THY CATAFALQUE - "Szememen a csillag, szívemen a sár", interjú Kátai Tamással

Májusban jelent meg a Geometria album a Season Of Mist kiadónál

2018. július 8. (vasárnap) 09:43 | utoljára módosítva: 2018. július 8. (vasárnap) 09:44

Geometria címmel májusban jelenik meg a nyolcadik Thy Catafalque album, és abban a hónapban a HammerWorld magazinban el is olvashattad Uzseka Norbert interjúját Kátai Tamással. Pontosabban annak szerkesztett változatát, most azonban itt a teljes interjú.

Tamás avantgarde metal formációjának friss lemezén Horváth Martina (Nulah, Niburta) és Vasvári Gyula (Perihelion) is énekel, Misha Doumnov hegedűn, Hermann Balázs meg fretless basszuson játszik, a narrátor pedig Varga Viktória. Tamás szerint a 2016-os Meta album folytatása zeneileg a Róka Hasa Rádió lemezhez áll közelebb: "kevesebb metal, több hegedű, electronika, alkalmanként szaxofon, trombita és fretless basszus..."

 


www.facebook.com/thycatafalque

 

Tekintve, hogy 2016-ban három különféle albumot is kiadtál, szinte meglepő, hogy a Geometriára csupán úgy másfél évet kellett várni. Mármint, volt, hogy négy év telt el két album között. Hogyan, miért alakult ez most így?

„A Tűnő idő tárlat és a Róka hasa rádió között telt el öt év. 2005-ben felvettük a Gire albumot, 2006-ban kevertük, játszottunk sok helyen, 2007-ben megjelent, és mielőtt Skóciába kerültem, felvettük még a gitárokat otthon, de már csak akkor tudtam megírni és összerakni a lemezt, amikor már itt nagyjából elrendeződött az életem. Mire kiadót találtam, és megjelent, az újabb hosszú hónapokat jelentett. Azóta ilyen problémák nem merültek fel, és könnyebben tudok haladni, ha épp van mivel. A Geometria talán a leggyorsabban elkészült TC lemez, nagyon könnyen ment, meglepően. Már tavaly októberben kész volt."



A Meta ill. a két másik anyag formálta bármilyen szempontból a Geometriát? Vagy minden új album egy teljesen független, új fejezet?

„Újból kezdtem mindent, tulajdonképpen a nulláról. Lecseréltem a régi számítógépemet, amit tíz éve használok, lecseréltem a régi programjaimat is. Van néhány utalás a régebbi dolgokra, például a Töltésben az Űrhajók Makónra, vagy a Gőtében a tankönyv felbukkanása, ami szintén a Rókán szerepelt korábban. Izgalmas, ha van néhány kapcsolódási pont az adott világon belül."



Hogyan írtad meg a dalokat? Mi inspirálta az albumot?

„Erre nem nagyon tudok válaszolni. Amikor van időm, és kedvem, akkor foglalkozom vele, és végül kész lesz. Nem volt semmi konkrétum, ami inspirált volna – szeretek új dolgokat létrehozni, ez szokott lenni a legfőbb hajtóerő."



S hogyan zajlottak a felvételek?

„Otthon, ebben nem volt változás. A hegedű, trombita, szaxofon, fretless basszus mind itt került rögzítésre, Martina és Gyula pedig otthon dolgozott és átküldözgettük egymásnak a felvételeket."




THY CATAFALQUE - Geometria (a 2018-as album)



Bár vannak az albumon nagyon is tipikus Thy Catafalque témák, bőven vannak újdonságok is. Ez mennyire tudatos nálad, hogy újíts minden alkalommal?

„Mivel a limitált képességeimből adódóan behatároltak a saját lehetőségeim, hajlamos vagyok ismételni magam, amit szeretnék elkerülni, szóval tudatos egyrészt, másrészt viszont én ezt az egészet játéknak tekintem. Nem veszem halálosan komolyan. Kipróbálok ezt, kipróbálok azt, ha nem tetszik, másképp csinálom, de olyan nagyon elrontani nem tudok semmit, mert nincs vesztenivalóm egyáltalán. Nincs tét. Mindig így álltam hozzá a zenéléshez, hogy ez csak játék."



Most nem a The Moon and the Nightspirit-es Tóth Ágnes énekli a női énekdallamokat, hanem Horváth Martina (Nulah, ex-Niburta). Miért nem Ági, és hogy került a képbe Martina? Mit kell tudni róla?


„Azt kell róla tudni, hogy egy nagyon kreatív énekesnő, aki nem csak énekelni tud, hanem átlátja a zenét, rengeteget hozzátett a lemezhez. Ági nagyon elfoglalt, nem igazán akartam most ezzel zaklatni, sőt, először nem is nagyon terveztem semmilyen éneket a lemezre, de aztán Martina megkeresett, és elkezdtünk együtt dolgozni, ami gördülékenyen ment, olyannyira, hogy talán ez lett a legénekesebb albumunk a Rengeteg óta."



A többi vendégzenész mennyiben alakított a dalokon, amelyekben szerepelnek?

„Sokat. Gyula is a saját elképzelései alapján énekelt, és ami még sokat adott, az a hegedű. Teljesen Mishára bíztam, miket játszik, aztán szétszedtem a témáit és újravágtam, amiből egy harmadik változat született. De például Balázs basszusszólója is alakított a zenén, átírtam a dalt utána. Sőt, a Töltés eredetileg egész más volt, egy hagyományosabb metal dal, de Martina éneke után kicseréltem az egész zenét alatta, csak a tempót és hangnemet hagytam meg, szóval teljesen másra énekelt, mint ami végül lett."



A legelső dal, amit közzétettél, a Szamojéd freskó, mely talán a legsúlyosabb, legmetalosabb szám a lemezen. Miért pont ezt? És miről szól?


„Ezeket nem én döntöm ám el, hanem a Season Of Mist kiadó. Ők javasolják mindig a három felvezető dalt, amire én is mondhatok valamit persze, de általában nem okoskodom, mert a marketinghez ők értenek, engem meg nem is nagyon érdekel ez. A kreatív oldalba egy másodpercig nem szóltak bele ez alatt a hét év alatt, mindenki tudja, mi a dolga, és hagyjuk egymást dolgozni. A dal maga a fizikai megsemmisüléstől való ősi, mitikus félelemről szól, ha muszáj egyszerűsíteni. De ez csak az én narratívám, másnak egész más benyomása lehet róla."



THY CATAFALQUE - Szamojéd freskó (a 2018-as Geometria albumról)



A Töltés, ha nem csalódom, a honvágy, vagy a múlt utáni vágyódás dala. Van honvágyad? És milyen az élet manapság Skóciában, így Brexit szavazás után, de a tényleges kilépés előtt?

„Persze, az a dal az otthonról szól és a gyerekkorról. Van egy régi emlékem, sokszor a nagyszüleimnél aludtam, abban a házban, ahol később a Gire is próbált az utolsó években, és lefekvés után a sötétben mindig hallani lehetett az éjszakai vonatot a távolban zakatolni a város határában. Épphogy csak, nagyon halkan, de hosszan, és néha a vonatfüttyöt is. Ez valamiért engem mindig hallatlan izgalommal töltött el, hogy honnan jön, hova megy, kik utaznak rajta, vagy csak szenet visz, vagy fát. Most már sokkal ritkábban jár, de amikor otthon vagyok, most is hallani éjjel, ha épp nem alszik az ember. Szoktam erre gondolni, nevezhetjük talán honvágynak, de ez nem szomorú, hanem még mindig izgalmas. Skóciában pedig nem változott semmi, én semmit sem tapasztaltam a mindennapokban azon kívül, hogy gyenge a font, de aki nyitottabb szemmel jár, biztos lát mást is."



Más dalokban is megjelenik a magyar táj, így az is érdekelne, hogy hogy érzed, ennyi év után tudtál olyan gyökereket ereszteni Skóciában, melyek ereje hasonló a makóiakhoz?

„Természetesen nem. Makón éltem 33 évig, ezt nem lehet behozni, hiába imádom Skóciát."



Van, hogy járod e helyeket, s közben szavalsz vagy énekelsz, születik a zene?


„Haha. Hát ilyen sosem volt, én nem vagyok ilyen trubadúrember."



A Tenger, tenger aligha magyar ihletésű. Milyen élmény ihlette, s magad énekled-e?


„Az a szám egy nagyon közeli ismerősömnek szól, aki szorongással küzd. Személyes dal. Én éneklem Martinával és eredetileg az én sávom csak mankó volt neki, de félreértettük egymást, és ő csak rávokálozott, amitől végül is vállalható lett az én részem is, így aztán megtartottuk azt is, pedig nagyon ki akartam vágni."



Ezen a lemezen is szerepel Vasvári Gyula, aki a Perihelionnal nem rég előadta a Vonatút az éjszakában c. dalodat is egy koncerten, melyen te is jelen voltál. Milyen érzés volt ennyi év után a saját szerzeményedet élőben hallani?


„Elég jó. Megtisztelő és izgalmas is volt egyben, tök jól el is játszották a saját verziójukban, hálás vagyok érte."



És ha Gyuláék, vagy más, számodra elfogadható zenészek megkeresnének, hogy csinálnának egy teljes koncertet Kátai szerzeményekből, adnál rá engedélyt?


„Hogyne! Akárki eljátszhat bármit, én örülök neki, ha valakinek ennyit jelent, hogy elő szeretné adni."



Több dalban magad énekelsz, szavalsz ill. károgsz is. Kedved támadt újra vokalizálni, vagy egyszerűbb volt így megoldani?

„A Tenger, tengerben ez véletlenül történt, de néhány helyen nem tudtam énekdallamot kitalálni, és akkor jön a bé-terv, az úgynevezett károgás. A szavalás is hasonló alibizés, ami néha bejön. Persze megvan ezeknek a dramaturgiai szerepük is, és emiatt nem is viszem túlzásba a használatukat."



Ki sorolja a számokat a Lágyrészben?

„Az egy ismeretlen eredetű rádiófelvétel a hidegháború idejéből. Számtalan hasonló archív felvétel van sok nyelven, nem tudni, hogy pontosan mit jelentenek az üzenetek, feltehetően kémek közötti kódolt kommunikációról van szó, de bármi lehet. Engem ez a misztikum érdekelt, a számok a dalban egész mást hordoznak, a kozmikus magányosságot sugallják, az előtte elhangzó Hajó komplementereként. Az van benne, hogy feltárul a kozmosz felfoghatatlanul, és ez össze is foglalja a dalt."
“De jó visszajönni! Nyárfák közt repülni! Lesz még szőlő mégis, lesz még lágy kenyér is!"



Lesz?

„Nyilván. Úgy nem lehet élni, hogy nem lesz."



Ki/mi az a Sárember?


„A sárember mi vagyunk. Mindenki sárember, akit ideköt a test. Szememen a csillag, szívemen a sár."



THY CATAFALQUE - Sárember (a 2018-as Geometria albumról)


A záró Ének a búzamezőkről címét Móra Ferenc regénye adta. S mit még?


„Ez egy nagyon régi versen alapul, legalább 15 éve írtam, még benne volt abban a verseskötetben annak idején, más címmel. A Móra-regénynek a címén kívül nem sok köze van hozzá, bár szeretem a könyvet, de ezt a szöveget hamarabb írtam, mint ahogy azt olvastam. Viszont egyszer beugrott, hogy ez jó lenne ide. Móra Ferenc a Szeged környéki tanyavilágról írt sokat, ott élt, ahol én, közel áll hozzám. Ez a dal egyébként szintén régi, még a Rengeteg idején készült el a váza, de oda nem került fel, viszont most Martinával összeállt és végre nyugovóra térhet."



Ady, Radnóti, Weöres, most Móra – megannyi klasszikus magyar író-költő, akik hatottak rád. A mai irodalomban találsz olyat, ami szintén tud így hatni rád?

„Inkább a próza. Grecsó Krisztiántól az Isten hozott, Dragomántól a Máglya, Tar Sándor: A mi utcánk, Parti Nagy Lajos: A hullámzó Balaton. Ezek nagy élmények voltak a közelmúltból."



Van pár dal a lemezen, amelyről nehéz elhinni, hogy dobgéppel készült. Pedig mégis?

„Köszönöm szépen. Ezek még mindig programozott dobok. Két helyen avatkoztam be manuálisan: a Tenger, tengerben a klasszikus gitárt pofozom ritmusként, illetve ott van tamburin és taps is, meg a Sáremberben is. A többit programoztam. Akkoriban még takarítottam az egyetemen, és volt két zeneszoba, mert a zenetanárképző épületben dolgoztam, és ezek tele voltak hangszerekkel. Egyszer hazahoztam egy tamburint, felvettem, amit akartam, és másnap visszacsempésztem."



Vannak lemaradt dalok?

„Nem, nincsenek. Ha megint zenélni kezdek, tiszta lappal fogom. Már van egy fél dal."



Szándékos, hogy az első és utolsó dal is 8:15 hosszú?

„Nem, teljesen véletlenül alakult így, de nagyon tetszett, mert ez geometrikus!"





Készül klip valamelyik dalhoz?

„Én utoljára klipet még a Róka hasa idején készítettem, aminek 9 éve. Sajnos erre már tényleg nem sok energiám marad. Persze mást is meg lehetne bízni, de a kiadótól nem akarok kalapozni, én meg sajnálom rá a pénzt. Mégiscsak skót vagyok..." (nevet)



A Season Of Mist mit szólt az új anyaghoz?

„Meglepően jól fogadták, de engem mindig szerettek ott, ami nagyon jó érzés. Bár emlékszem, hogy a Szamojédra a promós ember csak annyit mondott először, hogy lehet, hogy mégsem azzal kellene indítani. mert idegesítő death metal, de aztán egy hónappal később visszaszívta. A főnök még Facebookon is azt írta, hogy örül, hogy ők adhatták ki az albumot, és ezt azért jól esik hallani."



Jövőre lesz húsz éves az első két Thy Catafalque anyag. Túl azon, hogy koncertre ne is számítsunk, várható-e bármi ennek az évfordulónak az örömére? Avagy az első zenei anyagod, a Darklight Holocaust in Fairyland demójának negyedszázados évfordulójára, szintén jövőre?


„Hát nézd, a barátaim szerintem azt sem tudják, mikor van a születésnapom, annyira nem szoktam még azt sem megtartani. Csoda, hogy vannak barátaim..." (nevet)



A többi formációddal is készül új anyag?

„Nem, nincs most semmi. Pontosabban van két perc friss zeném, barátnőm szerint nem túl impresszív nívón."



Mi a helyzet a fotózással?

„Eladtam a régi gépem, és vettem egy újat! Ezen kívül nem sokat tettem az utóbbi időben, de ez változni fog."



Az még sosem fordult meg a fejedben, hogy a Varjúdombi mesék főcímét (a verset, nem is a zenét) feldolgozd?

„Nem, erre még nem gondoltam, de leszoktam a versfeldolgozásokról egy ideje. A Varjúdombi meséket szerettem, megvan a könyv is."



Ahogy hallgatom a különféle zenéidet, s főleg ennyi év után, azt érzem, hogy azon kevés ember közé tartozol, akik önazonosak, akiket nem a külvilág határoz meg, akiknek van igazi jelenlétük. Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy neked is van hétköznapi életed, hétköznapi tennivalókkal. Mennyire tud kapcsolódni vagy egyensúlyban lenni a kettő?

„Nagyon köszönöm, de én ezt nem érzékelem. Nekem csak hétköznapi életem van hétköznapi tennivalókkal. Amikor az időm engedi, zenélhetek, és emiatt nagyon szerencsésnek érzem magam. Szabad vagyok ezen a téren és még meg is becsülnek. Tulajdonképpen már régen odaértem, ahova elindultam."


Az interjú szerkesztett változata a májusi HammerWorld magazinban jelent meg.




 

Hozzászólások

[017697]
Cultus6
Az interjú is jó és az új album is! Már vagy 100X végighallgattam! :)
Nem vagy belépve. A hozzászóláshoz be kell lépni!

Hammer TV

 
ANN MY GUARD - Moira
2018. október 21. (vasárnap) 16:28

ANN MY GUARD Moira (Painted Bass Records)   Az Ann My Guard 2007-ben indult Békéscsabán, és akkor még csak az énekes-basszusgitáros-fuvolás Baumann Eszter Anna projektje volt. Anna idővel megtalálta a megfelelő társakat, mára több európai turné is áll mögöttük. 2014-es debütalbumukat (Innocence Descent) egy norvég és egy angol kiadó is megjelentette, de sem azt, sem a múlt évi Ouraniát nem hallottam. Mégis úgy érzem, a legjobbkor találkoztunk: a Moira bevallottan metalosabb, sötétebb az elődeinél, és már a nyitó The Descent 40 másodpercével berántott. Pedig az valójában nem jellemzi az AMG zenéjét, csak egy intro, amolyan Dead Can Dance-rokon hangulat, de kiderül belőle, hogy Anna nagyon jól tud énekelni és atmoszférát teremteni is.   Amúgy első hallgatásra az AMG csak egynek tűnik a gombamód szaporodó frontcsajos bandák közül. Nem a Nightwish-vonal, szimfonikus betét épp csak elvétve akad itt,...

AXEL RUDI PELL - "Néztek már Iggy Popnak is, igaz, az Párizsban volt..."
AXEL RUDI PELL - "Néztek már Iggy Popnak is, igaz, az Párizsban volt..."

Knights Call címmel még tavasszal jelent meg Axel Rudi Pell tizenhetedik nagylemeze, az őszi turnéval pedig ma este végre Budapesten is fellép csapatával a német gitárhős. A koncert a...

ROTOR - Videoklippel a harmadik új dal: Rockkal vagyok összenőve
ROTOR - Videoklippel a harmadik új dal: Rockkal vagyok összenőve

Rockkal vagyok összenőve címmel egy új stúdióalbum kiadása előtt áll a miskolci Rotor zenekar, de készülnek egy DVD-vel kísért válogatás-CD megjelentetésére is, az új anyag...

SLASH - "Mindenki tudja, hogy Axl tele van dalokkal, ötletekkel, volna tehát miből kiindulni"
SLASH - "Mindenki tudja, hogy Axl tele van dalokkal, ötletekkel, volna tehát miből kiindulni"

Living The Dream címmel a múlt hónapban jelent meg a Slash Ft. Myles Kennedy & The Conspirators harmadik albuma, amelyet a Slash, Myles Kennedy énekes, Brent Fitz dobos, Todd Kerns...

DUNGAREE - Meghallgatható a szegedi banda második albuma: Electric Altar
DUNGAREE - Meghallgatható a szegedi banda második albuma: Electric Altar

Electric Altar címmel megjelent a stoner/grunge vonalas szegedi Dungaree második albuma, amelyet máris végighallgathatsz. A 2016-os Bipolar World lemez folytatása Londonban került...

MOOD - 2018-as verzióban a 19 éves dal: Wombocosmic
MOOD - 2018-as verzióban a 19 éves dal: Wombocosmic

17 év szünet után egyetlen önálló bulira újra színpadra áll az idén decemberben 25 éves kultikus doom metal banda, a Mood. A koncert 2019. január 4-én lesz a Barba Negra klubban, és...

Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS