. világháborús katonájának szenvedéséhez és halálához, felidézi a lelkiállapotát, és azt, hogy mi megy végbe az elméjében, amikor eltávozik ebből a világból."



Az album zenei változatossága együtt alakult a szövegekkel, a koncepcióval? Másképpen fogalmazva: a szövegek és a zene kölcsönösen hatással voltak egymásra a folyamat során?


"Míg Vince-t azok a hatások érték, amelyek a fejében kibomló szövegeket eredményezték a dalszerzés során, a zenét ezek nem befolyásolták. Valójában magukat a szövegeket csak akkor ismertük meg, amikor már vettük fel a lemezt. A stúdióban John és Vince fantasztikus munkát végzett a szövegek zenéhez való illesztésében, hogy a legerőteljesebb érzelmi élményt érjék el, hogy elvégezzék a végső simításokat a Hypnagogia művén."
 






Az új lemezborítóját az egyik legtehetségesebb művész, Adam Burke alkotta, akinek nevéhez sok kiváló borítófestmény fűződik. A Hypnagogia borítójának van egy sötét, komor hangulata, de a közepén látható bagoly valamelyest oldja az összképet, amely így nem annyira sivár. Mit gondolsz erről?

"Igen, Adam munkája kimagasló, mi pedig nagyon boldogok vagyunk, hogy felhasználhattuk a művét a lemezünkhöz. Őszintén szólva, eltartott egy ideig, amíg találtunk egy olyan alkotást, amely passzolt a lemez témájához. Több művészt is felkerestünk, de olyan vázlatok, művek születtek, amelyek nem pontosan illettek ahhoz a hangulathoz, amit a Hypnagogiával próbáltunk érzékeltetni.

Miután megmutattunk egy művet a Profound Lore vezetőjének, Chris Bruninak, amiről azt gondoltuk, hogy jó lesz borítónak, ő azt javasolta, hogy nézzük át Adam képeit, hátha találunk olyat, ami még megfelelőbb lenne. Chris Molinari kiválasztott egyet, amelynek az volt a címe, hogy 'Reggel a mezőn', és mindnyájan egyetértettünk abban, hogy a halott fa és a szögesdrót kerítés ábrázolása megidézheti a kietlenség érzését - anélkül, hogy túl egyértelmű lenne. A baglyot mindnyájan szeretjük. Ami a jelentését illeti a történet szempontjából, ennek a meghatározását a hallgatóra bízzuk..."



Az Atra Mors CD köszönetrovatában található egy üzenet Nick Orlando részére, aki már nem tag, de az Evoken alapítója volt. A megjegyzés azt mondja, hogy Orlando mindig is az Evoken tagja marad. Mi a helyzet most Nick-kel? Várható, hogy egyszer visszatér az Evoken soraiba?

"Nick 2008 végén Észak-Karolinába költözött, pont miután befejeztük az Omniscient dalainak felvételeit. Mellesleg, nemrégiben, az I Hate-nál dupla CD-n kijött a Caress Of The Void, amely az Omniscient-et is tartalmazza a második diszken. Visszatérve a kérdésedre, Nick az egyik legjobb barátom, az Evoken-témához hozzátéve elmondom, hogy a Funebrarum nevű death metal zenekarban évekig együtt játszottunk.

Telefonon és szöveges üzenetek útján tartjuk a kapcsolatot, és évente egyszer látjuk egymást, amikor Nick meglátogat New Jersey-ben. Jelenleg nincs zenekara, de egyre nagyobb gyűjteménye van gitárokból és erősítőkből, az idejét pedig egy psych-rock anyaggal tölti, amit reményei szerint egyszer majd meg tud jelentetni. Sok éven át Nick volt a hajtóerő az Evokenben, és lehet, hogy fizikai valójában messze van tőlünk, a hatása és a jelenléte mindig itt lesz, akármit is csinálunk. Nem hiszem, hogy Nick valaha visszatér a zenekarba, arról viszont sokszor beszélünk, hogy összejövünk, és írunk egy jó sötét, brutális old school death metal anyagot, vagyis ki tudja, mit hoz a jövő..."



A 90-es években, amikor az Evoken alakult, még nem sok zenekar játszotta ezt az ultrasúlyos, deathes funeral doomot, ma viszont már ezrével merülnek el csapatok a sötét hangzásokban. Mit gondolsz a jelenlegi doom/death metal színtérről? Figyeled a történéseket?

„Az extrém funeral doom/death-színtér természetesen alaposan kiszélesedett, mióta az Evoken még csupán zenekarok egy kis csoportjával állt ebben az irányzatban, mint pl. a Thergothon, a Disembowelment, a Winter, a Skepticism, az Esoteric stb. Míg érdekelnek, és figyelem is az új zenekarokat a metalban a heavy metaltól a thrashig, a death metalig és ezen túl is, addig ezen felül azzal is lépést próbálok tartani, hogy mi történik a doom-színtéren.

A Profound Lore az Evoken mellett olyan nagyszerű zenekarok otthona is, mint a Loss, a Bell Witch, az Indesinence és a Fuoco Fatuo. A Spectral Voice talán a kedvencem az új extrém doom zenekarok közül. Teljesen a végletekig vitt beteg hangulat, ugyanakkor az egyik legtehetségesebb, legrendesebb fickók, akiket az undergroundban találsz. Néhány nevet még érdemes megemlíteni: Tyranny, Ophis, Evadne, Abjuration, Lycus."



Terveztek európai koncerteket a közeljövőben?

"Tavaly decemberben első ízben Spanyolországban játszottunk a Madrid Is The Dark V-on, márciusban pedig Hollandiában a Netherlands Deathfest-en. Jól is sikerült mindkét koncert. Nagy közönség, lelkes reakciók, örültünk, hogy lehetőségünk nyílt más országokat is meglátogatni. További európai ajánlatokra is számítok, mihelyt megjelenik az új albumunk. De itt, az Államokban is sok területet fel kell még térképeznünk."  


Milán Péter interjúja eredetileg a novemberi HammerWorld magazinban jelent meg.
 



 
 









EVOKEN - Hypnagogia
(11/09 - Profound Lore)

01. The Fear After
02. Valorous Consternation
03. Schadenfreude
04. Too Feign Ebullience
05. Hypnagogia
06. Ceremony Of Bleeding
07. Hypnopompic
08. The Weald Of Perished Men






















 

Hozzászólások

Nem vagy belépve. A hozzászóláshoz be kell lépni!

Hammer TV

 
PSYCROPTIC - Videóval az új EP címadó dala: The Watcher Of All
2020. november 26. (csütörtök) 14:59

The Watcher Of All címmel egy új EP-vel jelentkezik holnap a technikás death metalt játszó tasmániai Psycroptic, és a két számos anyagról most már a klippel kísért címadó dallal is lehet ismerkedni. As The Kingdom Drowns címmel még 2018 novemberben jelent meg hetedik albumuk, az új nagylemez pedig 2021 közepére várható, de hogy addig se maradjunk friss nóták nélkül, ezért hozzák ki ezt a köztes EP-t. Jason Peppiatt énekes: "Az új EP-vel egyszerre folytatjuk az As The Kingdom Drowns lemez vonalát, zeneileg és szövegileg is, valamint új, feltérképezetlen területekre is eljutunk. Rettentően büszkék vagyunk erre a két dalra, tökéletes ízelítőt jelentenek a következő albumhoz, amit jelenleg rögzítünk, és ami a jövő év közepére várható."   www.facebook.com/psycroptic     PSYCROPTIC - The Watcher Of All (a 2020-as The Watcher of All EP-hez) PSYCROPTIC - A Fragile Existence (a...

SICK OF IT ALL - Egy kis karantén-zúzda: Deep State
SICK OF IT ALL - Egy kis karantén-zúzda: Deep State

Megérkezett a Sick Of It All karanténos videósorozatának hatodik és egyelőre utolsó darabja, a Deep State dal előadása. Ez a nóta a legutóbbi, Wake The Sleeping Dragon! című...

AZARATH - Dal- és klippremier a Behemoth dobosának blackes death csapatától: Beyond The Gates Of Burning Ghats
AZARATH - Dal- és klippremier a Behemoth dobosának blackes death csapatától: Beyond The Gates Of Burning Ghats

Saint Desecration címmel november 27-én, azaz holnap jelenik meg a Behemoth dobosaként ismert Inferno másik csapatának, a blackes death metalt nyomató lengyel Azarath új album. A 2017-es...

MEGADETH - "A Jóisten hozott minket össze Dave-vel"
MEGADETH - "A Jóisten hozott minket össze Dave-vel"

A Toddcast Podcast vendégeként a Megadeth basszusgitárosa, David Ellefson megkapta azt a kérdést is, hogy szerinte változott-e Dave Mustaine hozzáállása a zenéhez, mióta 1983-ban...

DIVIDED - Új klip született a Pyogenesis énekesével: Until The Stars Turn Cold
DIVIDED - Új klip született a Pyogenesis énekesével: Until The Stars Turn Cold

A HammerWorld magazin júliusi-augusztusi összevont számának extra CD-mellékleteként jelent meg a Divided zenekar második albuma, a Behind Your Neon Eyes. A csapat legfrissebb klipje ahhoz az...

DREAD SOVEREIGN - Videóval az első új dal a Primordial-főnök doomos, ős-metalos csapatától: Nature Is The Devil's Church
DREAD SOVEREIGN - Videóval az első új dal a Primordial-főnök doomos, ős-metalos csapatától: Nature Is The Devil's Church

Alchemical Warfare címmel január 15-én új albummal jelentkezik a Primordial énekes Nemtheanga doomos, ős-metalos csapata, a Dread Sovereign. A bemutatkozó anyaguk egy 2013-as EP volt,...

ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ
Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS