YGFAN - "Számomra a nagyvárosi csillogásból már csak a kipufogógáz füstje maradt"

Augusztus 19-én játszanak a Fekete Zaj Fesztiválon

2018. augusztus 4. (szombat) 10:15 | utoljára módosítva: 2019. január 7. (hétfő) 06:57

A hazai undergroundban 2013-ban bukkant fel egy Ygfan névre hallgató budapesti zenekar. Az első anyaguk, a Köd című EP 2015-ben jelent meg, és mind itthon, mind a határainkon kívüli undergroundban kedvező fogadtatásra talált. Az olasz Aeternitas Tenebrarum Musicae Fundamentum alá tartozó A Sad Sadness Song CD-n is kiadta a felvételt.

Az Ygfan debütalbuma Hamvakból... címmel jött ki pár hónapja az erdélyi Sun & Moon Records gondozásában, s határozott fejlődést mutat az EP anyagához képest. Milán Péter kérdéseire a Fekete Zaj Fesztiválon augusztus 19-én játszó Ygfan gitáros-énekese, Bálint Zsolt válaszolt.

 

 
www.facebook.com/ygfanband




Először a zenekar korai időszakáról beszélj, kérlek, de talán az Ygfan előtti időket is fel lehetne idézni. Milyen zenei formák, stílusok hatottak rátok először, miket kezdtetek hallgatni, és hogy zajlott le a folyamat, amely végül az Ygfan megszületéséhez vezetett?

"Nem egy klasszikus 'a gimiben ismertük meg egymást' történet az Ygfané. Mindannyian rendelkezünk ilyen-olyan zenei/zenekaros előélettel, de úgy gondolom, hogy az Ygfan szempontjából ezek teljesen lényegtelen információk. Nagyon különböző zenei közegből érkeztünk, nem is tudnék olyan zenekart, pláne irányzatot megemlíteni, ami mindannyiunk érdeklődését lefedné és ez többé-kevésbé tudatosan alakult így. Lényegében a Köd anyaggal kezdtem el 'házalni' 2012 környékén az ismerőseim között, keresve az arra fogékonyakat. Ahogy az anyag elkezdte kiforrni magát, a felállás is stabilizálódott."



Tudomásom szerint 2012-ben alakult az Ygfan, a zenekar első anyaga a Köd EP volt 2015-ben, mely először digitálisan látott napvilágot, de később, néhány underground kiadó jóvoltából, kazettán és CD-n is megjelent. Mai fejjel mit gondoltok erről az anyagról? Felhelyezte a Köd az Ygfan nevét az underground metal – nemzetközi – térképére?

"Büszkék vagyunk rá a mai napig! Jó visszajelzéseket kaptunk, a kritikák 99%-a pozitív hangvételű volt és igen, úgy érzem felkerültünk általa arra a bizonyos térképre, még ha csak apró pontként is... Viszont ami számunkra sokkal fontosabb, az az, hogy mi magunk is egyfajta manifesztumként tudunk visszatekinteni az anyagra. Saját magunkat is meg tudtuk haladni, kilépve a komfortzónánkból, egy magasabb szintet megcélozva. 2012-ben Bálinttal a saját magunk szórakoztatására kezdtük el azt a négy dalt nyesegetni és engem a mai napig inspirál, ha visszagondolok arra az időszakra. Áron, majd László érkezésével stabilizálódott a felállásunk és végül célba is ért a mi kis történetünk, elindítva egy újat."




Minden addigi ötletet feltettetek a Köd EP-re, vagy előzetes szelektálás alapján kerültek fel a szerzemények az EP-re?

"Az anyag négy tétele mellett a felvételek ideje alatt már a Memento Mori című dalunk is megvolt a kettes anyagról, lényegében az azóta már megjelent formában, de akkor úgy éreztük, hogy idegen testként ékelődne az alapkoncepció tételei közé, így félreraktuk azt a következő anyagunkra. Kompakt egésznek éreztük a Köd-öt, a terjedelmétől függetlenül, ezért nem éreztük szükségét további dalokkal duzzasztani."



Idén májusban jelent meg az Ygfan első albuma Hamvakból... címmel. Az anyag számos ponton előrelépést mutat az EP-hez képest, mind zenei, mind produkciós téren. Ilyenkor szokás feltenni a kérdést, hogy az album mennyiben jelent eltérést az előző felvételhez képest, én azonban inkább úgy kérdeznék, hogy voltak-e konkrét pontok, amelyen valóban javítani, erősíteni akartatok a Köd számaihoz képest, vagy ilyesmi nem fogalmazódott meg, "szimplán" továbbfejlődtetek és a Hamvakból... ennek az érési folyamatnak a "logikus" következő lépcsőfoka?


"Örülök, ha így látod. Az általad említett előrelépésnek a tudatosság és a spontán fejlődés egyaránt részét képezte. A Köd esetében egy olyan anyaggal akartam indítani a projektet, ami a maga nyers valójában magában hordozza az alapokat, melyre építeni szeretnék, ugyanakkor sok teret hagy a többieknek is. Alaposan átgyúrtuk a témákat, a III. pl. egy igazi monstrumnak indult, a végén meg megálltunk úgy 4 és fél perc környékén. A Hamvakból… esetében már komplexebb darabokat dobtam be a közösbe és Áron is több témával, dalvázlattal jelentkezett, ami szintén csavart kicsit az összképen. 'Produkciós' szempontból szerettünk volna mindenképpen fejlődni és ez többé-kevésbé sikerült is. Számtalan tényező nehezítette a munkánkat, rengeteg minden közbejött. Elég nehéz szülés volt, lehetett volna fókuszáltabb a folyamat, de az élet ezt hozta, mindenből lehet tanulni..."



Hogy születnek az Ygfan dalai? Külön-külön írtok, otthon, ez egyedüllét nyugalmában, mely ötleteket aztán megmutattok a többi zenekartagnak, vagy előfordul, hogy közös próbán is születnek új témák, dalötletek? Van fő dalszerző a zenekarban?

"Igazából mind a két módszerre volt már példa, de általában legalább egy otthon született téma az, amely elindítja a kreatív folyamatokat a próbateremben. Legtöbbször egész dalvázlatok kerülnek le a próbára, ahol aztán igény szerint átdolgozzuk őket, folyamatosan formálódnak, mindenki hozzá tesz valamit, akár el is veszünk belőle. Nem nagyon vannak kidobott témáink, eddig valahogy mindig sikerült dűlőre jutnunk az ötletek megvalósításánál."



YGFAN - Csendben... (szöveges videó a 2018-as Hamvakból... albumhoz)



A Hamvakból... anyagán több zenekar hatását is hallani vélem, pl. Sólstafir, Thy Catafalque, VHK. Nyilván "belülről" ez egészen másképp jelenik meg, de milyen hatások érhették a zenekart, mely hatások természetesen indirektek is lehetnek?

"Mint ahogy azt már korábban említettem nagyon különböző zenei hátterekkel érkeztünk, ráadásul nem vagyunk azok a tipikus egydimenziós arcok, szóval nagyon nehéz lenne ezt pár mondatban összefoglalni… A VHK pl. tényleg egy erős hatás az én esetemben, ha már így megemlítetted. Egészen kicsi gyerekkoromból van egy emlékem. Csak homályosan emlékszem, lehettem vagy 10 éves, vagy még annyi sem, amikor valami, talán focimeccs közvetítése megszakadt és valahogy lejátszottak tőlük egy koncertfelvételt, az akkor még kb. egyedüli TV csatornán. Én meg legózás közben csak pislogtam, hogy ez meg mi! Tényleg nem igazán emlékszem a körülményekre, de a felvételre a mai napig. Kb. ott biztos voltam abban, hogy nekem ezzel a valamivel dolgom van… Szóval ilyen erős hatások már egy jó ideje nem igazán érnek, zenei vonalon legalábbis, és szerintem a többieket sem. Tamás munkásságának nagy tisztelője vagyok a kezdetektől, ez megmutatkozhat akár hatásként is, nem is akarom tagadni, kicsit a gyökereink is közösek, szóval több ponton is áll a felvetésed."



A netes oldalaitokon lehet olvasni az Ygfan névről, mégis jó lenne, ha beszélnétek róla esetleg bővebben, amennyiben lehet még róla mit mondani. Miért ezt a nevet választottátok, mit jelent számotokra?

"Valóban, az oldalainkon már tettünk kísérletet a nevünk jelentésének kifejtésére és egy kis keresgélés után a szó etimológiájára is könnyen találhat támpontokat az, aki erre kíváncsi, ugyanakkor azt gondolom, hogy leginkább az Ygfan című számunk szövegével tudtunk az általunk közvetített mondanivalóhoz a legközelebb kerülni."



YGFAN - Ygfan (a 2018-as Hamvakból... albumhoz)



A szövegek kimondottak érdekesek, természet-ihletésűeknek tűnnek. Mit érdemes tudni a dalszövegekről? Hogy íródnak? Némelyik sor egészen rövid, mintha a spontaneitásnak is lenne szerepe születésükben...

"Sajnos spontaneitásról az én esetemben nem igen beszélhetünk… Sőt, éppen ellenkezőleg, hogy egy kicsit patetikusan fogalmazzak, a szövegeink vérrel és verítékkel születnek. Rengeteget érlelem a sorokat, hogy mind közelebb kerülhessek azokhoz az érzésekhez, gondolatokhoz, melyeket szeretnék körbeírni, ugyanakkor irtózom még a gondolatától is annak, hogy esetleg átesek a ló túloldalára és 'szájbarágós', megmondós lesz a végeredmény.

Szeretném meghagyni annak a lehetőségét, hogy a zenével alátámasztva, vagyis inkább a zenét alátámasztva, gondolatokat, érzéseket keltsenek azon kevesekben, akik veszik a fáradságot és átböngészik azt. A természet mindannyiunk számára közvetlen kapcsolat, bármennyire is hülyén hangozhat ez egy budapesti zenekartól, a szövegeinkben azonban inkább metaforikusan jelennek meg az anyatermészet rezdülései, reflektálva olykor egészen hétköznapi dolgokra is."



A szövegek terén is érzek némi hasonlóságot a fentebb említett két zenekarral (VHK, Thy Catafalque). Ez annak a műve lehet, hogy ha valaki magyarul, természetközeli témákról ír, költői stílusban, annak eleve lesz egy jellegzetes stílusa, vagy az említett előadók ezen felül is inspirációul szolgáltak számotokra?


"Ahogy azt már említettem nyugodtan beszélhetünk inspirációról is, azonban én a közös gyökereket legalább annyira fontosnak látom ebben a kérdésben. Azért ezt a jellegzetes stílust, ahogy te írtad, már az anyatejjel magába szívja az ember, úgy értem, kezdve az altatódaloktól, a Kodály módszerrel a fejünkbe vert népdalokon keresztül, az irodalom órákon, fogékonyságtól függően végigszenvedett/megismert nyugatos vagy nem nyugatos költőinkig. Számos ponton kötődnek hozzánk élmények, melyek az arra fogékonyakban leképeződhetnek, kinél később, kinél korábban ezek visszaköszönhetnek. Ha az ember mondjuk huszonévesen, a Muzsikáson keresztül újra felfedezi a népzenét és a népköltészetet, akkor az már nem egy ismeretlen területre tévedt, az sok esetben belül rezonál és talán ez is kapcsolódhat a kérdésedhez."



Kezdettől fogva célotok volt a magyar nyelv használata? Határainkon kívül milyen reakciók érkeztek az anyanyelv használatára vonatkozóan?


"Igen, kezdetektől a koncepciónk része volt a magyar nyelv használata. Nem sokat gondolkoztunk azon, hogy ez vajon hogy fog működni angolszász vagy akármilyen nyelvterületen, holott kezdettől fogva igyekeztünk nemzetközileg is jelen lenni. Felfogható ez egy kísérletnek is, bár nagyképűség lenne azt mondani, hogy itt most eddig feltérképezetlen területekre tévedtünk, elég csak az általad az előző kérdésben említett zenekarok munkásságát szemügyre venni, de akár más, nem angol nyelvű szövegekkel operáló zenekarokat is lehetne említeni."



Visszatérve a szövegvilágra: a természettel foglalkozó témák magukban foglalják, szinte sejtetik, hogy a szerzők vágyódnak egy tisztább, romlatlanabb világra. Érvényes rátok ez a megállapítás? Miképp csapódnak le bennetek és az Ygfan zenéjében a mostanság tapasztalható események? Legyen szó bármiről.

"A természet egyszerűsége és tisztasága szerintem egyre több ember számára jelent menedéket ebben az elidegenedő világban. Természetesen ránk is hatnak napjaink eseményei, hisz gondolkodó emberi lényekről beszélünk, akik ugyanazt a szélmalomharcot folytatják, mint bárki más, azonban az (aktuál)politikát vagy a napi 'bulvárt' eddig még mindig sikerült a próbaterem ajtaján kívül hagyni.

Közelebb a negyvenhez, családos emberként más kerül a fókuszpontba, felértékelődnek a gyermekkori emlékek és azok a támpontok, amiket jó esetben otthonról hoztunk magunkkal és sokkal régebbre vezetnek. Számomra a nagyvárosi csillogásból már csak a kipufogógáz füstje maradt, és már az sem motivál annyira hogy esténként, a 'hozzánk hasonlókkal' reflektáljunk az élet nagy dolgaira valami 'ikonikus' helyen, ellenben a napszakok változása, a vihar előtti csönd, vagy egy régi fa tud számomra még újat mondani."



Az Ygfan zenéjét általában post-black metalnak szokás hívni, azonban ez a meghatározás is meglehetősen tág, számos különféle zenekar, hangzás tartozik az égisze alá. Ti mit gondoltok 21. századi "post"-jelenségről, ezen belül a post-back metaléról? Mennyire érzitek magatokénak ezt a stílusmegjelölést?

"Hogy őszinte legyek, nem igazán vagyok képben az ún. post-back metal színtérrel kapcsolatban, amibe meg belebotlottam, az nem feltétlenül tett rám mély benyomást. Az én hatásaim még a post nélküli back metalban gyökereznek, kiegészítve ezt azzal, hogy néhány rövid periódust leszámítva, mindig is sokféle zenét hallgattam és közel sem csak metalt. Én nem igazán tudok a post kategóriával mit kezdeni, számomra ez a legkevésbé megfogható valami a metal ágán-bogán belül, így akár ránk is lehet sütni természetesen. Egyébként én sem a postot, sem a blacket nem érzem annyira dominánsnak a zenénket illetően, illetve csak azzal a kiegészítéssel, hogy van még egy csomó más is, ami említést érdemel, pl. a doom, a (neo)folk stb."



Mennyire hatott rátok a 90-es évekbeli, főleg skandináv black vonal? Véleményetek szerint a 21. századi black metal zenekarok – ezen belül is az Ygfan – mit tesznek hozzá a műfajhoz, miben térnek el a 90-es évek szemléletétől?

"A zenekarból főleg én merültem el annak idején ebben az áramlatban, de nem csak az északi vonal volt rám hatással, hanem pl. a görög, a kelet-európai stb. Én az Ygfan esetében alkotóelemként tekintek ezekre a hatásokra, azon belül is elsősorban zenei oldalról. Mondanivaló tekintetében a természet és a tradíciók megélése is lehet kapcsolódási pont, persze kevésbé direkt formában, mint ahogy az mondjuk a 90-es évek elején megjelent. Számomra mindenképpen példaértékű az a kreativitás és öntörvényűség, ahogy azok a tizenéves gyerekek a zenéléshez annak idején hozzáálltak, ezt a szemléletet mindenképpen magunkénak érezzük."



YGFAN - Maya (szöveges videó a 2018-as Hamvakból... albumhoz)

 


A Hamvakból... albumot az erdélyi Sun & Moon Records gondozza, szép digipak-CD-n jelent meg a lemez. Hogy találtatok egymásra a kiadóval? Hány lemezre szól a megállapodás? Milyen az együttműködés? Voltak más ajánlataitok is?

"Amikor ráfordultunk a kettes anyag kiadására, elküldtünk néhány nyers változatot az akkori kiadónknak, akik a Köd anyagát is kihozták CD-n, csak hogy felkészülhessenek rá, hogy miről is lenne szó, mire számítsanak. Ők erre, egyébként nagyon korrekten, jelezték, hogy nem igazán tudnak azonosulni az anyaggal, mert más lett, mint az előző stb.. Kihozták volna, kötötte őket is a szerződés, de érezhető volt, hogy nem állnának az album mögött úgy, ahogy azt mi elvárnánk.

Tisztában voltunk mi is azzal, hogy itt azért egy elég komoly elmozdulás van az előző anyaghoz képest és olyan emberekkel szerettünk volna együtt dolgozni, akik ezt át tudják érezni. Első reakciónk az volt, hogy saját kézbe vesszük az ügyeinket, de ekkor Attila, a Fekete Terror Productions főnöke, aki már a kezdetektől a zenekar mellett állt, és aki a kazetta formátumainkat is gondozza, felajánlotta, hogy összehoz minket a Sun & Moon-os srácokkal, így rajta keresztül elküldtük nekik az anyagot.

Más kiadót nem is kerestünk meg. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy ez a megállapodás megszületett, amit egyébként 2 albumra kötöttünk. Szinte napi kapcsolatban vagyunk, amit szintén nagyra értékelek, reméljük mindkét fél számára gyümölcsöző lesz ez az együttműködés."



Érdekes az album borítója, ugyanakkor elég rejtélyes is. Mit jelképez a lehajtott fejű fiatalember a képen?

"Mindenképpen egy szabadon értelmezhető borítóképben gondolkodtunk, ami azért szervesen kapcsolódik az albumhoz, a szövegekhez. A természet, mint háttér itt is egyértelműen jelen van, de a folyamatok inkább egy belső csatorna felé vezetnek minket. Vannak még helyek ezen a világon, amelyek katalizátoraivá válhatnak az eggyé válásnak, helyek, ahol az ellentmondások feloldódnak és a törvények felszabadítanak. Néha nem is veszünk ezekről tudomást, talán mert túlságosan magától értetődőek, hisz kézzel fogható közelségben vannak, körbevesznek minket."




Magyarországon mintha megindult volna valami underground fronton. Egyre több minőségi zenekar alakul olyan, korábban nálunk nem túlzottan bevett műfajokban is, mint az általatok is művelt atmoszferikus, blackes – post – metal. Említhetem itt a Perihelion nevét is. Nyilván nem lehet egy ilyen jelenségnek pontosan a „nyomára bukkanni”, de ti hogy látjátok ezt? A kurrens underground áramlatok begyűrűzhetnek hozzánk is?


"Én is határozottan izgalmasnak tartom most a hazai színteret, talán már hívhatom így, de egy kicsit én azért megfordítanám a dolgot. Egyrészt igen, hamarabb felütik a fejüket az újabb áramlatok idehaza is, ami összességében hoz magával némi frissességet, másrészt viszont az egész magában fabatkát sem érne, ha mindehhez nem párosulna egyfajta ösztönösség, kreativitás. Ezt a felszabadult alkotási vágyat érzem a Perihelionnál és még több hazai formációnál is, úgy mint a Svoid, Karst stb. is."



Már láttam párszor élőben az Ygfant. Elég impresszív fellépéseitek vannak. Manapság rengeteg a koncert, néha már követhetetlen a fellépő zenekarok áradata. Ti mekkora hangsúlyt fektettek a koncertezésre? Próbáltok minél többet játszani, mondván manapság ezzel tudja a legjobban észrevetetni magát egy underground zenekar, vagy a kevesebb és inkább eseményszámba menő koncerteket preferáljátok? Egyébként az alkotómunkát, a dalszerzést szeretitek jobban, vagy az élő játékot?

"Ez nagyon érdekes kérdés, mert pl. én eleinte nem igazán akartam koncertezni, a többiek viszont úgy gondolták, hogy azért néhány koncert egy évben belefér… Én határozottan alkotómunka-párti vagyok, a mai napig az az, ami engem igazán feltölt… Szóval semmiképpen sem szeretnénk úgymond 'túltolni', ami van, azt viszont szeretnénk exkluzívabbá tenni. Nincs ennek igazán mércéje egyébként, de egy magunk fajta zenekarnál mi most azt érezzük, hogy egy ekkora országban, egy ilyen rétegzene esetében, nevezzük bárhogy, a havi 1-2 koncert már sok, legalábbis a 2017-es tapasztalatok ezt mutatják számunkra. Nem tartjuk célravezetőnek, hogy minden pesti eseményen ott legyünk, van, amikor a kevesebb több... Viszont továbbra is igyekszünk vidékre is minél több helyre eljutni. Vannak pozitív tapasztalataink ezen a téren is és igyekszünk külföld felé is nyitni. Jó kritikákat kapunk mindenfelől, egyelőre a megfelelő csatornákat igyekszünk feltérképezni."



Vannak ötletek a következő lemezhez? Milyen irányban tapogatóztok zenei téren, ha nem korai még a kérdés?


"Az album körüli munkálatok és a kavarások azért rendesen lemerítették az akkumulátorainkat, de már elkezdtünk új dalokon agyalni. Az én lelki szemeim előtt kirajzolódott ugyan egy fejlődési ív, amit üdvözítőnek tartanék, de ehhez még a többieknek is lesz egy-két szavuk, úgyhogy most még korai lenne erről bővebben bármit is mondani. Annyi bizonyos, hogy a magunk tempójában tovább fogjuk feszegetni a határainkat, de itt inkább organikus fejlődésre kell gondolni, éles váltás nem igen várható."








www.facebook.com/feketezaj

 



A Hangfoglaló Program és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával.


 

 

Hozzászólások

Nem vagy belépve. A hozzászóláshoz be kell lépni!

Hammer TV

 
AMORITE - Öt év után új album jön a hazai death metal csapattól, az első dal: Metamorphosis
2020. november 24. (kedd) 07:48

Metamorphosis címmel már meghallgatható a death metalos Amorite kiadás előtt álló második albumának első dala. A hazai banda debütáló albuma még 2015-ben látott napvilágot Invisible Fire címmel, azóta egy EP-jük készült, a Final Entropy. Az új albumuk Archaic Faces Of Ecstasy címmel jön majd ki, a borítót Andkill készítette. "Közel a cél. 2017-ben úgy döntöttünk, hogy egy teljesen szabad felfogású lemezt készítünk. Rengeteg nehézség után hamarosan kezdetét veheti az ősi rituálé azoknak, akik átadják magukat az élménynek."   www.facebook.com/amoritehun   AMORITE - Metamorphosis (a 2020-as Archaic Faces Of Ecstasy album előzeteseként)        

FOO FIGHTERS - Dave Grohlék egy kisfilmben foglalták össze az eddigi 25 évüket
FOO FIGHTERS - Dave Grohlék egy kisfilmben foglalták össze az eddigi 25 évüket

Az új Foo Fighters album Medicine At Midnight címmel február 5-én lát majd napvilágot, a lemez felvezetéseként pedig egy 26 perces kisfilmben foglalták össze az eddigi pályájukat. Az...

GAMA BOMB - Decemberben jön az ír thrasherek új albuma, dal- és videópremier: Miami Supercops
GAMA BOMB - Decemberben jön az ír thrasherek új albuma, dal- és videópremier: Miami Supercops

Sea Savage címmel december 4-én jelenik meg az ír old school thrasher Gama Bomb hetedik albuma. A 2018-as Speed Between The Lines lemez utódjáról már a harmadik előzetessel, a szöveges...

KANSAS - Új videó a prog rock legendáktól: The Absence Of Presence
KANSAS - Új videó a prog rock legendáktól: The Absence Of Presence

The Absence Of Presence címmel még a nyáron jelent meg az új Kansas album, a legendás amerikai prog rockerek friss videója pedig a lemez címadó dalához készült el. A legutóbbi,...

ORIANTHI - Sajnálom
ORIANTHI - Sajnálom

Nemrég jelent meg az Alice Cooper csapatában is megfordult szőke ausztrál gitároslány, Orianthi negyedik szólólemeze, a legfrissebb klipje pedig a Sorry című dalhoz készült el. "Az...

JUDAS PRIEST - "Bárcsak úgy tudnám elénekelni a Painkillert, mint 1991-ben"
JUDAS PRIEST - "Bárcsak úgy tudnám elénekelni a Painkillert, mint 1991-ben"

A Let There Be Talk podcast vendégeként a Judas Priest frontembere, Rob Halford a hangjának változásáról is szót ejtett, valamint arról, hogy bármennyire is szeretné, a klasszikus...

ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ
Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS