WASTE OF SPACE ORCHESTRA - Syntheosis

Milán Péter kritikája a márciusi HammerWorld magazinban jelent meg

2019. március 31. (vasárnap) 19:16

WASTE OF SPACE ORCHESTRA
Syntheosis
(SVART RECORDS)


 



Amikor valaki sok tucatlemezen rágja át magát, hajlamos elveszteni a hitét az egész műfajban, de ilyenkor sorsszerűen érkezik egy album, amely egy csapásra visszahelyezi a bizalmat a zenébe, és az emberben meglévő teremtő erőbe. Még ha ezek kivételes esetek is, ezekért érdemes ezzel az egésszel foglalkozni.

A Waste Of Space Orchestra egy új társulás, amely az Oranssi Pazuzu és a Dark Buddha Rising tagjaiból verbuválódott. E két zenekar önmagában is egyedi és értékes dolgokat alkot, távol a bágyadt, érdektelen, szétkoptatott fővonalaktól, de amit a finnek Syntheosis cím alatt közösen összehoztak, az több mint bámulatos.

A Syntheosis története a 2018-as Roadburn fesztiválon kezdődött, amelyre a Waste Of Space Orchestra tíz tagja már hónapok óta próbálta a zeneanyagot – biztos nagy élmény lehetett ezt ott látni, hallani. Ez az album nem a koncert dokumentációja, hanem egy stúdiófelvétel – a zenekar stúdióban vette fel az anyagot, amelyre szintén alaposan felkészültek. Igazából minden szépet és jót elmondhatnék erről a bő egyórás albumról, amelyben minden benne van ahhoz, hogy ma egy gitáralapú zenét kimagasló nívójúnak nevezzünk. Természetesen kellő zenei nyitottsággal és igényességgel felszerelve.

A Syntheosis anyagát nem könnyű kategorizálni – ha az lenne, tán nem is lenne kiemelkedő –, leginkább pszichedelikus, atmoszferikus metalnak hívnám, de mindegyik jelző félreviheti az embert annak alapján, amit ezekhez társít, így nem marad más megoldás, mint a meghallgatás.

A Syntheosis vonatkozásában is elmondhatom a fúziók meglétét, a műfajok keveredését, de ez leírva rosszabbul hangzik, mint amilyen sokat a zene meghallgatása és megtapasztalása nyújt. Az utóbbi években még a Wolvennest olyan csapat, amely hasonló elképzelések mentén dolgozik, e zenekar két lemeze mutat fel ilyen páratlan nívót. Ha leírom, hogy nyersek a gitártémák, gyönyörűen kondul a basszusgitár, a dobok pulzálása szinte vizuális élményt nyújt, a billentyűs hangszínek, effektek milyen színesek (a The Universal Eye-ban mintha Jean-Michel Jarre szelleme is ott lebegne), vagy éppen blackes az ének, akkor megadtam a hozzávalókat, de mivel az egész mindig több, mint a részek összege, itt is ez érvényes, sőt, hatványozottan érvényes.

 



Egészen döbbenetes, amit ez a formáció összehozott; ahogyan a két fent említett zenekar tagjai szinte eggyé váltak, hogy közösen valami egészen különlegeset hozzanak létre. Már a Void Monolith című első dalban olyan dallamok érkeznek, kígyóznak, bontakoznak ki a lassan görgő, súlyos alapokra, hogy éreztem: az év egyik csúcsteljesítménye lesz ez a lemez. A további szerzemények pedig csak megerősítettek ebben.

A black metalos nyers jelleg olyan magától értetődő természetességgel fonódik össze, azonosul a szállós, éteri könnyedségű pszichedelikus dallamfelhőkkel, hogy határvonalakat már nem lehetne megállapítani – mivel nincsenek is. Ez olyan album, amelyről oldalakon keresztül tudnék írni, kiemelve minden egyes kompozíció nagyszerűségét, azt a túlcsorduló, izzó zeneiséget, kreativitást, amely ezeket a zenészeket feszítette, miközben megírták, összepróbálták, előadták és felvették ezt a pazar lemezt.

Minden egyes váltás organikus; ahogyan be-bekúszik egy újabb dallam, egy réteget még hozzáadva a zene addigi áramához, felbúg a sejtelmes női ének – pl. a Wake Up The Possessor-ban –, alakul, formálódik a kompozíció, az a már sok minden hallott „recenzort” is újabb és újabb ámulatba ejti. Nem kérdés, hogy ilyen művet nem csupán ihletett pillanatokban alkot a zenész, hanem mintha égi erők szállták volna meg őket, úgy komponáltak.

Zenei csúcskreativitás, teljes összhang a tagok között, változatosság az egységben, éteri hangulatok a jól értett és értelmezett súlyosság kebelén belül, nagyon érdekes tudáskereső koncepció a szövegekben: ez egy remekmű, efelől szemernyi kétség sincs. Nem dobálódzom a maximális pontszámokkal, ahogy furcsa lenne egyelőre az év lemezéről beszélni, de a Syntheosis-nál jobb zenét jelenleg nehezen tudnék megnevezni. Csodálatos album.

M. P. 10
 

(A kritika eredetileg a márciusi HammerWorld magazinban jelent meg, az album pedig április 5-én jön majd ki.)


 

WASTE OF SPACE ORCHESTRA - Wake Up The Possessor (a 2019-es Syntheosis albumhoz)




WASTE OF SPACE ORCHESTRA - Seeker's Reflection (a 2019-es Syntheosis albumhoz)





www.facebook.com/wasteofspaceorchestra
 

Hozzászólások

Nem vagy belépve. A hozzászóláshoz be kell lépni!

Hammer TV

 
GEOFF TATE - Végighallgatható a második Sweet Oblivion lemez: Relentless
2021. április 10. (szombat) 08:52

Sweet Oblivion a neve annak a projektnek, amelyet a Frontiers kiadó pár éve szervezett az ex-Queensryche, ma Operation: Mindcrime énekes, Geoff Tate köré. 2019 nyarán jelent meg az első album, most pedig már végighallgatható a Relentless címet viselő második nagylemez. A 2019-es album Simone Mularoni (a prog metalos DGM gitáros/főnöke) vezetésével készült el, és a tavasszal érkező új lemezen is olasz muzsikusok szerepelnek majd, de ezúttal egy teljesen új gárda sorakozott fel Geoff Tate mellé. Aldo Lonobile gitáros (Secret Sphere, Archon Angel, Timo Tolkki's Avalon) volt az anyag fő zeneszerzője és producere. Geoff Tate: "Az utóbbi években egyre több időt töltöttem Olaszországban, az ottani kultúra és az ott élő emberek rabul ejtették a szívemet. Nagyon élveztem azt is, ahogy az olasz társaimmal elkészítettem ezt a klasszikus metal albumot."   SWEET OBLIVION 2021: Geoff Tate énekes Aldo Lonobile gitáros...

THE END MACHINE - Új album az ex-Dokken zenészek csapatától: Phase 2
THE END MACHINE - Új album az ex-Dokken zenészek csapatától: Phase 2

A klasszikus Dokken felállás zenészei, George Lynch gitáros, Jeff Pilson basszer és Mick Brown dobos, valamint a Warrant énekeseként ismert Robert Mason (ex-Lynch Mob) még 2018-ban hozta...

RED SWAMP - Videoklippel egy új albumelőzetes dal a budapesti csapattól: Goddamn
RED SWAMP - Videoklippel egy új albumelőzetes dal a budapesti csapattól: Goddamn

Tavaly nyáron már bemutatott egy Time To Die című, klippel kísért lemezelőzetes dalt a stoner/sludge vonalas budapesti Red Swamp, most pedig itt egy másik klipes, friss nóta, a Goddamn....

LIGHT THE TORCH - Klippremier az ex-Killswitch Engage énekes bandájától: Wilting In The Light
LIGHT THE TORCH - Klippremier az ex-Killswitch Engage énekes bandájától: Wilting In The Light

You Will Be The Death Of Me címmel június 25-én jelenik meg az ex-Killswitch Engage énekes Howard Jones vezette Light The Torch zenekar második albuma, a 2018-as Revival lemez utódja. Első...

SABATON - Itt az új videoklip: Royal Guard
SABATON - Itt az új videoklip: Royal Guard

Még februárban jelentette be a Sabaton, hogy meghosszabbította a szerződését a Nuclear Blast kiadóval, és már akkor megígérték, hogy Livgardet címmel egy vadonatúj számmal...

FLOTSAM AND JETSAM - Hivatalos klippel az első dal a júniusi albumról: Burn The Sky
FLOTSAM AND JETSAM - Hivatalos klippel az első dal a júniusi albumról: Burn The Sky

Blood In The Water címmel június 4-én jelenik meg a veterán arizonai metalos Flotsam And Jetsam új albuma, a 2019-es The End Of Chaos lemez utódja. Jason Newsted eredeti bandájának ez lesz...

ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ
Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS