PAIN OF SALVATION - Ilyenek voltak az A38 Hajón

Gyuricza Barbi beszámolója, Uzseka Norbert képei

2018. október 11. (csütörtök) 15:26

 Rögtön az elején lépjünk túl azon, hogy szerintem Daniel Gildenlöw rendelkezik az egyik legszebb férfitesttel a színtér énekesei közül, sőt, talán egyenesen ő a legszebb férfi, aki a koncertszínpadokat tapossa. Tudjuk le azt is egyetlen mondattal, hogy 2014-ben gyakorlatilag a halál torkából tért vissza, amikor kihevert egy súlyos bakteriális fertőzést, s egy ilyen „élményt” bizonyára nem egyszerű feldolgozni, Danielnek az In The Passing Light Of Day című album kellett hozzá, hogy sikerüljön. Ettől a két ténytől eltekintve is katartikus élményt nyújtott a Pain Of Salvation legújabb, ha jól számolom, nyolcadik magyarországi koncertje.

 



Az már eleve nagyon biztató volt, hogy a zenekar egy alkotói hullámvölgyből kilábalva végre olyan albummal jelentkezett 2017-ben, amely nem egyszerűen visszakanyarodást jelentett a stílusteremtő, komplexebb, elborultabb, s durvább hangvételű korai időszakához, de rendkívül érzéki és személyes is volt egyben. Az In The Passing Light Of Day szinte olyan változatos, mint a The Perfect Element I., így ha csak az új lemezt játszotta volna el a zenekar a koncerten, azt is szó nélkül elfogadtam volna tőlük. Ehhez képest (a mintegy két órás műsor második felében) olyan meglepetésekkel szolgáltak, amitől a mai napig borsódzik a karom, ha csak rájuk gondolok.

Már az előzenekar kiválasztása is jól sikerült, bár az olasz Kingcrow vélhetően nem lesz a progresszív színtér piacvezető zenekara, azért rafinált szerkezetű, helyenként többszólamú énekkel megerősített igényes dalaikban, s persze azok előadásában is van potenciál, amit a budapesti közönség tisztes tapssal jutalmazott.

 



A Pain Of Salvation ezzel szemben tényleg lenyűgöző volt. Akárcsak az új albumon, élőben is tökéletes választás volt nyitónótának a személyes indíttatású, több mint tíz perces On a Tuesday, ez az egyszerre monumentális és érzéki, bombasztikus és szomorkás dal, amit a zene intenzitásához alkalmazkodva hol elemi erővel, iszonyatos vehemenciával, folyamatosan headbangelve, hol pedig visszafogottan, szinte csak szövegmondással vezetett elő a svéd zenekar.

 



Már itt érezhető volt, hogy Daniel élvezi az előadást, a szomorkás hangulatú szöveg ellenére végig mosolygott, mintha nem is a vele történtek ihlették volna a dalt. S persze az is rögtön lejött, hogy (ének tekintetében is) milyen erős a Pain Of Salvation aktuális felállása. Nemcsak azért, mert a gitáros Johan Hallgren kvázi második frontemberré, Daniel szinte teljesen egyenrangú társává lépett elő (helyenként talán helyettesítőjévé is, mint énekes?), de vokálteljesítményben is olyat mutattak, amit a túlsamplerezett világunkban már csak ritkán lát/hall az ember.

 



Tökéletesen szólaltak meg a Pain Of Salvation munkásságában mindig is nagyon fontos szereppel bíró többszólamú vokálok (ezekből a billentyűs Daniel Karlsson kivételével mindenki kivette részét), a dobos Leo Margarit pedig olyan magabiztossággal hozta az egészen magas tartományú, tiszta éneket, mint ahogy azt legutóbb talán a szintén dobos Jimmy Keegan tette a Spock’s Beard 2015-ös koncertjén.

 



Az In The Passing Light Of Day varázslata két további dallal (a rafináltan felelgetős Reasons-szel és a direktebb, de kifejezetten fájdalmas Meaningless-szel) folytatódott, majd a Beyond The Pale-lel kezdett bele a múltidézésbe a Pain Of Salvation, amit kétségkívül az est egyik legbizarrabb pillanata követett. Daniel a dal befejezése után egyszerűen leült a billentyű- és a dobállvány közti addig üresen várakozó székre, s elkezdett válogatni az utóbbin elhelyezett vinyl lemezek között. Ahhoz túl távol voltam a színpadtól, hogy borítóik alapján az összes albumot felismerhettem volna, de az teljesen bizonyos, hogy választása végül a Boney M Take The Heat Of Me című korongjára esett, amit démoni vigyor kíséretében azon nyomban el is indított egy lemezjátszón.

 



Hát persze, hogy a Pain Of Salvation karrierjének egyik leggroteszkebb, legironikusabb darabját, a Disco Queent vezették fel ezzel a közjátékkal. Maga a dal teljesen idegen volt a koncert addigi (s azt követő) hangulatától, mégis rettentően hatásosnak bizonyult – különösen az A38 Hajó ezúttal tényleg zseniálisan megkomponált fényeivel megtámogatva –, nagyon komoly mozgás indult be rá. Ahogy korábban említettem, a koncert rengeteg kellemes meglepetéssel szolgált. Jó volt hallani a műsor többi részéhez képest kifejezetten nyugis Kingdom of Loss-t, örömmel fogadtam a második Pain Of Salvation album egyik legfifikásabb tételének, a Handful Of Nothing-nak visszaemelését a műsorba, s persze az is örömmel tölti el az ember szívét, ha egy zenész annyit emlegeti látható őszinteséggel Budapestet, mint ahogy azt Daniel tette (miközben sorra sütötte el a helyenként az önironikus, helyenként már-már morbid poénjait).

 



A magyar kötődésnek többek közt a Reasons-ben adták jelét a magyar nyelvű beszámolással, de az is külön respektálandó, hogy az énekes a Pilgrim előtt megemlékezett egy régi barátról, az autóbalesetben elhunyt Stonehenge-billentyűs Baki Ádámról, neki ajánlva a dalt – amiben a Meshuggah sorait is megjárt basszusgitáros, Gustav Hielm volt méltó partnere –, s amit szinte lélegzetvisszafojtva fogadott a publikum.

 



A Pilgrim után már csak két dal szerepelt a rendes programban, a kellően elborult Inside Out, illetve az új album egyik legkomplexebb, tört ütemekkel telepakolt, kaotikus tétele, a zseniális dallamvilágú Full Throttle Tribe, ami a sokadik katartikus pontját hozta el a programnak. Az extra meglepetés azonban csak azután következett, a ráadásban előbb három(!!!) dalt kaptunk a The Perfect Element I. albumról – külön mini-koncertként is felfogható a Used/Falling/The Perfect Element triumvirátusa –, majd az új album címadó tételével tényleg méltó zárást adott a zenekar egy fantasztikus koncertnek.

A Pain Of Salvation zenészei egy olyan érzelmi hullámvasútra vitték magukkal a hallgatót, amitől az a végletekig kifacsarva, ugyanakkor kellően feltöltődve érezhette magát. Az év egyik legjobb színpadi eseménye volt, amiért nemcsak a zenekart, a telt házat produkáló közönséget is elismerés illeti. Itt nem volt tétlen szemlélő, a magával ragadó, szuggesztív dalok közel tökéletes interpretációjának köszönhetően sok százan lélegeztünk, éltünk, s haltunk együtt Daniel Gildenlöw csapatával.  

Gyuricza Barbi


Fotók: Uzseka Norbert - teljes fotóalbum

 



 

 

Hozzászólások

Nem vagy belépve. A hozzászóláshoz be kell lépni!

Hammer TV

 
CENTINEX - Klasszikus svéd halál, albumpremier: Death In Pieces
2020. május 29. (péntek) 18:35

Death In Pieces címmel megjelent és végigis hallgatható a veterán svéd death metal banda, az 1990-ben alakult, majd 2006-ban feloszlott, ám 2014 legelejétől ismét aktív Centinex új stúdióalbuma. Az újjáalakulás utáni első album a 2014-es Redeeming Filth volt, a 2020-as lemezt pedig egy új felállás rögzítette, amelyben az alapító Martin Schulman basszer mellé három friss arc sorakozott fel: Henka Andersson énekes (Macabre Decay), Jörgen Kristensen gitáros (Dead Awaken) és Florian Rehn dobos (Moth, Skulltrain) Martin: "Végre itt az új, gyilkos Centinex lemez! Ahogy páran bizonyára észleltétek, az utóbbi pár évben - különféle okok miatt - a háttérbe vonultunk, így aztán különösen jó érzés most visszatérni némi death metal brutalitással és egy új, éhes, elkötelezett felállással!" www.facebook.com/Centinexofficial < CENTINEX - Death In Pieces (a 2020-as album) Death In Pieces by Centinex...

US FESTIVAL 1983 - "Ez volt az a nap, amikor a new wave meghalt, és a rock'n'roll átvette az uralmat"
US FESTIVAL 1983 - "Ez volt az a nap, amikor a new wave meghalt, és a rock'n'roll átvette az uralmat"

Az Apple Computer cég egyik alapítója, Steve "Woz" Wozniak szervezésében 1983. május végén a kaliforniai San Bernardino-ban került megrendezésre a második US Festival, amelynek...

ALESTORM - Itt az új album és mellé egy friss klip: Pirate Metal Drinking Crew
ALESTORM - Itt az új album és mellé egy friss klip: Pirate Metal Drinking Crew

Megjelent és vgig is hallgatható az Alestorm új albuma, a Curse Of The Crystal Coconut, a Pirate Metal Drinking Crew című friss dalhoz pedig egy stúdiós videó is érkezett. Ismerkedj meg...

OM - Hosszú csend után három új dallal jelentkeztek
OM - Hosszú csend után három új dallal jelentkeztek

Az OM zenekar Érted címmel 2011-ben adta ki az első nagylemezét az Edge Records gondozásában, 2013 óta viszont csend volt körülöttük, és ezt a csendet most három új dallal törték...

BLEED FROM WITHIN - Albumpremier és mellé egy vadonatúj klip: Fracture
BLEED FROM WITHIN - Albumpremier és mellé egy vadonatúj klip: Fracture

Fracture címmel jelent és végig is hallgatható a modern metal vonalas skót Bleed From Within ötödik albuma, a 2018-as Era lemez folytatása. A címadó dalhoz pedig egy friss klip is...

BEHEMOTH - EP-premier két vadonatúj dallal
BEHEMOTH - EP-premier két vadonatúj dallal

A Forest címmel egy új EP-vel jelentkezett a Behemoth a mai napon. A digitális EP-re felkerült két vadonatúj Behemoth dal is, a Shadows Ov Ea Cast Upon Golgotha és az Evoe. Nergal szerint...

Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS