SHRAPNEL - Palace For The Insane (kritika)

Eredetileg a júniusi HammerWorld magazinban jelent meg

2020. augusztus 2. (vasárnap) 10:43

SHRAPNEL
Palace For The Insane
(Candlelight)


 



Thrash zenekarokról szólva legtöbbször az amerikai illetve a német színtér régi és újabb formációi kerülnek megemlítésre, holott a britek is jócskán hozzátették a magukét az irányzathoz. A nyolcvanas-kilencvenes évek olyan bandái, mint a Sabbat, az Onslaught és a Xentrix, vagy későbbről például az Evile, szintén komoly (még ha alapvetésnek nem is tekinthető) anyagokkal járultak hozzá a thrash-történelem alakulásához – a kiváló nevű Shrapnel pedig ugyancsak azon igyekszik, hogy ilyesfajta nyomot hagyjon maga után.

Sorrendben harmadik, Palace For The Insane című korongjukkal egyértelműen a technikásabb, komplexebb (helyenként akár még progosnak is nevezhető) vonal mellett teszik le a voksukat, mindezt a thrash műfaj keretein belül a lehető legnagyobb mozgástér kihasználásával. És bár néhány helyen tetten érhető az Exodus, a Slayer, netán a Testament hatása, összességében mégis egy olyan elegyét adják az ismerős összetevőknek, amit és ahogy azt mástól eddig nem lehetett hallani. Nem sok banda van így 2020-ban, akik valóban innovatív módon képesek játszani a thrasht (hirtelen a Havok és a Vektor neve jut most eszembe), azonban a Shrapnel kétségkívül ebbe a szűk körű társaságba tartozik. Változatos, a riffeket, a szólókat és a tempókat mániákusan oda-vissza hajigáló nótáik megformálásának módja valahol még a késői Death és az Anacrusis zenéjével is mutat némi megközelítésbeli rokonságot.

Az új lemez egyébként fontos személyi változások után látott napvilágot: a két alapító gitáros, Nathan Sadd és Chris Martin mellé visszatért az eredeti ütős, Chris Williams, Arran Tucker személyében pedig új bőgős/énekes került a banda frontjára. Bizonytalankodó útkeresésnek ennek ellenére nyoma sincs, az itt hallható éppen tucatnyi nótában olyan magabiztossággal kalapál együtt ez az új felállás, mintha már minimum tíz éve ebben az összeállításban tolnák a metalt. A három és hat perc közti játékidejű nótákban egytől egyig nagyon sok minden történik, azonban fontos leszögezni, hogy egyfajta határozott vezérfonállal mindegyik dal rendelkezik, azaz mindegyik tart valahonnan valahová. Így tehát a fordulatokban gazdag dalszerkezetek ellenére sem válik emészthetetlenné a végeredmény.

A hangszeres szekció változatos játéka mellett muszáj kiemelnem a frontember énekteljesítményét is, aki nem csak a megszokott thrashes recsegős-kiabálós stílust igyekszik a lehető legjobban variálni, de ezen túlmenően mind dallamosabb, még pedig még extrémebb irányokba is hajlandó időnként kikacsintani. Nem mellesleg a két gitáros sem szigorúan csak a Nagy Thrash Szabálykönyv módszertani útmutatásai szerint penget, az ő játékuk is messze túlmutat a bevett formulákon.

A 12 dal többedik meghallgatásra is képes gyakorlatilag mindvégig ébren tartani a figyelmet, sőt menet közben új és új részletekre lehet rácsodálkozni – szóval elmondható, hogy hosszabb távon is tartalmas anyagot szállítottak le a britek. Olyat, ami akár évek múlva elővéve is tartogathat még meglepetéseket. Mindazonáltal három szerzeményt még ennek fényében is kiemelkedőnek érzek: a Violent Now, Forever a hangulati-dinamikai váltásai miatt, a Cannibal az extrémitása, a Future Sight pedig az ezt ellenpontozó relatív dallamossága miatt vívta ki külön is az elismerésemet.

Fogást találni igazából nem tudok ezen a gyakorlatilag minden tekintetben kiváló albumon, talán egy dolgot kivéve. Az 53 és fél percnyi játékidő ugyan alapból teljesen normálisnak mondható, azonban a zene töménysége és intenzitása miatt a srácok helyében én két nótát inkább eltettem volna a következő nagylemezre. Nagyjából úgy 45 perc pont elég lenne, így egy kicsit már túl sűrű szerintem a dolog – de ezzel azért együtt lehet élni, nagyobb bajom sose történjen.

Sch-dt  9


 

SHRAPNEL - Palace For The Insane (a 2020-as album)



















 

Hozzászólások

Nem vagy belépve. A hozzászóláshoz be kell lépni!

Hammer TV

 
MAGOR - Dal- és klippremier: Túl késő
2020. augusztus 9. (vasárnap) 19:54

Túl késő címmel egy videoklippel kísért új dallal jelentkezett a harmadik albumára készülő Magor zenekar. "Ez az első dalunk, amit Mile Gyula gitárosunk visszatérése óta együtt alkottunk. A sokadik klipünk, amelyet a Medusa Pictures stábjával forgattunk, viszont ez az első, amelyben nem vagyunk benne. (Na jó, egyikünk feltűnik pár másodpercre.) A főszerepeket két kiváló barátunk, Farkas Dani és Breszkó Bence alakította. A közeljövőben lesz két bulink is: augusztus 15-én a szülővárosunkban, Jászberényben játszunk, augusztus 23-án pedig a Barba Negra Trackben."   www.facebook.com/magorzenekar MAGOR - Túl késő (2020)     A Magor a 2020-as évben újra a klasszikus felállásban robog tovább, hiszen visszatért a zenekar szólógitárosa, Mile Gyula akivel a csapat két nagylemez anyagát rögzítette. A visszatérést az Otthon című klipes dal örökítette meg,...

GOAT STALKER - Hazai grind, új klip született: Periosteum Peeler
GOAT STALKER - Hazai grind, új klip született: Periosteum Peeler

Hellucination Pt​. ​1 címmel még májusban egy 10 tételes új albummal jelentkezett a budapesti Goat Stalker, azaz Szakács Bence (Brygmus, Grrrmba, ex-Father Bluebeard, ex-Jack, ex-My First...

BATUSHKA - Az új EP-t hallottad már?
BATUSHKA - Az új EP-t hallottad már?

Új Ep-vel jelentkezett az ortodox szakralitást extrém hangzásvilágban újraértelmező lengyel Batushka. Az 5 tételes EP címe Раскол / Raskol, már végig is hallgathatod a teljes...

ALESTORM - "Ezt a zenét nem is lehet kategorizálni szerintem"
ALESTORM - "Ezt a zenét nem is lehet kategorizálni szerintem"

Bodor Máté már öt éve tagja az eredetileg Skóciában megalakult Alestormnak, amely a jelenkori színtér egyik legszórakoztatóbb, egyben legmegosztóbb csapata, de a gitáros a mai napig...

AGNOSTIC FRONT - Elhunyt a volt basszusgitárosuk, Alan Peters
AGNOSTIC FRONT - Elhunyt a volt basszusgitárosuk, Alan Peters

Elhunyt az Agnostic Front volt basszusgitárosa, Alan Peters, aki 1987 és 1990 játszott a legendás New York hardcore bandában. Agnostic Front: "Ez egy nagyon szomorú nap. Elveszítettük a...

LIONVILLE - AOR, melodikus rock albumpremier: Magic Is Alive
LIONVILLE - AOR, melodikus rock albumpremier: Magic Is Alive

Magic Is Alive címmel megjelent s végig is hallgatható az AOR, dallamrock vonalas olasz Lionville negyedik albuma. A csapatot 2010-ben indította el a dalszerző, gitáros, énekes Stefano...

Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS