WOLCENSMEN - "Minden inspirál, ami rendelkezik egy erős, sötét, romantikus atmoszférával"

Az interjú eredetileg a márciusi HammerWorld magazinban jelent meg.

2019. május 19. (vasárnap) 14:52

Wolcensmen név alatt az angol Winterfylleth gitárosa, Dan Capp zenél, s annyiban kötődik ez a projekt az "anyazenekarhoz", hogy itt is erőteljes hangsúly esik az óangol vidékre, hagyományra, hagyatékra. A Wolcensmen eddigi egy albumán (Songs From The Fyrgen – 2016), valamint a januárban megjelent EP-n (Songs From The Mere) azonban nem metalt hallunk, hanem nagyon szép akusztikus zenét az említett óangol miliő által inspirált formában, amelyet Capp, az interjú alapján, sokkal mélyebben él meg, mint az "pogány" metal körökben megszokott.

Milán Péter interjújából kiderül, hogy ez a tehetséges zenész a színtérhez képest jóval nagyon éleslátással bír a modern világ valódi mibenlétét illetően, mely szemlélet kialakításához elengedhetetlen az a benső látásmód, amelyre szavaiból fény derül. 





Üdv Dan! Kérlek, először beszélj a Wolcensmen kezdeti időszakáról. Hogy született meg benned a döntés, hogy ilyen jellegű zenét játssz egy saját formációval?


"Üdvözletem! Amikor a 90-es évek vége felé először megismertem a black metalt, leginkább az atmoszférája ragadta meg a képzeletemet. Hamar beleszerettem az olyan kísérletezőbb jellegű lemezekbe, mint az Ulvertől a Kveldssanger, a Wongraven Fjelltronen albuma, az Empyrium, az Opeth akusztikus dolgai, a Bathory, a Forefather és mások. Elkezdtem írni a magam kis akusztikus kompozícióit, általában éjszaka. Néhány barátom jónak találta az ötleteimet, de akkoriban nem kezdtem velük semmit. Később, 2009-2010 körül egy kocsmában voltam Dublinban. Egy ír népi zenekar játszott, engem pedig megrohant az érzés, hogy több erőteljes angol népzenére volna szükség, így létrehoztam a Wolcensment."



Mit jelent ez a Wolcensmen név?

"A 'wolcen' egy régi angol kifejezés, amely azt jelenti: mennyek, vagy felhők. Eredetileg úgy gondoltam, hogy Welkinsmen lesz a projekt neve, mivel a 'welkin' a középangol megfelelője a 'wolcennek', és az is tetszett, hogy benne foglaltatott a 'kinsmen'. De ahogy fejlődtek a szövegtémák, rájöttem, hogy inkább a pre-keresztény 'wolcen' szót használnám."



A Songs From The Fyrgen című első album először 2016-ban jelent meg. Azonnal megragadta a figyelmem a népzene ihlette akusztikus lemez. Mi inspirál zeneszerzésre? Séták a vidéki környezetben, az erdőben, esetleg otthon lenni egy könyvvel a kézben?

"Örülök, hogy megragadta a figyelmed a lemez. Mindig az a célom, hogy megpróbáljak erős érzéseket és hangulatokat ébreszteni a zenével; legyen ez egy 'heroikus' érzés, amely megborzongat, egy olyan hangulat, hogy egyedül vagy éjfélkor az erdőben, vagy éppen az, ahogyan figyeled a lenyugvó Napot a horizonton. Ha a dalaim nem keltenek ilyen érzéseket, akkor kudarcot vallottam.

Majd' minden ötlet a fejemben születik meg, gyakran akkor, amikor a kutyámmal sétálok. Európa gyönyörű részein is utazgattam már, és még mindig bennem élnek azok az érzések, amikor az Alpokban voltam, a norvég fjordok vidékén, vagy az angol dombokat jártam. A szépség és a csodálat érzését akarom megragadni, olyan dalokat szeretnék írni, amelyek az emberek számára megőrzik ezeket az érzéseket. Nem vagyok benne biztos, hogy már sikerült tökéletesen megvalósítanom, de tovább próbálkozom."





Kérlek, beszélj a hatásaidról, legyen az metal, avagy nem-metal, különös tekintettel a Wolcensmenre.

"Minden inspirál, ami rendelkezik egy erős, sötét, romantikus atmoszférával. Úgy vélem, a black metal minden más irányzatnál többet birtokol ezekből a vonásokból, és valószínűleg törekvésemmel a Wolcensmen kapcsán ugyanezt a hangulatot akartam kifejezni, csak éppen a 'metal' részek nélkül. Igazából a legnagyobb hatásaim tizenéves korom óta velem maradtak. A grandiozitás legnagyobb élményeiben ma is akkor részesülök, ha olyan zenekarokat hallgatok, mint a korai Ulver, a Satyricon, a Burzum, a Summoning, a viking korszakos Bathory. A nem-metal hatásaim közé tartozik a Nest, a Dead Can Dance, Vangelis, Basil Poledouris és a Steeleye Span. Nem akarok cinikus elitistának tűnni, de nincs túl sok olyan új zene, amely akkora hatással lenne rám, mint a régiek. A Grimrik és a Macabre Omen nevét azért megemlíteném."



Tudomásom szerint a "fyrgen" kifejezés hegyet, erdővel fedett hegyet jelent, de kérlek, határozd meg közelebbről a szó jelentését!

"Igen, tökéletesen fordítottad. A 'fyrgen' az óangolban azt jelenti 'erdő borította dombtető'. A lemezcím tehát: Songs From the Wooded Hilltop. Azért választottam ezt a kifejezést, mert a dalok egy részében megjelenik egy olyan érzés, amit akkor élsz át, ha egy titokzatos erdőben vagy, más szerzemények pedig rendelkeznek egyfajta 'heroikus', erőt adó hangulattal. Egy hegy vagy domb tetejére feljutni a teljesítmény reprezentációja – a győzedelmes harcé."



A norvég Indie Recordings tavaly kiadta CD-n az első lemezt. Hogy kerültél kapcsolatba a kiadóval?

"Az Indie-t a másik zenekarom, a Winterfylleth is érdekelte, de mi már leszerződtünk egy másik kiadóhoz. Beszéltem Erlenddel az Indie-től, és kiderült, hogy szereti a Wolcensmen első albumát. Megkérdezte, hogy érdekelne-e egy szerződés. Más jó kiadók is érdeklődtek, de úgy éreztem, hogy az Indie hisz a legjobban a Wolcensmenben, így őket választottam. A Songs From The Fyrgen újrakiadása már megjelent, és az idén megjelenő új Wolcensmen albumot is az Indie adja majd ki."




Az új EP, a Songs From The Mere januárban jött ki. Nem tudom, hogy a fejlődés megfelelő szó-e egy akusztikus zenére, de például az ének terén vannak jelei az előrelépésnek. Milyen téren akartál szélesíteni a zenei horizonton az albumhoz képest?

"Azt akartam, hogy az album újrakiadásához valami újat is nyújtsunk, így azt javasoltam a kiadónak, hogy tegyünk az album mellé egy EP-t, új számokkal. Ezek közül két dal vadonatúj – ezeket úgy ítéltem meg, hogy nem illenének a következő teljes lemezre. Az egyik nagyon régi, a legelső akusztikus dal, amit írtam. Ezenkívül van még egy feldolgozás. A Songs From The Fyrgen anyagát 2015 novemberében vettem fel, és már erős késztetést éreztem, hogy valami új anyagot rögzítsek. Örülök, hogy érzed a fejlődést az EP-n! Abban a pillanatban, amikor nem növekszünk, nem fejlődünk, meg is halhatunk. És amikor a Wolcensmen többé már nem fejlődik, akár vége is lehet. Soha nem akartam énekes lenni, de amikor beindítottam a Wolcensment, nem volt más választásom. Miután sikeres lett az első album, úgy döntöttem, hogy itt az ideje komolyan venni az énekesi szerepkört."



Az EP tartalmazza a Man Of Iron című Bathory dal feldolgozását. Miért pont ezt a számot választottad?


"Mert egy nagyon tiszta, egyszerű dal. Egyúttal azon számok közé tartozik, amelyek nélkül nem létezne a Wolcensmen. Amikor először meghallottam a Blood On Ice-t, és a Man Of Iront, megmutatta, hogy bizonyos lemezek képesek megteremteni egy világot, amelybe a hallgató be tud kerülni. Ez a lemez azt is megtanította nekem, hogy a legjobb metal dalszerzők akusztikus számokat is szeretnek írni, és ez az út számomra is járható."






A Wolcensmen "pogány epikus népzeneként" szerepel a kapcsolódó felületeken. Mit jelent számodra a pogányság vagy az a szó, hogy "pogány"?

"A pogány (heathen) egy óangol kifejezés, amely olyan emberre vonatkozik, aki nem keresztény. Én nem vagyok keresztény, így úgy döntöttem, hogy az őseim hagyományos útját követem, amelynek a modern világban is van jelentősége. Hiszem, hogy a misztériumot magunkévá kell tennünk, ahogy azt is vallom, hogy a valóság többet jelent annál, mint amit a modern tudomány mond nekünk, vagyis nem vagyok ateista. Voltak természetfölötti élményeim, amelyek meggyőztek arról, hogy a létnek van egy mélységes, szellemi aspektusa. Ez a misztika, amelyet magamévá teszek, olyan valami, amely abban is segít, hogy a zenén keresztül erősebb atmoszférát teremthessek meg."



Mi a véleményed olyan népzene ihlette akusztikus zenekarokról, mint a Tenhi, az Empyrium (részben akusztikus), a Nhor, a Váli, a Sangre de Muerdago stb.?

"Az Empyriumnak és a Tenhi-nek nagy rajongója vagyok, főleg az Empyriumnak. Minden megvan, amit ezek a zenekarok kiadtak. A Váli műveit is szeretem. A Sangre de Muerdago-t viszont nem ismerem annyira, amennyire kellene. A Nhort már láttam élőben, amikor a Winterfylleth adott egy akusztikus koncertet, és a Nhor volt az előzenekarunk. Szeretem, amit Nhor csinál, teljesen őszinte. Azonban be kell vallanom, hogy én sokkal jobban vonzódom a nagyon átgondolt, körültekintően strukturált hangszereléshez, mint ahhoz a minimalista, spontán munkához, amelyet a Nhor-hoz hasonló formációk adnak elő. Ennek ellenére támogatom a munkáját és a hozzá hasonlókét."



Szereted vagy hallgatod a színtér régebbi, nevesebb előadóit? Sol Invictus, Death In June, Waldteufel...


"Nem igazán. Úgy vélem, az én zeném egészen máshonnan jön. Ezek inkább neo-klasszikus zenék."



A Winterfylleth The Hallow­ing Of Heirdom címmel tavaly egy szép akusztikus albumot adott ki. Hogyan írnád le a különbséget a Wolcensmen és a Winterfylleth akusztikus dalai között?


"Jó kérdés! Te vagy az első, aki ezt kérdezi tőlem. Nos, a Wolcensmen teljes egészében tőlem származik, míg a The Hallowing Of Heirdom a zenekar egészének a munkája. A kezdeti dalötletek közül sok Nick Wallworktól érkezett, számos lágyabb és 'kedves' gitárrészt írt. Én sötétebb témákat írtam, valószínűleg több barokk és középkori hatással. Nálam létezik egy olyan tendencia, hogy változtatásokat eszközöljek – hogy szokatlan ütemezésekkel, hangnemváltásokkal kísérletezzek, vagy különös szintetizátorrészeket, netán más hangszereket adjak a zenéhez, amelyek először furcsának tűnnek. Része a törekvésemnek, hogy valami misztikusat és emlékezeteset alkossak.

A Winterfylleth anyagán az volt a célunk, hogy egy nagyon szép, tradicionális hangzású albumot készítsünk. Szintén a Winterfylleth-hez kapcsolódik, hogy először megírtunk valamennyi zenét, és utána dolgoztuk ki az éneket. A Wolcensmen esetében általában először az ének készül el először, vagy legalábbis egy nagyon korai fázisban. És végül: a Wolcensmen inkább spirituális irányból érkezik."



Az általad is játszott, természet által inspirált, elbűvölő, elvarázsolt zene gyakran az "eszképizmus" fogalma alá kerül. Egyfajta zenei eszköz lenne ez, melynek segítségével az ember elmenekül a mindennapi élet banalitása, rideg valósága elől. Véleményed szerint lehetséges egy ilyen menekülés az úgynevezett valóság elől bármilyen művészet segítségével, és egyáltalán van ennek értelme? Úgy értem, egy ilyen "menekülés" elég nehezen kivitelezhető, mivel az ember az összes terhét magával cipeli, akárhová is menjen. Mit gondolsz erről?

"Egészen mély értelmezését adtad a témának, amikor azt mondtad, hogy a terheinket magunkkal visszük, bárhová is menjünk, de én úgy gondolom, hogy léteznek személyes terhek, és vannak azok a terhek, amelyeket a modern világ rak az ember vállára. Ezeket a terheket, amelyeket ránk helyeznek, elkerülhetjük, ha például hagyjuk, hogy hangulatos zene hasson ránk. Ha úgy találjuk, hogy az elménk egy jobb kor és hely felé áramlik, akkor egy új módjára is rálelhetünk annak, ahogyan saját magunkra tekintünk, és ezt a megváltozott rátekintést a valóságba is magunkkal tudjuk hozni, fel tudjuk használni a benső fejlődésünkhöz. Ez már majdnem egy sámánisztikus módszer.

Bármi, aminek hatalmában áll, hogy megváltoztassa a hangulatunkat, az elmeállapotunkat, az mágia. Ilyen értelemben a zene ugyanolyan erőteljes és mágikus, mint a kábítószerek – számomra legalábbis. Ha stresszes vagyok, vagy éppen pesszimista, bizonyos lemezek a béke és a jól-lét érzését tudják megadni nekem. Amikor hallgatom őket, nem mindig kell elképzelnem, hogy valahol máshol vagyok. Néha kitisztítják az elmét, máskor elvisznek egy utazásra. A zenével kapcsolatos egyik legfontosabb dolog az, hogy emlékeztet bennünket arra, hogy még ha a világ egy kietlen helynek is tűnik, szépség lakozik benne."





Szeretsz óangol szavakat használni a Wolcensmen-ben. Ezeket egy autentikus atmoszféra eléréséhez használod, ahol a népzenei ihletésű szerzemények és a régies szavak kéz a kézben járnak?

"Igen. Szeretem felhasználni azokat a szavakat, amelyek a legősibbek Angliában, mert ezek a szavak ezen a vidéken születtek, így ezek a legalkalmasabbak arra, hogy leírják. Ez arra is rákényszerít engem, hogy újra felfedezzek szavakat, amelyek kimentek a divatból, de megérdemlik, hogy költői szinten alkalmazzuk őket. Például olyan szavak, mint a rede, a befell, a dearth, a thine, a betwixt, a forlorn, a hither. Ezek a szavak azonnal képeket idéznek meg az ipari forradalom előtti Angliáról. Legalábbis számomra mindenképpen."



Nyilván erősen kötődsz az angol történelemhez és örökséghez. Tudom, hogy ez óriási témakör, de az angol történelem mely eseményeit, periódusait kedveled a legjobban, és az egykori diadalmas Brit Birodalmat miként hasonlítanád össze a mai állapotokkal?

"Igazad van – ez óriási témakör. Először is én nem vagyok imperialista, tehát különösebben nem vagyok büszke a Brit Birodalomra. Ugyanakkor azt sem hiszem, hogy olyan gonosz lett volna, ahogy sokszor tanítják nekünk. Az igazság e dolgok kapcsán gyakran el van rejtve az aktuális helyzet és a speciális érdekek mögött. Engem túlnyomórészt az ipari forradalom előtti Anglia érdekel, és még inkább az az Anglia, amely a keresztény dominancia előtt létezett. Ezt az elragadtatást Brian Bates The Way Of Wyrd könyvének tulajdonítom, amely – bár nem teljesen pontos – eleven képet rajzol a pogány Angliáról. Ennek a könyvnek jelentős hatása volt a Wolcensmen témáira.

Anglia története, ahogyan a nyugati világé, egyetlen nagy belecsúszás a materializmus sötétségébe. A kereszténység előtti időket hívjuk 'sötét kornak', de egészen biztos, hogy az a valódi sötét kor, amelyet éppen most élünk; magasabb célok nélkül, és mindössze egy pislákoló lánggal, amely vezet bennünket. Habár nem ünneplem a Brit Birodalmat, látom azt is, hogy a briteknek megadta egy cél lehetőségét – hogy rendet és erkölcsöt vittünk a világ túlnyomó részébe. Lehet, hogy tévedtünk, mert ezt hittük, de hittünk benne. Mára mi maradt, amit ünnepelni lehetne a gyorsételen, a gyorstelevízión, a gyors szexen és a gyors pénzen kívül? Van bármi meglepő abban, hogy én és mások a 'sötét kor' felé fordulunk vissza értelemért és élményért?"



A zenélés mellett grafikusként dolgozol. Olyan zenekaroknak dolgoztál már, mint a Burzum, a Code, a Limbonic Art, vagy a Venom. Ez a rendes munkád, a művészi megvalósítás eszköze, vagy mindkettő? A megrendelések érkezésekor mi alapján döntöd el, hogy elvállalod-e a felkérést, avagy sem?


"A tervezés a napi munkám, és mindig nagy büszkeséggel töltenek el a műveim. Sajnos nincs nagy pénz a zeneiparban, vagyis a túlélés érdekében némi 'céges' munkát is el kell végeznem a zenekari dolgok mellett. Valahogy elég ismertté váltam a logó-terveim, albumgrafikáim, pólómintáim révén, megtiszteltetésnek tartom, ha zenekarok megkeresnek, és én nekik dolgozhatok. Ez jórészt abból az időszakból származik, amikor a Candlelight kiadónál dolgoztam. Senkit sem szeretek visszautasítani, ilyenformán, ha módomban áll elvállalni a munkát, és úgy gondolom, hogy magas szinten meg tudom valósítani azt, amit a zenekar kér, akkor megcsinálom. Ilyen egyszerű."



Mi a helyzet a Winterfylleth háza táján? Mikor számíthatunk új lemezre? Vannak új ötletek?

"Éppen írjuk a következő album anyagát, s úgy tervezzük, hogy szeptember környékén vesszük majd fel, hogy 2020 elején megjelenhessen. Nagyon izgatott vagyok, mivel - furcsa módon - az utolsó három album, amelyet megírtam, akusztikus volt. Már elég régen írtam utoljára black metalt, határozottan hiányzik."



Wolcensmen koncertek terén milyen fejleményekről tudsz említést tenni?

"A Wolcensmen éppen befejezte az első turnét! Tavaly szeptemberben, októberben játszottunk néhány koncertet egy közös turnén (a Wolcensmen és a Winterfylleth is) Nagy-Britanniában, Belgiumban és Hollandiában. Pár hete Dublinban léptünk fel, hogy a hiányzó turnédátumot betöltsük. A rossz idő miatt a hajó sokat késett az Ír-tengeren. Ezeken kívül a Wolcensmen adott még néhány egyszeri koncertet, például novemberben a Nest társaságában az újrakiadás kapcsán. Őszintén szólva, nem tudom, hogy lesznek-e további Wolcensmen koncertek. Nehéz a szervezés, és csakis megfelelő helyszín esetén szabad megcsinálni. Meglátjuk, mennyi érdeklődés mutatkozik."


Az interjú eredetileg a márciusi HammerWorld magazinban jelent meg.

Hozzászólások

Nem vagy belépve. A hozzászóláshoz be kell lépni!

Hammer TV

 
THE MORNING STAR - Albumpremier a dunaújvárosi csapattól: Harvesters
2019. június 17. (hétfő) 08:55

Harvesters címmel megjelent és végig is hallgathatóa dunaújvárosi The Morning Star negyedik albuma. "A rockzene napján, június 16-án megjelent a Harvesters című 2019-es nagylemezünk. Hallgassátok a zenekarunk Youtube vagy Bandcamp oldalán, utóbbi oldalunkról le is töltheted! Július 8-án 21:45-tól a Rockmaratonon The Morning Star lemezbemutató koncert."   www.facebook.com/themorningstargroup     THE MORNING STAR - Harvesters (a 2019-es album) Harvesters by The Morning Star "A Rockmaraton Fesztiválon az összes új merch-termékünket megvásárolhatjátok majd a shopban. Figyeljétek a közösségi oldalainkat. Rajtuk a ráncfelvarrott korábbi albumainkat, teljes diszkográfiával, a Revolution Blues, a Hedgehoglife és most már az Eleve lemez dalait."   "Itt az új albumunk első saját dala. Az Omerta című számra esett a választás, mivel nagyon jellemzi a lemez egészét. A...

BAEST - Jön a dán death metalosok második lemeze, klippel az első dal: Gula
BAEST - Jön a dán death metalosok második lemeze, klippel az első dal: Gula

Venenum címmel szeptember 13-án lát napvilágot a dán death metal gépezet Baest második albuma, a 2018-as Danse Macabre lemez folytatása, amelyről máris itt a klippel kísért első...

INGESTED - Új EP a brit brutál csapattól, kedden Szegeden játszanak
INGESTED - Új EP a brit brutál csapattól, kedden Szegeden játszanak

Június 18-án, azaz kedden a szegedi JATE-klubban játszik a death/grind/deathcore vonalas brit Ingested, amelynek pénteken kiadott új EP-jét azonnal végig is hallgathatod. A buli vendége a...

THE NEW ROSES - Az első dal az augusztusi albumról, novemberben magyar koncert
THE NEW ROSES - Az első dal az augusztusi albumról, novemberben magyar koncert

Nothing But Wild címmel augusztus 2-án lát napvilágot a német hard rock új vonalát képviselő The New Roses negyedik albuma, amelyről máris itt az az első dal, a Down By The River. Jó...

BLOODY HAMMERS - Klippel a horror rockerek új dala: Let Sleeping Corpses Lie
BLOODY HAMMERS - Klippel a horror rockerek új dala: Let Sleeping Corpses Lie

The Summoning címmel jelenik meg június 26-án a doomos, gótos pszichedelikus hard rockot, ősmetalt horror és okkult témákkal kísérő észak-karolinai Bloody Hammers új stúdióalbuma,...

HOLLYWOOD VAMPIRES - Egy hét múlva új album, hallgass bele minden dalba!
HOLLYWOOD VAMPIRES - Egy hét múlva új album, hallgass bele minden dalba!

Rise címmel jelenik meg június 21-én a Hollywood Vampires második albuma. Alice Cooper, Joe Perry (Aerosmith) és Johnny Depp zenekarától máris itt egy alapos lemezelőzetes - ízelítő...

Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS