A HÉT METAL MŰTÁRGYA - Vol. 11. - AC/DC - Highway To Hell

Klasszikus albumok klasszikus borítói nyomában

2010. február 15. (hétfő) 07:08 | utoljára módosítva: 2016. július 27. (szerda) 08:33

AC/DC - HIGHWAY TO HELL




Megjelent: 1979. július 27.



Az eheti metal műtárggyal kapcsolatban fellépett némi dilemma, hiszen a Black Sabbath korszakalkotó debütáló albuma épp 40 éve, 1970. február 13-án látott napvilágot, de a misztikus, borzongató hangulatú Sabbath borító helyett végül az AC/DC legutolsó Bon Scott-os albumának borítóját "állítjuk ki" rovatunkban.

A Highway To Hell aktualitását pedig az a szomorú esemény adja, hogy február 19-én lesz 30 éve annak, hogy az ausztrál rockerek legendás énekese életét vesztette egy túl jól sikerült londoni mulatós éjszakát követően. Mivel Bon Scottról s haláláról szeretnénk majd külön is megemlékezni (február 20-án a budapesti Mappa Klubban lesz egy emlékbuli olyan fellépőkkel, mint a Supernem, a The Trousers és az Electric Bastards teljes legénysége, valamint a Chief Rebel Angel, az Ozone Mama, a Superbutt és a Lo-Fi Stereo néhány tagja), most inkább csak a sokak által az ultimatív AC/DC albumnak tartott lemez borítójáról ejtenénk szót.

Ahogy az a Maximum Rock'n'roll címmel magyarul is megjelent AC/DC könyvben olvasható, az Atlantic kiadó már a tervezett lemezcímmel sem volt elégedett, attól tartottak ugyanis, hogy az Államok bigottan vallásos középnyugati részén túl sok problémát jelenthet a terjesztés és a reklámozás terén.

"A Highway To Hell eredetileg tervezett borítóját a jó és a rossz küzdelmét ábrázoló grafika díszítette, és természetesen az AC/DC tagjai voltak a jófiúk. Ezen a borítón az elhagyatott út közepén álló tagokat angyali, fehér fény világítja meg. Körülöttük a sötét éjszaka, autójával pedig egy sátáni teremtmény tart feléjük. Angusék azonban egyhangúan utasították el ezt az ötletet, ugyanis túlságosan művészieskedőnek tartották."

Az Atlantic kiadónál a borító felelőse Bon Defrin alelnök és kreatív művészeti igazgató volt, aki már a Powerage album óta dolgozott a csapattal, és akinek a nevéhez fűzik a Highway To Hell-en is látható klasszikus AC/DC logó megalkotását. Ez elsőként az 1977-es Let There Be Rock lemezen jelent meg. Defrin pár évvel ezelőtt elég szűkszavúan nyilatkozott az AC/DC-hez fűződő viszonyáról:

A borítók esetében a kiadó vagy a zenekar döntött? Netán közösen?

"Rendszerint én és a zenekar határoztunk."

A Powerage, a Highway To Hell és a Back In Black mellett melyik AC/DC borítókon dolgoztál még?

"Kapásból nem emlékszem mindre, de az utolsó a Ballbreaker volt."

Milyen volt az AC/DC-vel dolgozni? Az egész zenekar részt vett a munkában? Vagy csak Angus, vagy Bon, netán a menedzsmentjük is?

"Óriási volt velük dolgozni. Többnyire Angus és Malcolm törődött ezzel, Bon soha."

Honnan jött az ötlet a klasszikus AC/DC logóhoz? (Szerintem ez minden idők egyik legóriásibb logója.)

"Köszönöm, hogy tetszik... De tudod, 1977 már jó régen volt."


Defrin visszafogottságának a magyarázata talán abban is rejlik, hogy kreatív igazgatóként inkább csak irányította a fotósok, grafikusok munkáját. A Highway To Hell frontján és hátán látható képeket is egy Jim Houghton nevű fotós és stábja készítette el. Houghton és társa, Earl Steinbicker még 1965-ban indította el fotóstúdiós vállalkozását New York-ban, és a '70-es évek második felében az Atlantic kiadó volt az egyik legfontosabb ügyfelük. Steinbicker így emlékszik vissza erre a munkájukra:

"A lemez frontján látható képet eredetileg még 1977 decemberében készítettük a Powerage albumhoz, akkor azonban nem használták fel. Két különböző háttér előtt is készültek fotók ekkor, és az egyik sorozatból azért a Powerage album hátsó borítóján látható egy kép. A fotózás során Jim kezelte a fényképezőgépet, én pedig kizárólag a megfelelő világítással foglalkoztam, különös tekintettel a háttér megvilágítására. Azt akartuk, hogy a csapat tagjai kiemelkedjenek a szürkés háttérből, mégis legyen a fotónak egyfajta komor hangulata. Az Angus fején látható szarvakat, valamint az ördögfarkát utólag tettük rá airbrush technikával. Maguk a srácok elég veszélyesen néztek ki, de élmény volt velük dolgozni.

Ami a hátsó borítóra került országutas fotót illeti, azt a melót komoly tervezgetés előzte meg. Egy éjszakai országúton akartuk lekapni őket, a Pokol tűzének gomolygó füstjével a háttérben. De hol talál az ember Manhattan közelében egy elhagyatott országutat? Végül Staten Island lett a megfelelő helyszín. A polgármesteri hivatal segítségével sikerült engedélyt kapnunk arra, hogy az útmunkálatok miatt lezárt részen dolgozhassunk.




Aznap éjjel egy bérelt kisteherautóba préselődtünk és elindultunk Brooklyn felé a még befejezetlen West Shore Expresswayhez. A srácok mind izgatottan várták, hogy milyen látvány tárul majd eléjük a Verrazano Narrows Bridge-ről. Egy mobil Honda generátor segítségével beüzemeltük a füstgépet, de utólag már azt mondom, hogy jóval több fényt is alkamazhattunk volna a füst mögött."

Ha valaki figyelmesebben összeveti a Highway To Hell elején és hátán látható képeket, Malcolm Young eltérő hajhossza is árulkodik arról, hogy a fotók nem egy időszakban készültek. Az országutas kép másik érdekessége, hogy Phil Rudd dobos egy Powerage turnépólót viselt a fotózáskor, ám a feltűnő, fehér logót utóbb kiretusálták, hogy egységesebb hangulatot tükrözzön a kép.




Ausztráliában csak november elején jelent meg a lemez, és ahogy az korábban is megesett, az ottani kiadó, az Albert Productions más borítót használt. Ezúttal azonban csak némileg tértek el az eredeti képtől: itt lángnyelvek vették körbe a bandát,és egy basszusgitár nyaka jelképezte a pokoli lángok közé vezető országutat.

Apróság, de talán érdekes ez is: a lemez akkora sikert aratott világszerte, hogy még a Vasfüggöny mögött, Kelet-Németországban is megjelentették, de egy egészen semmitmondó borítóba csomagolva.

A hatodik AC/DC sorlemezzel a csapatnak elsőként sikerült felkerülnie az amerikai listákra, egészen a 17. helyig jutottak, megalapozva a banda máig töretlen népszerűségét. Csak az Egyesült Államokban több mint 7 millió példány kelt el belőle, és a zenekar koncertprogramjának ma is kihagyhatatlan részét képezik az olyan dalok, mint a címadó, a Show Down In Flames. Ezeket pár napja az ausztrál és új-zélandi koncerteken is játszották.

AC/DC - Highway To Hell (felvétel a német tévéből 1979-ből)
br />

Fontos megjegyezni azt is, hogy a Highway To Hell volt az első AC/DC album, amit már külső producerrel készítettek, és nem a Harry/Vanda párossal. Eredetileg Eddie Kramerrel dolgoztak volna, de hamar kiderült, hogy nincsenek egy hullámhosszon, így végül a melót John Mutt Lange végezte el, akinek szintén produceri áttörést, szakmai elismerést hozott ez a lemez. Mutt két további AC/DC albumon is dolgozott Angusékkal (Back In Black, For Those About To Rock), majd a Def Leppard hangzásán keresztül a '80-as évek arénarock soundjának megalkotása fűződik nevéhez.

Az interjúzni nem hajlandó, a világtól elzárva, Svájcban élő producer az utóbbi években leginkább Shania Twain énekesnő albumain dolgozott (aki egészen 2008-ig, 14 éven át volt a felesége), de a világszerte hatalmas sikert aratott 2008-as Nickelback album, a Dark Horse különleges hangzása is Mutt páratlan produceri tehetségéről árulkodik. 

   
 

A hét metal műtárgya rovatban eddig szerepelt:
Motörhead - Ace Of Spades
Metallica - Kill'em All
Marilyn Manson - Mechanical Animals
Whitesnake - Lovehunter
Soundgarden - Louder Than Love
Def Leppard - Hysteria
KISS - Destroyer
Scorpions - Blackout
Megadeth - Rust In Peace
Anderson, Wakeman, Bruford, Howe - An Evening Of Yes Music Plus

Hozzászólások

Nem vagy belépve. A hozzászóláshoz be kell lépni!

Hammer TV

 
VINNIE PAUL - Most már ott van a sírtáblája Dimebagé mellett
2019. május 25. (szombat) 09:31

Tegnap hivatalosan is felállították a tavaly júniusban, 54 éves korában elhunyt Pantera, Hellyeah dobos, Vinnie Paul sírtábláját a texasi Arlingtonban, a Moore Memorial Gardens temetőjében - a testvéréé, Dimebag Darrellé mellé. Mindkét legendás zenészt hivatalos KISS koporsóban temették el, Vinnie Pault tavaly júliusban, Dimebaget 2004-ben. Mindketten hatalmas KISS rajongók voltak. Vinnie Paul halálát a szívproblémái okozták, nem sokkal korábban viszont még feldobolta a Hellyeah hatodik albumának dalait. A Welcome Home album szeptemberben jön majd ki.         A tavaly júniusban elhunyt ex-Pantera dobos, Vinnie Paul utolsó stúdiós felvételeit tartalmazó Hellyeah album szeptember 27-én lát majd napvilágot Welcome Home címmel, a címadó számmal és a hozzá forgatott klippel pedig máris megismerkedhetsz. Akárcsak a 2016-os Unden!able lemeznél, ezt a 10 dalos anyagot is Kevin Churko...

VISIGOTH - Új kislemez az amerikai klasszikus metal csapattól, dalpremier: Abysswalker
VISIGOTH - Új kislemez az amerikai klasszikus metal csapattól, dalpremier: Abysswalker

Conqueror's Oath címmel még tavaly februárban látott napvilágot a klasszikus power/heavy metal vonalas amerikai Visigoth második albuma, a friss kiadványuk pedig egy tegnap megjelent...

FLESHGOD APOCALYPSE - Új album, új dal: Worship And Forget
FLESHGOD APOCALYPSE - Új album, új dal: Worship And Forget

Veleno (Méreg) címmel egy új albummal jelentkezett a mai napon az olasz szimfonikus death metal brigád Fleshgod Apocalypse. A 2016-os King lemez folytatásáról, az olaszok ötödik...

AFIRE - Új klip az ex-Sentenced, Poisonblack zenészek hard rock csapatától
AFIRE - Új klip az ex-Sentenced, Poisonblack zenészek hard rock csapatától

On The Road From Nowhere címmel novemberben jelent meg a bemutatkozó albuma annak a 2016-ban alakult finn csapatnak, amelyben Suvi Hiltunen énekesnő fogott össze Antti Leiviskä gitárossal...

THE 69 EYES - Novemberben koncert Budapesten, klippel az őszi album első dala
THE 69 EYES - Novemberben koncert Budapesten, klippel az őszi album első dala

West End címmel szeptember 13-án jelenik meg az idén már a 30 éves jubileumát ünneplő finn dark rocker The 69 Eyes új stúdióalbuma. A lemezen olyan vendégek is szerepelnek majd, mint...

BILLYBIO - Budapesten is forgott a Biohazardból ismert Billy Graziadei új klipje: Enemy
BILLYBIO - Budapesten is forgott a Biohazardból ismert Billy Graziadei új klipje: Enemy

BillyBio néven egy szólóprojektet indított el a Biohazard gitáros/énekese, Billy Graziadei (Powerflo), a debütáló szólólemez pedig Feed The Fire címmel jött ki tavaly. Októberben a...

Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS