AORNOS - Algras saját szavaival az Alea Iacta Est EP

Morbid Angel, Sear Bliss, Land Of Charon, Bonanza Banzai, Carcharoth

2015. november 18. (szerda) 14:33 | utoljára módosítva: 2015. november 18. (szerda) 15:02

Idén tavasszal jelent meg a black metal vonalas miskolci Aornos bemutatkozó albuma, az Orior, amit szeptemberben CD-n is kiadott a minszki Symbol Of Domination Productions, és máris itt a folytatás, az Alea Iacta Est EP.


A végighallgatható EP-n két új saját szerzemény mellett öt feldolgozás szerepel (Morbid Angel, Sear Bliss, Land Of Charon, Bonanza Banzai, Carcharoth).


"Egy kicsit tartottam attól, hogy ha lesz egyáltalán új Aornos anyag a bemutatkozó Orior után, akkor mennyi idő alatt teremtek majd olyan számokat, amelyekkel elégedett lehetek a korábbi dalok fényében. Nos, mostanra beláttam, hogy nincs okom az aggodalomra, mert néhány hónap alatt születtek teljesen új, megfelelő minőségű dalok, sőt, igazából már egy második albumra való összejött belőlük..."


"Ez egy frissnek mondható formáció, bár az alapötlet nagyon régi, ám csak tavaly óta igazán aktív az Aornos, amit egyetlen muzsikus alkot, a barcikai Frost gitárosaként is ismert Tátrai Csaba, azaz Algras. Régebben játszott a Bornholmban (Vesanusként), valamint a Carcharothban is (Ardorként)."


www.facebook.com/aornosblackmetal


Tátrai Csaba "Algras", a Frost zenekar basszusgitárosa (korábban Carcharoth, Bornholm) még 1998-ban álmodta meg Aornos nevű egyszemélyes atmoszferikus black metal projekt-zenekarát. A tavaly megjelent, 10 sötét hangulatú dalt tartalmazó Orior című albumának folytatása a most megjelent Alea iacta est kislemez, két új saját szerzeménnyel és öt feldolgozással szerepel, amelyket saját szavaival mutat be.


ALEA IACTA EST

"Az EP címadója, ami egy tejesen friss Aornos dal. Tulajdonképpen csak egy-két hónapja létezik. Egy kissé bennem is volt félsz, hogy ha lesz egyáltalán új Aornos anyag a bemutatkozó Orior után, akkor mennyi idő alatt teremtek majd olyan számokat, amikkel elégedett lehetek a korábbi dalok fényében. Nos, mostanra beláttam, hogy nincs okom az aggodalomra, mert néhány hónap alatt születtek teljesen új, megfelelő minőségű dalok, sőt, igazából már egy második albumra való összejött belőlük. S az újak között is az egyik legújabb az Alea iacta est.

A cím Julius Caesar ismert, latin nyelvű mondása, amelynek jelentése: A kocka el van vetve. Beletekintve a mostani világba, az aktuális történésekbe, illetve némi érzékkel a dolgok mögé látva; először óhatatlanul mérhetetlen düh, aztán pedig csömör halmozódik fel, vagyis inkább ezek ciklikus váltakozása az örök visszatérés jegyében. Szerintem többé már senki sem képes szeretni tovább az embert, mint fajt, ha a kelleténél jobban megismeri. Inkább csak néhány egyént, maximum kisebb csoportot lehetséges szeretni, vagy kedvelni.

Be kell látni, hogy egyfajta felsőbb, objektívebb perspektívából nézve az emberiség döntő része ténylegesen megérett az apokaliptikus pusztulásra. Amikor éppen tetőzik a mizantrópiám, mindig eszembe jut az egyik kedvenc filmem, a 12 majom egyik jellegzetes jelenete: 'Elpusztítani az emberiséget? Pompás ötlet, pompás ötlet!' Aztán persze később - a józanabb belátás jegyében - az egész emberiség elpusztulásának kívánalma némileg már túlzásnak tűnik…

Talán érdekesség gyanánt megjegyzendő, hogy ebben a szerzeményben van egy rész, ami az egészen őrületes, 300 bpm-es tempójával bír, ami szerintem még a mai, rendkívül extrém zenéket szép számmal tartalmazó korban sem egy megszokott, hanem inkább kirívó jelenség. Főleg a black metalban. A gitárszóló tényleg az egyik csúcspontja a dalnak, ahogy annak lennie kell."



FROM THE NAMELESS' PIT

"Ez is egy újabb szám, de ez már több mint egy éve meg van, bár szöveget kreálni rá, és felénekelni csak nem rég sikerült, amely utóbbi szerintem - az eddigi összes számot figyelembe véve - az egyik legjobban sikerült. Az eredeti magyar címe ez volt: A Névtelen tárnáiból. Mint ebből kitűnik, a Lovecraft-i kozmikus mitológia ihlette a címet és az egész szöveget, de nem kizárólagosan csak erről szól, itt-ott kilép a horror mestere univerzumának kereteiből és az a rám jellemző létérzékelés fogalmazódik meg benne, ami más szövegeimben is megfigyelhető.

A 'Kriptatemplomok rothadó bűze belemar a lélek elevenségébe' sor például nem a Nagy Öregek (The Great Old Ones) kultuszára utal, hanem annak az egyik lehetséges ellenpontjára, a mai keresztény egyházra…

Ez az eddigi legkimértebb tempójú Aornos dal (kivéve a rövid, átvezetésként szolgáló, első albumos Portentum nevezetű számot), és a begyorsulásnál is egy bólogatós középtempóra pörög csak fel. Már régebb óta szerettem volna egy ilyen nagyon baljós kisugárzású lassabb folyamot, kontrasztként például az előbbi Alea iacta est förgetegéhez képest.

Érdekesség, hogy itt a gitárszóló szerepét egy basszusgitár harmónia tölti be, valamint a gyorsabb résznél - amolyan diszkrétebb jelleggel - felbukkan templomi orgona is. Ez a dal szerintem még koncerten is nagyot bírna szakítani, mivel az ilyen tempójú opusok ereje élőben - jó hangzás esetén – még hatványozottabban működik."



EREDENDŐ BŰN? (Carcharoth feldolgozás)

"Ez a 'minden szentnek maga felé hajlik a keze' tipikus esete. Annak idején ebben az előző zenekaromban volt egy-két olyan szám, ami igazából az Aornos repertoárjába is befért volna, illetve amikor megírtam őket, még nem volt eldöntve, hogy melyik zenekarral is akarom azokat megvalósítani. Az eredeti verzió kb. 2003-ban született meg, ami a Carcharoth Ceremony Of Free Spirit debütáló albumán szerepel, de ott még angol nyelven, Peccatum Originale? címmel.

Igazából a Ceremony Of Free Spirit hangzásával sosem voltunk elégedettek, valamint nekem ez az album volt életem első vokális munkája, amire nem is tudtam rendesen felkészülni; mivel az előző énekesünktől való megválás következtében ez egy kényszerű lépés volt. Ennek értelmében így utólag nem is vagyok az akkori énekemmel mindenhol kibékülve. Tehát sokszoros indoka volt annak, hogy újra dimenzionáljam a számot, most már az Aornos jegyében.

Ez a verzió már magyar nyelvű, mert a mondanivaló szerintem így jobban átjön a magyar nyelv összehasonlíthatatlan kifejezőkészsége miatt. A szöveg felfogható úgy, mint az ember feletti ember gondolatai, tehát ez egyfajta képzeletbeli belehelyezkedést kívánt részemről, de akkoriban nagyon bele voltam borulva Nietzsche - Így szólott Zarathustra című könyvébe, úgy hogy ez nem okozott különösebb nehézséget."



EYES TO SEE, EARS TO HEAR (Morbid Angel feldolgozás)

"A Morbid Angel számomra valami nagyon hasonlót jelent a death metal műfajban, mint amit az Emperor a black metalban: a legmagasabb fokú zsenialitást, zeneiséget, egyéniséget, emberfeletti nagyságot. Abszolút uralkodó mind a kettő a maga nemében, vagyis a sötét, extrém zene területén.

Főként azért választottam ezt a dalt, mert egyrészt a szövegvilág, a Lovecraft-i témakör nagyjából rokon az egyik saját szám, a From The Nameless’ Pit soraival, másrészt ide ugyanúgy be tudtam szőni - illő módon - a szinti aláfestését, mint ahogy a saját dalaimba is. Szóval részemről ez ugyanolyan főhajtás egy Uralkodó előtt, mint ahogy az Aornos debütáló Orior albumán az Emperor feldolgozás."



A HALÁL DALOL (Bonanza Banzai feldolgozás)

"A változatosság jegyében, úgy gondoltam, hogy olyan számokhoz is hozzá nyúlnék, amik távolabb esnek az Aornos stílusától, hiszen annak nem lett volna semmi értelme, ha csupa black vagy death metal zenét csinálok meg többé-kevésbé ugyanúgy eljátszva. E dal esetében az eredeti zenei alap nem olyan nagyon magas színvonalon megvalósított szintipop, ezért én a saját verziómat inkább átiratnak nevezném, mint szimpla tribute dalnak.

Elég sok plusz dolgot pakoltam bele zeneileg, és a végén hallható egy még nem annyira túljátszott részlet is Chopin - Funeral March művéből. Tehát itt a tiszteletadás nem annyira a zenekarnak, vagy a szerző személyének szól, hanem magának a dalnak, bár ezen túlmenően kedvelek jó néhány régi Bonanza banzai, vagy akár bizonyos Ákos számokat is.

Elsősorban a szöveg volt, ami ebben a dalban megfogott, mert a mondanivaló, a megfogalmazás az olyan súlyos, mélységes, ami mellett a legtöbb dark, black, death stb. dalszöveg nagyon naivnak, felületesnek, majdhogynem gyerekesnek tűnik."



FAR ABOVE TREES (Sear Bliss feldolgozás)

"Ez a dal és az Arcturus feldolgozás (ami egy másik kiadványon szerepel) volt az Aornos első netes megmozdulása. Mindig is kedveltem a Sear Bliss zenéjét és tiszteltem munkásságukat, jelentőségüket. Különösen a Phantoms album áll hozzám közel; kedves emlék ez nekem, ami még abban a nagyszerű zenei érában született, ahol sok más mára már klasszikussá érett anyag is.

Szerettem volna magyar vonatkozású black metal feldolgozást is, ezért választottam a Sear Bliss-t, és ezt a dalt, ami szerintem egyébként a mai napig az egyik legjobb, leghangulatosabb szerzeményük. Nagy András nagyon korrekt volt, azonnal meg is osztotta a dalt a Sear Bliss netes oldalán, amit ezúttal is nagyon köszönök. Külön öröm számomra, hogy neki is tetszett az én verzióm; mondott róla néhány méltató jelzőt.

Zeneileg nagyjából követi az eredetit, persze kisebb változtatások, hozzátoldások előfordulnak; például az akusztikus gitárra rákúszó francia kürt nincs benne az eredeti dalban, de mivel ugye a Sear Bliss egyik fő jellegzetességét mindig is a fúvós hangszerek alkalmazása jelentette, ezért mindenféleképpen szerettem volna egy ilyen jellegű utalást is."



AZ ELSŐ, AZ UTOLSÓ ÉS AZ EGYETLEN (Land Of Charon feldolgozás)

"A Land Of Charon az a magyar kult dark csapat, ami véleményem szerint sohasem kapta meg a hozzájuk méltó ismertséget. Persze ehhez valószínűleg hozzájárulhatott az is, hogy a lehetőségek szempontjából nem éppen a legszerencsésebb helyre születtek. Bár azért egy állandó, masszív, respektált státuszt ki tudtak vívni maguknak. Magyarországon sokkal több mindent úgy sem tudtak volna elérni ezzel a mélységes, egész embert kívánó zenével. Mégis, egy igazságosabb világban a zenéjük minősége simán feljogosíthatta volna őket arra, hogy hasonlóan híresek legyenek, mint a Fields of the Nephilim.

Zenéjüket tényleg teljes joggal lehet darknak nevezni, ugyan is náluk tényleg a Lét legárnyékosabb, legmélyebb, legszentebb misztériuma van prezentálva az elszállós, magával ragadó zene által, ami a kivételes, intelligens, költői szövegekben is megnyilvánul. A mágikus hangú énekes; Janeth pedig a világ egyik legszebb és legkifejezőbb nyelvén, magyarul tolmácsolja gondolatait, amik angolra fordítva valószínűleg sokat vesztenének értékükből, különlegességükből.

Nekem az Örökmécses demó talán még nagyobb kedvencem, mint az első, vagy második album, úgyhogy végül azért lett erről egy dal kiválasztva. Valamennyire szerintem még sikerült is 'blackmetalosítani', noha nem mintha az eredetivel bármi baj lenne, vagy ez elsődleges cél lett volna. Szempont volt, hogy a szöveget itt is maradéktalanul a magaménak tudtam érezni.

Utólag sajnos rendkívül szomorú apropót kapott eme tiszteletadásom, mert Janeth (Veress János) néhány hónapja itt hagyta e földi siralomvölgyet, s az nap a világ valamivel tényleg szegényebb lett. Közhely, de úgy látszik mégis csak van igazság abban a mondásban, amit az Iron Maiden is megemlít: 'Only The Good Die Young'.

Legyen neki könnyű a föld!

Annak azért örülök, hogy meg tudtam mutatni Janethnek az Aornos-féle átdolgozást, és még ő volt az, aki megtisztelve érezte magát; valóban tetszett neki. Azt mondta: szimpatikus számára, hogy hozzá lett téve a dalhoz és hogy kellemes emlékeket idéz benne.

Ennél a célom nem is teljesülhetett be volna jobban."

 

 
AORNOS - Alea Iacta Est EP (2015)



Hammer TV

 
VASMACSKA - Újjáalakultak, szöveges videóval a második dal: Gyere csak!
2021. szeptember 23. (csütörtök) 07:52

Még a nyáron egy Csend című új dalt mutatott be az újjáalakult Vasmacska zenekar, most pedig megérkezett a szintén egy szöveges videóval kísért friss nótájuk, a Gyere csak! "Néhány év szünet után újjáalakult a Vasmacska zenekar. Az öttagú csajbandában a gitárnál Králik Beáta, doboknál Vastag Viktória, basszusgitáron Horváth Kitti, az énekes pedig Sicu (Weiszné Koós Ilona Mónika)." Szombaton, szeptember 25-én élőben is elcsípheted őket a Dirty Dance társaságában a Big Bike Pubban. A belépés ingyenes!   www.facebook.com/Vasmacskazenekar VASMACSKA - Gyere csak! (szöveges videó, 2021) VASMACSKA - Csend (2021)  

TOM MORELLO - Közös dalban a Rage Against gitárosa és a Bring Me The Horizon énekese
TOM MORELLO - Közös dalban a Rage Against gitárosa és a Bring Me The Horizon énekese

The Atlas Underground címmel egy új szólólemezzel jelentkezik október 15-én a Rage Against The Machine gitárosa, Tom Morello. Az albumon neves vendégek sorjáznak majd, többek között...

DAVE ELLEFSON - A második dal a The Lucid nevű új bandától: Damned
DAVE ELLEFSON - A második dal a The Lucid nevű új bandától: Damned

A Megadethből kitett Dave Ellefson basszusgitárosa pár hete mutatta be új zenekarát, a The Lucidot, a Maggot Wind című első dal után pedig most itt a második nóta is, ennek Damned a...

NECROFIER - Dallamos black Texasból, klipes új dal az októberi lemezről: Betrayal Of The Queen
NECROFIER - Dallamos black Texasból, klipes új dal az októberi lemezről: Betrayal Of The Queen

Prophecies Of Eternal Darkness címmel október 22-én jelenik meg a melodikus black metalt nyomató texasi Necrofier négyes első nagylemeze, harmadik előzetesként pedig a klippel kísért The...

OMNIUM GATHERUM - Klippel a finnek második lemezelőzetes dala: Reckoning
OMNIUM GATHERUM - Klippel a finnek második lemezelőzetes dala: Reckoning

Origin címmel november 5-én jelenik meg a melodikus death metalt nyomató finn Omnium Gatherum új albuma, a 2018 nyarán kiadott The Burning Cold  lemez utódja, amelynek második...

1914 - Dalpremier az első világháború-mániás bandától: Pillars Of Fire
1914 - Dalpremier az első világháború-mániás bandától: Pillars Of Fire

Where Fear And Weapons Meet címmel október 22-én jelenik meg az első világháborút death/black stílusban megéneklő ukrán 1914 harmadik albuma, a 2018-as The Blind Leading The Blind lemez...

ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ
Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS