THE EXPLOITED - "Wattie azonnal lefejelte a gyereket, az meg véres arccal esett össze" "

Áprilisban koncert a Dürer Kertben a The Casualties társaságában

2017. január 8. (vasárnap) 19:37

Idén lesz 35 éves az egyik legklasszikusabb punk rock album, a skót The Exploited 1982-ben kiadott második nagylemeze, a Troops Of Tomorrow, és nálunk is fellép majd áprilisban a Wattie vezette punk rock legenda. A koncert a Dürer Kertben lesz április 21-én, mégpedig egy másik kult punk brigád, a The Casualties társaságában, de fellép a Code Red és a Böiler is. Évek óta hírlik, hogy készül egy új album is (az utolsó a 2003-as Fuck The System volt), de erre azért ne vegyünk mérget. Inkább foglalkozzunk egy kicsit a régi időkkel...

 



Az áprilisi koncert Facebook oldala



Az 1979-ben alakult The Exploited első két dala, a Daily News és az I Believe In Anarchy egy válogatáslemezen jelent meg, az Oi! The Albumon (Garry Bushell), majd a saját kiadójuknál, az Exploited Recordsnál adtak ki két kislemezt 1980 közepén, illetve végén (Army Life és Exploited Barmy Army). Mindkét kislemez nagy sikert aratott, különösen az Army Life, ami 18 hónapon át szerepelt a független kiadós kislemezek 40-es listáján.

A csapat felállása ekkorra már meg is szilárdult: az alapítótag Wattie énekessel, 'Big' John Duncan gitárossal, Gary McCormack basszerrel és 'Dru Stix (Glen Campbell - RIP) dobossal, de az olyan dalok miatt, mint a Fuck The Mods és a Sex & Violence sokan csak balhés bunkóknak tartották őket.


 

THE EXPLOITED - Sex & Violence (az 1981-es Punk's Not Dead albumról)

 



"Igen, a magunkfajták számára, akiknek a punk egy kicsit többet jelentett egy ügyesen nyírt tarajnál, és annál, hogy jól berúgunk aztán kötekedünk, az Exploited a szánalmas képregénypunkot jelentette, amiből hiányzik az igazi politikus gondolat vagy pozitivitás - mondja Deek Allan, egy másik edinburghi csapat, az Oi Polloi énekese. - Az azonban tagadhatatlan, hogy sulis kölyökként nagy hatással voltak ránk. Emlékszem, hogy spuriztunk megvenni az első lemezüket, a Punk's Not Dead-et, és a legelső próbánkon az első dal, amit igyekeztünk eljátszani, az SPG volt az Exploitedtől.

Amikor felbukkantak a Top Of The Pops műsorban (a legendás tévéshowban a listák élén szereplő bandák szerepeltek, többnyire playbackelve), másnap a téren mindenki arról beszélt. Wattie pechjére a műsort a munkanélkülisegélyt osztó hivatalban is látták, így amikor legközelebb felbukkant a segélyért, volt miért magyarázkodnia.

 

THE EXPLOITED - Dead Cities (Top Of The Pops, 1981)

 



Amikor először elmentem megnézni őket, nagyon igyekeztem, hogy ne tetsszen a banda, mivel inkább az 'anarcho' dolgok érdekeltek, és így nem jött be a hozzáállásuk, de ennek ellenére azt kell mondjam, hogy zeneileg kib...ott nagyok voltak."



A következő Exploited kislemez, a Dogs Of War 1981 májusában jelent meg, és azonnal az Indie-lista 2. helyére került. Nem is csoda, hiszen a banda épp akkor fejezte be a teltházas Apocalypse-turnéját az Egyesült Királyságban. Nem sokkal később kijött a Punk's Not Dead album is, amivel nemcsak a független lista élére kerültek, hanem még a rendes Top 20 albumlistára is felkerültek.

Az 1981 végén kiadott Dead Cities kislemezdallal kerültek be a Top Of The Pops műsorba, amelynek sugárzása után izzottak a telefonok a BBC-nél. A felháborodott nézők nem tudták mire vélni a műsorban felbukkant őrült punkokat.



Mire 1982 tavaszán kijött a dupla A oldalas Attack/Alternative kislemez, a dobok mögött már Danny Heatley (ex-The Satellites) vette át Dru helyét, majd a nyár folyamán megérkezett a második nagylemez is, a Troops Of Tomorrow, ami máig is az egyik legklasszikusabb punk rock album, egyrészt az emlélezetesebb dalok, másrészt Big John mocskosabb gitársoundja miatt.

A címadó dal egy remek feldolgozása volt a The Vibrators klasszikus nótájának, de maga a lemezborító is tökéletesen passzolt a zenéhez, veszélyesnek, fenyegetőnek mutatta a bandát és a csatornákból előkúszó mutáns punk követőit. A lemezről a Disorder és UK82 dalokat egyveleg formájában a Slayer is feldolgozta (Ice T-vel) az 1993-as Judgement Night filmzenealbumon.



A Troops Of Tomorrow is vezette az Indie-listát, az összesített listán pedig a 17. helyig jutott. Az 1982 októberében kiadott Computers Don't Blunder kislemez még emelni tudott a banda ázsióján, de a Secret kiadó széthullása a csapat lendületét is megtörte. Végül a Pax kiadóhoz szerződtek, ott jött ki 1983 végén a Rival Leaders EP-jük.

Az elég brutális Let's Start A War albumnak is jó volt a fogadtatása, de a felállás módosulása azt jelezte, hogy vannak problémáik. Ezen a lemezen Billy Dunn basszusozott a livingstoni The Skroteez zenekarból.


"Akkoriban elég nagy csaták zajlottak az edingburghi és livingstoni punkok között - mondja Billy Dunn. - Néhány Livi skin azonban baráti viszonyban volt Wattie-val, ők mutattak be neki, így jutottam el a próbára. A The Skroteez ezzel fel is oszlott, ami miatt az otthoni punkok rendesen megorroltak rám. De a dolgok már csak így szoktak történni. Az első Exploited bulim a Brixton Ace-ben volt, és az odafelé úton a buszban Big John még javában mutogatta nekem a Troops Of Tomorrow lemez dalait. Korábban gitáros voltam, csupán úgy egy hete kezdtem basszusozni, és a buli előtt be is voltam szarva, mert egyik nótára sem emlékeztem! Mielőtt azonban felértünk volna a színpadra, valakit megkéseltek a tömegben, jöttek a zsaruk és leállították a koncertet.

Az Exploitedet csúnyát átverte a Secret kiadó, de aztán a Pax főnöke is lenyúlta Wattie-t, nekem meg elegem lett az egészből és leléptem."

 



Mire az 1985-ös Horror Epics album megjelent, az Exploitedben már Wattie tesója, Wullie dobolt, a gitáros meg Karl Morris (Xtract) lett. Akkoriban már a punk színtér hanyatlásnak indult, de ez azért a lemezen nem érződött.

"Láttam a Soundsban a hirdetést, hogy Big John kiszállt, ezért gitárost keres a banda - meséli Karl. - Az öcsém, Ste beszélt rá, hogy hívjam fel a számukat. Nem voltam oda az Exploitedért, de úgy gondoltam, hogy miért is ne... Wattie fogadta  a hívásomat és meg is beszéltünk egy próba időpontot. Párszor aztán felmentem Edingburghbe és végül bevettek a bandába. Az első találkozás kicsit necces volt, mert csak a színpadról ismertem Wattie-t, de jól kijöttem a srácokkal, úgyhogy  át is cuccoltam a városba. Egy ideig Willie-nél laktam.

Kezdetben nagy móka volt az egész, turnézni Angliában, aztán Spanyolországba utazni, majd ott börtönbe kerülni a hotel szétzúzásáért... Ez még a brit lapokba is bekerült! A fater is mindig olvasta a vasárnapi híreket, és egy nap meglátott egy sztorit erről a vad skót punk csapatról. Egyből ki is szólt a konyhába anyámnak: 'Figyelj már, Karl melyik zenekarban is játszik?' 'Az Exploitedben!' - felelte anyám. 'Csessze meg, akkor börtönbe került! Itt írja az újság!'

A szüleim teljesen kibuktak... Bárcsak ott lehettem volna, hogy halljam! (nevet) Aztán kikerültünk a börtönből, de Madridban kellett maradnunk, mert lekéstük a gépünket Angliába, de lekéstük azt a gépet is, amivel az USA-ba mehettünk volna. Egy hétig helyi punk csapatoknál, a Speedie-nél és a Minolánál lógtunk, ők etettek, itattak minket, amíg meg nem lettek az új repülőjegyeink. Hazarepültünk Angliába, onnan meg egyenesen mentünk az USA-ba. Elsőként Willie került a vámosok elé, és amikor megkérdezték, hogy mennyi ideig akar maradni, azt mondta, hogy hat hétig. A vámos erre ránézett Willie apró táskájára és azt kérdezte: 'Ennyi az összes csomagja?' El is kezdett kotorászni benne, mivel azonban Willie azóta nem mosta ki a ruháit, hogy eljöttünk Skóciából, így elég büdös volt mindene. Ezután a mi táskáinkba már bele sem nézett... (nevet)

A basszer Wayne már ott várt minket a reptéren a turnémenedzserrel, neki ugyanis sikerült meglógnia Madridból, pedig ő volt az, aki elkezdte szétzúzni a spanyol hotelt. Miközben mi a börtönben csücsültünk, ő füves sütiket zabált, piált és bulizott az USA-ban... A szemét dög!

Gyorsan beszálltunk a buszba és már mentünk is az első buli felé. Az New Jersey-ben volt, a klub meg tele volt tengerészgyalogossokkal. Egyből megkérdezték, hogy a Fuck The USA nótát játszani fogjuk-e, én meg mondtam, hogy talán. Az egyikük erre megragadta a pólómat, szinte fel is emelt és beleüvöltötte az arcomba, hogy 'Ne játsszátok azt a szart! Mi tengerészgyalogosok vagyunk és kicsinálunk titeket!' Mondanom sem kell, azt a nótát az amerikai turné egyetlen állomásán sem játszottuk... A koncert után azonnal visszaültünk a buszba és mentünk Phoenixbe. Három és fél napon át csak autóztunk... Isten hozott Amerikában!"



THE EXPLOITED - Politicians (az 1986-os Jesus Is Dead maxiról)


 



1986-ban a Rough Justice kiadóhoz szerződött az Exploited, a Music For Nations nevű metal kiadó hardcore punk zenére szakosodott részlegéhez, ott jött ki a Jesus Is Dead maxi és a Death Before Dishonour album (1987) is. Mindkét anyag metalosabb lett, mint a korábbi aggro-punk vonal, és az Indie-listán nem is szerepeltek rosszul, de a 80-as évek eleji fénykorhoz képest már szerényebb érdeklődést váltott ki a zenekar.


"Emlékszem, hogy az egyik helyi kocsmában üldögéltünk, a Tapben, oda járt az összes punk, és még koncertek is voltak néha. Wattie is felbukkant, az egyik fickó meg odament hozzá és kérdőre vonta: 'Nem gondolod, hogy az új lemezetek egy kissé túl metalos lett egy punk bandától?' Wattie azonnal lefejelte a gyereket, az meg véres arccal esett össze. Wattie még odaszólt neki: 'Ez így elég punk volt neked?'


Az 1990-ben kiadott The Massacre albumnál megint lett egy kis felhajtás az Exploited körül, és persze újabb tagcserék is lezajlottak. Az új gitáros Gordon "Gogs" lett egy másik livingstoni csapatból, a The Bayonet Babies-ből.

"Felhívott a cimborám, Billy, aki akkoriban szintén Liviben lakott - mondja Gogs. - 1983 körül lett Gary McCormack basszer utódja, és noha akkor már nem játszott a bandában, szólt az érdekemben Wattie-nál. Próbáltunk, kijöttünk egymással, úgyhogy csatlakoztam. Akkor már Smeeks volt a bőgős. Elnyomtunk pár nótát, játszottam pár szólót, és már mentünk is piálni Wattie-hoz. Elég lazán ment minden, de én így is szeretem intézni a dolgokat.

Három próba után jött az első koncert, Belgiumban, Antwerpenben. Bedobtak a sűrűbe... Egy csomó dalt meg kellett tanulnom, egy csomó szólót, de én szerencsére az improvizálás embere vagyok, így csak a riffekre kellett emlékeznem. Amikor Wattie odabólintott, elkezdtem szólózni... Remek volt! Minden gond nélkül lement az első buli, és sosem fogom elfelejteni, mert ez volt az első kiruccanásom a bandával.

Nagyon élveztem a dolgot, szerettem az Exploiteddel játszani. Bírtam a korai cuccaikat, király banda voltak, király image-dzsel. Amikor a színpadon voltunk, az is különleges volt, egy különleges zenei élmény, mert a zenéjükben ott volt a tiszta spiritusz. Elindult minden egy fehér zajjal meg vad ütemekkel, Wattie meg erre üvöltözött, de nagyon durván. De a végére minden kitisztult és feszes lett... Ez az egész hangzás új volt nekem... Szélsőséges is egyben. Az Exploited kétségtelenül a szélsőségek zenekara." 

 




 

Hozzászólások

Nem vagy belépve. A hozzászóláshoz be kell lépni!

Hammer TV

 
LIV SIN - Gót metal nótává alakított egy ma már klasszikus fémhimnuszt a 69 Eyes énekesével
2017. március 24. (péntek) 14:59

A 2015 novemberében feloszlatott svéd hard rocker Sister Sin énekesnője számára sosem volt kétséges, hogy a pályán marad, így aztán január közepén bemutathattuk Liv "Sin" Jagrell első kislemezdalát, a Let Me Out-ot, majd jött egy közös nóta a Destruction vezér Schmierrel, a legfrissebb lemezelőzetes nóta pedig egy feldolgozás a Rob Halford vezette Fight 1994-es bemutatkozó albumáról. Az Immortal Sin dalban Liv vendége a The 69 Eyes énekese, Jirky 69. A bemutatkozó Liv Sin album Follow Me címmel jön majd ki április 28-án. A lemez egyik producere a U.D.O. basszusgitárosa, Fitty Weinhold volt, a másik pedig Stefan Kaufmann (ex-Accept, U.D.O.).   www.facebook.com/livsinmusic "Fel sem merült bennem, hogy felhagyjak az énekléssel. A színpadért és a rajongókért élek. Ma is hiányzik a Sister Sin, de izgatottan dolgozom a saját projektemen, és azt megígérhetem, hogy nem valami lágy pop-rock lesz a lemezemen. A Liv Sin...

THE MISSION - Klippremier: Only You & You Alone (feat. Martin Gore)
THE MISSION - Klippremier: Only You & You Alone (feat. Martin Gore)

Another Fall From Grace címmel tavaly szeptemberben jött ki a legendás brit dark rocker The Mission új stúdióalbuma, és a 2013-as The Brightest Light lemez folytatásának Only You & You...

AMORPHIS - Hivatalos koncertklip: Bad Blood
AMORPHIS - Hivatalos koncertklip: Bad Blood

Az idei Rockmaratonra bejelentkezett finn Amorphis lesz a dán Volbeat nyár végi, ősz eleji Európa-turnéjának. Esa Holopainenék nemrég egy spéci dupla CD-s verzióban újra kiadták a...

LEANDER KILLS - Elővételben elkelt minden jegy a szombati koncertre!
LEANDER KILLS - Elővételben elkelt minden jegy a szombati koncertre!

Már elővételben teltházas lett a szombati Leander Kills buli; a március 25-én a Barba Negra klubban tartandó eseményre már napok óta nem lehet jegyet kapni. Így a Leander Kills tavaszi...

VOLBEAT - Szöveges videót kapott a Danko Jones-szal közös Black Rose dal
VOLBEAT - Szöveges videót kapott a Danko Jones-szal közös Black Rose dal

A tavaly kiadott Seal The Deal & Let's Boogie albumról ahhoz a Black Rose című dalhoz született meg a Volbeat új szöveges videója, amelyben a nyáron minket is meglátogató kanadai hard...

STEEL PANTHER - Albumpremier, végighallgatható az új lemez!
STEEL PANTHER - Albumpremier, végighallgatható az új lemez!

Lower The Bar címmel a mai napon jelenik meg a Steel Panther negyedik nagylemeze és máris végighallgahatod mind a 11 új dalt. Az album producere ezúttal is Jay Ruston volt, de...

Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS