IRON MAIDNEM - 5 lemez, ami megváltoztatta a gitáros Bevíz Miska életét

Az AC/DC-től a Black Label Society-ig

2012. február 9. (csütörtök) 18:36

Bevíz Mihály gitáros, azaz inkább Bevíz Miska, hiszen mindenki így hívja, a szolnoki thrasher Exit gitárosaként (alkalmanként énekeseként is) lett ismert még a '80-as évek legvégén, a '90-es évek elején, de sokan inkább az Iron Maidnem egyik gitárosaként tudják őt beazonosítani. Ami nem is csoda, hiszen az Exit tavaly ugyan újra összeállt és még a régi anyagaik is megjelentek újból, sőt, idén a Hegyalján is fellépnek majd, de a csapat igazán aktív időszaka nem tegnap volt.
Azt csak kevesen tudják, hogy Miska és a Maidnem másik gitárosa, a Denevér stúdió révén is ismert Töfi már egy Eclipse nevű csapatban is együtt zenélt annak idején, bár az a zenekar csupán két koncertet ért meg.
Az Iron Maidnem legközelebbi bulija március 3-án lesz a budapesti Rocktogonban, de idén többek között Norvégiában is megmutatják majd, hogyan is kell Iron Maiden dalokat játszani.
Sorozatunk részeként Bevíz Miskát is felkértük, hogy szedje össze azt az öt lemezt, amelyek a legnagyobb hatást gyakorolták rá, ő pedig annyira lelkes volt, hogy végül is egy hatost listát állított össze...


"Szerencsére azok a lemezek, amelyek megváltoztatták az életemet, mindmáig a kedvenceim közé is tartoznak, ezeket az albumokat bármikor, bármilyen hangulatban szívesen meghallgatom. Elsőre azt hittem, hogy tök könnyen összeállítom majd az ötös listámat! Aztán úgy húsz albumnál abbahagytam az agyalást, pedig nem is túl széles a zenei érdeklődési köröm. Aztán rájöttem, hogy nem a kedvenc lemezeimet kell felsorolnom, hanem azokat, amelyek tényleg lényegesen változtattak az életemen."








AC/DC
Dirty Deeds Done Dirt Cheap (1976)


"Igaz, hogy kiskoromban nagyon tetszett a vendégségben hallott Bill Haley kislemez, aminek egyik oldalán a Rock Around The Clock volt, a másikon meg a Shake Rattle And Roll, ezt aztán egész nap hallgattam is, pofátlanul kisajátítva a lemezjátszót. Egy másik vendégségben meg a Led Zeppelintől a Black Dog kislemez jött be hasonlóképpen.
Aztán már otthon is sokat hallgattam az első két Hungária és az első két Hobo lemezt, de amikor legelőször meghallottam a Dirty Deeds Done Dirt Cheap albumot 1981-ben, teljesen leesett az állam, hogy ilyen zene is lehetséges! Az az őserő, ami a címadó számból süt, teljesen magával ragadt.

Az igazság az, hogy egészen eddig a pontig nem igazán foglalkoztatott a zene. A '70-es évek magyar könnyűzenéjét kifejezetten utáltam, de azokat a külföldi zenéket is, amiket a rádióban lehetett hallani. Jártam ugyan klasszikus gitár órákra, de az sem fogott meg. Viszont amikor az AC/DC-t meghallottam, nekikezdtem a gitáron megtanulni a lemezen hallható számokat, mert rájöttem, hogy lehet vadulni is a hangszeren. Így aztán a zeneiskolai kölcsön hangszeren hatalmas karcolások keletkeztek a pengetőtől! (nevet) 

Ráadásul a belső borítón ott voltak a szövegek is, és mivel nagyon érdekelt, hogy miről énekel Bon, elkezdtem angolul tanulni magamtól - akkoriban csak oroszul lehetett tanulni az általánosban. Érdekes, hogy egy ilyen lázadó, sokak szerint primitív zene fordított a zene felé és késztetett tanulásra.

Nem túlzás tehát, hogy ez a lemez indított el a gitárosi pályán. Ez ösztökélt arra, hogy elkezdjek a hangszerrel komolyabban foglalkozni. És az itt elkezdett angol tanulásnak köszönhetem azt az állást is, amiből ma meg tudok élni!" (nevet)


AC/DC - Dirty Deeds Done Dirt Cheap (az 1976-os album címadó dala)






BLACK SABBATH
Master Of Reality (1971)


"Az AC/DC szeretete miatt elég sűrűn jártam az unokatesómhoz, mert neki sokkal több lemeze és kazettája volt. Mutatott is nagyon sok új zenét. Bár a rádióban hallottam korábban az Iron Mant és az Electric Funeralt, és mindkettő hipnotikusan hatott rám, az unokatesómnál hallott Master Of Reality lemez hatására tetszett meg igazán a Sabbath. Mindmáig ez jelenti számomra a Black Sabbath-ot.

A Sabbath is annyira más volt, mint minden, amit itthon addig hallottam - nagyon megfogott ez a misztikus, gonosz zene. Furcsamód inkább Geezer Butler játéka hatott rám igazán és inkább a basszustémákat szedegettem le a kazettáról. Az itt tanult skálák és hangközök a mai napig meghatározzák a zenei világomat."


BLACK SABBATH - Sweet Leaf (az 1971-es Master Of Reality albumról)





IRON MAIDEN
Piece Of Mind (1983)


"A Maident is az unokatesómnál hallottam először, de igazán az első budapesti Maiden koncertet, az 1984-est beharangozó, a Zenebutik tévéműsorban leadott The Number Of The Beast klip részlete miatt kaptam rájuk. Bruce sikítását vágták be elrettentésként, én meg pont erre haraptam rá! (nevet)

Ebből is az az őserő süt, ami miatt az AC/DC is rabul ejtett. És, hogy akkor miért a Piece of Mind? Mert a Number lemezről csak a címadó számot hallgattam, a Piece of Mind viszont egy az egyben, egészben tetszett. A hangzás, a hangulat, az összes szám, különösen azok, amikből nem lettek slágerek... (nevet) Ennél a lemeznél is folytattam az autodidakta angol tanulást. Szerencsére Harris és Dickinson valamivel könyebben érthető angolsággal írt, mint Bon Scott.

Persze ezt a lemezt is megtanultam gitáron, bár némelyik 'átirat' furcsa ötvözete lett a gitároknak és a basszusnak... Ráadásul ez volt az első lemez, ahol a szólók leszedésébe is belekezdtem, mert korábban csak a ritmusgitárt és a basszustémákat tanulgattam. Itt viszont Dave Murray olyan hatással volt rám, hogy nekiálltam az egyszerűbb részeket leszedegetni a szólóiból. Elsőként a Still Life elején lévő szólót. És ez volt az első lemez, aminél úgy éreztem, hogy ezt a zenét nekem el kell játszanom egy zenekarban. Hát ez be is jött!" (nevet)


IRON MAIDEN - Still Life (az 1983-as Piece Of Mind albumról)






METALLICA
Master Of Puppets (1986)


"Hallottam a korábbi Metallica lemezeket is, sőt a Ride-ot fel is vettem a rádióból, de azok valahogy nem jöttek be. Aztán egyszer a suliban egy téli szünet előtti fizika (?) órára vihettünk be a tantárggyal kapcsolatos dolgokat, és mivel tudtam, hogy a Masteren van az Orion című szám, gondoltam az úgyis illik a csillagászat témájába, de legfőképp jó lesz az diszkós osztálytársaim megbotránkoztatására. Ez be is jött! (nevet)

Az unokatesómtól kértem kölcsön a kazettát, és ha már nálam volt, azért végig is hallgattam egy párszor. A Leper Messiah volt az, ami nagyon megfogott ezen a lemezen. Az az állat döngölés, ami az elején van, meg az ének, meg a refrén... ááááááááááááááá!!! Állat! És persze idővel az egész lemez bejött. Annyira, hogy nekem ez a lemez jelenti a Metallicát. Itt is minden tetszik: a hangzás, a hangulat, a riffek, a szólók. Minden.

Természetesen ezt a lemezt is nekiálltam leszedni. Így aztán meg kellett tanulnom néhány elengedhetetlenül fontos technikát, ami persze minden rock/metal gitáros repertoárjának része, és kellett volna már a korábban említett lemezek tökéletes visszaadásához is. Szóval, itt kezdtem igazán megtanulni gitározni. Itt találkoztam először olyan technikás riffekkel, amiket nem lehetett csak úgy hipp-hopp eljátszani, hanem először ki kellett őket gyakorolni rendesen. Az volt persze a legdurvább, amikor egy-egy ilyen kigyakorlás után bebizonyosodott, hogy az illető riff nem is úgy van!" (nevet)


METALLICA - Leper Messiah (az 1986-os Master Of Puppets albumról)





MEGADETH
Peace Sells... But Who's Buying? (1986)


"Mint Mustaine állítja, a Metallica tőle lopta a Leper Messiah riffjét, vagyis az egyik, még a Metallicás időkben írt riffjét használták fel hozzá. Így aztán nem meglepő, hogy a Megadeth is megtetszett. Ha már a Metallicát is egy Mustaine-riff miatt szerettem meg! (nevet) Igazából a Peace Sells klipje miatt figyeltem fel a bandára, ami egészen addig teljesen ellenszenves volt azok alapján, amiket a Metallica interjúkban olvastam Dave-ről.

Ennek ellenére a Peace Sells nagyon megfogott, aztán jött a Wake Up Dead klipje és teljesen rabjává tett ez a zene. Az a technikás ritmusjáték, amit Mustaine itt és az első 4 Megadeth lemezen előad, annyira a saját zenefelfogásomat tükrözi… ami persze az ő hatására is lett olyan, amilyen... De akkor is úgy éreztem, hogy igen, ez az a zene, ami leginkább belőlem jön.

Ez aztán az Exitben, az általam szerzett számok egy részében vissza is köszönt. Az első szám, amit írtam konkrétan a Peace Sells közepének a hatására született. Muris volt, hogy ez a nem túl populáris zene az Exit basszer Szebivel a részeg folklórunk része lett. Így aztán előfordult, hogy az egyik kocsmából a másikba való támolygásunk során a nem kifejezetten a 'Zöldre van a, zöldre van a…' stílusú Wake Up Dead-et ordítottuk és a következő akadály - értsd: kocsma - ajtaján kilépő gyanútlan áldozat az 'I know if I wake her, I’ll wake up DEAD' hangzatú briliáns sor utolsó szavát kapta az arcába!" (nevet)


MEGADETH - Peace Sells (az 1986-os Peace Sells... But Who's Buying? albumról)







És a bónusz...


BLACK LABEL SOCIETY
Sonic Brew (1998/99)


"Tudom, hogy túlléptem az ötös határt, de ez a lemez ugyanolyan nagy hatással volt rám, mint az eddig felsoroltak. Zakk Wylde játéka mindig is bejött. Már a Miracle Man című Ozzy klipben megtetszett, amit és ahogy ez az ürge játszik, és a későbbi Ozzy lemezeket is csak miatta hallgattam. Amikor aztán meghallottam a Bored To Tears-t, a Sonic Brew debüt első számát, teljesen végem lett.

Ez az ember a megtestesült szólógitáros. Hallatszik, hogy a zsigereiből nyomja és a lelkét is kijátssza. Ugye, megint az őserő... Teljesen elkapott ez az album, és azért akarom itt akár extra tételként is felsorolni, mert ennek hatására kezdett komolyabban foglalkoztatni a szólózás.

Mindez azért is muris, mert ekkor már több, mint egy évtizede zenéltem mindenféle zenekarokban, például az Iron Maidnemben is, ahol az egyik szólógitáros vagyok, de egész idáig inkább ritmusgitárosnak tartottam magam. Ez a lemez inspirált igazán arra, hogy új célokat tűzzek ki magam elé."


BLACK LABEL SOCIETY - Bored To Tears
(az 1999-es Sonic Brew albumról - a japán verzió már 1998-ban kijött)






 

Hozzászólások

Nem vagy belépve. A hozzászóláshoz be kell lépni!

Hammer TV

 
TALES OF EVENING - Ismerkedj meg a Kalapács feldolgozásukkal: Vérszerződés
2020. október 26. (hétfő) 16:04

Világvégre címmel november 6-án jön majd ki az új Kalapács stúdióalbum, de lesz mellé jó néhány nagyon érdekes meglepetés is, amelyekről kicsit bővebben is olvashatsz, ha lejjebb görgetsz. Ismerkedj meg a meglepetéshez kapcsolódó legfrissebb felvétellel, a Tales Of Evening zenekar Kalapács feldolgozásával! A Vérszerződés című dal eredetileg a Kalapács zenekar 2008-ban kiadott Mítosz albumán jelent meg.   TALES OF EVENING - Vérszerződés (Kalapács feldolgozás - Kikalapált dalok album 2020) A TALES OF EVENING ZENEKAR ÜZENETE: Kikalapált dalok CD 2020. Hammer Records (HMR Music Kft.) Feldolgozás album a Kalapács zenekar 2020-as, 20 éves fennállása alkalmából. Világvégre (új Kalapács stúdióalbum) és Kikalapált dalok (Tribute lemez) előjegyzés: kalapacs.net   Kalapács zenekar: "Sok-sok fontos információ egy helyen - kérjük, olvassátok végig,...

AC/DC - Premier! Itt a hivatalos videoklip a novemberi album első dalához: Shot In The Dark
AC/DC - Premier! Itt a hivatalos videoklip a novemberi album első dalához: Shot In The Dark

Az előzetesek után végre itt az AC/DC jivatalos klipje az új album első előzetes dalához, a Shot In The Darkhoz. November 13-án jön ki a Power Up című új lemezük. Az új AC/DC...

LEANDER KILLS - Dalpremier a pénteken érkező új albumról: A karma mit akar ma?
LEANDER KILLS - Dalpremier a pénteken érkező új albumról: A karma mit akar ma?

Október 30-án, pénteken jelenik meg a negyedik Leander Kills album, amelynek legfrissebb előzetes dala 'A karma mit akar ma?' címet viseli. Ismerkedj meg vele! "Leander Kills IV! Október...

KILLER SURPRISE - Klippremier: Megemészthetetlen
KILLER SURPRISE - Klippremier: Megemészthetetlen

Az októberi HammerWorld magazin egyik extra CD-mellékleteként jelent meg a Killer Surprise zenekar új albuma, a Vagyok, aki vagyok című lemez Megemészthetetlen dalához pedig most egy klip...

KALAPÁCS - Dalpremier, itt a novemberi album címadója: Világvégre
KALAPÁCS - Dalpremier, itt a novemberi album címadója: Világvégre

Világvégre címmel november 6-án jelenik meg az új Kalapács stúdióalbum, harmadik előzetes dalként pedig már itt is van a címadó nóta. A 12 dalos friss lemez előrendelhető a zenekar...

BAD HABIT - Klippremier a debreceni zenekartól: Élet a kurvám
BAD HABIT - Klippremier a debreceni zenekartól: Élet a kurvám

Forog a kocka címmel jelent meg szeptember végén a debreceni Bad Habit zenekar új albuma, az Élet a kurvám című dalhoz pedig most egy friss klip született. "Az első magyar nyelvű...

ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ
Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS