SUPERBUTT - Édes Jézus, vámpírlány és az Akela hatása

Új klip mellé 'Saját szavaikkal' a Music For Animals album

2012. április 19. (csütörtök) 08:04 | utoljára módosítva: 2012. április 19. (csütörtök) 08:08

Minden szempontból különleges albumnak számít a Superbutt még tavaly ősszel megjelent Music For Animals albuma, hiszen egy teljesen új felállás készítette, ráadásul egy minden korábbinál zúzósabb, metalosabb anyagról van szó, amelynek megszületésében oroszlánrészt vállalt Kovács Attila gitáros (ex-Varso, ex-Watch My Dying, ex-Sear Bliss). A lemezen még Fellegi Ádám dobolt, aki szintén tevékenyen részt vett a dalok megírásában, de végül Erdei Attila dobos sorakozott fel a két gitáros, Kovács Attila és Práznek Tomi, a basszer Nedoluha György és az énekes Vörös András mellé.



A Music For Animals ráadásul egy dupla CD formájában jelent meg, amelynek második diszkjére négy magyar nyelvű dal mellé három feldolgozás (Tom Jones, The Moog, Neil Young) is felkerült. Elsőként egy magyar nyelvű dalhoz készült videóklip (Pont középre), pár napja pedig egy új videóval jelentkeztek Vörös Andrásék, és ehhez a Best Plays filmecskéhez a hammerworld.hu számára egy 'Saját szavaikkal' rovatot is összeállítottak.

 

SUPERBUTT - Best Plays (a 2011-es Music For Animals albumhoz)










www.facebook.com/sprbtt
 





CLEAVER

Kovács Attila (AK): "A lemezindító rock'n'roll sláger. A szám alapját én hoztam, de Ádi (Fellegi) alaposan belekavart, és tagadhatatlanul sokkal jobb lett így, mint az eredeti elképzelés volt.
A zenén a Motörhead, Billy Idol és a Pink Floyd hatása egyaránt érződik, a fő szólót David Gilmourtól loptam, bár ezt soha nem fogom bevallani nyilvánosan. Eredetileg ez lett volna az egyetlen szóló a dalban, de a többiek kiköveteltek még hármat, amiket viszont teljes mértékben improvizáltam a stúdióban, a végén pedig beleordítok a hangszedőbe, csak úgy viccből.

Vörös András (VA): "Lemezindító sláger ide vagy oda, az egész anyag ismeretében egy darabig még azon is gondolkodtunk (én legalábbis biztosan), hogy egyáltalán felkerüljön-e az albumra, annyira kilógott első hallásra. Aztán végül abban maradtunk, hogy kit érdekel, sőt, ha már lúd, legyen kövér: nyissunk ezzel!
A stúdiózás szempontjából a Cleaver különben azért maradt különösen emlékezetes, mert ennek az (értelemszerűen a zenei részek felvétele után történő) éneklésekor találkozott Fellegi Ádám és Nedoluha György először, teljesen véletlenül. Ádi bent ült a stúdióban, hallgatta, hogy mit csinálok, Nedo pedig munkából hazafelé menet beugrott csak úgy köszönni. Meglepett tekintettel egymásra néztek: 'Te vagy a dobos?', 'Igen, te meg a basszusgitáros, ugye?'. 'Aha. Jókat játszottál, egyébként hello!' 'Köszi, te is, örülök, hogy megismerkedtünk!'"



BEST PLAYS


AK: "Tomika hozta az alapriffet, amit aztán Fellegivel közösen formáltunk dallá. Ádám írta a verze riffjét, a refrént, én meg a középrészbe és a dalszerkezetbe rondítottam bele. Igazán jó kis darab, élmény játszani koncerten – nekünk legalábbis. A szólót kivételesen előre megírtam, de a stúdióban kiderült, hogy sajnos nem jó, ezért újat kellett improvizálni. A lemezen az első próbálkozás hallható. Szabikával (Szűcs Szabolcs hangmérnök) csóváltuk a fejünket, amikor visszahallgattuk, hogy ekkora baromságot még a világ nem látott, de aztán ez maradt, mert a zenekarnak megtetszett."

VA: "Amikor Ádi először megnézte a szöveget, megrökönyödve kérdezte: 'Mi ez, megtértél, vagy mi van?', aztán gyorsan tisztáztuk, hogy a 'Sweet Jesus lead me on' nyitósor nem azt jelenti, hogy édes Jézus vezess, hanem, hogy vezess félre. Ettől függetlenül a szöveg se pro, se kontra nem vallási témájú (abban azt hiszem nem a mi feladatunk állást foglalni), sokkal inkább szól például saját magunkról, akik a lelkünket is eladjuk tíz Facebook-lájkért, mert azt hisszük, hogy a népszerűség érték. Zenészek, színészek, bohócok, politikusok és egyéb küldetéstudatos paprikajancsik – ott leszünk a végén mind a jól megérdemelt helyünkön. Sehol."



THE DEVIL YOU RUN WITH


AK: "Ez az egyetlen dal, amiben van olyan téma, ami eredetileg nem a Superbuttnak készült. A Devil intróját egy Watch My Dying-demóból mentettem át meglehetősen átdolgozva, de mivel nekik anno meg sem lett mutatva, tiszta a lelkiismeretem. A dalban a The Haunted és a Morbid Angel világát szerettem volna ötvözni, ez számos vélemény alapján sikerült is. A szólóban egyszerre idéződik meg Trey Azagthoth és Erik Rutan játéka, inkább kevesebb, mint több sikerrel, sajnos nem volt elég pénzem a gyakorlásra. A vokálokat és a hörgést ebben a számban kizárólag Fellegi intézte, ugyanis én egy családi vacsoráról érkeztem a stúdióba kissé kapatosan, és szégyenszemre elaludtam a fotelban."

VA: "Ádi meg közben halálra szívatott vele, hogy a refrén előtti felvezetés sorait (azt, hogy 'To die for nothing, cuts through the bone...' stb.) ne egyre kezdjem, ahogy érezném, hanem háromra, hétre, huszonkilencre, akárhányra, mert úgy érdekesebb. Az a szörnyű, hogy igaza lett."


SUPERBUTT - A lemezbemutató buli (2011/09/30)


NATASHA

AK: "Ennek a dalnak az alapját Szentpéteri művész úrtól kaptuk ajándékba. Zsolt (korábbi Superbutt-gitáros) átküldött nekünk egy lemeznyi demót azzal, hogy ha valamelyiket van kedvünk megcsinálni, akkor ne habozzunk. Ez volt az, ami elsőre megtetszett mindenkinek, de Ádámmal azért eléggé belepiszkáltunk az eredetibe. A refrént és a középrészt megtartottuk, a többit viszont mi tettük hozzá. A vámpíros tematikán felbuzdulva csempésztem némi templomi orgonát is a dalba, de szerencsére a többiek ezt csak a keverésnél hallották, amikor már nem tudtak mit csinálni. Talán a legspontánabb tétel az egész lemezen. Bárcsak minden ilyen könnyen ment volna!"

VA: "Azt már sokszor elmeséltük, hogy a Natasha szövegét egy Budapesten élő amerikai tanár és író barátunk, Ken Derby írta, az apropója pedig Ken remélhetőleg valamikor idén megjelenő új könyve, amiben a főszereplő vámpírlány egy jelenetben még egy Superbutt koncertre is lekeveredik az A38-ra."



OUT OF REACH

AK: "Na igen, Norvégia jeges lehelete, ahogy Szabika aposztrofálta... Becsapós dal, mert elég rock'n'rollosan kezdődik, azonban a végére átlényegül valami teljesen mássá. A hangszerelés az egyik legösszetettebb, amit valaha csináltam, a dal végén három szólam gitár van duplán van feljátszva, amire még feltettem vagy 4-5 sávot e-bow-val is. Az őskáoszt végül egy akusztikus gitárra és szintetizátorra írt outro oldja fel. A dalban két szóló is található, az első meg lett írva, a második teljesen improvizáció, döntse el mindenki, melyik tetszik jobban!"

VA: "Miután a felvételek össze-vissza zajlottak mindenfelé, ezt a számot például Berlinben énekeltem fel, a háttérben pedig vokálozik rajta Mirco Hildmann hangmérnök, aki különben a Guano Apes-turnékon kisegítő gitáros is mostanában. Amikor először odaálltam a mikrofonhoz, kicsit meg voltam illetődve, hogy egy feltehetően jó énekesekhez szokott német profi mit szól majd az óbégatáshoz, amit művelek, de a profi attól profi, hogy elhiteti a hülyével, hogy jól csinálja, és a hülye onnantól legalább felszabadultan óbégat. Magyarul: jó volt vele dolgozni."



OF THIS GLOOM


AK: "Eredetileg nemzetközi rock n’rollnak készült, mert a dal alapjait a soproni Volt fesztiválon, illetve kicsit később egy müncheni koncert előtt raktam össze, de aztán jött Ádám és újraírtuk az egészet. Végül húzós, néha kicsit pozőr metal szám lett belőle, Ádi énekel is benne sokat, mert ő az ilyeneket szereti. A szólót Michael Dennertől (ex-Mercyful Fate) loptam, de ezt úgysem fogja neki elhinni senki, ha panaszkodna.

VA: "Brucker Bence hangmérnöknek ez a kedvenc száma a lemezen. Brucker Bence a magyar topstúdió Supersize-ban dolgozik, ő keverte a B korongon hallható három feldolgozást, és koncertekre is sokszor ő jön velünk. Brucker Bence egyébként még csak huszonegy éves, úgyhogy valószínűleg jobban képben van mostani zenékből, szóval örüljünk neki, ha Brucker Bence azt mondja: milyen jó modern benne az ének. Igaz, nem tudom pontosan melyik dallamra gondol, de akármelyikre is, azt biztos Ádi erőltette ki. Csókóljuk a kezét."


UGLY HEAD

AK: "Ez volt az első szám, ami elkészült a lemezhez, még Zolikával (Prepelicza Zoltán korábbi basszusgitáros) és Makkossal (Makai László korábbi dobos) raktuk össze Debrecenben, ahová elmentünk pár napra próbálni, hogy majd a világtól elzárva csak a zeneírással fogunk foglalkozni. (Természetesen nem így lett.) A dal a lemez rockosabb oldalát erősíti, egy Helmet-hatású riffel és egy Slayeres középrésszel, a refrénjében Zolika bársonyos tenorja is szerepet kap. Ebben is lett volna szóló, de a szemét Fellegi miatt végül lemaradt, mert állítása szerint elrontotta volna a breakdownt. Hát, ez van."

VA: 'One more hit and we break through the wall / one more punch and my hand fits through the hole...' Mint a majom, aki benyúl az odúba megragadni a finom gyümölcsöt, aztán az ökölbe szorított kezét már nem tudja kihúzni a nyíláson és csak rángatja, rángatja. Mi is így lehetünk valahogy ezzel, de nem baj, csináljuk. Sose lesz vége."



EVIL BLUES

AK: "Ennek a dalnak is Tomika hozta az alapját, amit aztán Fellegivel közösen jól elrontottunk, beletéve egy At The Gates-es intrót és egy gorefestes középrészt. Végig 6/8-ban van, ezért is lett a címe Evil Blues.
Eredetileg volt benne ritmusváltás, de úgy nagyon nem állt össze a kép, így kényszerűségből meggyőztük magunkat, hogy a kevesebb néha több, azóta is ezzel nyugtatgatjuk a lelkiismeretünket. A szólóban Michael Amott szellemét próbáltam megidézni, a wah-pedál végülis hasonlít...."

VA: "A 'look how the half eyed is leading the blind' sort sikerült elsőre úgy felénekelnem, mintha egy északír pap prédikációja lenne (de emlékeztetett John Cleese Monty Python-os magyar turistás jelenetének intonációjára is), úgyhogy szegény Szabikát másnap az éjszaka közepén rángattam ki az ágyból, hogy ezt még cseréljük ki. Aztán rájöttem, hogy a half eyed valójában eleve is hülyeség, mert a félszemű, amit mondani akartam, valószínűleg inkább one eyed lenne korrektül angolul, de akkor már inkább hagytam, és ha valaki megkérdezné, majd azt mondom, hogy ez költészet és kuss!" (nevet)



REVOLTING KIDS


AK: "Ez a dal az elsők között született, és nem is akarta mindenki feltenni a lemezre. Szerencsére nem így döntöttünk, mert a visszajelzések alapján nagyon sokan szeretik, és koncerten is nagyot üt. Ha elég figyelmesen hallgatjuk, egyaránt felfedezhető benne a Soundgarden és az Akela hatása is, de azt nem árulom el, hogy melyik gitártémát honnan loptam. Azt azért el kell mondanom még, hogy szerintem Pavelka Gyuszi az ország egyik legalulértékeltebb szólógitárosa."

VA: "Amikor Attila először elolvasta a szöveget, azonnal azt kérdezte, hogy 'Ezt valakinek írtad, ugye?' Igen. De akiknek szól, azok úgysem fogják soha elolvasni. Mindegy, ilyen az élet."
 


SUPERBUTT - The Murder Of Socrates (a 2011-es Music For Animals albumról)


THE MURDER OF SOCRATES

AK: "Meglepő utólag, de az eddig hallott vélemények szerint ez a lemez slágere. Pedig minden, csak nem sláger, eleve majdnem hat perc hosszú. Alapvetően olyan hangulatot szerettem volna elérni, mintha a Celtic Frost jammelne a Pink Floyddal, ez valószínűleg azért lehet, mert amikor írtam, sokat hallgattam a Monotheist és a Wish You Were Here albumokat. A szólót ismét David Gilmourtól loptam, de itt érezhető a gorefestes Boudewijn Bonebakker, illetve a szóló utáni hörgős részben Jan-Chris de Koijer hatása is. A levezetésben ismét feltűnik az e-bow, elég speciális technikával – üres húrokat gerjesztettem, miközben rángattam a tremolókart és tapostam a wah-pedált. Művészet!"

VA: "Na, erről a számról órákig tudnék beszélni, de most inkább nem kezdem el, majd egyszer írunk hozzá egy könyvet. De egyébként tényleg az egyik legjobb dal a pályafutásunkban, mindent összevetve."



PONT KÖZÉPRE

AK: "A magyar lemez négy dala nagyon spontán módon állt össze, általában az volt a forgatókönyv, hogy lementem egy dalvázlattal, és Ádámmal közösen kidolgoztuk a szerkezetet. Ebben a számban lett volna egy metalcore-os breakdown, vagy mifene, de szerencsére a stúdióban rájöttünk, hogy nem jó az úgy, és inkább átírtuk. A verzék alatt egy Moog Taurus pedálokat imitáló szintiszólam is helyett kapott, amit a régi Genesis miatt volt muszáj beletenni."

VA: "Aki szeret repülni, és egyfolytában a fapados légitársaságok akcióit bújja, az Norbert, a Superbutt legrégebbi tagja (turnémenedzselés, színpadi fény stb.), aki pedig a 'de hát uram, látom az eget!', illetve 'nézze, uram, ömlik a baj' (eredetiben szar) mondatokat hallotta, az Ádi. Ő ugyanis civilben a MÁV karbantartási részlegénél diszpécserkedik, és a felháborodott állomásfőnökök neki jelentik, ha csőtörés van, vagy elvitte a vihar a fejük fölül a tetőt. Így lesz a hétköznapok profán helyzeteiből emelkedett dalszöveg."


SUPERBUTT - Pont középre (a 2011-es Music For Animals albumhoz)



SZIKRA

AK: "Na, ezt kifejezetten utáltam, amikor összeraktuk, lusta stoner szarnak tartottam, de végül megbékéltem vele, sőt, kifejezetten megszerettem, miután rájöttem, hogy a kezdőtéma vége kicsit hasonlít egy Emperor-számra. Nagyon spontán dal, nincs benne túlbonyolítva semmi, hacsak nem a verze riffje, ahol Dave Mustaine-t megszégyenítő csavar van az üres húron pengetett H hangra épülő ritmusgitárban. Ebben a dalban is van szinti a szóló alatt, de nem lehet hallani, mert annyira kemények vagyunk."

VA: "Az első magyar nyelvű szöveg, ami 2007, azaz a Szájon át EP óta készült. Lehet, hogy egy kicsit még döcögős is ezért, de nagyon élveztem, mert a magyar nyelvű dalok mindig kapnak egy plusz értelmezési réteget a szöveg miatt. Hiába tudunk bármilyen jól is angolul, az anyanyelv akkor is más, már csak a közös kulturális háttér miatt is, ami idegen nyelven nincs meg. Mindig azt szoktam példának hozni, hogy ha egy magyar szövegben mondasz egy olyat, mint pl. Túró Rudi, akkor mindenki érti, hogy miről beszélsz, ugyanezt angolul már nem teheted meg, mert fogalmad sincs, hogy mi az angol vagy amerikai hétköznapok kedvenc helyi csemegéje. Vagy ha neked véletlenül van is, a közönséged 99%-ának már biztos nem lesz, és innentől el is dobhatod a Túró Rudira felépített, elsöprő erejű metaforádat. Na, de a lényeg, hogy a Szikra volt az első magyar szöveg, és jó volt visszacsöppenni vele az anyanyelvbe."



POKOLRA KELL

AK: "A Superbutt Slayer-száma! Ez a dal gyakorlatilag teljesen improvizatív módon született meg a próbateremben, már fogalmam sincs, melyik téma volt a kiindulópont, talán a refrén. Nagyon vicces nóta, hiszen a slayeres elemek mellett a refrénben található My Dying Bride-hatású harmóniamenet, illetve a kiállás előtti részben egy meglehetősen Cannibal Corpse-os téma is, amit élőben valószínűleg sosem fogunk pontosan eljátszani. Az már egy másik kérdés, hogy kik azok, akik bármikor is gondolták volna, hogy a Superbutt ilyen zenekarokra hivatkozik egyszer."

VA: "Azt hiszem, ez a kedvencem a dupla album 17 dala közül. Murphy törvénye, hogy soha nem játszottuk még élőben, pedig biztosan nagyon élvezném. De majd kierőszakolom, hogy kerüljön be a programba."



TÚLÜTÉS


AK: "Ez a szám Ádi megjegyzése után kapta a címét, mivel elmondása szerint a feljátszás során túlütötte, azaz túl sokat figurázott benne, de ez egyáltalán nem okozott problémát, ilyen alapon a Suffocation minden dala viselhetné ezt a címet. A refrén dallama az első témák között, még 2009-ben született meg, de a megvalósítás nem volt egyszerű. Létezik ebből a dalból egy full akusztikus „chill-out” verzió is, de nem akartunk MR2 Petőfire szánt slágert tenni a lemezre, úgyhogy végül felturbóztuk, ez lett belőle.
Érdemes meghallgatni a Nader Sadek zenekart idéző darálásokat benne, valamint a kiállást, ami szintén hangszerelési agyrém, de végül sikerült lenyomni a zenekar torkán. A dalban a női éneket Kratochwill Petrának köszönhetjük, remélem nem ez volt az utolsó alkalom, hogy együtt dolgoztunk."

VA: "Ha járnál jégkorongmeccsekre, akkor persze tudnád, hogy a túlütés egy hokis szabálytalanság neve is volt régen (akkor fújják be, ha valaki a védekező harmadból az ellenkező alapvonal mögé üti a korongot, és manapság tilos felszabadításnak hívják) ezért jött nekem kapóra.
Anno az első lemezünk címe is a legjobb sportból érkezett: a 2 Minutes For Roughing azt jelenti, hogy durva játékért kettő perc(es kisbüntetés). Szóval, én az ilyeneket szeretem, aztán hogy a cím által inspirált konkrét szövegnek már semmi köze nincs a hokihoz vagy a sporthoz általában, az más lapra tartozik. Különben is tökmindegy, úgyse érdekel senkit, nem?" 



 

Hozzászólások

Nem vagy belépve. A hozzászóláshoz be kell lépni!

Hammer TV

 
HOLLYWOOD VAMPIRES - Egy hét múlva új album, hallgass bele minden dalba!
2019. június 14. (péntek) 18:37

Rise címmel jelenik meg június 21-én a Hollywood Vampires második albuma. Alice Cooper, Joe Perry (Aerosmith) és Johnny Depp zenekarától máris itt egy alapos lemezelőzetes - ízelítő minden dalból. A 2015-ös bemutatkozó album folytatásának producere Tommy Henriksen volt, és ezúttal mindössze három feldolgozás született: Heroes (David Bowie), People Who Died (Jim Carroll Band), You Can't Put Your Arms Around A Memory (Johnny Thunder).  Alice Cooper: "Erre a lemezre mindannyian írtunk dalokat, Joe, Johnny, Tommy és jómagam is. Ettől függetlenül a Rise nem tér el teljesen az első Vampires album vonalától, ugyanakkor semmi máshoz nem hasonlítható, amiben valaha is részt vettem. Nagy különbség, hogy most egyik dalt sem próbáltam 'alice-esebbre' venni. Szerintem ezzel az albummal valóban megmutatjuk a Vampires valódi arcát, mert az első lemezzel elsősorban az elbukott rock'n'roll testvéreink előtt hajtottunk fejet."  ...

THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA - Klippel egy vadonatúj dal: Satellite
THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA - Klippel egy vadonatúj dal: Satellite

Satellite címmel egy klippel kísért vadonatúj dallal jelentkezett a Soilwork énekes Björn "Speed" Strid és az Arch Enemy basszer Sharlee D'Angelo (ld. Spiritual Beggars) klasszikus/dallamos...

SKILLET - Dupla dalpremier az augusztusi albumról: Anchor & Save Me
SKILLET - Dupla dalpremier az augusztusi albumról: Anchor & Save Me

Victorious címmel augusztus 2-án jelenik meg az új Skillet album, a 2016-os Unleashed lemez folytatása, amelyről az első előzetes dal, a szöveges videóval kísért Legendary után most...

BARONESS - Megjelent az új lemez, klippremier: Tourniquet
BARONESS - Megjelent az új lemez, klippremier: Tourniquet

Gold & Grey címmel a mai napon jelent meg a progos, sludge-os metalt játszó amerikai Baroness új albuma, a 2015-ös Purple lemez folytatása, és a monstre, 17 tételes albumhoz most egy...

INVADER - Szeptemberben új album, friss előzetes dal: Nem leszek
INVADER - Szeptemberben új album, friss előzetes dal: Nem leszek

Nem leszek címmel egy újabb albumelőzetes dallal jelentkezett a budapesti Invader. A heavy metal csapat következő albuma Valóságelvonó címmel érkezik majd szeptemberben, holnap pedig...

HATE - Albumpremier a lengyel extrém metal csapattól: Auric Gates Of Veles
HATE - Albumpremier a lengyel extrém metal csapattól: Auric Gates Of Veles

Auric Gates Of Veles címmel a mai napon jelent meg az extrém metalos lengyel Hate tizenegyedik albuma, a 2017-es Tremendum lemez folytatása, amelyet teljes egészében végig is hallgathatsz....

Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS