SPECIAL PROVIDENCE - Tokióban is szeretik a magyar progzenét

Attila ma este a Black-Outtal lép színpadra

2012. december 21. (péntek) 13:39

Pár napja érkezett haza Japánból az instrumentális progos zenét játszó Special Providence, és egy japán koncertsorozat önmagában is elég érdekes ahhoz, hogy további részletekkel szolgáljon a csapat, de a Fehérvári Attila basszusgitárossal készült beszélgetésnek plusz apropót szolgáltatott, hogy másik zenekara, a Black-Out ma este karácsonyi akusztikus koncertet ad a Gödör Klubban.
 



 


A Special Providence-ről dióhéjban annyit érdemes tudni, hogy 2004-ben hozta létre a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jazz szakának két akkori növendéke, Markó Ádám dobos, illetve Kertész Márton gitáros, akikhez Fehérvári Attila mellett Cséry Zoltán billentyűs (ld. Subscribe) is csatlakozott. A progos, fúziós, itt-ott jazz rockos muzsikájukkal itthon is sikerült egy jó kis tábort kialakítaniuk, de rengeteget játszanak külföldön, többek között Dél-Amerikában is koncerteztek már. Eddig három albumopt adtak ki, amelyek közül a legutóbbi Soul Alert címmel jött ki idén januárban.


www.facebook.com/SpecialProvidence 

 


Fehérvári Attilát a japán koncertekről, a csapat további terveiről és a ma esti Black-Out buliról Lénárd László faggatta ki.

 


Elsőként nem is kérdezhetek mást: hogy a fenébe jutottatok ki Japánba?

"A dobosunk Ádám a felelős a szervezési dolgokért, aki most már nyolcadik éve építgeti a zenekar útját, karrierjét. Valahogy egymás után jönnek a lehetőségek. Amikor nagyon régen Erdélyben játszottunk, egy ottani kapcsolat révén kerültünk be a francia progresszív körökbe, és így nem csak játszhattunk később Franciaországban, de lett egy komoly terjesztőnk is. Elég jó visszhangra találtunk, és szép folyamatosan egyre jobban kezdett csengeni a nevünk. Ezek a prog körök nagyon összetartanak világszerte, jönnek-mennek a hírek, az infók, és ennek köszönhető, hogy a hírünk Japánba is eljutott.

A prog rajongókra jellemző, hogy nagyon nyitottak és mindig keresik az újat. Már vagy másfél-két éve kaptunk egy meghívást Japánba, de mostanra érett meg a helyzett, hogy ki is jussunk és hogy négy koncertet adhassunk Tokióban."



Kaphatóak is a lemezeitek Japánban?

"Rendelés, letöltés útján lehetett eddig beszerezni a lemezeinket, de a mostani koncertek nyomán már valószínűleg kialakul egy bázis, rendes terjesztéssel. Ahogy például az amerikai kontinensen ez már ki is alakult korábban. Persze vittünk is magunkkal CD-ket, hogy a koncertek után azonnal beszerezhetők legyenek. De eleve sokan ismertek minket; voltak, akik dúdolták a számainkat! (nevet) Ez talán meglepő lehet, de az internet eltüntette a korábbi távolságokat, zenebeszerzési nehézségeket. Ettől függetlenül elég fura volt, hogy utazunk 16 órát, és a világ másik felén olyanokkal találkozunk, akiknek megvan az összes lemezünk!"



Pólókat is el lehet adni egy-egy prog buli után, mint a metal, hardcore koncerteken?


"Abszolút! A mai világban ez így működik. Egy-egy koncert friss impulzust ad az embereknek, akik aztán begyűjtik a CD-t, de a pólót is. Egyfelől tárgyi emlék gyanánt, másfelől mert megfogta őket a zene, de talán az is benne van, hogy így hálálják meg a kapott élményt. Vitték is rendesen a cuccainkat. Voltak CD-k, pólók, és a koncert DVD-nk is kapható volt. A bulik után mi is kimentünk a a standhoz, de két nagyon jó barátunk is elkísért minket Japánba. Egyébként a helyiek is annyira segítőkészek voltak, hogy bárkit megkérhettünk volna a standolásra."



Milyen jellegű helyeken léptetek fel?

"Két különböző tokiói klubban adtunk két-két koncertet, egymást követő napokon. De maguk a rendezvények más jellegűek voltak. Az első koncert a japán basszusgitárosok társaságának szervezésében jött létre, hat különböző produkcióval, egyenként 30-35 perces műsorral. Itt az volt az érdekes, hogy a japán szakma, azaz a helyi basszusgitárosok nagy számban képviseltették magukat. Prog zenészek, fiatal jazzisták..."



Akkor fel lehetett adva neked a lecke...

"Mondhatjuk, de azért ez nem jelent meg ilyen élesen. A számokat mindenesetre úgy válogattuk össze, hogy legyen egy-két basszusszóló is. De ennyi máskor is szokott lenni, csak mondjuk másfél óra alatt. Talán volt rajtam némi teher ezen az első bulin, de ezt igazából nem éreztem. Ez a koncert sem rólam szólt, hanem a Special Providence zenéjéről. Én csak egy jó messziről érkezett zenekar basszusgitárosa voltam. Hihetetlen jó fogadtatásunk volt már itt is."



Megnéztem a klub nevét: Club 251. Ez azt jelenti, hogy 49 emberrel többen férnek be, mint a Club 202-be?

(nevet) "Igazából a felépítését tekintve inkább az A38 Hajóra emlékeztetett egy kicsit ez a klub. De annál kisebb volt, úgy 200 főnél szerintem már rendesen meg is telt. Egy vashulladékokkal dekorált, kicsit kubisztikus külsővel bírt a hely, amolyan világvége utáni állapotok uralkodtak, de mindez végtelenül profi módon kialakítva. Mindkét klubnak nagyon jó volt a kisugárzása, és elképesztő volt az ottani emberek pozitív hozzáállása. Talán ez volt az egyik legnagyobb tanulsága ezeknek a japán koncerteknek.

Ezt a munkához való hozzáállást érdemes lenne elcsípni... Olyan figyelmesen dolgoztak a kezeink alá, mint mondjuk itthon a Sziget Nagyszínpadon. Ha az egyik dobos beállított magának valamit, azt megjegyezték, és amikor kellett, pontosan úgy készítették elő a cuccot. És mindezt teljesen természetesen csinálták. Még ők lepődtek meg azon, hogy mi ezen annyira elcsodálkoztunk!" (nevet)
 



 


És milyen volt a másik klub, a Silver Elephant?

"A másik klub nekem még jobban is tetszett. Leginkább olyan volt, mint egy nagyobb Fészek Klub. Széles színpaddal, és természetesen itt is eszelős akusztikával. Mindkét helyen CD-minőségű hangot kevertek. Itt a többi produkcióba is jobban bele tudtam hallgatni, és talán a mi két bulink is még jobb hangulatúra sikerült."



Csakis japán bandákkal léptetek egy színpadra?

"Igen, és többnyire hasonlóan progos csapatokkal, bár az első nap volt egy nu metal zenekar is, illetve ott felléptek jazzesebb formációk. Két zenekar neve jut most eszembe. Az egyik a KBB, ami egy virtuóz basszista csapata. Ők rockosabb alapon játszottak nagyon izgalmas zenét. A másik meg a Barakka, akik súlyosan felépített, elképesztően professzionális, ténylegesen progresszív zenét nyomtak. Nagyon nagy élmény volt megosztani velük a színpadot, és emberileg is hamar megtaláltuk a hangot a helyiekkel. Fordítóprogramokkal utánanéztek a dolgoknak és magyarul fogadtak minket, meg ilyenek! (nevet) Igaz, kicsit viccesen, de tudták a neveinket is!"


SPECIAL PROVIDENCE - Lazy Boy (a 2012-es Soul Alert albumhoz)


A japán közönség köztudottan dallampárti. Nekem okozott gondot, hogy instrumentális zenét játszotok?


"Voltak a fellépők között vokális produkciók is, de instrumentális zenekarok is. Igaz, hogy itthon el szoktuk hívni vendégnek egy-egy szám erejéig a koncertjeinkre Tanka Bazsit (Turbo), vagy éppen a Subscribe-os srácokat, de már eleve az volt az elképzelés, hogy instrumentális zenét fogunk játszani. A lemezeinkre ugyan mindig feltesszük valamelyik dalunk vokális verzióját is egy vendég segítségével, de a kompozícióink olyanok, hogy a frontembert valamilyen szinten mindig kiváltja egy-egy szólam.

Nekem az a meglátásom, hogy ez az ének nélküliség nemhogy nem gátolja, de valahogy még segíti is a zenénk érvényesülését. És a japán bulikon is ez volt a tapasztalat. A fő témáink dúdolhatóak, énekelhetőek, fogósak. Sokan gondolják, hogy az ének nélküli progos zene csak a zenészekhez szól, de ez a mi esetünkben abszolút nem így van. Ezeken a bulikon szerintem mi voltunk a legdallamosabb csapat! (nevet) Bár ez csalóka, hiszen nyilván a saját zenéket jól ismerem, a többi csapatot pedig ott hallottam először."



Hatalmas élmény lehetett ez a pár nap Japánban. Azt szokták mondani, hogy Japánba érkezni igazi kultúrsokk...


"Így van. Elképesztő volt az egész kiruccanás! Túloznék persze, ha azt mondanám, hogy a hat nap alatt, amiből négy napon koncertet adtunk, megismertük akár csak Tokiót is. És persze ahogy Anglia sem csupán London, így Tokióból sem lehet messzemenő következtetéseket levonni Japánt illetően. De még most is csak igyekszem feldolgozni az ottani élményeket. Egy 35 milliós város életéből csupán részleteket tudtunk elcsípni, de csodálatos volt az egész! A látvány, az ételek ízvilága...

De még az olyan érdekességek is, hogy például a nagyobb kereszteződésekben öten is segítik az átjutást. Nem mintha a japánok nem tartanának be minden szabályt, de hátha mégis szükség van valami segítségre. Vagy ha jön egy bamba turista, akkor szólnak a buszsofőrnek, hogy még ne induljon el, a szabad jelzés ellenére sem. Hihetetlen mennyiségű munkahely van náluk. Olyanok, amilyenek nálunk nem is léteznek."



Interjúkat is adtatok, voltak promós köreitek is?


"Ilyesmire most nem nagyon volt lehetőség, de a koncerteken felbukkantak azok az újságírók, akik mondjuk korábban írtak a lemezünkről és hozták is a 8-9 pontos kritikákat, amikből ennél többet persze nem tudtunk leszűrni! (nevet) De nagyon jól esett ez a törődés is. Illetve többen is mondták, hogy beszámolnak majd a koncertről. Szeretnénk is majd visszamenni, mondjuk két év múlva, amikor lesz új lemezünk is, és a 10 éves zenekari jubileum kapcsán egyébként is sok mindent tervezünk.

A következő nagy utunk Indiába vezet majd, márciusban ugyanis egy fesztiválon fogunk fellépni Bangalore-ban. Egy 3 napos kulturális rendezvényről van szó, de ne is kérdezd, hogy kik játszanak még, mert ennek még nem volt időm utánanézni. Mindenesetre egy olyan komoly szerződést kaptunk a szervezőktől, hogy ilyennel még sosem találkoztunk!" (nevet)



Financiális oldalról hogyan lehet megoldani egy-egy ilyen utat?


"Számos meghívást kapunk innen-onnan, de azért kevesebb köztük az olyan, amelynél rentábilissá lehet tenni az utazást, a koncertezést. Ez a japán kiutazás szerencsére ilyen volt. Nyilván a korábbi gázsikból mi is félretettünk erre az útra, tehát ez a négy koncert sem a meggazdagodásról szólt, viszont nem is jöttünk haza kevesebb pénzzel, mint amennyivel elindultunk. Az biztos, hogy ha az anyagi terheket nekünk kellett volna vállalni, akkor nem mentünk volna ki.

Fontos, hogy elhintsük a zenénket minél több helyen és jó érzés világot látni, miközben a dalainkat játsszuk, de erre extra összegeket áldozni nyilván mi sem tudunk. A kintiek is támogattak minket, van egy hazai szponzorunk is, a Go98 Bt., akik pár éve már támogatnak minket, amennyire a lehetőségeik engedik. Sok apró dologból azért össze lehetett csipegetni a költségeket, illetve a kinti standolás is segített. Az sem mindegy, hogy kint 2500 jent kértünk egy CD-ért, ami a hazai árnak nagyjából a duplája." (kb. 6400 Ft)



Itthon mikor lehet legközelebb látni titeket?

"Február közepén fogunk újra színpadra lépni, várhatóan ismét egy-két vendéggel. Már Japánban is játszottunk egy új szerzeményt, de addigra talán már 2-3 új dalt is be tudunk majd mutatni. Az új Special Providence album azonban csak 2014-re várható. A tervek között szerepel még egy MR2 rádiós akusztikus elóadás is, amelyhez az akusztikus áthangszerelés egy nagyon nagy feladat. Az új lemezt véleményem szerint úgy egy év múlva tudjuk majd felvenni, de az új dalokat közben is bemutatjuk majd a koncerteken. Annyi tervünk, elképzelésünk van, hogy ha csak ezek fele összejön, már nagyon boldog leszek!"




 



A Special Providence és a Black-Out mellett még mi mindennel foglalkozol?

"Az elmúlt, lassan 10 évben kialakult egy session-muzsikálós feladatköröm. Ez csak részben megélhetés, ugyanis valóban élvezem ezeket a legkülönfélébb munkákat. Gyakran helyettesítek is, valamint Ádámmal együtt bent vagyunk Hrutka Robi zenekarában is, ami elég sok feladatatot jelent. Készítünk színészlemezeket, de Robinak a saját neve alatt is fut egy produkciója. Für Anikónak, Tompos Kátyának is dolgoztunk a lemezén, aztán Kálloy Molnár Péter most megjelent albumán is zenéltünk. Még talán én sem tudnám most itt mind felsorolni, hogy merrefelé szoktam felbukkani! (nevet) Jön egy telefon, hogy be kell ugrani valaki helyett, és már megyek is. Ez egy hivatás, amit én nagy-nagy örömmel űzök."



Egy olyan koncertre, mint a ma esti Black-Out buli, kell még próbálnotok?

"Természetesen. Például tegnap is próbáltunk. Major Robi, a Flúg gitárosa és Jamie Winchester is kisegít majd minket, hogy az akusztikus dolgok kellő vastagsággal szólaljanak meg, meg aztán mindig vannak pici hangszerelési trükkök, amik miatt más és más egy-egy koncert. Illetve lesz egy különleges vendégünk is, Tóth Gabi, aki egy saját dal mellett egy Black-Out számban is énekelni fog. Úgyhogy mi is nagyon várjuk már ezt a karácsonyi Black-Out koncertet!"



Visszafogottan üzemel a Black-Out. Várható valamikor egy új album?


"Vannak tervek, vannak elképzelések, de ahhoz, hogy netán egy új album összeálljon, sok-sok mindent kell egy mederbe terelni. Jelenleg a Black-Outnál az a legfontosabb, hogy az együtt zenélés mindenki számára maximális örömforrás legyen. Nem akarunk nem teljesíthető elvárásokat támasztani sem a zenekarral, sem egymással szemben. Nem akarjuk, hogy a Black-Out névhez, a Black-Out koncertekhez bármi negatívum kapcsolódjon. Amikor próbálunk vagy színpadra lépünk, teljes örömmel akarunk zenélni, mert így érdemes és ez méltó a csapat múltjához, üzenetéhez is.

Születtek már új számok, Szabi nagyon jó dalokat írt és ír, és ezek közül kettőt már játszunk is a bulikon, de egy új lemezzel kapcsolatban nem mernék konkrét dolgokat mondani. A kiadói támogatás megvan, és ha eljön az ideje, lesznek további újdonságok is. Számomra most a legnagyobb öröm, hogy páratlanul jó hangulatban tudunk együtt zenélni. Ha úgy alakul, akkor csak évi öt koncertet adunk, de azok mindig különlegesen jók. Barátság van, szeretet van, és a közönség ezt abszolút veszi, mint egy antenna."



Mióta is vagy a Black-Out tagja?


"Már lassan 16 éve, hogy beszálltam a Black-Outba. Egészen pontosan 1997 január elején. És az első interjúmat épp neked adtam! (nevet) Még a Dream Theater sapkádra is emlékszem..."
 



 


Ha akkor megláthattad volna a jövőt, azaz a mát, elégedett lettél volna a sorsod alakulásával?


"Úgy gondolom, hogy igen, elégedett lettem volna. Nyilván akkor még fogalmam sem volt, hogy ez pontosan mivel jár, de a zenélést már akkor is életcélnak tekintettem. Azóta persze nagyon sok minden változott, hiszen többek között családot alapítottam, ami a prioritásokat rendesen módosítja, más dimenziókat is nyit az ember előtt, de mindezekkel együtt boldog, elégedett ember vagyok."

Hozzászólások

Nem vagy belépve. A hozzászóláshoz be kell lépni!

Hammer TV

 
BRIAN MAY - Szívrohama volt a Queen gitárosának
2020. május 25. (hétfő) 13:12

Szívrohamon esett át, de már jobban van Brian May, a Queen gitárosa. "Sokkoló volt ezt megélni. Azt hittem, egészséges fickó vagyok. Negyven percen át éreztem nagy fájdalmat a mellkasomban, a karjaimban és erősen izzadtam. A csodálatos orvosom személyesen szállított be a kórházba" - idézte fel Brian May abban a videóban, amelyet hétfőn tett fel a közösségi oldalára.   Mint elmesélte, a szívroham előtt egy héten át komoly fájdalmai voltak gerince alsó részében, az ülőidegében, és MRI-vizsgálatot is végeztek rajta. Megjegyezte: olyan volt, mintha egy csavarhúzót szúrtak volna a hátába. Szörnyű, ijesztő fájdalmat érzett, ami sokkoló volt számára, és ez vezetett a szívrohamhoz. "A kórházban elvégeztek rajtam egy érrajzolatot, vagyis a vérereim röntgenvizsgálatát. Az orvosi stáb megállapította, hogy három artériám záródott el, ami miatt felvetődött egy nyitott szívműtét...

MAN ON MAN - A Youtube leszedte a Faith No More billentyűs meleg projektjének videóját
MAN ON MAN - A Youtube leszedte a Faith No More billentyűs meleg projektjének videóját

Pár nappal ezelőtt jelentette be új projektjét a Faith No More billentyűse, Roddy Bottum, és akkor be is mutatta a Man On Man első klipes dalát, a Daddy-t, amit azóta letiltott a Youtube....

ARCHAIC - Eldöntötték: nem keresnek új énekest, négyesben folytatják
ARCHAIC - Eldöntötték: nem keresnek új énekest, négyesben folytatják

Még május elején jelentette be Jósa Tamás énekes, hogy kiszáll a thrasher Archaic-ból, a csapat pedig némi tanakodást követően úgy döntött, hogy nem keresnek új énekest, Erdélyi...

JOURNEY - Újra teljes a felállás, megvannak a kirúgott tagok utódai
JOURNEY - Újra teljes a felállás, megvannak a kirúgott tagok utódai

Az még márciusi hír volt, hogy a legendás arénarocker Journey megvált Steve Smith dobostól és Ross Valory basszusgitárostól - üzleti és jogi nézeteltérések miatt. Az 1973 óta...

STABBED - Groove-os, progos metal súly, új EP a budapesti csapattól: Never Here
STABBED - Groove-os, progos metal súly, új EP a budapesti csapattól: Never Here

Never Here címmel megjelent és végig is hallgatható a groove-os, progos, súlyos metalt nyomató Stabbed új EP-je, a 2017 tavaszán megjelent Long Way Down album folytatása. Az egyik dalhoz...

FLOOD IN THE DESERT - Lemezelőzetes új dal érkezett: Egy új nap virrad ránk
FLOOD IN THE DESERT - Lemezelőzetes új dal érkezett: Egy új nap virrad ránk

Egy új nap virrad ránk címmel egy szöveges videóval kísért friss dallal jelentkezett a budapesti Flood In The Desert. A 2008-ban alakult heavy metal banda 2015-ben adta ki az Árvíz a...

Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS