BEAR McCREARY - A filmzene nem gyerekjáték

"Ez az első interjúm egy metal magazin számára"

2019. június 21. (péntek) 07:49 | utoljára módosítva: 2019. június 21. (péntek) 07:54

A filmzenék sajátos közegében kevesen tesznek szert világhírnévre. Szinte egy kezünkön meg tudjuk számolni az igazán neves zeneszerzőket. Ma már közéjük tartozik az idén még csak negyven éves, amerikai Bear McCreary, aki olyan, már most kultikusnak számító tv-sorozatok számára írt zenét mint a Battlestar Galactica vagy a The Walking Dead, de számos más, jól ismert sorozat (pl. a Terminator: Sarah Connor Chronicles, a Black Sails, az Agents of S.H.I.E.L.D., az Outlander) is az ő munkái közül való. A Da Vinci’s Demons sorozat zenéjéért Emmy díjat is kapott.

A tv-sorozatok és videojátékok (pl. God Of War) mellett az utóbbi időben már olyan hollywoodi gigaprodukciók számára ír, mint a Godzilla: The King of Monsters, ahol főcímdalnak egy klasszikus Blue Oyster Cult nótát, a Godzillát választotta, amit ráadásul a System Of A Down frontemberével dolgoztak át. Éppen a héten mutatják be a Child's Play (Gyerekjáték) című amerikai horrormozit, amelynek zenéjét szintén ő jegyzo. A film az eredetileg 1988-ban ugyanezzel a címmel megjelent klasszikus újragondolása. A Child’s Play apropóján, de sok egyéb témáról is beszélt Bearrel Cselő.

 






Amikor először láttam a Battlestar Galactica sorozatot, rögtön utánanéztem, ki írta a zenéjét. A kivételes, egyedi dallamérzékkel megáldott Bear McCreary azóta szerepel a kedvenc filmzeneszerzőim listáján. Drámai stílusa rögtön felismerhető, egyből hat a lélekre, segít hangulatba kerülni filmnézés közben. Kapva kaptam hát az alkalmon, hogy elbeszélgessek Bearrel, aki a telefonvonal másik végén, Los Angelesben üldögélve lelkesen válaszolt a kérdéseimre.


A Battlestar Galactica sorozat óta kíváncsi voltam rá, ki az a fickó, aki egy Jimi Hendrixtől is ismert klasszikust (All Along The Watchtower) választ fő dalnak, ami a legfontosabb pillanatokban hangzik el a cselekmény során? A fazonod is olyan mint egy rockzenészé, így egyből adódik a kérdés, milyen rockzenei gyökereid vannak?


(nevet) „Ez az első interjúm, amelyet egy metal magazin számára adok, szóval vártam már a beszélgetést! Az az igazság, hogy tinédzser koromban több rock bandában is játszottam billentyűsként. De én már akkor is mást hallottam azokban a zenékben ahhoz képest, ahogy a legtöbb ember megéli a rock'n'roll muzsikákat. Arra jöttem rá, hogy én nem a dobokat vagy az éneket hallom a dalokban, hanem valami olyasmit, ami nincs is ott, nagyzenekari hangzásokat. De már mindössze hét éves koromban tudtam, hogy engem igazán a filmzenék érdekelnek. Így aztán az én igazi rocksztárjaim olyan filmzeneszerzők voltak, mint John Williams, Ennio Morricone, Jerry Goldsmith, Danny Elfman és Elmer Bernstein. Gimis voltam, amikor megtudtam, hogy Danny Elfmannek vagy egy rockzenekara, az Oingo Boingo.

És csak azért hallgattam azután ezt a bandát, mert Danny játszott benne. Onnantól kezdtem el felfedezni igazán más rockzenekarokat is. Ilyen volt például a Queen. Őket a Highlander első része kapcsán ismertem meg. Nekem elsőre az is csak egy filmzene volt, de rögtön megéreztem, mekkora erő van ebben a muzsikában. És mivel mindenre a filmzenéken keresztül voltam csak hajlandó rácsodálkozni, jött a Spinal Tap, a Bill And Ted's Excellent Adventure. Szép lassan tényleg beleszerettem a rockmuzsikába és megtaláltam az igazán nekem való bandákat.

Teljesen kikészültem például, amikor először meghallottam a Pink Floyd zenekart. A The Wall című film igazán lenyűgözött. Onnantól kezdve kezdtem beépíteni a gondolkodásomba a hard rock és heavy metal zenét, mint hangzást."




A billentyűs hangszereken kívül más hangszeren is játszol?

„Érdekes, hogy gitározni például egyáltalán nem tudok. Dobolok egy bizonyos szinten, de azt inkább senki se hallgassa meg, mert borzasztó! (nevet) Azért is billentyűztem, mert a suliban volt egy gitáros srác, aki mindenképpen Pink Floyd feldolgozásokat akart játszani és tudta, hogy nekem van billentyűs hangszerem. Szóval odajött és azt mondta, meg kell tanulnom az összes billentyűs részt. Így lettem billentyűs egy rockzenekarban. Szóval rengeteg rockzenét hallgatok és rockzenésznek is érzem magam, még akkor is, ha nem a billentyűs hangszerek ennek a stílusnak a legalapvetőbbjei. Azért ismerünk nagy rock billentyűsöket. Hogy ne menjünk messzebb, Freddie Mercury, a Queen énekese csodálatosan zongorázott."



 

 




A feleséged, Yara Yarbrough is zenész, énekesnő, akivel a The Outlander sorozat híres dalát, a The Skye Boat Song-ot is írtad. Gondolkodtatok már azon, hogy esetleg együtt csináljatok egy rock albumot?


„Egyszer mindenképpen szeretnék összehozni egy rockzenei lemezt. Igazából csak az idő hiánya az, ami miatt ez még nem történt meg. Rengeteg a filmes melóm, ezért nem könnyű időt találni rá. Amúgy ha belefognék egy ilyen anyag megírásába, akkor valószínűleg nem a feleségemmel csinálnám. Rengeteg jó rock muzsikust ismertem meg az elmúlt évek alatt, akár a Battlestar Galactica, a Da Vinci's Demons vagy nemrég a Godzilla munkálataira gondolok. Ezeket a srácokat hívnám fel, hogy zenéljünk együtt."



Említetted, hogy rengeteg a filmes felkérés, munka. Hogyan választasz projektet, például miért mondtál igent a Child's Play film zenéjének megírására?

„Ez egy nagyon érdekes kérdés. Mivel minden film egyedi eset, először azt próbálom végiggondolni, van-e valamilyen egyedi ötletem, egyáltalán eszembe jut-e bármi az adott témáról? Nagyon fontos, hogy legyen, ami inspirál. És a Child's Playnél beugrott az a fura ötlet, hogy a zenét játékhangszerekkel kéne megvalósítani. Azt gondoltam, legyen tekerőlant, műanyag gitár, mindenféle játékbolti hangszer és ebből állítsunk össze egy zenekart. Visszajeleztem a filmeseknek, hogy nézzétek, szívesen megcsinálom ezt a zenét, de nekem ne legyen rendes zenekar. Ha engem akartok zeneszerzőnek, akkor rakjátok össze nekem a zenekart, amelyben játék hangszereken játszanak a muzsikusok. Visszahívtak és mondták, hogy ha ezt akarom, akkor legyen. És óriási örömet okozott megírni így ezt a filmzenét. Szóval a lényeg az inspiráció és az egyedi ötlet. Ha ez megvan, akkor jöhet a munka!"



 

 



A Child's Play egy 1988-as, ugyanezen a címen megjelent film feldolgozása. Amikor eredetileg elkezdték vetíteni te még csak kb. 9 éves voltál. Láttad a filmet, amikor kijött?

„Ahhoz akkor én még túl kicsi voltam. De persze, eljutott hozzám a hír, tudtam, hogy hogy néz ki Chucky, a fő karakter. Ismertem a figurát, azt a vad arcot, a gonosz mosolyát. Később persze láttam az összes részt. Mindenképpen az első film a kedvencem. Amúgy ez is közrejátszott abban, hogy elvállaljam az új film zenéjének a megírását. Jólesett a gondolat, hogy egy olyan filmen dolgozhatok, amelynek az eredetijéhez emlékek fűznek, amit élvezettel néztem annak idején és most hozzá tudok tenni valamit egy legendás karakter újraéledéséhez.

Egy ilyen filmhez zenét írni amúgy is szép kihívás. Mert az emberekben már él egy kép az egészről. Belül hallják a régi filmzenét. Beléjük égtek az eredeti jelenetek és felmerül a kérdés, hogy az újak lesznek-e olyan jók, mint az egykori első részben? És ezt mi sem tudhatjuk biztosan, mert bármennyire is egy harminc évvel ezelőtti klasszikus feldolgozása lesz, mi egy új filmet készítünk, tehát nem vehetünk rá mérget, hogy szeretni fogják-e az emberek vagy sem? Ez elég nagy nyomás alá helyezi az új adaptáción dolgozó stábot. Ezzel együtt úgy gondolom, van egy olyan érzésem, hogy a rajongók szeretik majd ezt a verziót. Amikor az ember visszanyúl a múltba, beépíti a régi film egy-egy témáját, vagy feldolgozza a soundtrack album egy-egy motívumát a poén kedvéért, akkor azt mondják majd, hogy igen, tetszik ez a zene. Még akkor is, ha az eredetit várták és nem egészen azt kapják, de egy Child's Play rajongó számára ismerős lesz, amit hall."



A filmzene írás sok szempontból más mint rockzenét írni. A filmzene egy erősen alkalmazott műfaj, ahol egy meglévő vizuális témához kell zenét kreálni, ráadásul mindig határidőre, hiszen jönnek az új évadok, jönnek a mozifilm felkérések és időre meg kell írni a zenét, ha van hozzá kedved ha nem. Mennyire nehéz váltani a projektek és ezzel együtt a hangulatok között és időre dolgozni?

„Amit kérdezel az egy létező probléma a rock- és popzenészek számára, ha filmzene írásra kapnak felkérést. Hiszen itt nem úgy van, hogy azt és akkor írod meg és mondod el, amit és amikor akarsz. Itt pont az ellenkezőjéről van szó. Azt kell elmondanod, alátámasztanod, amit a film akar elmondani, ráadásul akkor, amikor a film készül. De én szeretek így dolgozni, így működik az agyam, talán éppen ezért lettem filmzene komponista. Itt van például a legutóbbi eset, amikor a Godzilla: The King Of Monsters és a The Professor and The Madman filmeket kellett párhuzamosan csinálnom. Az egyik egy nagyszabású fantasy a másik viszont pont az ellenkezője, egy gyönyörű történelmi dráma. Ennél távolabb már nem is lehetne két film témája és hangulata egymástól. De így volt ez, sőt még most is így van, ha televíziós sorozatokon dolgozom. Még mindig csinálom a The Walking Dead szériát. Annyira szeretem, hogy sosem okoz gondot, ha hirtelen zenét kell írnom egy új részhez. Bármikor bele tudom élni magam abba a hangulatba."



Egy filmnél vagy sorozatnál más alkotókkal dolgozol együtt. Beleszólnak abba, amit csinálsz? Sokszor kell változtatnod a már megírt témákon?

„Állandóan mindenen változtatni kell. De ez a feladat. Ez a munka része a dolognak. Azt gondolom, hogy egy ilyen zene nem elsősorban az én zeném. Ez a filmkészítők zenéje, azaz a mi zenénk. Amikor a többi alkotóval tárgyalok, egyeztetek, sosem mondom, hogy az 'én zeném'. Mindig azt mondom, a 'mi zenénk'. Mindig azt kérdezem tőlük, mi a ti elképzelésetek, a ti víziótok? Az én dolgom, hogy az ő víziójukat, elképzeléseiket támogassam. Ugyanakkor a rendezők sok mindenben szabad kezet adnak nekem. Ez volt a Child's Play esetében is. Előhozakodtam ezzel a bizarr ötlettel a hangszerekkel kapcsolatban és hagyták, hogy megcsináljam. Ugyanakkor Lars Klevberg rendezővel sok apró részletet átbeszéltünk. Ezt a részt vegyük még rémisztőbbre, azt a részt pedig viccesebbre. Azt tudom mondani, hogy egy filmzene mindig egy komoly kollaboráció a résztvevők között. Szóval igen, ez az egész gyökeresen más mint a rockzene világa!" (nevet)



 

 



Általában mikor csatlakozol egy új filmes projekthez: akkor, amikor elkészül a forgatókönyv vagy amikor már forgatják a filmet?

„Rendszerint már a tervezéskor szólnak, de az igazi munka akkor kezdődik, amikor már a vágásnál tart a stáb. A Child's Play esetében nem kellett elolvasnom a forgatókönyvet, mert mindnyájan tudtuk, hogy miről beszélünk. Voltak emlékeim a régi filmről, de mégis meg tudott lepni az új verzió, jó benyomást tett rám. Nem olyan volt mint amire emlékeztem, teljesen más hangot üt meg. A közös munka elején összeültem Lars-szal és alaposan átbeszéltük a dolgokat. Nagyon élveztem, mert mindketten ugyanannyi idősek vagyunk, sok a közös kulturális gyökerünk, ugyanazokon a cuccokon nőttünk fel. Amikor feldobáltuk a kedvenc filmjeinket, rendezőinket, akkor sok volt a közös bennük, például Spielberg és a filmjei, aztán olyan sci-fik, mint a Robocop. Ráadásul Larsnak jó a humorérzéke, szóval könnyen közös nevezőre kerültünk és élvezet volt vele a munka, nagyon klassz volt ezen a filmen közösen dolgozni."



 

 



 

Hozzászólások

Nem vagy belépve. A hozzászóláshoz be kell lépni!

Hammer TV

 
DESASTER - Dalpremier a teuton black/death/thrash hordától: Learn To Love The Void
2021. április 14. (szerda) 09:24

Churches Without Saints címmel június 4-én jelenik meg a veterán teuton black/thrash alakulat, az 1988-ban alakult Desaster kilencedik albuma. A 2016-os The Oath Of An Iron Ritual lemez utódjáról máűr itt is van az első előzetes dal, a Learn To Love The Void. Új dobossal készült el a lemez, hiszen Husky (Stefan Hüsken) 2018-ban a Sodom dobosa lett, legalábbis egy időre, mellesleg az Asphyx biztos tagja. Az új srác Marco Hontheim, azaz Hont,aki már 2019-ben bemutatkozott egy kislemezen. Infernal: "Ez egy tipikus, régisulis black-death-thrash lemez, jó adagnyi agresszióval, de hatalmas atmoszférával és epikus tételekkel! Ugyanakkor nagy célom volt a hangzás módosítása. A legutóbbi lemezünk nagyon nyersen szólt, főleg a közép és magas frekvenciák domináltak. Egy melegebb, finomabb megszólalást akartam most. Mindig is nagyon bírtam a 2000-es Tyrants of the Netherworld albumunk hangzását, ezúttal arra törekedtünk, hogy több...

AC/DC - Október végén önéletrajzi könyvvel jelentkezik Brian Johnson énekes
AC/DC - Október végén önéletrajzi könyvvel jelentkezik Brian Johnson énekes

Október végén egy önéletrajzi könyvvel jelentkezik az AC/DC frontembere, Brian Johnson. A The Lives Of Brian: AC/DC, Me, And The Making Of Back In Black című könyv október 26-án...

H.E.A.T. - Erik Grönwallt leukémiával kezelik egy svéd kórházban
H.E.A.T. - Erik Grönwallt leukémiával kezelik egy svéd kórházban

Még október végén jött a hír, hogy énekest cserélt a svéd dallamrocker H.E.A.T.: elbúcsúztatták Erik Grönwall énekest, akivel 2020 februárjában hozták ki a hatodik albumukat, a...

MICK JAGGER - Közös dal Dave Grohllal a brit lazítások örömére: Eazy Sleazy
MICK JAGGER - Közös dal Dave Grohllal a brit lazítások örömére: Eazy Sleazy

A Rolling Stones frontembere egy vadonatúj klipes dallal ünepelte meg a brit lezárások feloldását. Az Eazy Sleazy dalban Mick Jagger énekel és gitározik, Dave Grolh pedig dobok, gitározik...

VREID - Dal- és klippremier a norvég black'n'rollerektől: Into The Mountains
VREID - Dal- és klippremier a norvég black'n'rollerektől: Into The Mountains

Wild North West címmel április 30-án jelenik meg a black metal egy dallamosabb vonalát képviselő norvég Vreid kielncedik albuma, és a 2018-as Lifehunger lemez utódjáról pedig már itt...

IMPERIAL AGE - Videoklipes Powerwolf feldolgozás a moszkvai szimfo-metal csapattól
IMPERIAL AGE - Videoklipes Powerwolf feldolgozás a moszkvai szimfo-metal csapattól

Már dolgozik a harmadik albumán a szimfo-metalos moszkvai Imperial Age, most azonban egy Powerwolf feldolgozással jelentkeztek, a Demons Are A Girl's Best Friend-hez pedig egy videó is...

ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ
Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS