A HÉT METAL MŰTÁRGYA - Vol. 10. - Anderson Wakeman Bruford Howe - An Evening Of Yes Music Plus
Klasszikus albumok klasszikus borítói nyomában
ANDERSON WAKEMAN BRUFORD HOWE -
AN EVENING OF YES MUSIC PLUS
Megjelent: 1993. október 12.
Sorozatunk eheti darabja esetében semmiképp nem helytálló az eredeti 'Metal műtárgy' elnevezés, ez inkább A hét Prog Rock műtárgya, de talán érdekes annyira ez a sztori, hogy egy ilyen zenei kirándulás még megbocsátható.
Az Anderson Bruford Wakeman Howe néven ismert produkció tulajdonképpen a brit prog rock színtér egyik alapcsapatát, a '70-es évek megannyi klasszikus proggie lemezének megalkotóját, a Yest jelöli. Hosszú és komplikált a történet, de az a lényeg, hogy ez a jól csengő felállás jogi bonyodalmak miatt nem használhatta a Yes nevet, amikor a '80-as évek végén lemezt is készítettek, így ez az 1993-ban kiadott, de még 1989-ben rögzített koncertanyag sem jelenhetett meg másképp, csak a négy fő ember saját neve alatt.
Természetesen a Yes kapcsolatra rendesen rágyúrtak, így mind a stúdióalbum, mind a koncertlemez esetében azt a Roger Deant keresték meg a borítófestmény elkészítésének ötletével, aki a '70-es évek egyik legismertebb sci-fi, fantasy mestere volt, és akinek elszállt, álomszerű tájképei nemcsak a Yes borítóit díszítették, hanem olyan bandákét is, mint az Osibisa (tulajdonképpen náluk indult Dean karrierje), a Budgie, a Uriah Heep, a Gentle Giant, vagy az Asia. A Yes jól ismert logóját is megalkotó művész és a zenekar közt ma is él a kapcsolat, a 2005-ben kiadott The Word Is Live című box set borítóján is egy Roger Dean festmény látható.
És hogy mindez miért érdekes 2010 elején? Mert aki valaha is látta Roger Dean munkáit, lemezborítóit, netán fogott a kezébe egy kihajtható Yes borítót és elmerült a látványban, az joggal várhatta az Avatar című világsiker film legvégén, hogy a közreműködők, a látványtervért felelős szakemberek, grafikusok közt feltűnik az ő neve is. De nem tűnik fel.
Dean-fanatikusok már csak azért is biztosra vették, hogy az Avatar háttérmunkáiban részt vett a mester, mert pár éve rendszeresen nyilatkozott egy filmes projektről, a Lebegő szigetekről, amelynek sztorija a Yes által felhasznált festményein alapszik,és a klasszikus Dean imágók 3D-s verziót rejti majd, természetesen a Yes zenéjével kísérve.
ROGER DEAN VILÁGA (montázs)
De a világszerte kasszasikert aratott Avatar készítőinek nem nagyon akaródzik tudomásul venni, hogy a sikermozijukban szereplő Pandora bolygó 3D-s világa, tele lebegő hegyekkel, furcsa alakú fákkal, növényekkel, ívelt sziklákkal, repkedő sárkányokkal, valamint színesre festett misztikus teremtményekkel, igen nagy hasonlóságot mutat Roger Dean jól ismert képi világával. Talán még 3D-s szemüveg sem kell ennek felismeréséhez...
A Pandora bolygó az Avatarban
"Nem is hinnéd, mennyi levelet kapok emiatt - mondta pár napja Roger Dean egy rockmagazinnak adott interjújában. - Sokan eleve gratulálni akarnak a film miatt, mert feltételezik, hogy én is részt vettem az elkészítésében. De erről a témáról most nem mondhatok többet. Az ügyvédeim azt javasolták, hogy a dolgok jelenlegi állása szerint senkivel ne beszéljek erről."
James Cameron rendezőt 1995 óta foglalkoztatta az Avatar ötlete, és egy komoly kreatív csapattal, egy kisebb hadseregnyi designerrel együtt dolgozta ki a látványt. A csapat tagja volt Robert Stromberg is, aki végül is a film produkciós designere lett. Ő volt az, aki a kezdeti időkben a rajzaival inspirálta Cameront.
"Egész éjjel két rajzon dolgoztam, és ezek egyike egy idegen bolygót ábrázolt, lebegő hegységekkel." Stromberg szerint amint Cameron meglátta ezt a képet, rámutatott, és csak annyit mondott: "Ott a filmem".
Arra a kérdésre, hogy ismerte-e a Yes borítóit, és hogy a film előkészítése során valaha is használták-e ezeket referenciaként, Stromberg így felelt: "A válasz igen, akárcsak sok más sci-fi és egyéb művész munkáit, de nem direkt hatásként, hanem hogy lássuk, mások milyen elképzelésekkel rendelkeznek."
"Ha lebegő hegységekről, ilyesfajta látványról van szó, akkor nincs túl sok hely, ahová érdemes volna fordulni, nem igaz?" - reagált a designer mondataira Roger Dean, nem kevés gúnnyal a hangjában.
A lebegő hegységek az Avatarban
Roger Dean lebegő hegységei
A film egy másik designere, Dylan Cole így nyilatkozott a hasonlóságról:
"Nem beszélhetek Jim nevében (James Cameron), de az összes lebegő hegység, akárcsak a bansheek (megszelidíthető repkedő sárkányok a filmben) már a forgatókönyvben szerepeltek, amikor azt először olvastam. Nem ismertem Dean munkáját a projekt megkezdéséig, akkor említette meg egy másik művész. Leginkább újdonságként, érdekességként néztük meg a munkáját, hiszen hasonló volt a téma, igazából hatásként nem lehetne említeni. Dean munkájának ráadásul van egy fura, hóbortos jellege, amit minden körülmények közt el akartunk kerülni."
Természetesen nem feladatunk ítélkezni, pálcát törni Cameron és csapata fölött, ráadásul az Avatar film tényleg elképesztően látványos és lebilincselő, de a képi világ hasonlósága mindenképpen szembeötlő.
A hét metal műtárgya rovatban eddig szerepelt:
Motörhead - Ace Of Spades
Metallica - Kill'em All
Marilyn Manson - Mechanical Animals
Whitesnake - Lovehunter
Soundgarden - Louder Than Love
Def Leppard - Hysteria
KISS - Destroyer
Scorpions - Blackout
Megadeth - Rust In Peace
Hozzászólások