YOB - "A bennem lévő negativitás és fájdalom egy kimeríthetetlen energiaforrás..."

Interjú az oregoni doom banda frontemberével

2015. augusztus 2. (vasárnap) 17:13

A júniusi Hammerben olvashattál egy interjút az oregoni doomster YOB frontemberével, Mike Scheidttal, mégpedig a remekül sikerült tavalyi album, a Clearing The Path To Ascend kapcsán, most viszont az újságban megjelent beszélgetés teljes verzióját elolvashatod. Az interjút Milán Péter készítette


www.facebook.com/quantumyob


Az Oregon állambeli Eugene-ban működő YOB nemcsak a doom színtér, hanem a teljes underground metal egyik legegyénibb hangzású zenekara. Majdnem két évtizede létezik a trió, és ez idő alatt csak egy rövid időre szakadt meg ez a folyamatos fejlődésről szóló pályaív. Tavaly augusztusban Clearing The Path To Ascend címmel jelent meg a hetedik YOB album és Milán Péter erről a mesterműről kérdezte a frontembert, Mike Scheidt gitáros/énekest.


Tavaly augusztusban jelent meg a Clearing The Path To Ascend című hetedik YOB album. Az anyag még epikusabb, rétegzettebb, mint a korábbi lemezek. Milyen előzetes elképzeléseid voltak előzetesen, és mely téren látsz eltéréseket a korábbi lemezekhez képest?

"Általában nem tervezem előre túl sokat. Legtöbbször elérkezik egy pillanat, mielőtt elkezdenék dolgozni az új zenén, ahol egy megérzés vagy szándék mintegy megnyilvánítja magát, és akkor már tudom, hogy úton van egy új album. Ezt nem lehet kierőszakolni. És általában nincs olyan, hogy leülök és csak úgy dalokat írok. Úgy értem, ilyen is van, de nincs sok függőben lévő dalom, amelyek nem szerepelnek a lemezeken.

Amikor írok, ez a dal szempontjából történik, vagyis azt szeretném, hogy mindegyik dalnak meglegyen a maga különlegessége és színe, de ez olyan szempontból kapja meg az arculatát, hogy az album egységét tekintve miként illik majd bele az egészbe. Nem igazán vagyok jó abban, hogy a régebbi zenét összehasonlítsam a mostanival.

Mindegyik lemez a legjobbat mutatja fel abból, ami bennünk épp akkor megvolt. Az évek során azért érezzük, hogy fejlődünk. Az is érződik, hogy a szövegeim és a dalszerzés is összefogottabb, valamint a koncertzenekarként való fejlődésünk is megelégedésre ad okot."



Az Atma lemez után a Profound Lore-tól a Neurot Recordingshoz szerződött a YOB. Talán a Neurosis kiadójával való erősebb spirituális kapocs miatt döntöttetek így?

"A változásokkal jól járunk. Új kihívásokat hoz és lángra gyújtja bennünk a kreativitást. Nem maradunk túl sokáig egy-egy kiadónál és igyekszünk elkerülni a hosszú, soklemezes szerződéseket. Steve Von Till és Scott Kelly már elég régóta a barátaim. Néhány évvel ezelőtt már felvetették, hogy ha szeretnénk velük egy lemezt elkészíteni, akkor ők benne vannak a dologban. Maximálisan tiszteljük őket mint művészeket és látnokokat.

Miután a Profound Lore-szerződésünk lejárt, úgy éreztük, eljött az ideje a Neurottal megvalósítandó lemeznek. Nagyszerű élmény volt. Chris Bruni és a Profound Lore egészen fantasztikus, és a távozásunk még véletlenül sem azt jelenti, hogy nem állunk pozitívan a Profound Lore-hoz. Ahogyan mondtam is, szeretjük a változást. A vinyl kiadást a Relapse gondozza, ami szintén egy nagyon pozitív élmény, főleg, hogy egy olyan hihetetlen lélekkel teli mű került a borítóra, amit Orion Landau készített számunkra."



Triviálisnak tűnhet a kérdés, de kíváncsi lennék, hogyan születik egy YOB-kompozíció. Úgy értem, a YOB zenéje sokkal hosszabb tételekből áll az átlag rock/metal daloknál, így biztosan a megalkotásukban is van valami plusz.

"Túlnyomórészt egyedül írom a zenét a hálószobámban. A hangszerelésen is annyit gondolkozom, ha nem többet, mint magukon a riffeken. Amikor már megszületett valami, amiről úgy érzem, értékes, megmutatom Aaronnak és Travisnek begyakorlásra. A továbbiakban együtt dolgozunk rajta. Ha olyan dolog jött létre, amihez mindannyian tudunk kapcsolódni és izgalmasnak találjuk, akkor kidolgozzuk. Ha egy ötletet én izgalmasnak találok, de a többiek nem, akkor azt félreteszem vagy kiselejtezem.

Nincs szükségem különleges körülményekre a dalszerzéshez, de nem tudok belemerülni a folyamatba, amíg az a bizonyos megérzés az új zenével kapcsolatban nem érint meg. E megérzés nélkül bármi, amit írok, azok csak riffek lesznek és mindegy milyen jók ezek a riffek, nem lesz bennük sok élet az új zenéhez szükséges lélek nélkül. Nehéz ezt szavakkal kifejezni, de a zenének sürgetőnek, mélynek kell lennie, hogy ne is lehessen más választás, csak az, hogy világra kell jönnie."


YOB - Marrow (a 2014-es Clearing The Path To Ascend albumról)



A gitárhangzásod teljesen egyedi az egész metal színteret tekintve. Hogyan érted el ezt a speciális hangzást, torzítást, ami néha olyan, mintha 3-4 gitár szólna egyszerre?

"Éveken át kísérleteztem gitárokkal, pick up-okkal, erősítőkkel, pedálokkal stb., hogy megtudjam, mi az, ami számomra megfelelő. És még ezek után is sok minden változhat lemezről lemezre, mivel azon kapom magam, hogy különböző dolgokat akarok hallani. A stílusom legalább annyira testamentum a gitármentorom, Dick Gunn, mint a metal, punk stb. előtt. Dick ujjal pengető country zenész volt, éveket töltöttem mellette, tanultam a Travis-féle pengetést (gitározási stílus, amit Merle Travis tett népszerűvé az ’50-es években) és gitárokat is adtam el egy McKenzie River Music nevű boltban Eugene-ban, Oregonban. Ő és a bolt tulajdonosa, Bob November, sok mindenre megtanított.

Mielőtt találkoztam volna velük, alap akkordokat játszottam, de nem volt igazán jó. A velük töltött időt követően kifejlesztettem a magam stílusát azokon az alapokon, amelyeket tőlük tanultam, párhuzamosan a súlyos zenei gyökereimmel. A Travis-féle pengetés egyszerre hozza létre a basszustémákat és a magasakat is a mozgatható húrok és váltakozó pengetési stílusok segítségével. Többé-kevésbé így tudok elérni egy tömény hangzást egyetlen gitárral."



A YOB zenéjének, az extrém súlyosság ellenére, van egy erős pozitív kisugárzása, ami éles ellentétben áll a metal bandák többségének általános negatív beállítottságával, különös tekintettel a szövegekre. Mi a véleményed erről, hogyan vélekedsz a „sátáni” és „gonosz” dolgok jelenlétéről a műfajban?

"Sok olyan zenét szeretek, amelyet 'sötétnek', 'gonosznak' stb. lehetne tartani. Sok olyan zenekarra rezonálok, amelyek a negativitásra fókuszálnak. Magam is sok negativitást érzek. Létezik egy esztétika és vonzás, ami a sötétség és a gonosz felé irányul, és ez letagadhatatlan. Miközben ez rám is érvényes, a negativitásra való kizárólagos koncentrálás nem az én utam. Nem akarok kéjelegni a múltam, az emberiség, a technika kudarcaiban, az élet fájdalmában, a haragban, még ha ezek meg is történnek. Ezen dolgozom. Jobban mondva: még ha ez nyálasan is hangzik, fontos, hogy a pozitív fejlődésre koncentráljak, a bátorságra, a családra, a törzsre.

Sok elhúzódó szenvedésem olyan dolgokra vezethető vissza, amelyeket természetesnek vettem, hogy kikerüljem a felelősséget. Orvosilag megállapított depresszióm van, ami brutálisan elgyengítő hatású tud lenni. De azok után, hogy éveken át vereséget mért rám, manapság már egyre jobban megtanulok vele együtt élni. A bennem lévő negativitás és fájdalom egy kimeríthetetlen energiaforrás és egy olyan fejlődéssé és pozitivitássá transzmutálható, ami valós, kézzelfogható és erős. Egyúttal ösvényként is szolgál más emberekhez fűződő kapcsolatokhoz, akik szintén a fejlődés felé kívánják terelni energiáikat. Gyakran elb…ok dolgokat, nem is arra célzok, hogy túl vagyok az említett elb...ott helyzeten. Arra törekszem, hogy jobb legyek."


YOB - Atma (a 2011-es Atma albumról)



Nem gondolod, hogy a metal zenében tapasztalható extrém negativitás ábrázolása párhuzamba állítható a modern civilizáció folyamatos hanyatlásával?

"Úgy vélem, az emberi természet és ennek sötét oldala azóta okoz pusztítást, mióta létezünk. Nehéz lenne megmondani, hová vezet ez. Lehet, hogy a végső pusztulásunkba. Abszolút lehetséges. De addig is, csak annyit tehetünk, hogy a legjobbat nyújtjuk, ami tőlünk telik. Az általad említett hanyatlás sokféle zenében tükröződik, igazából majdnem mindegyikben. A metal vitathatatlanul azon zenei formák közé tartozik, amely, hogy úgy mondjam, tudatosan jól érzi magát ezzel a helyzettel; azzal a ténnyel, hogy a világ széthullik. A metal magához öleli a sötétséget és a kétségbeesést, az eredmény pedig egészen nagylélegzetű, dicsőséges és transzcendens lehet."



A YOB zenéjének kezdettől fogva van egy spirituális karaktere, ami még erősödik is az egyes lemezekkel. Hogyan magyaráznád el, mit jelent számodra a zene és zenésznek lenni?

"Nem hiszem, hogy létezik választóvonal aközött, ami „én” vagyok és a zene között, amit alkotok. A funkciója olyan, mint a lélegzésé, táplálkozásé, alvásé stb. A zene valójában mindent áthat, amit teszek és érzek. Úgy gondolom, ez a legtöbb művészre érvényes. Vagyis a művészet az életünk, a művészet áll a legközelebb ahhoz, ami szívünk legbensőjében lakozik. Honnan jön a művészet, miképpen vagyunk képesek érzékelni, átélni, megtalálni benne a beteljesülést? Ez egy misztikus, szellemi kérdés, úgy vélem. Csoda."


 




A YOB szövegei mindig is spirituális és filozófiai vonatkozásúak voltak, különös tekintettel a hinduizmusra való utalásokra. Tudom, hogy ez gigantikus téma, amit egy interjúban képtelenség megbeszélni, de mondanál pár szót a hitedről, világnézetedről, és hogy a YOB hogyan kapcsolódik mindehhez?


"Mostanában egyre nehezebb ezt szavakba foglalnom. Nézeteim többsége és az értésem, felfogásom állandó változásban és fejlődésben van (remélhetőleg). Spirituális érzékelésem inkább a kivonásról, mint a hozzáadásról szól. A kezdet valószínűleg a hozzáadásról szól, amikor a mentális és érzelmi tartalmak lecserélődnek, amelyek nem segítenek egy szabadabb, kevésbé megszorító 'én' érzékelésében, egy könnyebb lélegzésben, akár az örvény közepén is. Tanítások/írások olyan személyiségektől, mint Ramana Maharsi, Srí Nisargadatta, Shunryi Suzuki, Chögyam Trungpa, Gangaji, Eckhart Tolle, Alan Watts, HWL Poonja a szó valódi értelmében útmutatók, megmentettek engem, felemeltek, olyan dolgokat tanítottak nekem, amelyekért akkora hálát érzek, hogy azt szavakkal nem tudnám kifejezni.

Minél messzebbre megyek, annál kevésbé van szó „rólam”, mint inkább egy környezetről, amelyben egy 'én' még létezni is tud; és, hogy minden mennyire kapcsolatban van egymással, mennyivel mérhetetlenebb és összetettebb annál, mintsem bárki képes lenne megragadni. Ebben a pillanatban is szó szerint számtalan szem, fül, szív, tüdő lények sokaságában érzékel, létezik egyszerre, ragyog a tudatosságban. Lények milliárdjai minden formában és változatban egyszerre elevenen. Nagyon izgalmas."



A YOB mellett más zenekarokban, projektekben is aktív vagy, úgy mint a Vhöl vagy a Lumbar, sőt szólólemezed is jelent meg pár éve. Hogy tudsz időt szakítani ennyi mindenre? Mit jelentenek számodra ezek a formációk?

"Minden zenekar/projekt, amelyben részt veszek, lehetőséget biztosít számomra, hogy kipróbáljak új dolgokat és nagyszerű emberekkel dolgozhassak együtt, akiket szeretek és tisztelek. Minél többet dolgozom más művészekkel, annál többet tanulok, és ennek eredményeként a zenei életem is folyamatosan javul.

A Vhölben régi barátok játszanak együtt. Aesop-ot, Johnt és Sigridet már régóta ismerem. Sokszor játszottunk már együtt, megosztottuk a színpadot olyan zenekarainkban, mint a Ludicra, az Amber Asylum, az Agalloch, a Middian, a YOB, a Hammers Of Misfortune. Amikor Aesop és John megkérdezte, hogy részt vennék-e velük egy közös zenekarban, azonnal igent mondtam. Óriási élmény volt; ahogyan John Cobbett dalt szerez és az énektémákat megírja, abból nagyon sokat tanultam.

Ami a Lumbart illeti, ez leginkább Aaron Edge zenekara, zenéje és nagyon szerencsés vagyok, hogy a része lehetek. Régóta ismerem Aaront és vele is sokat voltunk már egy színpadon olyan zenekaraival, mint a Hauler, a Grievous, a Brothers Of The Sonic Cloth (Aaron, Tad mellett, dobosként ebben a csapatban is játszott). Ha arra gondolok, hogy Aaron már nem képes zenélni, lefogni a gitárt, vagy megtartani egy dobverőt a szklerózis multiplex miatt, az egészen lesújt.

Hálás vagyok érte, hogy meg tudtuk csinálni együtt a Lumbart és reménykedem benne, hogy egy nap valahogyan majd lesz folytatás is. Aaron egy bátor, erős ember és övé a legmélyebb tiszteletem. Jelenleg a második Vhöl album vár maszterizálásra, a YOB-bal is sokat turnézom, miközben a második szólólemezemen dolgozom és egy death metalos hatású zenekaron is, emellett más lehetséges közös projectek is tervben vannak. Az idő mindig kevés, állandóan harcolok a határidőkkel, mivel több projectben is benne vagyok egyszerre, de ez a presszió valójában jó dolog."


MIKE SCHEIDT - Rake (a 2014-es Songs of Townes Van Zandt, Vol. II albumról)



Tavaly látott napvilágot a Townes Van Zandt tribute album második része, amelynek elkészítésében te is részt vettél. Miben áll a fontossága számodra annak, hogy egy rég elhunyt előadó előtt tisztelgő lemezen közreműködj? Mi a „titka” ennek a „song americana” irányzatnak, ami innen nézve néha elég enigmatikusnak tűnik?

"Townes rezonál a dalszerzőkkel, mivel az ő dalai az utolsó előttiek. Minden dalszöveg, az érzés és az őszinteség a dalaiban, az erő az ő páratlan egyéniségében. Oly hihetetlenül súlyos és mély. Mindez része annak, amit számomra Townes zenéje jelent. Ami a nagyobb kérdést illeti az 'americana' kapcsán, nem érzem magam felkészültnek a megválaszolására."



2007-ben, a YOB feloszlása után, a Middian nevű új zenekarodnak azzal a súlyos gonddal kellett szembenéznie, hogy egy másik csapat használta a „Midian” kifejezést és emiatt feljelentést tettek. Milyen különös a sors, mivel ha ez az idegesítő ügy nem történik meg, akkor a YOB ma lehet, hogy nem létezne. Hogy látod ezt az egészet az évek távlatából és magának a sorsnak az alakulását?


"Mindent megtettem, hogy a legjobbat hozzam ki a szituációból. Ez egy igazi szar ügy volt annak idején és igazad van, lehet, hogy a YOB nem tért volna vissza, ha a körülmények nem változnak meg akkor. Minden dolognak megvan a maga ideje. Néha van, hogy nagyon keményen dolgozol egy cél érdekében és mégsem tehetsz semmit, hogy elérd. Máskor megakadályozni sem tudnád a bekövetkeztét, ha akarnád sem. Ez egy utazás.

A YOB nagyszerű pályát fut be és én hálás vagyok ezért. A Middian is nyomot hagyott a maga idejében és ezért is hálás vagyok. Kíváncsi lennék, a Middian mivé nőtte volna ki magát, ha lett volna rá esély. De így vagy úgy, semmi sem tart örökké, minden változik. Tehát megpróbálok leszegett fejjel tovább dolgozni és megbizonyosodni róla, hogy bármit is teszek, ugyanezt tenném támogatás és kedvező körülmények nélkül vagy ezek megléte esetén is.

Természetesen az ember azt akarja, hogy a dolgok jól menjenek, vagy jól folytatódjanak, de ezzel kapcsolatban nem is mondhatsz többet. Amíg a zene szívből jövő és a személyes igazságból táplálkozik, ez lesz az a gyógyszer, amire szükségünk van, mielőtt bárki más meghallja. Amint kikerült a világba, már a saját életét éli."

 



YOB - Hellfest 2012




 

Hozzászólások

Nem vagy belépve. A hozzászóláshoz be kell lépni!

Hammer TV

 
ROCK HARD FESTIVAL 2018 - Ma is lesz élő közvetítés, az első két nap felvételei
2018. május 20. (vasárnap) 07:57

Ezen a hétvégén zajlik a német Rock Hard fesztivál és akárcsak pénteken és szombaton, ma is lesz live stream. A mai napon 14.10-kor indul a közvetítés az Accept vendégeként januárban nálunk is hatalmasat alakító, klasszikus metalos kaliforniai Night Demonnal. További mai fellépők: Uli John Roth, Coroner, Backyard Babies, Armored Saint. Egyúttal megnézheted az előző két nap koncertjeit (nem volt minden bandánál live stream).   Az élő közvetítéshez ide kell majd kattintani! Az élő közvetítés időpontjai: Május 20., vasárnap 14:10 - NIGHT DEMON 15:20 - ULI JON ROTH 16:45 - CORONER 18:10 - BACKYARD BABIES 19:45 - ARMORED SAINT A szombati koncertek (ilyen volt a live stream) THE NEW ROSES LEATHERWOLF CIRITH UNGOL AXEL RUDI PELL Az első nap koncertjei (ilyen volt a live stream) SODOM TIAMAT DIAMOND HEAD DOOL...

ROCK HARD FESTIVAL 2018 - A mai live stream programja, a tegnapi koncertek felvétele
ROCK HARD FESTIVAL 2018 - A mai live stream programja, a tegnapi koncertek felvétele

Ezen a hétvégén zajlik a német Rock Hard fesztivál és akárcsak tegnap, szombaton is lesz live stream. A mai napon délután fél háromkor indul a közvetítés a nemrég Budapesten is...

SODOM - Nézd meg az új felállás első koncertjét!
SODOM - Nézd meg az új felállás első koncertjét!

Még az év legelején derült ki, hogy a Sodom főnöke, Tom Angelripper új zenésztársakra cserélte le Bernemann gitárost (Bernd "Bernemann" Kost) és Makka dobost (Markus "Makka" Freiwald)....

GHOST - Dalpremier a júniusi albumról: Dance Macabre
GHOST - Dalpremier a júniusi albumról: Dance Macabre

Az okkult rocker Ghost új stúdióalbuma, a 2015-ös Meliora album folytatása, június 1-jén jelenik meg Prequelle címmel, a Dance Macabre című második előzetes dalt pedig egy olyan...

LIZZY BORDEN - 11 év után új album, klippel a második dal: Long May They Haunt Us
LIZZY BORDEN - 11 év után új album, klippel a második dal: Long May They Haunt Us

My Midnight Things címmel jelenik meg június 15-én a kultikus amerikai metal csapat Lizzy Borden új albuma - 11 évvel a legutóbbi lemez, az Appointment With Death után. A Joey Scott dobos...

MILLENNIAL REIGN - Dalpremier a texasi melodikus power metal csapattól: More Than Scars
MILLENNIAL REIGN - Dalpremier a texasi melodikus power metal csapattól: More Than Scars

The Great Divide címmel május 25-én jelenik meg a melodikus power metalt játszó texasi Millennial Reign harmadik albuma, amelyről máris megismerkedhetsz a harmadik előzetes dallal, a More...

Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS