METALLICA - 25 éve ezen a napon jelent meg az ...And Justice For All

A nyári Hammer Klasszikus! rovatában is megemlékeztünk róla

2013. augusztus 25. (vasárnap) 09:59 | utoljára módosítva: 2013. augusztus 25. (vasárnap) 10:05

25 évvel ezelőtt ezen a napon jelent meg a Metallica negyedik sorlemeze, az ...And Justice For All album, a csapat legkomplexebb, legprogresszívebb anyaga. Ez volt az első nagylemezük Jason Newsted basszusgitárossal, a néhai Cliff Burton utódjával, amellyel betették a lábukat a mainstream világba. A Justice album One dalához készült az első klipjük, és ez volt az az anyag, amellyel már headlinerként, saját produkcióval turnézhattak a tengerentúlon is.


A HammerWorld magazin nyári számának Klasszikus! rovatában Lars Ulrich dobos segítségével idéztük fel a Justice album megszületését, kitérve persze arra a negyedszázados dilemmára is, hogy miért lett ennyire száraz az anyag hangzása és hogy miért nem lehet hallani a nótákban Jason basszusgitárját.

 

A szeptemberi Hammerben az ex-Metallica basszusgitáros Jason Newsteddel olvashatsz majd egy alapos interjút az új csapata, a Newsted és annak nemrég kiadott bemutatkozó albuma, a Heavy Metal Music kapcsán, ide kattintva pedig elolvashatod, hogy Jasonnek mi jut eszébe a negyedszázados album dalairól.



BLACKENED (a Justice album nyitódala)

 




Emlékszel még arra, hogy a Justice dalait hivatalosan mikor kezdtétek megírni? Tudom, megcsúsztatok vele, miután James másodjára is gördeszkás balesetet szenvedett.

"Igen, James valamikor 1987 márciusának végén törte el a karját, és amíg gipszben volt a keze, minden zenekari tevékenységgel le kellett állnunk. Kirk gitárleckéket vett Joe Satrianitól, én pedig egy kisebb házi stúdiót rendeztem be a garázsomban. Amikor James már újra képes volt gitározni, úgy gondoltuk, hogy a dalírást későbbre halasztjuk, és inkább feldolgozásokat veszünk fel egy EP-hez.

Ez azért is volt jó, mert így nem kellett Jasont a mélyvízbe dobni, nem kellett azonnal egy nagylemezt felvennie velünk. Egy kicsit mindenki tartott a következő albumtól. Cliff nélkül, egy új sráccal, aki korábban egyetlen lemezt készített... 1987 júliusában vettük fel a Garage Days Re-Revisited Ep dalait, mindössze hat nap alatt. Az tényleg rohammunka volt, de pont ez volt benne a jó.

A Master lemeznél például ennyi idő alatt még a stúdiós cuccot sem raktuk össze! (nevet) Egy olyan nyers felvételt akartunk, amelyik nagyon közel áll a koncerthangzásunkhoz. Aztán a nyár végén felléptünk néhány európai fesztiválon, majd jött néhány hét szünet, úgyhogy október elejétől álltunk neki az új dalok megírásának, de hamar kiderült, hogy amit elképzeltünk, az egyáltalán nem működik."



Milyen értelemben?


"Azt találtuk ki, hogy szakítunk a korábbi módszerrel, és nem kettesben fogunk dalokat írni James-szel, hanem közösen, négyesben. Három napon át kísérleteztünk, de nem jutottunk semmi eredményre. Hacsak azt nem vesszük eredménynek, hogy a nap végére már rendesen berúgtunk és mindenféle feldolgozásokat nyomtunk! (nevet) A hangulat remek volt, csak éppen új dalok nem születtek. Úgyhogy visszatértünk a régi módszerhez."



Vagyis kettesben írtátok meg James-szel a dalokat.


"A dalok javát. Azt hiszem, hogy Kirk három vagy négy dalhoz tett hozzá ezt-azt, a Blackenedhez meg Jason is hozott pár használható elképzelést. A To Live Is To Die alapjait pedig néhány olyan téma képezte, amiket még Cliff írt. De az összes dal vázát James-szel írtuk meg és raktuk össze.

Megnézegettük, hogy James milyen riffeket gyűjtött össze a Master felvétele óta, ezek adták a kiindulópontot. És a régi módszer ismét bevált. Amíg a Master lemez megírásához kellett vagy négy hónap, itt elég volt kettő is."



Azt tudtátok, hogy merrefelé akartok elindulni a lemezzel?


"Abban biztosak voltunk, hogy nem akarunk egy második Mastert. Nekem akkoriban nagyon tetszett az első Guns N'Roses album, zeneileg is, de még inkább a hangzást, a nyers hozzáállást tekintve. Lelkesedésemet azonban James nem igazán osztotta."



Mégis azzal a Mike Clink producerrel kezdtétek a stúdiós munkát, aki az Appetite For Destruction albumon is dolgozott.


"Igen, ő az én választásom volt. De az egész úgy indult, hogy Flemming Rasmussen, akivel a Ride és a Master lemezeket készítettük Dániában, nem ért rá. Elvállalt valami melót és nem tudta lemondani. Tehát volt egy bizonyos kényszerhelyzet, mert 1988 januárjában neki akartunk látni a stúdiózásnak. James ugyan felvetette, hogy dolgozzunk a Rush frontemberével, de hamar kiderült, hogy Geddy Lee sem ér rá. Így végül rábólintott Mike Clinkre, akitől azonban öt napnyi közös munka után búcsút vettünk."



Mi okozta a fő problémát köztetek?

"Nem gondolom, hogy Mike-ban volt a hiba, de azt sem, hogy bennünk. Egyszerűen nem voltunk egy hullámhosszon, nem egyeztek az elképzeléseink. Mi sem voltunk igazán nyitottak, ragaszkodtunk a korábban bevált rutinhoz, Mike pedig nem tudott mit kezdeni velünk.

Felvettünk ugyan néhány nótaalapot, de amikor láttam, hogy itt gáz van, elkezdtem hívogatni Flemminget, hogy nagy szükségünk lenne rá, valahogy oldja meg, hogy át tudjon repülni Los Angelesbe. Végül sikerült is rávennem, ő pedig útközben a repülőn már a demófelvételeinket hallgatta."



Flemming mondott valamit a nótákra? Véleményezte őket?


"Nem, de ilyesmit korábban sem csinált. Flemming nem egy klasszikus értelemben vett producer, inkább egy nagyon jó fülekkel megáldott hangmérnök. Elmondtuk neki, hogy mit szeretnénk, ő pedig a kezünk alá dolgozott. Mike Clinkkel épp az volt a gond, hogy túl sok újítást akart bevezetni, mi meg attól tartottunk, hogy ezzel nagyon megváltozik a hangzásunk.

Egyébként vicces dolog, hogy amikor nekiláttak az Appetite album felvételeinek, Slash néhány régi Aerosmith lemezt vitt be a stúdióba, hogy hasonló hangzást képzelt el, Axl azonban a Ride The Lightning albumunk soundját tartotta etalonnak."



Flemminggel mindent elölről kezdtetek?

"Két szám - a Harvester Of Sorrow és a The Shortest Straw - dobalapjait tartottuk csak meg. Vele azonban már gyorsan haladt a munka, május folyamán be is fejeztük a stúdiózást. A stúdióból egyenesen a nyugat-hollywoodi Troubadour klubba mentünk, ahol aznap és másnap koncertünk volt, amolyan főpróba a pár nappal később startoló amerikai Monsters Of Rock turnéra. Elég feszes volt az időbeosztásunk!"



Az minek volt köszönhető, hogy a Justice lemezre minden korábbinál hosszabb, komplexebb és progresszívebb dalokat írtatok?

"Egyfelől szimplán folytattuk az addig megkezdett utat. 'Ha a Masteren hat-hét riff volt egy dalban, akkor most legyen nyolc-kilenc!' (nevet) Akkor ez természetes fejlődésnek tűnt, de aztán elég hamar rájöttünk, hogy bizonyos daloknál túlzásokba estünk. Bizonyítani is akartunk, mármint zenészként, és hát Cliff is hiányzott. Benne megvolt az a képesség, hogy kinyesse a felesleges, túlbonyolított részeket, hogy kerekebbre csiszolja a dalokat." 



Az album rendkívül száraz hangzása kinek az ötlete volt?


"A miénk, természetesen. Ezt sosem fogom letagadni! (nevet) Az embernek a hibáival is tisztában kell lennie. El akartunk szakadni a korábbi visszhangosított hangzástól, egy direktebb, húsbavágóbb  soundot akartunk. Azt, hogy úgy szóljon a lemez, mintha egy pengét vágnának beléd. De a végeredmény sajnos túl steril lett. Mellesleg a dalokkal, azon túl, hogy túl sok riffet, túl sok témát pakoltunk beléjük, nincs gondom ma sem.

Egy minden kompromisszumntól mentes anyag lett a Justice, amit nem lehet háttérzeneként hallgatni. Ahhoz túl sok az információ a dalokban. De aki a progresszívebb zenéket szereti, annak ma is nagyon tetszik. Az sajnos hamar kiderült a koncerteken, hogy ezek a hosszú, komplex dalok élőben nem igazán jönnek át.

A rajongók is elfáradtak tőlük, és nekünk is elegünk lett abból, hogy a váltásokra kell koncentrálnunk, ahelyett, hogy energiát sugároznánk. A címadó dal is emiatt került ki nagyon hamar a repertoárból. Utólag azt mondom, hogy ez a lemez egy érdekes kísérlet volt.  Valóban elmentünk a falig, a plafonig."


A teljes interjút a HammerWorld magazin Metallica borítós nyári számában olvashatod el.
A magazin megrendeléséhez kattints ide!
 

Hozzászólások

Nem vagy belépve. A hozzászóláshoz be kell lépni!

Hammer TV

 
HEATHEN - Itt az új album, mellé pedig egy friss animációs videoklip
2020. szeptember 18. (péntek) 18:50

2010 elején egy méregerős albummal (The Evolution Of Chaos - 18 év kihagyás után) tért vissza a Heathen, a Bay Area egyik kultikus thrash/speed csapata, a mai napon pedig megjelent a régóta várt folytatás, az új lemez, az Empire Of The Blind. Az új Heathen lemezt végig is hallgathatod, a Sun In My Head dalhoz pedig érkezett egy friss animációs klip.  Vendégek is vannak a lemezen: Gary Holt (Exodus), Rick Hunolt (ex-Exodus) és Doug Piercy (ex-Heathen), a borítót pedig Travis Smith készítette. A Heathen soraiba az utóbbi év során két új arc érkezett: Jason Mirza basszer (aki már évek óta koncertezik a csapattal) és Jim DeMaria dobos (Toxik), aki Sasha Horn helyét vette. Sasha és Jason Viebrooks basszer az Exhorderbe igazolt át a koncertfronton kevésbé aktív Heathenből.   www.facebook.com/heathen.official   HEATHEN - Sun In My Hand (a 2020-as Empire Of The Blind albumhoz) HEATHEN - Empire Of The...

PALLBEARER - Dal- és klippremier az arkansasi doom négyes októberi albumáról: The Quicksand Of Existing
PALLBEARER - Dal- és klippremier az arkansasi doom négyes októberi albumáról: The Quicksand Of Existing

Forgotten Days címmel október 23-án jelenik meg az arkansasi doomster Pallbearer negyedik albuma, a 2017-es Heartless lemez folytatása, amelynek harmadik előzetes dala a klippel kísért The...

ACCEPT - Jön az új album, októberben már meg is kapjuk az első klipes dalt
ACCEPT - Jön az új album, októberben már meg is kapjuk az első klipes dalt

Az még tavaszi hír volt, hogy a világjárvány közepette egy új albumon dolgozik a Wolf Hoffmann gitáros vezette teuton metal legenda Accept. Azt még nem tudni, hogy mikor jön ki a 16....

AMARANTHE - Hivatalos klip a harmadik új dalhoz: Archangel
AMARANTHE - Hivatalos klip a harmadik új dalhoz: Archangel

Eredetileg november közepén indult volna közös headliner turnéra Európában az Amaranthe és a Beyond The Black, azonban a világjárvány miatt a körutat jövő tavaszra szervezték át....

ZORALL - Megjelent a Fémforgácsok, az első albumuk Koroknai Árpád énekessel
ZORALL - Megjelent a Fémforgácsok, az első albumuk Koroknai Árpád énekessel

Fémforgácsok címmel megjelent a Zorall legújabb nagylemeze, egyben az első Koroknai Árpád énekessel (Kori, ex-Omen, ex-P. Box). A 11 dalos albumon a már jól ismert zorallos...

SODOM - November végén érkezik az új album, a Genesis XIX
SODOM - November végén érkezik az új album, a Genesis XIX

Arról már a nyáron beszámoltunk, hogy dolgozik a stúdióban a Sodom, a friss hír viszont az, hogy az új album, a Genesis XIX november 27-én lát majd napvilágot. A Joe Petagno...

Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS