MESHUGGAH - Klasszikus!: a Destroy Erase Improve album

A teljes interjút a szeptemberi Hammerben olvashatod el

2011. szeptember 19. (hétfő) 10:22

Gyakran emlegetjük úgy a '90-es évek közepét, mint a metal vészkorszakát, de akkortájt is születtek remek anyagok, meghatározó lemezek. Ilyen például a 7 húros, mélyre hangolt gitárokra, és komplex, poliritmikus alapokra épülő második Meshuggah nagylemez, az 1995-ben kiadott Destroy Erase Improve, amire a manapság djentként elnevezett modern progos vonal bandái kivétel nélkül hivatkoznak.
Az 1987-ben, a svédországi Umeában megalakult Meshuggah a technikás thrash vonal felől érkezett, és hogy pontosan hogyan is született meg a Destroy Erase Improve, arról a szeptemberi Hammerben olvashatsz egy alapos beszélgetést Fredrik Thordendal gitárossal és Tomas Haake dobossal, fő szövegíróval.

Az első anyagaitok - az 1989-es debüt EP, illetve az 1991-es­­ Contradictions Col­lap­se nagylemez - még­­­­­­­ jobbára a thrash vonalon mozogtak, bár a progos, itt-ott jazzes jelleg már azokban a dalokban is megmutatkozott. Meg lehet fogalmazni, hogy mi hozta elő belőletek azt a poliritmikus megközelítést, ami a Destroy Erase Improve albumot jellemzi?










Fredrik Thordendal: "A po­­li­­rit­­­­­mi­­­kus dolgok valójában már a Contra­dictions albumon is megjelentek, ami az első anyagunk volt Tomas-szal. De nyilván még csak kezdeti formában. Fordulópontot, vagy konkrét hatást azonban nem tudnék megnevezni. Mindig is igyekeztünk annyira eredeti zenét játszani, amennyire csak lehet. És fontosnak tartottuk azt is, hogy folyamatosan fejlődjünk. A Destroy egy elég változatos anyag lett, ami talán annak is köszönhető, hogy néhány dal még 1991-ben született, de voltak olyanok is, amelyek már a stúdiózás során nyerték el a végleges formájukat."

Tomas Haake: "Szerintem Mårten (Mårten Hagström ritmus­gitáros)­ csatlakozása egy fontos állo­más volt a hangzásunk kialakulásá­ban. Amikor Jens (Jens Kidman énekes) úgy döntött 1992-ben, hogy leteszi a gitárt, és a továbbiakban csak az énekre koncentrál, szükségünk volt egy új arcra. Mårtent 6 éves korom óta ismertem, korábban egy Barophobia nevű thrash csa­patban együtt is zenéltünk. Tudtam, hogy jó gitáros és jó dalszerző is, és mivel a többiek is ismerték a régi demónkat, ők is egyetértettek azzal, hogy Mårten megfelelő lehet a Meshuggah számára. És azonnal be is vontuk a dalírásba. A legfontosabb különbség az első és a második lemez között talán az, hogy már nem azt figyeltük, mit csinálnak más bandák, hanem azt, hogy mit kezdhetünk a saját hangzásunkkal, a saját zenei világunkkal."



Ennek a változásnak az 1994-es None EP volt az első kézzel fogható jele. Az a jó 30 perces, technikás anyag utólag nézve egyfajta átmenetet képviselt. Ezt ti is így látjátok?

Fredrik: "Lehet így is nézni a dolgot, bár az az igazság, hogy a None EP egyes dalai később szület­tek, mint a Destroy néhány nótája. Számunkra tehát ez a két anyag szer­vesebben összekapcsolódott. Ere­detileg mi nagylemezben gondol­kodtunk már a None-nál is, de a Nuclear Blast elsőként egy EP-t akart kiadni, így aztán kiválogattunk néhány olyan dalt, amelyekről úgy gon­doltuk, hogy jól működnének egy ilyen előhírnöknek tekinthető anya­gon."

Tomas:
"Megmondom őszintén, hogy az EP ötletét nem tartottuk valami bölcs dolognak. De utólag hasznosnak bizonyult az az extra idő, amit így nyertünk a Destroy anyagának befejezéséhez. Aztán 1995-ben kijött még egy EP, a Salfcaged, de az már tényleg a lemez felvezetése­ként szolgált, hiszen három albumos dal mellé, csak egy None EP-s nóta élő felvétele került fel rá. A Nuclear Blast már akkor is nagyon jól promotálta a kiadványait, értették a dolgukat."



Mindketten elég komoly mun­­kahelyi balesetet­ szen­­­­­­­­­­­vedtetek ebben az időszakban. Nyilván ezek is szerepet játszottak abban, hogy négy év telt el a két nagylemez között...

Fredrik: "Ezek is közrejátszottak, az tény. Én akkoriban ácsként dolgoztam, és sikerült lenyesnem a bal kezemen a középső ujjam végét, amit vissza kellett varrni, Tomas kezét pedig egy esztergapad roncsolta szét. De úgy voltunk ezekkel, hogy balesetek előfordulhatnak, mit lehet tenni? A felgyógyulás után folytattuk a próbákat, a dalírást."

Tomas: "De akkoriban történt az is, hogy a próbatermünk nagyon durván beázott, így a felszerelésünk egy részét ki kellett hajítanunk. Egy csomó szarság megesett akkoriban, de egyik sem tudott padlóra küldeni bennünket."

Fredrik: "A balesetem révén még biztosítási pénzt is kaptam, úgyhogy egy csomó új cuccot tudtam venni! (nevet) Éreztük, hogy sikerült rátalálnunk valami friss hangzásra, ami rendesen felpörgetett minket. És az is fontos volt, hogy itt egy baráti társaság zenélt, közös zenei és egyéb célokkal."



MESHUGGAH - Soul Burn (a djent-hangzás alapja)




Milyen fő zenei hatásaitok voltak akkoriban?


Fredrik: "Én képtelen volnék egy-két nevet kiemelni. Minden hatott ránk, amit magunk körül láttunk, hallottunk. Eleve az volt a helyzet, hogy kissrác korunk óta vonzódtunk az agyasabb zenékhez. Ami újdonság volt, ami elég kísérletezős volt, az mind érdekelt minket. A játékomban itt-ott mondjuk hallani Allan Holdsworth hatását, de egy csomó más muzsika is hatott rám. Komplex, technikás­ zenét akartunk nyomni,­ valami újat, ami u­­­gyanakkor agresszív, erőteljes és ­precíz is. Még ­nyer­­­­­­sebb, karcosabb hang­­­­­zást akartunk, mint a None EP-n, és­­­ ebben nagy segítségünkre volt Danne is (Daniel Bergstrand társproducer)."

Tomas
: "Akko­ri­ban­ rengeteg külön­féle­ zenét hallgattam,­ jazz/rock fúziós dol­gok­­tól az indusztriális zenéken át a metalig, de ha nyugisabb hangulatra vágytam, akkor Björköt, Pink Floydot, vagy filmzenéket tettem fel. Azt azonban nem tudnám kijelenteni, hogy ezek direkt hatással voltak a zenénkre."

Fredrik: "Akkoriban is épp úgy kerestük a saját világunkat, önma­gunkat, ahogy ma is tesszük."



A teljes interjút a szeptemberi HammerWorldben olvashatod el.

A magazint ezen a mailcímen tudod megrendelni: rendeles@hammerworld.hu
 

Hozzászólások

Nem vagy belépve. A hozzászóláshoz be kell lépni!

Hammer TV

 
MAGOR - Dal- és klippremier: Túl késő
2020. augusztus 9. (vasárnap) 19:54

Túl késő címmel egy videoklippel kísért új dallal jelentkezett a harmadik albumára készülő Magor zenekar. "Ez az első dalunk, amit Mile Gyula gitárosunk visszatérése óta együtt alkottunk. A sokadik klipünk, amelyet a Medusa Pictures stábjával forgattunk, viszont ez az első, amelyben nem vagyunk benne. (Na jó, egyikünk feltűnik pár másodpercre.) A főszerepeket két kiváló barátunk, Farkas Dani és Breszkó Bence alakította. A közeljövőben lesz két bulink is: augusztus 15-én a szülővárosunkban, Jászberényben játszunk, augusztus 23-án pedig a Barba Negra Trackben."   www.facebook.com/magorzenekar MAGOR - Túl késő (2020)     A Magor a 2020-as évben újra a klasszikus felállásban robog tovább, hiszen visszatért a zenekar szólógitárosa, Mile Gyula akivel a csapat két nagylemez anyagát rögzítette. A visszatérést az Otthon című klipes dal örökítette meg,...

GOAT STALKER - Hazai grind, új klip született: Periosteum Peeler
GOAT STALKER - Hazai grind, új klip született: Periosteum Peeler

Hellucination Pt​. ​1 címmel még májusban egy 10 tételes új albummal jelentkezett a budapesti Goat Stalker, azaz Szakács Bence (Brygmus, Grrrmba, ex-Father Bluebeard, ex-Jack, ex-My First...

BATUSHKA - Az új EP-t hallottad már?
BATUSHKA - Az új EP-t hallottad már?

Új Ep-vel jelentkezett az ortodox szakralitást extrém hangzásvilágban újraértelmező lengyel Batushka. Az 5 tételes EP címe Раскол / Raskol, már végig is hallgathatod a teljes...

ALESTORM - "Ezt a zenét nem is lehet kategorizálni szerintem"
ALESTORM - "Ezt a zenét nem is lehet kategorizálni szerintem"

Bodor Máté már öt éve tagja az eredetileg Skóciában megalakult Alestormnak, amely a jelenkori színtér egyik legszórakoztatóbb, egyben legmegosztóbb csapata, de a gitáros a mai napig...

AGNOSTIC FRONT - Elhunyt a volt basszusgitárosuk, Alan Peters
AGNOSTIC FRONT - Elhunyt a volt basszusgitárosuk, Alan Peters

Elhunyt az Agnostic Front volt basszusgitárosa, Alan Peters, aki 1987 és 1990 játszott a legendás New York hardcore bandában. Agnostic Front: "Ez egy nagyon szomorú nap. Elveszítettük a...

LIONVILLE - AOR, melodikus rock albumpremier: Magic Is Alive
LIONVILLE - AOR, melodikus rock albumpremier: Magic Is Alive

Magic Is Alive címmel megjelent s végig is hallgatható az AOR, dallamrock vonalas olasz Lionville negyedik albuma. A csapatot 2010-ben indította el a dalszerző, gitáros, énekes Stefano...

Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS