CSILLAG ENDRE - "...és akkor bejön a Smells Like Teen Spirit gitárszólónak nevezett valamije"

Csillagok és gyémántok címmel jelent meg Csuka szerzői albuma

2015. április 20. (hétfő) 09:50

Csillagok és gyémántok címmel jelent meg az év elején az egykori Edda, Bikini (HBB, Kormorán stb.), ma Zártosztály gitáros Csillag Endre önálló albuma, amelynek kapcsán az áprilisi Hammerben egy alapos interjút is találsz a mindenki által csak Csukaként ismert gitárossal.


Horváth Roland azonban nemcsak az első szerzői albummal kapcsolatban faggatta ki a manapság a Zártosztály zenekarban játszó gitárost, hanem egy brutálisan hosszú életmű interjút is készített vele, tele klasszikus sztorikkal. Ezt több részletben olvashatod el itt, a Hammer-honlapon, és máris itt az első része a beszélgetésnek.


A Csillagok és gyémántok lemez hat dalát Pataky Attila énekli, de van Deák Bill Gyulával készült nóta is, sőt, igazi különlegesség gyanánt egy Pataky-Bill duett is hallható az albumon. És még egy jó nagy rakásnyi érdekesség, zenei csemege, valamint jó sok zenész barát (D. Nagy Lajos és Németh Lojzi a Bikiniből, Göme az Eddából, Sipi az Irigy Mirigyből és a Zártosztályból, Hirleman Berci), akik ugyanúgy szívügyüknek tekintették Csuka lemezét, mint maga a főhős.


Csuka 11 dallamos, klasszikus rock nótát vonultatott fel az albumán, melyekbe azért blues-os hangulat is vegyül. A zenét a gitáros írta, szerzőtársként-énekesként pedig olyan nagyágyúk segítették Csukát, mint Deák Bill Gyula, D. Nagy Lajos, Németh Alajos és Pataky Attila. A CD záródala egy instrumentális szerzemény, mellyel Gary Moore emléke előtt tiszteleg Csillag Endre.


www.facebook.com/csillagendrecsuka


www.facebook.com/zartosztalyzenekar



CSILLAG ENDRE / SIPOS PÉTER - Nem várok (a 2015-ös Csillagok és gyémántok albumhoz)



 


Mi volt az első kapcsolatod a zenével?

"Én született pesti gyerek vagyok, Angyalföldön nőttem fel, de minden nyáron lent voltam 3 hónapot a nagymamámnál Bogyiszlón. És ugye mindig délben kellett enni. Tudod, falun 12 órakor harang és ebéd. Nincs apelláta. És utána a Tánczenei koktél ment a rádióban. Nagymamámék már kimentek, de én ott feküdtem a konyhában egy ágyon, és hallgattam. Akkor még nem tudtam, de ma már tudom, hogy a Shadows dalai tetszettek nagyon.

A Shadowsnak voltak olyan gitártémái, hogy mindig azt hittem, hogy harangoznak, mert olyan tiszta volt a hangja, olyan csilingelő. És akkor kezdtem el figyelni a zenére. Én nem zenészcsaládból származom, apukám is mindig mondta, hogy maradjak a kaptafánál. Ő mérnöknek szánt engem, meg ilyen normális embernek.

Később, amikor 13-14 éves lettem, akkor jött a Led Zeppelin. Akkor már tudatosan hallgattam. És arra emlékszem, hogy az első dolgok, amik fontosak voltak, hogy sikoltozás legyen benne, ilyen gyerekesen kifejezve, mert az akkor új dolog volt, meg dob, dobszóló. Ezeket már tudatosan hallgattam. Aztán elkezdtem meghallani a basszust. Mert először az ember, aki nem zenével foglalkozik, úgy hallja a zenét, hogy az egészet egyben.

Ezért van az, hogy minden zenekarban az énekes a sztár, mert az énekeshez kötik a zenekart. A Bikininél volt egy ilyen sztori, hogy ültünk kint, és jöttek az emberek és kérdezték, hogy 'És hol a Bikini?'. Lojzi mondta, hogy itt ülünk. 'Nem, nem. Tudod, az a szőke, az énekes. A Bikini.'

És, hogy visszakanyarodjak az eredeti témához, elkezdtem úgy hallgatni a zenét, hogy nem egyben, hanem először a dob volt a lényeg, meg az ének, aztán utána kezdtem meghallani a basszusgitárt. Az nagyon tetszett nekem. És a gitárt igazából nem is tudtam behatárolni, mert főleg Jimmy Page-nek voltak ezek a hápogós dolgai. Azt nem is tudtam, hogy milyen hangszer, amikor 13 éves voltam. A basszus viszont olyan mélyen szólt. Főleg, ha meghallgatod a kettes Led Zeppelin lemezt, ott a basszusok már nagyon kijöttek, és az nagyon kezdett tetszeni.

Az, hogy én gitáros lettem, egy véletlen volt. Nagybátyám, mikor olyan 15 éves voltam, adott nekem egy akusztikus gitárt. Ez egy héthúros orosz gitár volt. Most divat a 7-húros Ibanez, de akkor ez abszolút fura volt. Egy Füles évkönyvben olvastam, hogy hogy néz ki egy gitár, hogyan kell felhúrozni. Elmentem a hangszerboltba, és csak 6 húrt adtak, mert nem volt hetedik húrjuk."



Hogyan tanultál meg gitározni? Azt tudom, hogy zeneiskolába csak később jártál, tehát az alapokat autodidaktaként sajátítottad el. Te is a rádiót kagylóztad, mint ahogy az idősebb zenészek mondták, hogy a Szabad Európát hallgatták?

"Én már nem ez a generáció voltam. De az a vicc, hogy én 57 évesen valahogy a két nagy generáció között vagyok. Az Edda tipikus ebből a szempontból. Göme, Zserbó és Alapi egyidősek, nálam 5 évvel fiatalabbak. Attila meg nálam 7 évvel idősebb. Én meg pont a kettő között vagyok. Kilógtam ebből és még nem lógtam be abba. Gyakorlatilag Magyarországon ismert gitáros, annyi idős, mint én vagyok, egy van csak, Vedres Joe, akivel egyébként ugyanazon a napon születtünk. A mienk egy köztes generáció.

De visszatérve a kérdésre, én nem is tudtam, hogy van ilyen, hogy Szabad Európa rádió. Egyrészt tilos volt, és apukám félt minden ilyen dologtól. Másrészt nálunk nem is lehetett fogni, mert olyan rádiónk volt, amikor gyerek voltam, hogy 2 adó jött rajta. Volt rajta egy P és egy K betű. Petőfi és Kossuth rádió. Néprádió volt a neve, a nagymamámtól kaptuk. Ezt felvittem a szobámba, és ott hallgattam azt az adót, ami bejött.

De amikor igazán aktívan kezdtem gitározni, olyan ’74 körül, akkor már volt Komjáthy György, és fel tudtam venni a Tánczenei koktélból. Volt Led Zeppelin, Deep Purpe. Aztán jöttek ismerősök, ők hoztak kazettákat, akkor már volt kazettás magnóm is. Sokat voltunk Szegeden, és akkor az ex-Jugoszláviában, ami szabadabb, nyitottabb volt, voltak olyan lemezek, amiket nálunk nem lehetett kapni, de onnan meg lehetett szerezni. De én is úgy kezdtem, mint a többiek, hogy hallás után megpróbáltam megtanulni, csak már lemezekről.

A kezdő akkordokat meg a Füles évkönyvből tanultam. Amíg élek nem felejtem el! Ott volt, hogy hogyan gitározzunk, le volt rajzolva. És akkor derült ki, hogy fordítva tartottam a gitárt. Én úgy éreztem, hogy azt úgy kell a kezembe venni, és bal kezesként kezdtem el! És akkor láttam a Füles évkönyvben, hogy nem jól tartom. Behangoláshoz volt egy síp, azzal próbálgattam, de se fülem, se farkam nem volt az egészhez. Volt egy ismerősöm, aki mutogatta, hogyan kell hangolni a gitárt.

Az elején nem is gondoltam arra, hogy valaha gitáros leszek, de aztán annyira elvarázsolt ez az egész… Amikor igazán elhatároztam, hogy zenéből szeretnék élni, akkor már 18 éves voltam."



CSILLAG ENDRE / PATAKY ATTILA - Csak néhány perc
(a 2015-ös Csillagok és gyémántok albumhoz)


 



Melyek voltak azok a lemezek, vagy kik voltak azok az előadók, akik annyira hatottak Rád, hogy így döntöttél?

"Ezt kétfelé választanám, mert amikor azokat a lemezeket hallgattam, amik rám nagyon hatottak, még nem döntöttem el, még nem gondoltam rá, hogy zenével fogok foglalkozni. Amikor megjelent az LGT Bummm! című lemeze, akkor rám Barta Tamás elképesztő hatással volt és nagyon szerettem! Én addig szerettem az LGT-t, amíg Barta benne volt. A Képzelt riport is nagyon hatott rám, de aztán bejött a csajozás, akkor nem foglalkoztam a gitárral.

Aztán visszajöttünk Pestre Szegedről, ahol apuval másfél évig éltünk a munkája miatt, szereztem egy Silvertone márkájú hangszert, ami nem egy komoly, de már rendes gitár volt. Akkor elmentem egy tanárhoz, aki azt mondta nekem, hogy én nagyon tehetséges vagyok, amin én csodálkoztam, mert nem tartottam magam tehetségesnek. Valljuk be, 16-17 évesen elmenni tanárhoz, az már késő.

Elkezdtem járni egy Gábor László nevű tanárhoz, aki OSZK zenészeket tanított, és akkor már egyre jobban le tudtam venni a Ten Years After meg Led Zeppelin számokat. És akkor határoztam el, hogy én zenész leszek, és megtanulok annyira gitározni, hogy vendéglátókban játszhassak. Akkor már több iskolából elköszöntek tőlem, hogy finoman fogalmazzak, mert nem jártam be. Apukám pedig méregből berakott egy szerszámkészítő lakatos iskolába, amiről tudtam, hogy az biztos, hogy én nem akarok ilyet csinálni egész életemben.

Aztán teljesen véletlenül ráakadtam egy újságban, hogy van ez a Jazz Konzervatórium, ahova bementem, de mondták, hogy nincs gitárszak. Megkérdeztem, hogy miért, de ők maguk sem tudták. Végül elküldtek Babos Gyulához, aki felvett magához. Ez is ilyen sorsszerű dolog, hogy pont akkor helyettesített bent a Gyula, mert egyébként más napokon szokott tanítani. Egy évre rá megcsinálták a gitárszakot, Babos Gyula lett a tanár és fel is vettek a Konzervatóriumba, ahova egyébként egy évben csak 3 embert vettek fel egy hangszerre, hiába jelentkeztek mondjuk harmincan gitárra. Onnantól kezdve már tudtam, hogy mit akarok csinálni.

Édesapám erre már azt mondta, hogy oké, ez egy iskola, van stempli. Drága apukámnak, aki mérnök, az a fontos, hogy a papír alá van írva, és van rajta stempli. Bele volt írva a személyi igazolványomba, hogy oda járok, és ez már egy komoly dolog volt. Ezt már el tudta fogadni és azt mondta, hogy támogatunk, amíg elvégzed ezt az iskolát. Ezt az első két évben nagyon komolyan vettem. Akkor volt egy olyan korszakom, hogy letöröltem az összes rockzenét, annyira aktívan kezdtem el jazzt játszani, és annyira komolyan vettem, hogy jazz zenész leszek. Aztán megint bejöttek a csajozások, megint nem jártam be.

Ott is volt egy konfrontáció, ki akartak rúgni, mert állandóan Szegedre jártam csajozni. Aztán a végén mégis sikerült lediplomázni, méghozzá nagyon jól. Diplomát akkor kaphattad meg, akkor lehettél jazz előadó művész, ha a vizsgán, ahol összejött az egész jazz szakma, megszavazták, hogy ezt az embert bevesszük magunk közé."



Mit szeretsz jobban? Az improvizált szólókat, vagy az előre megírtakat?

"Én, mint jazzből jött öreg rockzenész, az improvizáció híve vagyok. A jazzben a zeneelméletet teljesen tudnod kell. Amikor a színpadon vagy és elkezdesz egy szólót játszani, a zeneelmélet alapján meg kell írnod egy dallamot, aminek elméletileg, dallamilag, ritmikailag stimmelnie kell. Nem csak úgy odakatyvasztasz valamit, mert a zene az olyan, mint a beszéd. Ha én mondok egy mondatot, azt neked meg kell érteni. Persze lehet halandzsázni is, de akkor nem értesz semmit. Az agyadban előre meg kell komponálni, de annak egy dallamnak kell lennie, követhetőnek kell lennie az embernek. Lehet gyorsan játszani, de nem össze-vissza!

Egyébként nemrég néztem egy ősrégi Deep Purple felvételt, és interjúvolták a közönséget, mikor kijöttek a koncertről. Ott volt például Mungo Jerry. És azt mondták, hogy nem tetszett nekik annyira a Deep Purple, mert kevesebbet improvizáltak. A '60-as években volt egy olyan progresszívebb generáció még a rock előtt, mint a King Crimson, a Yes és hasonló bandák, akiktől a közönség elvárta az improvizációt. Én meg ez a generáció vagyok.

Amikor az Eddába bekerültem, mindig voltak szabad részek, például a Veled vagyok végén, ahol minden bulin mást játszottam. Aztán megszületett a lemez, és bizonyos kardoskodások után abban maradtunk, hogy akkor játsszuk azt a szólót, ami a lemezen van. De például a Gyere őrült gitárszólója is annak a korszaknak egy meghatározó szólója volt szerintem. Persze fura, hogy az ember a saját lovát dicséri.



EDDA MŰVEK - Gyere őrült (1986)



Lehet, hogy megdobálnak érte, de ezt nyugodtan leírhatod, hogy először Magyarországon azt a fajta kétkezes technikát én játszottam. Ma persze lehet azt mondani visszahallgatva, hogy mindenki így játszik, de akkor még senki. Egyedül az Eruptiont másolták a Van Halentől. Csak ezt ugye nagyon gyorsan elfelejtik az emberek, ami rosszul esik. Zártosztály koncerteken direkt ugyanazokat a szólókat játszom, hogy vegyék már észre, hogy hány óra van, hogy azt én csináltam. Sajnos felettem elment az idő, meg elfelejtettek.

Amikor visszajöttem Ausztriából, a kezembe került egy rockévkönyv, amiben az Eddáról azt írták, hogy volt a Slamovits István, utána néhány gitáros jött, aztán lett Alapi István, és kész. Egyszerűen megszűnt az Eddának az egyik legfontosabb korszaka, amikor megalapítottuk ezt a fajta Eddát, ami a mai napig van. Ennek a 6-os lemez a szimbóluma, ami gyémántlemez lett."



Az, hogy zeneelméletet tanultál, mennyire átok abban az esetben, ha meghallgatsz egy lemezt, vagy elmész egy koncertre?


"Jaj, de jót kérdeztél! Ezt még soha senki nem kérdezte meg! És igen, nagyon rossz, visszahúzó erő tud lenni. De nem csak hallgatáskor, hanem nem mersz belefogni olyanokba, ami új dolog. Pl. amikor bejött a Nirvana. Ott olyan hangokat játszanak, amik nem lehetnének egymás mellett. És ők mégis úgy csinálták. Én azt biztos nem mertem volna, mert az nem lehetséges! De valószínűleg ezért volt az, hogy az autodidakta módon tanult emberek tudtak zenei forradalmat csinálni, akiken nem voltak béklyók.

Emlékszem, mikor Ausztriában tanítottam, akkor kezdett bejönni a grunge, meg ez a neoprimitiv gitározás. Adtam az órákat, és az egyik gitáros, aki egész ügyes volt, és már Malmsteeneket tanítottam neki, azt mondja, hogy 'Tudod Endre, ezek a szólók már kimentek a divatból, már nem annyira érdekesek.' Az egész életemet arra tettem fel, hogy minél jobbat, minél többet tanuljon, és akkor azt mondja, hogy már nem divat. Erre mit tudsz mondani? Tanítottam neki Malmsteent, Satrianit, meg Steve Vait, és akkor bejön a Nirvana Smells Like Teen Spirit gitárszólónak nevezett valamije."



Jazz zenekarokban játszottál?


"Igen, elkezdtem jazzt játszani különböző zenekarokban. Volt egy nagyon nagy koncert a Városligetben, ahol játszottam Lakatos Tónival, Berki Tamással… Kőszegi Imre dobolt, aki nagyon nagy név volt régen, mint jazz dobos. Pár koncertet adtunk, de fiatalember voltam, azzal a habitussal, ami egy rockzenész habitusa. Nagyon szeretem a jazzt, ezt nem is fogom elfelejteni. Amikor magam alatt vagyok, ma is inkább jazzeket gitározom. De igazából a szívem az rockzene. A színpadi show… amilyen vagyok. Ezért aztán alakítottam egy rockzenekart, az volt a neve, hogy Dózis, Zsoldos Tomi volt a basszusgitáros."



Nemrég olvastam egy interjút az egykori P.Box dobos Szabó Istvánnal, aki mondta, hogy volt egy közös zenekarotok, még a P.Box, illetve Részedről a Dózis előtt.

"Jaj, a Putyur, igen! Az S.O.S nevű zenekar volt, de volt egy másik S.O.S is, amit Zefiék csináltak. Az énekes Angyal Karcsi volt, a basszusgitáros pedig Dézsi Laci, aki később hangmérnök lett. Gyakorlatilag azért kerültem be a Hobo Blues Bandbe, mert ő kevert náluk, és mikor probléma volt a Kőrössel, aki a gerince miatt csak ülve tudott játszani, akkor Dézsi Laci mondta nekik, hogy van egy fiatal, tehetséges gitáros, aki Konzit végzett. Elvittek egy meghallgatásra, és fel is vettek egyből.

Putyurra visszatérve, a sors később is összehozott vele, mert amikor hazaköltöztem, ő volt bent hangmérnökként abban a kiadóban, ahol 2000-től 2011-ig dolgoztam, míg a kiadó meg nem szűnt. Ez volt a Premier Art kiadó, ez adta ki többek közt a G Pont lemezt is, de adott ki Oment, Beatricét és Varga Miklóst is. Nekik én egyébként nagyon sokat köszönhetek. Ők csábítottak haza annak idején Ausztriából. Ez a kiadó csinált videóklipeket is, azokat én kezdtem el rendezni, meg az utómunkákat is én csináltam. A mai napig az a pót-megélhetési lehetőségem, hogy ne haljak éhen, hogy videóklipeket csinálok.

Az első klipem Varga Mikinek készült. Úgy szerették volna megcsinálni, hogy úgy nézzen ki, mint egy régi film. Én ezt meg tudtam csinálni, mert volt olyan szoftverem. Vágni már tudtam, azt is magamtól tanultam, mint gitározni. És tetszett nekik, amit csináltam. Aztán szép sorban jött a többi. Disco Expressz például. Innen ismerem a Juventus rádió igazgatóját, Kalácska Gábort.

Volt olyan klip, ami a Pro7 tv-ben ment Ausztriában, meg Németországban. Ez volt az Erogén Zóna. Erre egy animációs klipet csináltam, amit Arany Zsiráf díjra jelöltek. Erre azért voltam büszke, mert alig két éve dolgoztam klipekkel. Egy nagyon kövér lány énekelt, és ki kellett menni az Arabella Show-ba. Éjszaka jöttünk haza, másnap, mikor felkeltem és bekapcsoltam a tv-t, éppen mutatták, hogy a repülők belementek a WTC-be.

Ezt a munkát azóta is csinálom, mindent elvállalok. Én csináltam az Edda eddigi egyetlen DVD-jét, vágtam Bikini DVD-t is. Csináltam rengeteg különböző zenekarnak klipet, még Balázs Palinak is! Neki még műsorokat is csináltam! Ő egyébként kiszúrt velem rendesen. Én soha nem szoktam pénzről beszélni, de elvárom, hogy egy ilyen komoly munkát, fizesse ki rendesen, ne 20 ezer Ft-ot adjon, meg egy meleg kézfogást. Én ezt elfogadom, de soha többet nem fogok vele dolgozni.

Ezzel a másfél órás műsorával dolgoztam 2-3 napot! Egy videóvágás óránként 5000 Ft. Pedig egyébként jó volt vele dolgozni, de összetévesztette a szezont a fazonnal. Lehet, hogy tud szerezni vidékről olyan egyetemistákat, akik megcsinálják neki az egészet 5000 Ft-ért, de az nem én vagyok. Mi Andrics Lacival rengeteget dolgozunk együtt 2000 óta, és van egy szint, ami alá nem megyünk, már csak kollegialitásból sem. Nem nyomjuk le az árakat, hogy mások elől mindenképpen elvegyük a munkát.

Ezért van aztán, hogy most mindenhol fiatalokkal dolgoztatnak. Őket le tudják rabolni. A zenében is ez van. Gyorsan sztárt csinálnak belőlük, olyan szerződést iratnak alá, hogy egy fillért nem kapnak. Ők meg elvállalják, mert előttük az élet. Úgy gondolják, hogy lehet, hogy egy évig nem kapok semmit, de sztár leszek. És ezért nem is lehet őket hibáztatni. Felfújják őket a bulvárral, hogy el lehessen őket adni. Pataky Attilát, vagy Deák Bill Gyulát nem tudják ingyen elhívni, mert nekik már családot kell eltartani, és itt van a választóvonal. Amikor eljutsz egy olyan korszakodba, hogy családod lesz, és abból kell megélni, amire a fél életedet rááldoztad. Én sem kapok a boltban egy liter tejet azért, mert én vagyok Csillag Endre."



Kanyarodjunk vissza a pályafutásod elejére. A Dózis sokszor volt a P.Box előzenekara. Ez is Putyurnak volt köszönhető?


"Igen! Nagyon nagy igen! Sokat játszottunk velük az első lemezük környékén, de még a Vikidálos korszakban is. Azt is neki köszönhetem, hogy megismerhettem Bencsik Samut, akitől később gitárt is vettem."



Saját dalokat játszottatok?


"Igen. Képzeld el, hogy játszottunk egy olyan számot, amiből később a Megfulladok lett. Az a riff már akkor megvolt!"



EDDA MŰVEK - Megfulladok (PeCsa, 1986 május)


 



Ennek a zenekarnak kellett külön ORI-vizsgát is tenni, vagy a diplomád miatt mentesültetek?


"Én automatikusan megkaptam. Sőt! Ez most már hülyén hangzik, de piros könyvet kaptam. Az átlag zenekarok, mint mondjuk az Edda, szürkét kaptak, ami csoportos ORI művészi engedély volt. A mienk szólista engedély volt. De attól, hogy nekem szóló ORI-engedélyem volt, a zenekarnak le kellett vizsgázni. Be kellett menni, kellett játszani, de leállítottak minket már a második szám után. De tudtam, hogy megkapjuk, mert bent volt Gonda János is, aki a saját igazgatóm volt az iskolában! De bent volt a Dózisban Balla Endre is, aki szintén odajárt.

Én egyébként erre a piros könyvre nagyon büszke voltam. És ezzel mindig cikiztem is Póka Egont. Mutogattam neki, mert nekem eleve magasabb gázsim volt az ORI alapján. Amikor a Hobóban játszottam, 500 Ft volt a gázsim, de Póka csak 300-at adott. És akkor mondtam neki, hogy ott van, 500 Ft jár. Ő meg azt mondta, hogy az nem úgy van, annyi LEHET a gázsid."



Van előítélet a jazz zenészekben a rockzenészekkel kapcsolatban?


"Sajnos igen. Nekem például nagyon nagy hibám volt akkor, hogy a jazz miatt túl sokat képzeltem magamról. Mivel ismertem a zeneelméletet, azt hittem magamról, hogy én csak kurva jó lehetek! Azt hittem, hogy mivel én tudok olyan elméleti dolgokat, amiket más rockgitárosok nem tudnak, mindig azt hittem, hogy én nagyon jó vagyok, és lenéztem azokat, akik ezeket nem tudták. És ma már emiatt szégyellem is magam. Ha visszamehetnék a múltba, sokkal nagyobb tisztelettel és zenei alázattal fordulnék a rockgitárosok felé.

Mert itt van például az AC/DC. Egy A-dúr akkordot senki nem tud a világon úgy megfogni, mint az a két ember! Ma már felnőtt fejjel be tudom vallani, akkor még biztos nem mertem volna, de a jazz zenészeknek meg kellene tanulnia tisztelni más fajta zenét is, mert nem biztos, hogy azt le tudják játszani."



A HBB-ből végül azért kerültél ki, mert tanultál zeneelméletet.

"Póka mindig azt fogja mondani, hogy ez nem igaz, de így történt, miért hazudnék? Egon megtanult egy jazz akkordot, és azt befogta a Tetovált lány harmóniájába. Én pedig elmagyaráztam neki, igaz nagyon gizdán, hogy ez nem lehetséges, és mit kellene helyette játszania. És erre meg akart verni. Ő elég vehemens ember, megállíttatta a buszt, kib...ta az ajtót és üvöltött, hogy 'Gyere ki, szállj ki, megütlek!' És az én mimóza lelkemnek nem tett jót, hogy így akart megoldani egy zeneelméleti kérdést, mert nem volt rá más válasza."



A Hobo Blues Band után jött a Kormorán.

"Nagyon sokat koncerteztünk, akkor én nagyon jól kerestem! A Kormorán akkor csinált színházakat is, valahol mindig voltunk! Velük jutottam ki először Nyugat-Európába. Bécsbe mentünk, és az a vicc, hogy én, mint üstdobos, mert már minden hangszer be volt töltve! Kőműves Kelemen volt, emlékszem. Két előadás volt, és nem fért be az üstdob, kiraktak valami előtérbe, ott kellett üstdobolni, amikor beintenek. Egyszer valami csaj odajött, elkezdett beszélgetni velem, és elfelejtettem beszállni. Nagyon mérgesek voltak! A színészek valamit ledobtak, és arra kellett volna megszólalni a dobnak, én meg csajozgattam!"


Folyt. köv. hamarosan!

 


CSILLAG ENDRE - Csillagok és gyémántok (2015, a teljes album)


 

 

Hozzászólások

[016474]
fradimail
Nagyon "korrekt" cikk!Gratulálok!
Nem vagy belépve. A hozzászóláshoz be kell lépni!

Hammer TV

 
DREAD SOVEREIGN - Új klip és új album a Primordial-főnök doomos, ős-metalos csapatától
2021. január 15. (péntek) 18:52

Alchemical Warfare címmel megjelent és végig is hallgatható a Primordial énekes Nemtheanga doomos, ős-metalos csapatának új albuma. A harmadik Dread Sovereign lemez She Wolves Of The Savage Season egyúttal egy klip is született. A bemutatkozó anyaguk egy 2013-as EP volt, azt követte a 2014-es All Hell's Martyrs album, 2017-es tavaszán pedig a For Doom The Bell Tolls lemez.   www.facebook.com/DreadSovereign   "Az ír Dread Sovereignt nem kisebb név alapította, mint Alan Averill Nemtheanga, a Primordial énekese. Nemtheanga itt nem csupán frontember, de basszusgitáros és fő dalszerző is egyben, a stílus pedig saját bevallása szerint a doom és a jelzők nélküli metal között mozog valahol, olyan zenekarok hatásait vegyítve, mint a Venom, a Saint Vitus, a Cirith Ungol. Az új banda megvalósításában egyrészt a Primordial-béli kollégája, a dobos Simon O’ Laoghaire segítette, valamint egy fiatal rockgitáros,...

TRANSATLANTIC - Rendhagyó konceptanyag jön Portnoyéktól, premier: Looking For The Light
TRANSATLANTIC - Rendhagyó konceptanyag jön Portnoyéktól, premier: Looking For The Light

Hét év után egy új albummal jelentkezik a Mike Portnoy dobos, Neal Morse énekes, billentyűs, gitáros (ex-Spock's Beard), Roine Stolt gitáros, énekes (The Flower Kings) és Pete...

SAXON - Jön az Inspirations album, videóval a Speed King a Deep Purple-től
SAXON - Jön az Inspirations album, videóval a Speed King a Deep Purple-től

Pár hete jelentette be a brit heavy metal intézmény Saxon, hogy egy feldolgozásokat rejtő albummal kíván tisztelegni a számukra fontos inspirációt jelentő zenekarok és előadók előtt,...

WITHERFALL - Dal- és klippremier a prog-power brigád márciusi lemezéről: The Other Side Of Fear
WITHERFALL - Dal- és klippremier a prog-power brigád márciusi lemezéről: The Other Side Of Fear

Curse Of Autumn címmel március 5-én jelenik meg a progos power metalt komor dallamokkal, izgalmasan játszó amerikai Witherfall harmadik albuma, a 2018-as A Prelude To Sorrow lemez utódja....

WARDRUNA - Egy hét múlva új album, dalpremier: Skugge
WARDRUNA - Egy hét múlva új album, dalpremier: Skugge

A koronajárvány globálissá válása előtt még úgy volt, hogy 2020 nyarán kijön a folk/ambient vonalas norvég Wardruna ötödik albuma, a Kvitravn (White Raven, Fehér holló), a lemez...

ANNEKE VAN GIERSBERGEN - Videoklippel a februári szólóalbum második dala: Hurricane
ANNEKE VAN GIERSBERGEN - Videoklippel a februári szólóalbum második dala: Hurricane

The Darkest Skies Are The Brightest címmel egy személyes hangulatú szólólemezzel jelentkezik 2021. február 26-án az egykori The Gathering énekesnő, Anneke Van Giersbergen. A 11 dalos album...

ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ
Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS