THE BEDLAM - Underground legenda

Uzseka Norbert interjúja Fodival és Újvári Petyával

2009. január 29. (csütörtök) 09:25 | utoljára módosítva: 2017. november 29. (szerda) 15:31

A Kazincbarcikán 1988 táján startolt The Bedlam egy igazi underground legenda. Úttörő módon közelítettek a zenéhez, alapvetően a Bay Area thrash felől elindulva, amint azt korai demóik, illetve a grunge-os világ felé elkanyarodó 1994-es Inside Ash album bizonyítja.

A csapat 1996-ban oszlott fel, az akkori Szigetes bulijuk óta nem álltak színpadra, bár az énekes Fodi és a gitáros Cicó pár éve visszatért a Godlam, majd a Nomad élén. Március 20-án a Diesel klubban azonban újra lesz Bedlam koncert, sőt, a srácok új daloknak is nekiláttak. Fodit és Újvári Petya dobost Uzseka Norbert faggatta ki a miértekről.




"Rengeteg szempont van - kezdte vázolni Petya az újjáalakulás okait. - Egy évvel ezelőtt együtt szilvesztereztünk, és Cicó mutatott egy vadiúj gitártémát, ami teljesen olyan volt, mint valami régi Bedlam riff. Gyakorlatilag innen jött, hogy miért ne?! Kacérkodtunk korábban is a gondolattal, de Fodi néhány éve még nemet mondott."

"Nem mertem hozzányúlni a Bedlamhoz. Úgy éreztem, hogy csak rontanánk a jó emlékeken. Nagyon benne voltam a Nomadban, hogy menjen, mellette meg ott a magánéletünk. Nem akartam még jobban megosztani a figyelmünket. Pedig a Nomad kapcsán nagyon sokan kérdezték, hogy mikor lesz Bedlam. Nem is gondoltam, hogy az embereket még ilyen szinten érdekelné a banda. Meg hát annak idején ha volt olyan zenekar, ami így újra összeállt, mindig az ment, hogy na, elfogyott a pénzük, ha-ha!"

"...Meg rájött az öregedő arcokra a kapuzárási pánik, ha-ha!"

"Végül azért mondtam igent, mert korábban mindig csak egyetlen koncertről volt szó, most viszont az is bejött a képbe, hogy új dalokat is írnánk. Ez már megindított bennem valamit. Méltóképpen folytatni a Bedlamot, ez már kihívás! Nem vagyok nosztalgiázós típus, az előremutató dolgokat szeretem. Ráadásul voltak is olyan angol szövegeim, amelyek nem illettek a Nomadba. Aztán elkezdtük próbálni a régi nótákat, és azok is úgy megszólaltak, ahogy soha korábban! Jobb a cucc, a hangszereinken is megtanultunk játszani, én is magabiztosabban bánok a hangommal, tudom a határaimat, és így érettebb lett a produkció. Lehet mondani, hogy azok a dalok, amiket nagyon fiatal fejjel megírtunk, most eljátszva nagyon súlyosak."


És a régi szövegeidhez hogy viszonyulsz?

"Vannak, amelyek a mai napig megállják a helyüket, például a Face Of Distress. De van, amit már máshogy mondanék el, meg fogok is, és akad, amelyikkel egyáltalán nem értek egyet, és már nem is szeretném elénekelni. A Suicidal Meditation szellemisége például nagyon távol áll már tőlem, bár az mondjuk nem is saját szövegem volt. De a Seed is túl negatív. Viszont a többit fogjuk játszani. 17 számos műsor lesz: 9 az Inside Ash-ről, 4 demós, és 4 új."
 



 



És mi az ábra a '94-es lemez után íródott dalokkal, a Space Fuckkal, az Ease My Sorrow-val?

"Azok elvesztek... Kipróbáltuk ezeket is, de az újabb számok jobbak. Akkoriban a banda már a végét járta, majd szép lassan szeretetben ki is vérzett... Ezért sem jó élmény ezeket játszani."


És milyenek ezek az új dalok?


"Hangulatukban valahol a régi demók és az Inside Ash között vannak, de modernebbek. A személyes határaink ma már mások, így a zenéhez való hozzáállásunk és a zenélésünk is más. Talán olyan elemek is lesznek bennük, amiket anno nem bírtunk megcsinálni. De vannak régi jó értelemben vett heavy metal részek is, kétszólamú gitározás, ilyesmik."

"Sokkal több lesz a vokál is. Judy-val (Hankó Zoli gitáros) együtt csinálgatjuk a dallamokat. Ő régen nem énekelt, de most már igen, és ez is tök pozitív. Jó lesz! Aki ismerte a Bedlamot, egyből tudni fogja, hogy mit hall."

 



Az új szövegek miről szólnak?


"A most felvett egyik új dal címe America The Whore, ez elég egyértelmű, a másik pedig a Festival Spectacular, ami meg arról szól, hogy a mai világ olyan, mint egy nagy fesztivál: minden van, minden elérhető, de valójában az egész csak úgy megy a semmibe... - magyarázta Fodi. - Ebben meg még pár dalban szerepel egy Simon Nealson nevű arc, aki a hatodik tagunk. Nem rappelés, amit csinál, de ilyen ritmikus szövegmondás, ami ellensúlyozza az énekemet. Simon egy amerikai srác, akivel öt éve dolgozom abban az önkéntes dologban, amit csinálok, és ő is írt szövegeket. Nagyon jókat!

Mindig is szerettünk új dolgokat kipróbálni, még többet hozzáadni a zenekarhoz, a mondanivalóhoz. Világos, hogy a Bedlamot úgy ismerték meg, ahogy, de azóta felnőtt több generáció is, akik szinte semmit nem tudnak rólunk. És most, hogy újra aktív a zenekar, szeretnénk magunkat mai változatban megmutatni. Ha minden jól alakul, a márciusi koncert beharangozásaként fel is kerülnek majd az új számok a myspace oldalunkra."

"Rengeteget beszélgettünk a Bedlam szünetében világnézeti dolgokról - vette át a szót Petya. - Olyasmikről, hogy egy embernek, egy közösségnek manapság miért érdemes kiállnia a színpadra. És igenis feszít minket egy olyan küldetéstudat, ami hozzájárult ahhoz, hogy a Bedlamot újra életre hívtuk. Ez egy olyan közösségtudat is, ami nem is annyira kialakult, sokkal inkább megmaradt a '90-es évek elejéről. És ez csak erősödik, ahogy látjuk a környezetünkben, meg a saját személyiségünkben végbemenő változásokat...

Anno a Bedlam feloszlásának elsődleges oka a személyes korlátainkban rejlett, emiatt nem volt meg az a siker, amit egyesek szerint megérdemeltünk volna. De nem érdemeltük meg, mert nem nagyon tettük meg azokat a lépéseket, amelyek ehhez kellettek volna. Manapság viszont jobban érdekel minket a személyes korlátaink kitágítása, mint maga a siker. Ez a szemlélet talán ad egyfajta magabiztosságot, egy olyan hangulatot, amit mi a próbákon érzünk is, és azt reméljük, hogy a koncerten is lehet majd érezni. Adni megyünk fel a színpadra, és nem behabzsolni a közönségtől a sikert."


De ugyanez igaz a Nomadra is, nem?

Az is ugyanebben a szellemiségben indult - bólintott Fodi. - A zene elsősorban kommunikáció, és ahogy másképp beszélek a feleségemmel, mint Petyával, úgy a Nomadban és a Bedlamban is másképp adok elő. Más közönségnek is szól a két zenekar. Van átfedés, de a Nomad inkább reményt akar adni, a Bedlam meg inkább figyelmeztetés. Más a hangnem."


Teljesen egyértelmű volt, hogy ti négyen vesztek részt az újjáalakulásban?


"A régi tagok közül nem mindenki volt készen erre. Judy például Győrben élt, nem is nagyon zenélt, gitárt meg erősítőt is venni kellett neki. De aztán belejött. A basszusgitáros személye viszont még most is kérdéses. A Bedlamban és környékén sokan megfordultak. Mind-mind arany emberek! Nagy álmom, hogy a március 20.-i koncerten együtt hajoljunk meg, azaz aki akar, szálljon be pár számra. De a napi dolgokat igazából négyen tudjuk teljes mellszélességgel felvállalni. Nem zárunk ki senkit, pusztán gyakorlati okok miatt nincs itt mindenki."

"Sok áldozattal jár ez, egyeztetni a magánélettel, stb. Mi pedig profi produkciót akarunk nyújtani, nem valami szánalmas újraalakulós-búcsúkoncertet. Csináljuk komolyan, vagy inkább sehogy. És ehhez nagyon sokat kell beletenni. Ezt család és munka mellett nem mindenki tudta vállalni."

 



Mi egyebet terveztek még a koncert mellett?

"A Diesel klubban lenne egy számítógépes állomás, ahol mindenki át tudná tölteni a pendrive-jára, akármijére az anyagainkat. A régieket is, meg az addig elkészülő újakat. Lesz pólónk is addigra, úgyhogy mindenki Bedlam pólóban jöjjön, és hozza a pendrive-ját, ha-ha! Továbbá elkezdtünk forgatni egy kisfilmet. Megkérdezzük azokat az arcokat, akiket a mai rockzene hallgatók ismernek, ismerhetnek, és akik annak idején ismertek minket, hogy mi mindenre emlékeznek a Bedlam kapcsán.

Például a Pokolgépes Nagy Dávidot, Bánfalvi Sanyit (Ákos Band dobos, ex-Neck Sprain), a Heaven Street Sevenéket, akiknek ugyan semmi közük a metalhoz, de fiatal korunk óta ismerjük egymást, Sloganéket, Tankcsapdáékat, Kosinszky Gabit, ManGod Szabit, Lénárd Lacit, Kolost a Stereochristból, Vörös Andrist a Superbuttból... Ezt a filmet hamarosan összevágjuk."

 



 

 

És lesz klip vagy DVD?

"Ja, a koncertről lehetne DVD. Majd meglátjuk. Van pár régi felvétel is, meg ez a kisfilm."

"Minden lesz, ha-ha!"


Említettétek, hogy elsősorban a személyes korlátaitok miatt oszlott fel annak idején a Bedlam, de voltak ott más okok is, és nem csak a kiadó bénázása, ugye?

"Az arcok akkor egész egyszerűen nem jöttek el, nem vettek koncertjegyet - magyarázta lendületesen Petya -, nem vették meg a lemezt, nem rendelték meg Kazincbarcikáról postán a demót. Most meg olvasom a fórumokat, a netet, és mindenki írja, hogy a Bedlam mekkora király volt - folyik a könny a monitoromon, ha-ha! Akkor ne legyünk már passzívak, mindenki emelje fel a valagát, tessék eljönni a Dieselbe! De a zenei életben zajló változások sem kedveztek nekünk. Amikor az Inside Ash-t vettük fel, ez volt az első ilyen grunge-hatású magyar lemez.

Fodi énekelt fel épp valamit a PeCsa-beli stúdióban, mi meg Cicóval álltunk a büfében, és ment az MTV. Egyszer csak megszakították az adást, és bemondták, hogy Kurt Cobain öngyilkos lett. Akkor lett vége a grunge-nak, amikor épp felvettük az első magyar grunge lemezt. Ezután jött az, hogy megszűnt a rock és vele az élőzene, jött a techno, a partydrogok, és ez egészen 2000-ig tartott. Igazából csak mostanában vannak olyan körülmények, amikor jó zenélni. Annak idején, ha betettük a lábunkat egy stúdióba, az olyan volt, mintha valami szent helyre mennénk be.

Két hónapig arról beszéltünk, hogy láttunk végre egy falig érő keverőpultot. Mára sokkal inkább elérhetővé vált a zene készítése és közzététele, egyáltalán, hogy bármilyen gondolatot, bármilyen művészeti alkotást nyilvánosságra hozzak. A körülmények merőben mások, mint akkor. Mi pedig tele vagyunk gondolatokkal, amiket a hangszereinken és dalszövegben megfogalmazunk, és mindezt két perc alatt nyilvánossá lehet tenni. Hülyék lennénk, ha ezt az óriási lehetőséget nem használnánk ki!"

 



 

 

Hogy megy ma a stúdiózás?

"Igyekszünk amit lehet, saját cuccon megoldani - felelte Fodi. - Szeretjük az ilyen kis gerilla megoldásokat. Például Petyánál doboltuk fel a készülő dalokat, Cicó rögzítette."

"Cicóról el kell mondanom, hogy három órán át mikrofonozta a lábdobot... - mosolygott Petya. - És mikor már harmadik órája volt benn könyékig a lábdob első bőrének a nyílásán, akkor elgondolkoztam rajta, miközben rugdostam a lábgépet, mint egy hülye, hogy ehhez azért kell egyfajta őrültség, hit. Cicó igazából zseni, és az egy nagyon szép pillanat volt, ha-ha!"


Petya, Te az utóbbi években az Agnus Dei-ben, aztán a Kowa meg a Vegában, ill. az Inka-H nevű U2 tribute bandában doboltál, de ma már nem...

"Egyszer csak rájön az ember, hogy ez hatástalan... - filózott Petya a dolgon - Az, hogy fiatal lányok rázzák a valagukat, nagyon szép látvány, csak az a fajta kommunikáció magasabb szintre is emelhető. Biztos, hogy nem annyi ember hallja meg, ha valaki harap a hangszerével, viszont engem jobban érdekel. 2007-ben adtunk egy bulit a régi thrash bandánkkal, a Pestilence-szel Gödöllőn, ahová sokan eljöttek. Nagyon élveztük, csapkodtunk, mint hal a szatyorban, ha-ha! És annyira jól sikerült, hogy azok után főleg nagyon reméltem, hogy újra lesz Bedlam."

 



 

 


Mondtad Fodi, hogy ez az újjáalakulás nem nosztalgia, de össze lehet hasonlítani például a Dreamland... felvételének időszakát a mostani napokkal?


"Ugyanúgy éljük meg. Annyi, hogy akkor mások voltak a körülményeink, de most már jobban tudjuk, hogy mit akarunk. Akkor az úgy csak kijött belőlünk, nem volt semmi megtervezve..."


Erről jut eszembe, tudtok mesélni valami régi mókás sztorit?

"A Dreamland In Misery demónk felvételekor történt, hogy kimentünk Bécsbe Death Angel meg Forbidden koncertre, de néhányunk nem érkezett meg! - nevetett Fodi. - Petya akkor is Cicóval dolgozott a dobokon Gödöllőn, én meg Kazincbarcikán otthon voltam. Janó nevű haverunk, aki a Bedlam hatodik tagja volt, és aki jött mindig bulizni Mester Csaba helyett, aki meg otthon ült, szóval Janó fölfütyült nekem reggel 10-kor, hogy menjünk ma Bécsbe Death Angelre. Ha most elindulunk stoppal, még odaérünk. Öt perc múlva már kinn álltunk az úton...

Gödöllőig is stoppal mentünk, szóltunk Petyáéknak is. Megbeszéltük, hogy külön megyünk, de akárhogy jutunk is ki, mindenképpen találkozunk a West-Bahnhofnál. Szóval Janóval stoppoltam, Cicó meg Petyával."



"Cicóval még elmentünk Béciért, akit kitömött az anyja, hogy hozzon kávét Bécsből! - kezdett röhögni Petya is. - Aztán hármasban kimentünk az akkori Osztyapenko szoborhoz, az autópályához, és mázlink volt, kábé két stoppal kinn voltunk Bécsben. Villamosoztunk, megtaláltuk a klubot, lementünk egy lépcsőn, és már a második számnál tartott az együttes. Ott voltak Diamondék, Somogyi Petiék, talán Körmiék is, tehát az a régi koncertre járó kör."

"Mi meg vártuk őket a West-Bahnhofnál, ahogy megbeszéltük... - folytatta Fodi. - De ők akkor már élvezték a koncertet. Mire végül odaértünk, addigra a Death Angel már el is ment, össze volt pakolva mindenki... A Forbiddenből még ott volt néhány csávó, én meg nagyon mérges voltam. Én voltam a legnagyobb fan! Ők még fotózkodtak is Mark Oseguedával, amíg mi ott kinn a Bahnhofnál vártunk! Egy hétig nem beszéltem velük!"

"Ezt a szomorúságot lehet talán érezni a Dreamlanden!" - vágta ki a zárópoént Petya.

 

 

Hozzászólások

Nem vagy belépve. A hozzászóláshoz be kell lépni!

Hammer TV

 
APEY & THE PEA - Nézd meg a tavalyi Orfű-bulijuk teljes felvételét!
2018. február 24. (szombat) 18:37

Az Apey & The Pea harmadik albuma Hex címmel jelent meg tavaly szeptemberben, a címadó dalhoz forgatott klipet pedig pár napja mutattuk be. Ugyancsak a napokban lett nyilvános a Fishing on Orfű fesztiválon adott tavalyi koncertjük teljes felvétele, amit máris megnézhetsz. És beágyaztuk a 2016-os buli felvételét is... Március 17-én a Barba Negrában játszik az Apey & The Pea, mégpedig a Stubborn, a The Southern Oracle és a Satelles társaságában.   www.facebook.com/apeyandthepea "Mátéval tavaly dolgoztam először együtt egy Trillion videoklip alkalmával, ami borzasztóan jól sikerült, és ezzel egy időben kezdtünk el beszélgetni a HEX-ről - mondta a klip kapcsán a frontember Apey a Lángolónak. - Konkrét ötletem nem volt, de szerettem volna valami sötétebb atmoszférikus képi elemeket tartalmazó kísértetet, ami ott kúszik, mászik a szám alatt. Érdekes volt ahogyan boncolgattuk magát a számot, néha...

AETHERIUS OBSCURITAS - Hivatalosan streamelhető a 11 éves split-lemez
AETHERIUS OBSCURITAS - Hivatalosan streamelhető a 11 éves split-lemez

A black metalos szigetvári Aetherius Obscuritas friss infója arról szól, hogy hivatalosan streamelhető az az eredetileg 2007-ben megjelent The Saturnine Alliance split, amelyre a hazai...

SAQQARA - Két dallal mutatkozik be az új hazai csapat
SAQQARA - Két dallal mutatkozik be az új hazai csapat

Két dal máris meghallgatható attól a 2017 augusztusában alakult Saqqara zenekartól, amelynek élén a Crossholderből és a Rebelből ismert Szaládi "Devil" Károly áll. A bemutatkozó...

UNDEROATH - Nyolc év után új album, az első klipes dal: On My Teeth
UNDEROATH - Nyolc év után új album, az első klipes dal: On My Teeth

Nyolc év után egy új albummal jelentkezik az amerikai keresztény metalcore színtér egyik alapcsapata, a 2013 és 2015 között egy váratlan szünetet tartó floridai Underoath. Az Erase...

MIRROR - Új klip és új dal a budapesti csapattól: Ennyi jár
MIRROR - Új klip és új dal a budapesti csapattól: Ennyi jár

Ennyi jár címmel egy vadonatúj klipes dallal jelentkezett a budapesti Mirror. A csapat márciustól a Depresszió társaságában turnézik majd. "Két kislemez után most egy új dallal...

MAG - Új dal és klip a debreceni csapattól: The Fallout
MAG - Új dal és klip a debreceni csapattól: The Fallout

The Fallout címmel egy stúdióklipes új dallal jelentkezett a progmetalos debreceni Mag zenekar. A banda tavaly októberben megnyerte Hajdú-Bihar megye egyik legismertebb tehetségkutatója, a...

Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS