OSSIAN - A letiltás háttere!

Exkluzív interjú Paksi Endrével

2009. november 8. (vasárnap) 10:40 | utoljára módosítva: 2010. február 21. (vasárnap) 16:49

Az Egyszer az életben című új Ossian albumhoz a napokban egy friss klip is készült, november 28-án pedig már nyolcadik alkalommal kerül megrendezésre a Petőfi Csarnokban az Ossianosok Nemzetközi Találkozója. De a Paksi Endre frontemberrel készült exkluzív interjúnknak most nem ez az apropója, hanem egy olyan interjú, amely a Rockinform novemberi számához készült, ám többszöri írásos ígéret ellenére sem olvasható az újságban. A lap kiadójának képviseletében megnyilvánuló Szilágyi István szerint: "A letiltás nem a zenekar milyensége, hanem az interjú minősége miatt történt, így nem véletlen, hogy nem jelent meg". A történtek hátterét Paksi Endrével együtt próbáltuk megvilágítani.

Szia Endre! Milyen volt a tegnapi békéscsabai buli? 

“Egyszerűen fantasztikus! Már egy hónapja nem koncerteztünk és nagyon jól esett újra színpadon lenni, együtt utazni a zenekari buszban, sztorizgatni, de a legkirályabb a békéscsabai közönség fogadtatása volt! Végig velünk énekelték az összes dalt, az Acélszívtől a Külvárosi álmokig!”
 
Közeledik a PeCsás lemezbemutató, a november 28.-i nagy buli napja is. Oda mivel készültök?
 
“Most egyeztettem a világítási szakemberekkel meg a pirotechnikusokkal, úgy néz ki, hogy van jó néhány friss ötlet, amivel tovább tudjuk korszerűsíteni a látványt, valamint gyúrjuk az új dalokat is ezerrel. Békéscsabán is játszottunk hármat és úgy érezzük, nagyon jól illeszkednek a klasszikus nóták közé. Egyébként jó hosszú buli lesz a PeCsás, mert az újak mellett nagyon sok régi nótát is nyomunk majd!”
 
A minap elkészült az új klipetek is a Külvárosi álmok dalra...
 
“Simonkovits Ákos rendezte, akivel már többször dolgoztunk együtt (Tűzkeresztség II., Desdemona, Asszony feketében), ő pedig most egy sztoris klippel rukkolt elő: egy fiatal lány kálváriája a pesti betondzsungelben. Teljesen egyszerű, hétköznapi, túlzásoktól mentes történet, éppen ezért tartom hitelesnek. A végére volt egy kis ötletem, egy apró csavar, ami jól lezárja a sztorit.”
 

OSSIAN - Külvárosi álmok (Egyszer az életben album, 2009)


 

Eddig milyen az Egyszer az életben lemez fogadtatása?
 
“Lekopogom, a jelek biztatóak. Akikkel beszéltem, mind dicsérik a lemezt és a Mahasz-listán is nagyon szépen szerepelünk.”
 
És akkor térjünk át erre a szomorú rockinformos sztorira, a letiltott interjúdra. Elmesélnéd, hogy mi is történt valójában?
 
“Dióhéjban annyi történt, hogy novemberben szerettek volna egy Ossian interjút, és átküldtek kilenc kérdést, amelyeket én becsülettel meg is válaszoltam. Szerintem semmi durvát nem mondtam, senkit nem bántottam benne - aki olvasta, tanúsíthatja - mégis letiltották az egészet.”
 
Ezt az interjút ti kezdeményeztétek, akár zenekarilag, akár kiadóilag, avagy a Rockinform keresett meg titeket?
 
“Egyértelműen a Rockinform keresett meg engem, mi nem kértünk tőlük interjú lehetőséget. Ráadásul az újság előző számában megjelent egy mérhetetlenül személyeskedő ‘lemezkritika’, amelynek szerzője húsz évvel ezelőtti dalszövegeimből önkényesen, a szövegkörnyezetükből kiragadott sorok alapján ‘üldözési mániásnak’ titulált, közölte, hogy ‘fulldokolva röhögött’ a szövegeimen stb. Így: ‘fulldokolva’... (nevet) Ezek után ugyanez az ember interjút kért tőlem, és elküldte a kérdéseit! Nyeltem egy nagyot, de belementem. Sajnos ezek a kérdések szintén a ‘kritika’ vonalát követték, prekoncepciós jellegűek voltak, kettő kivételével közük nem volt az új albumunkhoz, az aktuális munkáinkhoz, az elért eredményeinkhez. Egy olyan, a személyiségemet, zenei képzettségemet firtató, a múltban vájkáló bulvár-cucc volt, ami szerintem nem méltó egy rockzenei szaklaphoz. Például: ‘Tartjátok-e a kapcsolatot a régi zenészekkel? Ricsi és Maróthy szokott-e együtt szakmázni?’ Gázosnak és provokatívnak tartottam ezt a kérdést is, mert nem hiszem, hogy ‘bennfentesként’ ne tudná erre a választ... Mégis tisztességes választ adtam erre is:
'Nem tartunk, és ez nem miattunk van így. De kapcsolódva a korábbi válaszomhoz, hadd jegyezzem meg, hogy ‘egyszer az életben’ annyira jó lenne egy olyan interjút adni egy Rockinform-típusú szakmai lapnak, amelyben zenei kérdésekről, az új dalokról esik szó, és nem arról, hogy mi történt közel 15-20 éve. Az Ossian egy mai zenekar, amelynek folyamatosan születnek friss számai, ezek képezik a koncertjeink gerincét, természetesen nem elfeledkezve a korai időszak nótáiról sem. De nem vagyunk egy nosztalgiazenekar, egy olyan nyugdíjas csapat, amelyik legszívesebben csak a dicsőnek mondott múltról beszél. Ráadásul, ha a koncertek látogatottságát vesszük alapul, akkor az Ossian ma népszerűbb zenekar, mint valaha'.” 
 
Az interjú e-mailes lebonyolítása is az ő javaslatuk volt?
 
“Szeretem az élő, rádiós interjúkat is, de gyakran javaslom az e-mailt. Épp azért kértem ezt a megoldást itt is, mert szerettem volna, ha a válaszaim vágatlanul, változtatások nélkül jelennek meg. Jobb helyeken még egy szóbeli ‘gentlemen’s agreement’ is kötelező érvényű, itt pedig többször is írásos ígéretet kaptam arra, hogy novemberben vágatlan formában jelenik meg ez az interjú. Ehelyett letiltották...” 
 
Volt olyan kérdés, ami különösen kiakasztott?
 
“Ez például: ‘Nem zavar a zeneszerzésben, hogy nem vagy univerzális zenész?’ (nevet) Már elnézést, de azt sem tudom, ki ez az ember, szerintem sohasem találkoztunk, akkor honnan veszi ezt az állítást?! Udvariasan megírtam, hogy hosszú éveken keresztül tanultam basszusgitározni, többek között olyan konzervatóriumot végzett, kiváló muzsikusnál, mint Sáfár József, aki a V73 és a P. Box tagja volt, tanultam zeneelméletet, valamint alapszinten tudok gitározni és billentyűzni, tehát átláthatóan rögzíteni tudom a szerzeményeimet. Épp a szeptemberi Hammer-interjúban oszlattam el néhány tévhitet, és elmondtam, hogy zeneileg-szövegileg is én írtam a régi Ossian klasszikusokat. Ez némelyeknek nagyon nem tetszik, és itt is arra ment ki a játék, hogy erre valamilyen cáfolat szülessen... Mivel nem jött össze, így maradt a letiltás...” (nevet)
 
Én olvastam ezt az ominózus interjút, és azt láttam, hogy tök normális, konstruktív válaszokat adtál, bár néhány helyen kritikus-ironikus megjegyzéseket tettél a kérdésekkel, a felvetett témákkal kapcsolatban. Ez lehetett a letiltás oka?
 
“Szerintem igen. Ha a kérdésekkel lett volna gondjuk, akkor küldtek volna újakat, szívesen válaszoltam volna azokra is, itt a válaszaimmal volt a gond, nem azt mondtam, amit szerettek volna hallani. Pedig még az utólag elküldött alibi-kérdést is készségesen megválaszoltam. Én ezt az egészet borzasztóan sajnálom, megdöbbentő, hogy Magyarországon 2009-ben ilyen még létezik. Ráadásul amúgy is nagyon szűkösek a lehetőségek egy magunkfajta zenekar számára, már ami a nyilvánosságot illeti. Szomorú, hogy épp egy rockzenei szaklap bánik így el egy magyar zenekarral, és persze közvetett módon az Ossian rajongókkal is. Ha a tulajdonosokat nem zavarta mindaz, ami rólam korábban megjelent a lapban, nekem miért nem adnak lehetőséget, hogy én is elmondjam a magamét?”
 
Csak azért kérdem, mert a Rockinform kiadójának képviseletében megnyilvánuló Szilágyi István így fogalmazott: "A letiltás nem a zenekar milyensége, hanem az interjú minősége miatt történt, így nem véletlen, hogy nem jelent meg". Ez a mondat szerinted mit jelenthet?
 
“Ezt tőle kellene megkérdeznetek, mert ez kétértelmű nyilatkozat.”
 
Említetted ezt az utólag beszúrt kérdést és választ, ennek mi állt a hátterében?
 
“Alibi-kérdés volt az, kicsit szépítendő a túl átlátszó koncepciót. Ezt feleltem az egyik kérdésre:
‘A szövegeim nagyon sok mindenről szólnak, elég ha csak az új albumot meghallgatod. Emberi kapcsolatoktól kezdve a hazaszereteten át a zenész-életérzésig... De ha már itt tartunk: vannak misztikus szövegeim is, mint a Végállomás Motel, és akadnak az elmúlással, avagy az Élet értelmével foglalkozók is. De akadnak simán bulis számok is, mint a Pokolnál hangosabb... Nem túlzás azt mondani, hogy rocker generációk nőttek fel ezeken a dalokon, és óriási öröm azt látni, hogy a mai srácokat és lányokat is megfogják az adott esetben 10-20 évvel ezelőtt született számok és a szövegeik. De a számkivetettség ma is létezik. Elég csak összevetni azt, hogy hány ember fordul meg egy-egy évben Ossian koncerteken, és ehhez képest hányszor és milyen összefüggésben jelenik meg az Ossian a médiában. Ez persze nem csak ránk igaz... Tudnék még sorolni zenekarokat, akik folyamatosan nagy tömegek előtt játszanak, mégsem kapnak semmiféle támogatást a média részéről, ideértve a netes oldalakat is. Másfelől meg vannak csapatok, akik távolról sem olyan sikeresek, mint amilyen gyakran ajnározzák őket itt-ott. Ezért is sajnálom, hogy ez az interjú sem az új albumunkról, a dalainkról, a gondolatainkról, a mögöttes mozgatórugókról szól. Szívesen beszéltem volna például Rubcsics Ricsi bravúros Brahms-feldolgozásáról, a nagyszerű Kaszás Attila emlékének ajánlott Fény-év távolság dalról, amelynek eredetije a Padlás musicalben volt hallható, vagy akár olyan fontos, közéleti problémákat is felvető szerzeményekről, mint a címadó szám, vagy a Kiáltunk az égre.’
És erre érkezett utólag egy kérdés, mintegy megemlítve két új dalt a lemezről... De még erre a plusz kérdésre is válaszoltam, és a választ visszaküldtem nekik.”
 
Egyébként honnan tudtad meg, hogy az Ossian interjút letiltották a lapnál?
 
“Megvettem az újságot... Ez is döbbenetes egyébként. Még pár nappal az újság utcára kerülése előtt is ott szerepelt a honlapjukon az Ossian neve a következő szám tartalmánál. Igazán megtehették volna, hogy akár nekem, akár a kiadónknak jelzik, hogy ‘felrúgtuk a megállapodást’, nem lesztek a lapban, mert ‘gond van az interjú minőségével’.
 
Talán az lett volna egy lehetséges megoldás, hogy amennyiben a kiadó elégedetlen az interjú minőségével, akkor a szerkesztőségnél villámgyorsan bepótolják a mulasztást és összeraknak egy minőségi kérdéssort. Ilyen irányú megkeresés nem érkezett hozzád?
 
“Nem.”
 
A Hammer honlapról is lekerült az interjú...
 
“Nem akartam, hogy a két újság között ilyen kicsinyes történet miatt vita legyen. Ez az egész jól példázza azt a morális válságot, amiben élünk. Perrel fenyegették meg a Hammert, azt állítva, hogy a letiltott interjú az ő szellemi termékük... Ebből az interjúból a 9 + 1 kérdés volt az ő szellemi termékük, azokat nyugodtan vihetik, a többi, a válaszok – már bocsánat! – de azok az én szellemi termékeim! (nevet) Az a baj ezzel az egésszel, hogy ha nem olvasható el sehol az interjú, aminek most a kifogásolható minőségére hivatkoznak, sokan hihetik, hogy én nem álltam elég konstruktívan a dologhoz. Ami szöges ellentétben van a valósággal.”
 
Az interjú készítője így fogalmazott az említett lemezkritikájában: "a dalszövegekből rendre visszaköszönő üldözési mániával, mint  főmotívummal...". Valóban ez lenne az Ossian szövegeiben a fő motívum?
 
“Aki ismeri a lemezeinket, tudja, hogy számtalan dolog foglalkoztat: az emberi kapcsolatok, az élet értelme, az elmúlás gondolata, a hazaszeretet... De ahogy említettem is a letiltott interjúban, még szimplán csak bulizós dalaink is vannak. Természetesen írtam és írni is fogok a kirekesztésről és a kirekesztettségről is, hiszen ez sajnos valós, létező dolog, hiába tagadják le és jönnek egyesek ezzel a gyenge ‘üldözési mánia’ szöveggel. Persze, ha már itt tartunk, akkor E.A. Poe is az volt? (‘Más voltam én már, mint gyerek, mást láttam mint a többiek...’) A Pokolgép zenekarnak (‘gyűlölnek, zűrös-hangos a zeném...’) és az Eddának is (‘Lesnek rám, fák mögé rejtőzve...’) vannak hasonló jellegű szövegei, de ‘érdekes módon’ másoknál ez a dolog fel sem merült soha. Egyébként én ezeket a Pokolgép és Edda szövegeket szeretem, és eszembe nem jutna ezekről ilyen marhaság! Sőt, ezzel az erővel Arany János egy szuicid hajlamú, játék-szenvedélytől sújtott ember lehetett, mert megírta a Hídavatást, Shakespeare pedig hatalomvágyó, gyilkos paranoid volt, mert megalkotta a Macbeth-et...”


 
 
 
Az Ossian VIII. Nemzetközi Találkozója, az Egyszer az életben lemezbemutató bulija november 28-án szombaton lesz a Petőfi Csarnokban.
Kapunyitás: 18h
Vendégek: Krízis (18.30), Rubicon (19.30)
 

További fotók az Ossian myspace oldalán találhatók!

Hammer TV

 
MHORAI - It az új hazai deathcore csapat első albuma: Hegemony
2021. szeptember 26. (vasárnap) 07:14

Hegemony címmel megjelent és végig is hallgatható az új hazai deathcore formáció, a Mhorai első albuma. "A felvételek a házi stúdiónkban készültek, a keverési munkálatokat pedig a No Silence Studio végezte. A Hegemony című nagylemezünk fizikai formában is megrendelhető. A 10 saját dal mellett van egy bónusz is, egy feldolgozás, az I'm Broken a Panterától." Rendelés (CD/póló)     www.facebook.com/mhoraimetal "...Ez a lemez tartalmazza mindazt, amit jelenleg a metal zenéről tudunk és szerettünk volna megosztani Veletek. Az elmúlt évben, debütálásunk óta egyre többen hallgatják a zenéinket internetes felületeken és egyre többen hordanak Mhorai-pólókat is. Bizony lettek, akiknek már most kedvencei közé tartozik egy-egy dalunk. Ez az ok, ami mindig elég motivációt adott a folytatáshoz..."   MHORAI - Hegemony (a 2021-es album)   MHORAI: Köteles Máté gitáros...

DAWN OF SOLACE - Új dal és klip a Wolfheart főnökétől: Skyline
DAWN OF SOLACE - Új dal és klip a Wolfheart főnökétől: Skyline

14 év után adta ki második albumát 2020 elején a Dawn Of Solace, a Wolfheart-főnök Tuomas Saukkonen szólóprojektje, de a folytatásra nem kell ennyit várni. A sötét hangulatú,...

EMIGRATE - Két albumelőzetes dal a Rammstein gitárosától
EMIGRATE - Két albumelőzetes dal a Rammstein gitárosától

The Persistence Of Memory címmel november 5-én érkezik az új lemez a Rammstein gitárosának Emigrate projektjétől. Richard Z. Kruspe másik bandájának legutóbbi albuma a 2018-as A Million...

NORTHTALE - Az első albumelőzetes dal az új énekessel: Only Human
NORTHTALE - Az első albumelőzetes dal az új énekessel: Only Human

Itt az első Northtale dal az új énekessel! A power metal bandában az ex-Twilight Force énekes, Christian Eriksson utódja a brazil Guilherme Hirose (Traumer) lett, a november 12-én...

THE DARKNESS - Novemberben jön az új album, friss dal és klip: Jussy's Girl
THE DARKNESS - Novemberben jön az új album, friss dal és klip: Jussy's Girl

Motorheart címmel november 19-én jelenik meg a Justin Hawkins énekes vezette brit hard rocker The Darkness hetedik albuma, harmadik előzetesként pedig a videóval kísért Jussy's Girl dallal...

THE ANSWER LIES IN THE BLACK VOID - Album és friss klip, atmoszférikus doom a magyar/holland duótól
THE ANSWER LIES IN THE BLACK VOID - Album és friss klip, atmoszférikus doom a magyar/holland duótól

Horváth Martina énekesnőt ismerheted a Niburtából, a Ghymesből, a Thy Catafalque lemezeiről is, de az Agregator egyik dalában is vendégeskedettt, a legfrissebb formciója pedig egy...

ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ
Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS