SICULICIDIUM - "Nem vagyunk része semmilyen színtérnek, mozgalomnak, szerveződésnek"

Az interjú 2017 tavaszán jelent meg a HammerWorld magazinban

2019. július 13. (szombat) 13:09

Három évvel a Land Beyond Forest EP után tavasszal egy 2 számot tartalmazó EP-vel jelentkezett a black metalos erdélyi Siculicidium. A sajátosan morbid hangulatú banda kiadványát továbbra is a Sun & Moon Records gondozza, az új EP kislemezen itt rendelhető meg.

A csapat zenei hatásai között ott a Bathory, a Sarcofago, a Beherit, a Tormentor és a Master's Hammer, de a Fields Of The Nephilim, a 16 Horsepower és a helyi folkzene is, az alábbiakban pedig elolvashatod azt az interjút, amit Milán Péter készített 2017-ben a Siculicidium két tagjával.

 


www.facebook.com/Siculicidium




Miért a Siculicidium nevet választottátok? Annak idején milyen célokkal született meg a zenekar?

Lugosi: „Magyar vagy angol nevet nem akartunk, ez a halott nyelv jól áll a bandának, egyedi, utal arra, hogy kik vagyunk és honnan jöttünk. A célok akkor is és most is világosak, önmegvalósítás, kompromisszummentesség, leszegett fejjel konokul kitartani a saját elveink mellett és haladni az ösvényen a örökkévalóság felé."

Pestifer: „Komolyan gondoltuk már az elején, a zenekar a belső világunk megnyilvánulása hangokba kínlódva, egyfajta Golgota. Választhattunk volna egy közönségesebb nevet, mint pl. Nuclear Forest, aminek semmi értelme nem lett volna, de mindenképpen különleges és egyedi nevet akartunk, ezért lett Siculicidium, én 14 év után már kezdem megszokni."



A Siculicidium zenéje lemezről lemezre egyre változatosabb lesz. Van ebben valami tudatosság vagy inkább "ösztönösen', "magától" történik minden?


Lugosi: „Kevés tudatosság van a Siculicidiumban, már ami a zenei-szövegi oldalt illeti, minden a belsőből fakad és majd csap át örvénylő, forrongó lávába."

Pestifer: „A zene akaratlanul is előtör és utat vág magának, nem erőltetek semmit, de zeneileg nagyon megszűröm a témáimat, illetve próbálom rövidíteni a dalokat. Ösztönösen törnek fel a hangok, de a kivitelezésben már van tudatos öncenzúra, tervezés."





A zenekar számára fontos hatást jelentenek a ’90-es évek underground black metal legendái – Beherit, Barathrum, Desaster stb. –, de ezek mellett egyéb zenei hatásaitok is vannak. Kedvelitek a Swanst is. Milyen hatásokról tudnátok még beszámolni, ami valamilyen téren formálhatja a Siculicidium zenéjét?

Lugosi: „Minden hat, ami körülvesz, a legnagyobb hatás az irodalom, a könyvek, filmek és természetesen a zene. Ha érdekes zenékről akarunk beszélni, akkor a magyar bandák abszolút kimagaslóak: Tormentor, VHK, Scivias, Plasma Pool. Bathory, Beherit istenek, a Desaster soha nem volt ránk hatással, csak egyszerűen feldolgoztuk az egyik dalukat. A Swans meg az Univerzum legjobb zenekara."

Pestifer: „Számomra meghatározó volt a Bathory, Beherit, Immortal, Burzum, az első lemezes Mayhem, Tormentor, Sodom, korai Sepultura, Sarcofago, Samael, Absu, de mi megszerettük volna teremteni az erdély feeling-et. Nem hiszem, hogy túlzottan is hasonlítana más bandára a Siculicidium. Hallgatok sok blues-t, folkot, gospel-t, de elektronikus és ipari bandákat is, Kraftwerk, Skinny Puppy, Laibach, meg pár régebbi heavy metal bandát, mint a Judas Priest, vagy a Pokolgép (a régi). Mostanában sokat hallgatom a Circle nevű finn pszichedelikus bandát is, bár az utóbbi években a csendet kedvelem a legjobban. Könyvekben így hirtelen Umberto Eco, Bohumil Hrabal, Garcia Marquez, Gaston Leroux, Ambrose Pierce, Poe, Lovecraft fontos, de magyar klasszikus irodalomból is olvastam bőven. Filmeket nem láttam az utóbbi időben."



Hogy zajlik a dalszerzés? Hogy állítjátok össze a számokat?

Lugosi: „Pestifer nyomja a riffeket, hozza a témákat, újabban teljes nótákat, én meg megírom ezek hatására a szövegeket (vagy meglévő szövegeket igazítok a dalokhoz). Felvesszük, keverjük, vágjuk és végső formába öntjük."

Pestifer:
„A dalírás, ha beszélhetünk ilyesmiről, az egy izgalmas dolog, mert olyankor új energiákkal vagyunk körülvéve. A lemezfelvétel egy stresszes folyamat, de mára már megszoktam."



2016 őszén jelent meg a Land Beyond The Forest EP. Nyersebbnek tűnik a zene és a hangzás a Hosszú út...-hoz képest. Szándékosan lett ilyen? Az utolsó album után ezen az EP-n is hallható trombita. Hogy merült fel először az ötlet, hogy ti is használjatok fúvós hangszert? Ki szólaltatja meg a trombitát?


Lugosi: „Pedig csiszoltabbnak kellene lennie, mert új cuccokat vettünk, úgy látszik nem hat ránk a technika. Abban volt tudatosság, hogy sokkal gitárorientáltabb dolgot akartunk; azért vettük újra az egész lemezt, mert az első változat nem harapott. Pont olyan, amilyennek lennie kell. A trombita egy nagyon jó hangszer, véleményem szerint jobban passzol a metalhoz, meg a mi zenénkhez főleg, mint mondjuk a szinti. Pestifer agyszüleménye, de nekem is egyből tetszett az ötlet, hogy legyen trombita. Fred az olasz Vowelsből nyomja általában a trombitás részeket."

Pestifer: „Szerintem a Land Beyond The Forest nem nyersebb, sőt, jó értelemben melegebb, otthoniasabb a hangulata. Vastagabb, kevésbé éles, nem vág, inkább üt, Nekroführer barátunk pont úgy keverte, ahogy kértük. A régebbi anyagokon is voltak különlegesebb ütőshangszerek, a LBTF bevezetőjében pedig van doromb is, nem a trombita az egyedüli nem-metal hangszer. A trombita magasztos, ugyanakkor rejtélyes hangulatot tud kelteni."



Miként a zene, úgy az ének is nagyon sajátos a zenekarban. Néha kifejezetten ötletszerűnek, spontánnak tűnnek egyes énektémák. Hogy alakul ki, hogy milyen ének – extrémebb-e vagy dallamosabb, olykor szavalásszerű – kerül az adott dalba?


Lugosi: „Az énektémák mindig a stúdióban alakulnak, mindig van egy elképzelésem, hogy milyen legyen, hallom belül, hogy kell szóljon az adott dal, de a valóságban nem mindent lehet úgy rögzíteni, ahogy a fejedben hallod, ezért a szövegek is változnak a rögzítés folyamán. Van, ami improvizáció, spontán dolog, hagyom, hogy hasson, beszívjon, eggyé válunk a dallal, és ami jön belülről, ami felszakad mint egy régi seb, az lesz a vokál és az kerül lemezre."



SICULICIDIUM - Utolsó vágta az Univerzumban (2009)



Az eddigi kiadványok fényében egyfajta öntörvényűség jellemzi a Siculicidiumot, műfajok, színterek figyelmen kívül hagyása. Mit tudnál erről mondani? Miből fakadhat ez attitűd?

Lugosi: „A Siculicidium nem része semmilyen színtérnek, mozgalomnak, szerveződésnek. A Siculicidium mi vagyunk magunknak, önmagunk által. Csak a magunk mércéjének kell megfelelnünk. A kultúrterrorizmus öncélú dolog. Ha tetszik, amit csinálunk, akkor 'velünk tartasz', ha nem, keresel más elfoglaltságot."

Pestifer: „Sok színtérben merültem el, legyen az NWOBHM, germán 80-as thrash, finn és norvég black metal, kelet-európai kult thrash/black, pszichedelikus zenék, de nem próbáltam sohasem azonosulni velük. El lehet olvasni sok jó könyvet, megnézni sok jó filmet, de ezek csak alakítják azt aki vagy. Tanulni kell, nem azonosulni."



Manapság sok black metal zenekar burkolódzik anonimitásba, és ez a Siculicidium esetében többé-kevésbé kezdettől fogva (2003) így van. Miért döntöttetek úgy, hogy nem közöltök fotókat magatokról és megmaradtok az ismeretlenség homályában?

Lugosi:
„Csak a zene, a mű számít. Nem akarunk nagy kiadóhoz szerződni, nem akarunk befutni, turnézni, nem szükséges magunkat reklámozni. A black metal amúgy sem egy poszteres műfaj kellene, hogy legyen. A mai “ismeretlen” bandáknál ez egy jól kitalált marketing fogás, mert jól lehet tudni, hogy kik alkotják a bandákat, mivel turnéznak rendszeresen és a turnén meg nem lehet egész nap maszkban mászkálni."

Pestifer: „A fotózós, haverkodós metal hozzáállás távol van tőlem, elvagyok a magam világában. Ettől függetlenül fotók mindig voltak, csak nem publikáltuk, most sem érezzük fontosnak."



Úgy tudom, nem koncerteztek. Mi ennek az oka?


Lugosi:
„Nem vagyunk elég jó zenészek ahhoz, hogy koncertezzünk, meg lusták vagyunk próbálni, stb., de ha akarod, még sorolok egy pár olcsó kifogást, hehe."

Pestifer:
”Ahhoz sokat kéne próbálni, nem tudok könnyen kiszabadulni a környezetemből, és az idő hihetetlenül szűkül, ijesztő. De mindennek eljön az ideje. Vagy nem."




Tudomásom szerint, ti ketten - Béla Lugosi és Pestifer - vagytok a két törzstag. Khrul session-dobosként játszik a zenekarban? Nem szándékoztok bevenni állandó dobost vagy ennek nincs is jelentősége?

Lugosi:
„Így van, a Siculicidium egy duó és ez így marad a jövőben is. Khrul a dobosunk, valamint Kerti Jocó, szóval két dobosunk is van, de lehet, hogy a jövőben lesz egy harmadik is. Mivel nem koncertezünk, nem turnézunk, ennek nincs nagy jelentősége."

Pestifer: „Én bevennék egy őrült, elszánt, állandó dobost. Ha találnék."



A szövegek rendkívül érdekesek, egyediek. Költőiség, groteszkség, elborultság egyaránt van bennük. Hogy születnek ezek a sokszor szürreális versek? A zene hatására, vagy attól függetlenül íródnak?

Lugosi:
„Is-is, Pestifer zenéje nagyon inspirál, ahogy meghallok egy riffet, témát, már beindul a szöveggyártás. Kb a Siculicidium szövegek fele a zene hatására születik, a másik fele meg jön és lejegyzem. Rengeteg szöveg születik az évek során, de nem mindegyiket használom fel, van olyan szöveg is, ami vagy tíz évig pihent, amíg lemezre került."

Pestifer:
„Nem állt szándékunkban groteszknek, szürrealistának, vagy művészkedőnek tűnni, de van benne valami. A magyarságra jellemző egy befele fordult, részben komikus, részben ijesztő attitűd. Ha nem az agybontó TV-t nézed, és megfigyeled a társadalmat, ott leselkedik ez a skizofrén állapot, sokszor abszurd módon keveredik a profán a misztikummal; én ezt nem észleltem más népeknél. Ha ismered Örkény István, Mózes Attila, Tamási Áron írásait, tudod miről beszélek, de sok kis független magyar film is ezt a disszociatív világképet tükrözi."



Ha jól érzékelem, a folklór is benne van a szövegekben, másutt meg magyar költők, magyar filmek az ihlet forrásai. Jellemző a Siculicidiumra egy semmivel sem összehasonlítható kelet-európai íz és látásmód. Miben tudnátok megragadni ennek lényegét, miként próbáljátok meg ezt tálalni a Siculicidiumon belül?


Lugosi: „A magyar költészet a legszebb a világon, de az irodalom egészére is igaz ez az állitás. Nem csak ihletődünk, hanem néha használjuk is magyar költők verseit (Weöres Sándor, Kassák Lajos, Csáth Géza, stb). Mivel kelet-európaiak vagyunk, értelemszerűen ez jön belőlünk őszintén. Kelet-európai emberek kelet-európai nyavalyákkal."

Pestifer: „Nagyjából elmondtam az előző kérdésnél. A magyar folklórban is ugyanúgy megvan az a kettősség, amiről beszéltem: ott van a hétköznapi, illetve a spirituális része."



A 2005-ös Splitorment lemezen (a Funebre volt a másik csapat) a Siculicidium dalaiban, tudomásom szerint, megjelennek Nietzsche és Evola gondolatai is. Mekkora hatással voltak rátok ezek a gondolkozók és hogyan jelentek meg a szövegekben?

Lugosi:
„Nietzsche Az Antikrisztus cimű könyve egy bár nagyon kis könyv, de annál tartalmasabb, nagyon ajánlott olvasnivaló mindenki számára. Az Eastern Smell Of Death dalban lévő Nietzsche idézet viszont a Zarathustrából van, abból a könyvből, ami mindenkinek szól és senkinek sem való. Nietzsche volt a 'belépő', aztán jött Evola, A lázadás a modern világ ellen és A szexus metafizikája című művekkel; anno nagy hatást gyakoroltak rám ezek a művek. Evola hatalmas gondolkodó volt, de mivel politikai berkekben (Német birodalom) is nagy népszerűségnek örvendett (és most is örvend a jobboldalon), ezért a mostani liberális világban mindent elkövetnek, hogy műveit lesöpörjék, félremagyarázzák és ignorálják - nagy hiba."

“Nem vág ide, de Nietzsche és Evola közösen is csak max a cipőjét köthetnék be Hamvas Bélának! Aki a legnagyobb a legnagyobbak között is!"





SICULICIDIUM - Hosszú út az örökkévalóságba (2013)


 




Nem akarok minden szöveget kielemezni, de a Hosszú út az örökkévalóságba album Ezek vagyunk dala miről szól? Kik azok a 'mi', akikről szól a szöveg? Az erdélyi magyarokról netán?


Lugosi: „Nehéz szöveg, rólunk szól, magyarokról, Erdélyről, emberekről, porszemekről az univerzumban. Fele improvizáció a rögzítéskor született, elsőre felrántottuk és többet nem bolygattuk. Az akusztikus rész az egyik legjobb, amit valaha írt Pestifer és az utána jövő gitár rész, és főleg a trombita, nagyon gyászos, mikor nagy ritkán meghallgatom, mindig egy nagy kozmikus temetést látok egy óriási tömegsírral."

Pestifer: „Örvendek - megírtuk azt a dalt, de nehéz meghallgatnom, nem is szoktam, számomra túl fájdalmas, de érdekes az észrevételed, igen, a magába roskadt, kilátástalan helyzetről, az erdélyi rezignált érzésről szól."



Ahol ti éltek, ott milyen a magyarok és a románok közötti viszony? Általánosságban milyennek mondható mostanában a két nép kapcsolata?


Lugosi: „Ahol mi élünk, ott mi vagyunk többségben a rezervátumban, a viszonyunk jónak mondható, az egyszerű emberek élete mindenhol hasonló, a feszültséget mindig a politika gerjeszti, így volt, így lesz!"

Pestifer:
„Ilyesmit nem kérdeztek tőlem a 90-es évek óta, haha. Vannak példák és példák, de többnyire rendezett a viszony. Amikor jólét van, az embereket már nem érdekli az etnikum kérdése. Románia nem a stabilitásról híres, a politikum pedig szereti ezt aljas módon kihasználni, az embereknek kell a kenyér és a cirkusz."



Külföldön mennyire ismert a Siculicidium? Értik nyugaton a zenekart?


Lugosi: „Ismertebb, mint Magyarországon vagy Romániában. Az is érdekes, hogy a románok kedvelik a bandát, régen ez azért nem volt így... Nyugat-Európa, Egyesült Államok, Japán: itt értik a Siculicidiumot, persze ne gondolj nagy dologra."

Pestifer: „Nem kedvelnek túlzottan sem Romániában, sem Magyarországon, az emberek szerintem nem nagyon értik, és mi sem segítünk ezen, haha. A hanghordozók nagy része az USA-ban, Hollandiában, Angliában, Finnországban, Spanyolországban, Japánban köt ki, hogy miért, fogalmam sincs."



Milyen az erdélyi metal színtér? Underground és extrémebb zenekarokat bemutató fesztiválok terén sokkal jobb felétek a helyzet, mint nálunk. Mi lehet ennek az oka?

Lugosi:
„Nem szeretnék senkit sem megbántani, de az erdélyi 'metal szintér' nagyon lemaradt és félő, hogy ezt a lemaradást már soha sem lehet majd behozni. Az itteni emberek imádják a fesztiválokat, főleg a metalosok, szóval ezért van ennyi fesztivál. Lemezeket nem vesznek, de a fesztiválokat látogatják rendesen. Szerintem már kezd túl sok is lenni..."



Igényesek a Siculicidium-kiadványok. Látszik, hogy fontos a külső, a borítók stb. CD és vinyl is rendszeresen jelenik meg. Mi a véleményetek a fizikai hanghordozók jövőjéről? Tartotok attól, hogy ezek egy nap eltűnnek, vagy valamilyen példányszámban mindig lesz CD, bakelit, kazetta?


Lugosi:
„A könyvek sem fognak eltűnni, hiába szajkózta minden nagyokos, amikor megjelentek az e-bookok. Egy telefonon, számítógépen, stb. tárolt file soha sem fogja helyettesíteni azt az érzést amikor a kezedbe veszel egy lemezt! Jó lemezekre mindig volt és mindig lesz igény, most reneszánszát éli a vinyl és támad a kazetta is, pár év múlva meg ismét jön a CD."

Pestifer:
„Aláírom!"



A Land Beyond The Forest borítóján Sami Hynninen (Spiritus Mortis, ex-Reverend Bizarre) illusztrációja látható. Hogy kerültetek vele kapcsolatba és miért őt választottátok mint grafikust?

Lugosi: „Sami szeret minket és mi is szeretjük Őt! A legnagyobb megtiszteltetés, ami ért, hogy csak a Siculicidium kedvéért állt neki festeni, mert évekkel ezelőtt abbahagyta! Ő adta a lemez címét is, volt egy álma Erdélyről és azt megfestette. Nekem nagyon tetszenek a képei, ezért esett rá a választás. A többi részletet a kiadónk, a Sun & Moon Records intézte."

Pestifer: „Már régebben is téma volt, hogy egyszer majd fest valamit nekünk, de évekig inaktív volt ezen a téren. Sami rengeteg fajta zenét hallgat és ismer, ebben hasonlítunk. Ő mondta, hogy ha úgyis lesznek feldogozások, akkor legyenek ezennel a saját dalaink is angolul, mi meg belementünk, mert hasonlóan őrültek vagyunk. A Land Beyond The Forest az utolsó festménye amúgy, többet nem alkot. Annyira rossz lett a borító, hogy biztos megbánta!"


Az interjú 2017 tavaszán jelent meg a HammerWorld magazinban.



SICULICIDIUM - A Halál és iránytű (a 2019-es EP)

 

Hozzászólások

Nem vagy belépve. A hozzászóláshoz be kell lépni!

Hammer TV

 
THE BLACK CROWES - Az újjáalakulás mellé a felállást is bejelentették
2019. november 11. (hétfő) 17:41

Reggel már írtunk arról, hogy 2020-ban újra összejön a The Black Crowes - a debütáló albumuk 30 éves jubileuma alkalmából. Most már bejelentette a komplett amerikai turnét az utóbbi csaknem két évtized során több feloszlást is átélt banda, valamint azt is, hogy a Robinson-testvérek mellett ki áll majd színpadra. Chris és Rich mellé felsorakozik Isiah Mitchell gitáros (Earthless), Tim LeFebvre basszer (aki David Bowie utolsó, Blackstar című lemezén játszott), a billentyűs Joel Robinov lesz, a dobos pedig Ojha (Once And Future Band).   Kibékült tehát az egymással jó ideje rossz viszonyban levő két Robinson-tesó, Chris Robinson énekes, valamint Rich Robinson gitáros (The Magpie Salute), a június közepén startoló turnén pedig teljes egészében előadják majd az 1990 februárjában kiadott Shake Your Money Maker albumot, de más sikerdalaikról sem fognak elfeledkezni.   Chris Robinson: "Izgatott vagyok és...

BRING ME THE HORIZON - Hivatalos klip az új dalhoz: Ludens
BRING ME THE HORIZON - Hivatalos klip az új dalhoz: Ludens

Ludens címmel pár napja egy új dallal jelentkezett az Oli Sykes vezette Bring Me The Horizon, most pedig a nóta hivatalos videoklipje is megérkezett. Ezt a számot a Death Stranding...

HITROCK - Különleges dalokkal és ritkaságokkal érkezik a második jubileumi kiadvány
HITROCK - Különleges dalokkal és ritkaságokkal érkezik a második jubileumi kiadvány

November 22-én jelenik meg a 40 éves jubileumát ünneplő HitRock zenekar idei második jubileumi kiadványa, a Nincs helye a rossznak. A májusban a Hammer Records gondozásában napvilágot...

FATAL ERROR - Új videoklippel jelentkeztek: Néma
FATAL ERROR - Új videoklippel jelentkeztek: Néma

Már javában turnézik a múlt hónapban kiadott Halandó című új albumát a Fatal Error, a budapesti lemezbemutató pedig pénteken, november 15-én lesz az Instantban, vendég a Jackie's Gun....

OZZY OSBOURNE - Itt vannak a kétszer halasztott Európa-turné új állomásai
OZZY OSBOURNE - Itt vannak a kétszer halasztott Európa-turné új állomásai

Ozzy Osbourne október elején jelentette be, hogy kénytelen elhalasztani a korábban 2020 elejére átpakolt európai koncertjeit, most pedig itt vannak a friss koncertdátumok, 2020...

JOE SATRIANI - Jövő májusban visszatér Budapestre
JOE SATRIANI - Jövő májusban visszatér Budapestre

Joe Satriani 2018-ban adott egy kiváló koncertet a Barba Negra Trackben, jövő májusban pedig visszatér majd a tett színhelyére. A koncert időpontja május 8., a helyszín pedig ezúttal is...

Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS