METALLICA - 25 éve ezen a napon jelent meg az ...And Justice For All

A nyári Hammer Klasszikus! rovatában is megemlékeztünk róla

2013. augusztus 25. (vasárnap) 09:59 | utoljára módosítva: 2013. augusztus 25. (vasárnap) 10:05

25 évvel ezelőtt ezen a napon jelent meg a Metallica negyedik sorlemeze, az ...And Justice For All album, a csapat legkomplexebb, legprogresszívebb anyaga. Ez volt az első nagylemezük Jason Newsted basszusgitárossal, a néhai Cliff Burton utódjával, amellyel betették a lábukat a mainstream világba. A Justice album One dalához készült az első klipjük, és ez volt az az anyag, amellyel már headlinerként, saját produkcióval turnézhattak a tengerentúlon is.


A HammerWorld magazin nyári számának Klasszikus! rovatában Lars Ulrich dobos segítségével idéztük fel a Justice album megszületését, kitérve persze arra a negyedszázados dilemmára is, hogy miért lett ennyire száraz az anyag hangzása és hogy miért nem lehet hallani a nótákban Jason basszusgitárját.

 

A szeptemberi Hammerben az ex-Metallica basszusgitáros Jason Newsteddel olvashatsz majd egy alapos interjút az új csapata, a Newsted és annak nemrég kiadott bemutatkozó albuma, a Heavy Metal Music kapcsán, ide kattintva pedig elolvashatod, hogy Jasonnek mi jut eszébe a negyedszázados album dalairól.



BLACKENED (a Justice album nyitódala)

 




Emlékszel még arra, hogy a Justice dalait hivatalosan mikor kezdtétek megírni? Tudom, megcsúsztatok vele, miután James másodjára is gördeszkás balesetet szenvedett.

"Igen, James valamikor 1987 márciusának végén törte el a karját, és amíg gipszben volt a keze, minden zenekari tevékenységgel le kellett állnunk. Kirk gitárleckéket vett Joe Satrianitól, én pedig egy kisebb házi stúdiót rendeztem be a garázsomban. Amikor James már újra képes volt gitározni, úgy gondoltuk, hogy a dalírást későbbre halasztjuk, és inkább feldolgozásokat veszünk fel egy EP-hez.

Ez azért is volt jó, mert így nem kellett Jasont a mélyvízbe dobni, nem kellett azonnal egy nagylemezt felvennie velünk. Egy kicsit mindenki tartott a következő albumtól. Cliff nélkül, egy új sráccal, aki korábban egyetlen lemezt készített... 1987 júliusában vettük fel a Garage Days Re-Revisited Ep dalait, mindössze hat nap alatt. Az tényleg rohammunka volt, de pont ez volt benne a jó.

A Master lemeznél például ennyi idő alatt még a stúdiós cuccot sem raktuk össze! (nevet) Egy olyan nyers felvételt akartunk, amelyik nagyon közel áll a koncerthangzásunkhoz. Aztán a nyár végén felléptünk néhány európai fesztiválon, majd jött néhány hét szünet, úgyhogy október elejétől álltunk neki az új dalok megírásának, de hamar kiderült, hogy amit elképzeltünk, az egyáltalán nem működik."



Milyen értelemben?


"Azt találtuk ki, hogy szakítunk a korábbi módszerrel, és nem kettesben fogunk dalokat írni James-szel, hanem közösen, négyesben. Három napon át kísérleteztünk, de nem jutottunk semmi eredményre. Hacsak azt nem vesszük eredménynek, hogy a nap végére már rendesen berúgtunk és mindenféle feldolgozásokat nyomtunk! (nevet) A hangulat remek volt, csak éppen új dalok nem születtek. Úgyhogy visszatértünk a régi módszerhez."



Vagyis kettesben írtátok meg James-szel a dalokat.


"A dalok javát. Azt hiszem, hogy Kirk három vagy négy dalhoz tett hozzá ezt-azt, a Blackenedhez meg Jason is hozott pár használható elképzelést. A To Live Is To Die alapjait pedig néhány olyan téma képezte, amiket még Cliff írt. De az összes dal vázát James-szel írtuk meg és raktuk össze.

Megnézegettük, hogy James milyen riffeket gyűjtött össze a Master felvétele óta, ezek adták a kiindulópontot. És a régi módszer ismét bevált. Amíg a Master lemez megírásához kellett vagy négy hónap, itt elég volt kettő is."



Azt tudtátok, hogy merrefelé akartok elindulni a lemezzel?


"Abban biztosak voltunk, hogy nem akarunk egy második Mastert. Nekem akkoriban nagyon tetszett az első Guns N'Roses album, zeneileg is, de még inkább a hangzást, a nyers hozzáállást tekintve. Lelkesedésemet azonban James nem igazán osztotta."



Mégis azzal a Mike Clink producerrel kezdtétek a stúdiós munkát, aki az Appetite For Destruction albumon is dolgozott.


"Igen, ő az én választásom volt. De az egész úgy indult, hogy Flemming Rasmussen, akivel a Ride és a Master lemezeket készítettük Dániában, nem ért rá. Elvállalt valami melót és nem tudta lemondani. Tehát volt egy bizonyos kényszerhelyzet, mert 1988 januárjában neki akartunk látni a stúdiózásnak. James ugyan felvetette, hogy dolgozzunk a Rush frontemberével, de hamar kiderült, hogy Geddy Lee sem ér rá. Így végül rábólintott Mike Clinkre, akitől azonban öt napnyi közös munka után búcsút vettünk."



Mi okozta a fő problémát köztetek?

"Nem gondolom, hogy Mike-ban volt a hiba, de azt sem, hogy bennünk. Egyszerűen nem voltunk egy hullámhosszon, nem egyeztek az elképzeléseink. Mi sem voltunk igazán nyitottak, ragaszkodtunk a korábban bevált rutinhoz, Mike pedig nem tudott mit kezdeni velünk.

Felvettünk ugyan néhány nótaalapot, de amikor láttam, hogy itt gáz van, elkezdtem hívogatni Flemminget, hogy nagy szükségünk lenne rá, valahogy oldja meg, hogy át tudjon repülni Los Angelesbe. Végül sikerült is rávennem, ő pedig útközben a repülőn már a demófelvételeinket hallgatta."



Flemming mondott valamit a nótákra? Véleményezte őket?


"Nem, de ilyesmit korábban sem csinált. Flemming nem egy klasszikus értelemben vett producer, inkább egy nagyon jó fülekkel megáldott hangmérnök. Elmondtuk neki, hogy mit szeretnénk, ő pedig a kezünk alá dolgozott. Mike Clinkkel épp az volt a gond, hogy túl sok újítást akart bevezetni, mi meg attól tartottunk, hogy ezzel nagyon megváltozik a hangzásunk.

Egyébként vicces dolog, hogy amikor nekiláttak az Appetite album felvételeinek, Slash néhány régi Aerosmith lemezt vitt be a stúdióba, hogy hasonló hangzást képzelt el, Axl azonban a Ride The Lightning albumunk soundját tartotta etalonnak."



Flemminggel mindent elölről kezdtetek?

"Két szám - a Harvester Of Sorrow és a The Shortest Straw - dobalapjait tartottuk csak meg. Vele azonban már gyorsan haladt a munka, május folyamán be is fejeztük a stúdiózást. A stúdióból egyenesen a nyugat-hollywoodi Troubadour klubba mentünk, ahol aznap és másnap koncertünk volt, amolyan főpróba a pár nappal később startoló amerikai Monsters Of Rock turnéra. Elég feszes volt az időbeosztásunk!"



Az minek volt köszönhető, hogy a Justice lemezre minden korábbinál hosszabb, komplexebb és progresszívebb dalokat írtatok?

"Egyfelől szimplán folytattuk az addig megkezdett utat. 'Ha a Masteren hat-hét riff volt egy dalban, akkor most legyen nyolc-kilenc!' (nevet) Akkor ez természetes fejlődésnek tűnt, de aztán elég hamar rájöttünk, hogy bizonyos daloknál túlzásokba estünk. Bizonyítani is akartunk, mármint zenészként, és hát Cliff is hiányzott. Benne megvolt az a képesség, hogy kinyesse a felesleges, túlbonyolított részeket, hogy kerekebbre csiszolja a dalokat." 



Az album rendkívül száraz hangzása kinek az ötlete volt?


"A miénk, természetesen. Ezt sosem fogom letagadni! (nevet) Az embernek a hibáival is tisztában kell lennie. El akartunk szakadni a korábbi visszhangosított hangzástól, egy direktebb, húsbavágóbb  soundot akartunk. Azt, hogy úgy szóljon a lemez, mintha egy pengét vágnának beléd. De a végeredmény sajnos túl steril lett. Mellesleg a dalokkal, azon túl, hogy túl sok riffet, túl sok témát pakoltunk beléjük, nincs gondom ma sem.

Egy minden kompromisszumntól mentes anyag lett a Justice, amit nem lehet háttérzeneként hallgatni. Ahhoz túl sok az információ a dalokban. De aki a progresszívebb zenéket szereti, annak ma is nagyon tetszik. Az sajnos hamar kiderült a koncerteken, hogy ezek a hosszú, komplex dalok élőben nem igazán jönnek át.

A rajongók is elfáradtak tőlük, és nekünk is elegünk lett abból, hogy a váltásokra kell koncentrálnunk, ahelyett, hogy energiát sugároznánk. A címadó dal is emiatt került ki nagyon hamar a repertoárból. Utólag azt mondom, hogy ez a lemez egy érdekes kísérlet volt.  Valóban elmentünk a falig, a plafonig."


A teljes interjút a HammerWorld magazin Metallica borítós nyári számában olvashatod el.
A magazin megrendeléséhez kattints ide!
 

Hozzászólások

Nem vagy belépve. A hozzászóláshoz be kell lépni!

Hammer TV

 
HYBORIAN - Sci-fi konceptlemez jön márciusban, dalpremier: Expanse
2020. január 28. (kedd) 17:38

Volume II címmel március 20-án jelenik meg a Kansas City-beli, progos, sludge-os metalt nyomató Hyborian második albuma, amelyről máris meghallgatható a második előzetes dal, az Expanse. A banda első albuma (Vol. 1) még 2017 tavaszán jött ki, a folytatás pedig egy konceptanyag lesz, amelyhez egy 224 oldalas sci-fi regény is tartozik, a The Traveller. A könyv szerzője a Hyborian gitáros-énekese, Martin Bush.    www.facebook.com/HyborianRock   HYBORIAN - Expanse (a 2020-as Volume II albumhoz) HYBORIAN - Planet Destructor (a 2020-as Volume II albumról) HYBORIAN - Volume II (03/20 - Season Of Mist) 01. Driven by Hunger (05:11) 02. Stormbound (04:18) 03. Sanctuary (05:28) 04. Planet Destructor (04:40) 05. The Entity (03:55) 06. Expanse (03:40) 07. Portal (04:43) 08. In The Hall Of The Travellers (08:10)    

EDDA MŰVEK - Idén 40 éves az első album, retro-programmal jön az Aréna-buli
EDDA MŰVEK - Idén 40 éves az első album, retro-programmal jön az Aréna-buli

Az Edda Művek március 7-én ismét beveszi a Papp László Budapest Sportarénát, a számos különlegesség mellett a közönség egy kisebb időutazás részese is lesz, mivel a zenekar az...

CITYROCKS 2020 - Idén Dunaújváros ad otthont Magyarország legnagyobb rockzenei flashmobjának
CITYROCKS 2020 - Idén Dunaújváros ad otthont Magyarország legnagyobb rockzenei flashmobjának

Július 25-én Dunaújvárosban lép fel Magyarország legnagyobb rockzenekara: a CityRocks Produkció a 2018-as szegedi és a 2019-es kecskeméti nagykoncert után idén harmadszorra rendezi meg...

CRASHDÏET - Új klip a svéd sleaze/glam bandától: Crazy
CRASHDÏET - Új klip a svéd sleaze/glam bandától: Crazy

A svéd sleaze/punk/glam vonal egyik legjobbjának számító Crashdïetben 2017 ősze óta Gabriel Keyes az énekes, ő lett a 2015-ben kiszállt Simon Cruz utódja, a Rust című albumuk pedig...

GHOST TOAST - Jön a debreceni progos banda új albuma, videóval az első dal: Frankensten's
GHOST TOAST - Jön a debreceni progos banda új albuma, videóval az első dal: Frankensten's

Shape Without Form címmel március 3-án jelenik meg az instrumentális prog rockos, poszt-rockos debreceni Ghost Toast negyedik albuma, ugyanúgy a finn Inverse Records gondozásában, mint...

STALLION - Videoklipes új dal a február végi albumról: All In
STALLION - Videoklipes új dal a február végi albumról: All In

Slaves Of Time címmel február 28-án jelenik meg a speedes heavy metalt játszó Stallion harmadik albuma, a 2017-es From The Dead lemez utódja, a délnémet brigádtól pedig már itt is a...

Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS