HOGYAN MENTSÜK MEG A ZENEIPART - A U2 menedzsere szerint

Paul McGuinness a GQ-ban jelentette meg gondolatait

2010. augusztus 30. (hétfő) 06:03 | utoljára módosítva: 2010. szeptember 7. (kedd) 09:50

Egy amerikai férfimagazinban, a GQ-ban jelent meg augusztus közepén a U2 menedzser Paul McGuinness igencsak terjedelmes eszmefuttatása a zeneipar válságáról és jövőjéről, az illegális letöltések elleni küzdelemről, és arról, hogy ő maga a lesújtó jelen ellenére is az optimisták táborát erősíti.
A hazai médiában nem keltett visszhangot az írás, sem a nyomtatott, sem az online sajtóban, pedig McGuiness egy sokat tapasztalt csúcsmenedzsere a zenei világnak, és ha nem is kell feltétlenül egyetérteni minden leírt mondatával, írása gondolatébresztőként szolgálhat.
Persze csak azok számára, akik nem riadnak vissza a sok olvasástól.
Az eredeti, angol nyelvű írás itt olvasható el, a magyar verzióért pedig kattints!






Három évtizede menedzselem a világ legnagyobb rockbandáját, de ma is van egy életre szóló hősöm, aki mellesleg olyan messze áll a U2 világától, amennyire az csak lehetséges. Egy energiával teli XIX. századi zeneszerzőről van szó, aki könnyed zenekari darabokat írt. A neve Ernest Bourget.
 
Bourget volt az, aki 1847-ben, miközben egy párizsi étterem kínálatát élvezte, egyszer csak meghallotta, ahogy egy zenekar az egyik szerzeményét játssza. Meglepődött – természetesen ezért egy vasat sem kapott és engedélyt sem kértek tőle. A problémát a maga módján oldotta meg: fizetés nélkül lépett le az étteremből.
 
Bourget akciója mérföldkő volt a jogvédelmi törvény történetében. Az ebből fakadó pereskedés végül elvezetett a komponisták és zenészek első állami jövedelem-begyűjtő rendszerének felállításához. A modern zeneipar sokat köszönhet neki.
 
Ernest Bourget két évvel ezelőtt egy januári napon is eszembe jutott, amikor Cannes-ban, a Palais de Festivals tengerre néző konferenciatermében a világ legismertebbje zenei menedzserei előtt dühödt vitába kezdtem az internetes kalózkodásról és a zene jövőjéről.
 
A felszólalásra a zeneipar „Davosának” is tekinthető Midem Music Convention szervezői kértek fel. A folyosókon, a kávézókban, de még a pálmafák alatt is a zeneipar java arról a Nagy Kérdésről vitatkozott, ami a szakmát ma is uralja: hogyan fogjuk finanszírozni az ipar jövőjét?
 
Üzenetem elég egyszerű volt – és ma is az. Egy olyan korszakban élünk, amikor az „ingyenesség” tizedeli a zeneipart, s kezdi ugyanezt tenni a filmekkel, a tévével és a könyvekkel. Ugyanakkor a világ Internet szolgáltatóinak, akiket a széles sáv növelésének évei hizlaltak fel, az „ingyenzene” dollár milliárdokat termelő bombaüzletet jelentett. Mi romlott így el? És mit lehet most tenni, hogy helyrehozzuk?
 
Meglepetésemre a beszédem a világsajtóban is elterjedt. Ez egyrészt az időzítésnek volt köszönhető - a francia elnök, Sarkozy épp akkor lett a globális zeneipar bajnoka, ugyanis egy új törvényt terjesztett elő, amely azt kívánta meg a telecom társaságoktól, hogy végre csapjanak le az internetes kalózkodásra. De voltak más okok is.
 
A jól ismert művészek ritkán ejtenek szót a kalózkodásról. Van néhány okuk rá. A rajongók nem tartják ezt menőnek vagy szimpatikusnak – a Metallicás Lars Ulrichot is ízekre szedték, amikor a Napstert kritizálta. Más híres művészek - esetenként érthető módon - túl gazdagnak és túl sikeresnek tartják magukat ahhoz, hogy szégyenérzet nélkül beszéljenek a témáról.
 
És akkor még ott van a bloggerek reakciója – azoké a névtelen gremlineké, akik alig várják, hogy beindíthassák trágár gyalázkodásuk újabb epebajos sortüzét, amikor egy ismert művész feje felbukkan a mellvéd fölött. Amikor nemrég Lily Allen tett közzé néhány elgondolkodtató megjegyzést arról, hogy az illegális fájlcserék hogyan ártanak a feljövő, új formációknak, az online csőcselék úgy letámadta, hogy visszavonult a vitától.
 
Bono viszont belecsapott. Tőlem nagyjából függetlenül, január leadott egy írást a New York Times-nak, ahol nem fogta vissza magát. „Egy évtizednyi zenei fáljcserélés és lopkodás világossá tette, hogy akiknek ez árt, azok az alkotók… és akiknek hasznára válik ez a fordított robinhoodkodás, azok a gazdag szolgáltatók, akiknél a lenyelt profit tökéletesen tükrözi a zeneipar elveszett bevételeit.” Bono olyan fickó, aki ha odaáll egy ügy mögé, azt óriási szenvedéllyel teszi. De még ő is meglepődött a kemény reakción, amikor az online tömeg nekiállt szétcincálni.
 
Fel kell tenni a kérdést, hogy ezek a kezdetleges, gyalázkodó hangok hogyan segíthetik elő a zene jövőjéról folyó vita kibontakozását. Hírműsoroknak ritkán adok interjút, de amikor tavaly ősszel a technikai híreket szolgáltató, nagy hatású CNET-nek nyilatkoztam, megtalált a bloggerek egy hordája. Az egyikük neve „Anonim Barom” volt. Anonim Barom kritikája nem aggaszt. Az viszont igen, hogy vajon hány politikusra lehet hatással a fecsegésük. A gyalázkodás színvonala és színtisztán mocskolódó jellege egészen egyedülálló volt. Úgy gondolom, hogy Anonim Barom és blogoszféra-beli barátai nélkül sok művész és zenész merészebb lenne az ipar jelenlegi kínos helyzetét illetően. Talán még azt is közölnék a világgal, hogy valójában mit gondolnak azokról, akik ellopják a zenéjüket. De érthető, hogy miért nem teszik meg – és részben ez az, amiért nem bánom, ha én töltöm ki ezt a vákuumot.
 
Két év telt el a Cannes-ban elmondott beszédem óta. A zenei világ egyes területein akad némi javulás, de a fő probléma sajnos épp olyan kellemetlen, mint korábban. A művészek nem jutnak lemezszerződéshez. A jövedelmek esnek. Azok az erőfeszítéseket, amelyek a zeneipari pénzkeresés legális, áttekinthető módozataiért folynak, gátolja a kalózkodás. A Hanglemezkiadók Nemzetközi Szövetsége (IFPI) legfrissebb adatai szerint a letöltött zenék 95 százaléka illegálisan, fizetés nélkül beszerzett zene. A helyi zeneipar összeroppan, Spanyolországtól Brazíliáig. Egy, a szakszervezetek által megrendelt független tanulmány szerint a következő öt évben Európa kreatív iparágaiban több mint egymillió munkahely szűnhet meg. Talán lassan átjön az üzenet, hogy mindez nem csupán arról szól, hogy a gazdag rocksztároknak kevesebb limuzin jut.
 
Mindez persze nem az olyan bandákat sorvasztja el, mint a U2, nem is volna őszinte ilyesmit állítani. Mindig is abban hittem, hogy a művészeknek és a zenészeknek az üzleti oldalt is épp olyan komolyan kell venniük, mint magát a zenét. A U2 megértette ezt. Óvatosan irányították előadói és zeneszerzői karrierjüket, jó szerződéseket kötöttek és ellenőrzésük alatt tartották életművüket. Manapság épp ez az ellenőrzési lehetőség szűnt meg a fiatal, feltörekvő előadók számára. Ez nem az ő hibájuk. Ez a kalózkodás miatt van így, és amiatt, hogy az internet totálisan elértéktelenítette a munkájukat.
 
De hogyan is jutottunk idáig? Hogy lehetséges az, hogy 2010-ben, az iTunes és a Spotify világában, dacára az egészséges élőzenei színtérnek és a különféle legális oldalak százainak, a rögzített felvételekből származó korrekt pénzkereset ennyire megfoghatatlanná vált?
 
Könnyű a lemezkiadókat hibáztatni. Akárkik is voltak ezek a régi „Knut királyok”, a fejesek, akik egy régi üzleti modellt akartak védelmezni ahelyett, hogy elfogadtak volna egy újat, már régen kiszálltak a bizniszből. Tavaly a világon megvásárolt zenék több mint negyedét az interneten és a mobiltelefonokon keresztül értékesítették. A kiadók tudják, hogy az internetet hasznosítaniuk kell, vagy oda a túlélés.
 
Ha az utóbbi évtized zeneipari krízisét össze kéne sűríteni, egyetlen fontos szó elég volna: „ingyenes”. A digitális forradalom lényegében ingyenessé tette a zenét. Most ugyanezt teszi a filmekkel és a könyvekkel. Éveken át viaskodtunk (a többes szám első személy alatt a zeneipart, a zenészeket, a kreatív iparágakat, a kormányokat és a törvényhozókat is értem) az „ingyenesség” ezen új koncepciójával. Az egyik pillanatban szörnyként küzdöttünk ellene, a másikban barátként öleltük magunkhoz. Fogyasztókként megkedveltük az „ingyenességet” – alkotókként azonban, akik a munkájuk ellenértékét keresik, a legrosszabb rémálmunkat láttuk viszont benne. Az utóbbi években a zeneipar „ingyenességgel harcolt az ingyenesség ellen”, reklámokból, merchandise-ból, szponzorálásból igyekezett bevételhez jutni – valójában bármiből, csak a fogyasztó bukszájából nem. Ezek az erőfeszítések csekély sikert hoztak. A kreatív iparágak legnagyobb problémáját ma is az „ingyenesség” jelenti.
 
Amerikában már nincsenek Tower Records vagy Virgin Records zeneáruházak, és egy sor független bolt is épp csak kapaszkodni képes. A vásárlók ma már olyan könyvesboltokból szerzik be a CD-ket, mint a Barnes & Noble vagy a Borders.
 
A jó hír az, szerintem, hogy ráébredtünk a téma komolyságára. Az évtized első éveiben csaknem eretnekségnek minősült, ha valaki megkérdőjelezte az internet „ingyenes tartalmának” mantráját. De változik a hozzáállás. Ma már sokkal józanabbak vagyunk, és látjuk, micsoda kárt okozott az „ingyenesség” a kreatív iparágaknak, mindenekelőtt a zenének. Manapság a kormányok, Anglia és Franciaország vezetésével, olyan törvényeket hoznak, amelyek ha hatékonyan alkalmazzák őket, látványos módon korlátozhatják az ingyenes zenék, filmek és tévéműsorok forgalmát. Ez haladás, még ha éveket késett is. Remélem, hogy kezdjük megérteni, hogy az „ingyenesség” valójában mit is jelent a zene és a kreatív munka világában.
 
Számos kereskedelmi stratégia igyekezett megoldást találni az „ingyenességre”. Manapság sokan azt hiszik, hogy a zenés előfizetés az a Szent Grál, ami újra pénzt juttat a rendszerbe. Egy háztartásonkénti havi összeg a Spotifynak, és máris ott az összes kívánt zene – nekem ez jó ajánlatnak tűnik. Tetszik a Sky Songs-féle előfizetői csomagok ötlete is. Ezek a megoldások utat mutatnak a jövő felé, ahol a zene letölthető vagy streamelhető, és felhasználás alapján folyik a fizetés, nem az eladott hanghordozók alapján. Miért is ne lehetne összefüggés a fizetett ár és a „zenefogyasztás” mennyisége között?
 
A Spotify egy olyan szolgáltatás, ami címoldalakra került. De épp olyan jól példázza az ingyenesség elleni küzdelem nehézségeit, mint az utóbbi évtized többi kezdeményezése. A Spotify reklámokra alapozva jött létre, amolyan ingyenes-a-felhasználónak szolgáltatásként. Hosszabb távon ez a formula nem életképes, és most itt állnak a trükkös feladat előtt: az ingyenes felhasználókat kell fizetős ügyfelekké tenniük. Kívánom, hogy sikeresek legyenek. Az világos, hogy a művészekhez jelenleg általuk eljutó bevétel nem elegendő.
 
Vannak okos fejek, akik dolgoznak azon, hogyan is működhetne a „zenéhez jutás” üzleti modellje. Talán idén végre Steve Jobs, az Apple mögött álló zseni is csatlakozik hozzánk. Jobs a döntések és a meglepetések embere. 2004-ben Bono és jómagam megállapodást kötöttünk vele a U2 iPod beindításáról, a konyhájában, Palo Alto-ban üldögélve. Most is megvannak azok a jegyzeteim, amiket akkor a naplóm hátára firkáltam le. Jimmy Iovine (Interscope kiadó) is ott volt, és emlékszem, mit mondott az iTunes-ról: „Ez lehet a penicillin!” Sajnos kiderült az iTunes-ról, hogy nem az a gyógyír, amit kerestünk. Steve egy olyan fickó, aki valami rejtélyes úton már akkor tudja, hogy mit is akar a fogyasztó, amikor erről még a fogyasztónak sincs sejtése. Bárcsak munkába állítaná a hatalmas agyát és hatalmas szervezetét is egy olyan modell kialakítása érdekében, ami végre azt eredményezné, hogy a művészek és az alkotók hozzájussanak munkájuk tisztességes ellenértékéhez. Talán most is ezen dolgozik. Remélem, hogy így van.
 
Az újságok és a magazinok is igyekeznek újrafogalmazni üzleti megoldásaikat az „ingyenesség” tükrében. Minden a boldog nászúttal kezdődött, amikor a vezető lapok honlapokat indítottak és online olvasók hatalmas tömegeit vonzották magukhoz, lecsökkentve ezzel a fizikai előfizetéseik számát. A nászút nyomorúságos véget ért. Az újságok példányszáma komolyan visszaesett, akárcsak a reklámbevételük. Rupert Murdoch újra bevezette a fizetős tartalmat az olyan vezető lapjainál, mint a Times és a Sunday Times. Murdoch komoly tényező, birodalma magabiztosan terpeszkedik mindenütt, kezdve a Myspace-es közösségi hálóval, a Wall Street Journalon át a Fox filmstúdiókig és a Sky csatornáig. Nekem csalódást okozott azzal, hogy előzőleg nem vette közelebbről szemügyre a zeneipar tapasztalatait és nem látta meg az „ingyenesség” sötét oldalát.
 
Keményebb stratégiák is születtek az ingyenesség ellen. Az olyan ikonikus üzletek ellen indított és megnyert perek, mint például a Pirate Bay, ahol az operátorok megkopasztották az alkotókat, nem mutattak jól a médiában. Azonban szükségesnek bizonyultak, és beválnak elrettentő példaként. Újság- és könyvkiadók ma a Google-val csatároznak, hogy megvédelmezzék a bevételeiket a hírek és irodalmi munkák ingyenes áramlása közepette.
 
Azonban a pereskedésnek van árnyoldala is. A fogyasztók bíróság elé állítása nem egy jó stratégia. Néhány évvel ezelőtt a kiadók Amerika- és világszerte tízezrével indítottak eljárást ez egyéni fájlcserélők ellen. Ezt sosem támogattam. Mint utolsó mentsvárak, a perek fáradságosak voltak, roppant népszerűtlenek és valójában hatástalanok. A sok százezer dollárra büntetett nagyikról szóló főcímek nem sokat árultak el a lényegről, az iparágnak viszont borzalmas PR-t jelentettek.
 
Az ingyenességgel kapcsolatban zajló harc fél sikerrel járó és elbukott stratégiáinak keveréke járt a fejemben, amikor a mikrofonhoz léptem 2008. januárjában. Úgy éreztem, hogy a zeneiparnak fel kell felsorakoznia egy határozottabb álláspont mellett. Az ismert bandák menedzserei általában nem szeretik az ilyesmit – akárcsak a művészeik. Attól tartanak, hogy ezzel elidegenítik maguktól a rajongókat. Sok olyan menedzsert ismerek, akik a lehető legbensőségesebb személyes kapcsolatot ápolják a kiadóikkal, ám a nyilvánosság előtt nem hajlandóak elismerni, hogy a zenei kalózkodás problémát jelent. Az óriási művészeknek óriási kiadókra van szükségük. Ezek ugyanakkor lehetnek nagyok és kicsik.
 
Szóval mi is a válasz az „ingyenességre”? Kezdjük rögtön egy mítosszal, ami arról szól, hogy az ingyenes tartalom az élet egy kérlelhetetlen ténye, amit a technika megállíthatatlan fejlődése eredményezett. Ez nem így van. Valójában ez része a nagyhatalmú technonológiai és telecom iparágak kereskedelmi napirendjének. Vessünk csak egy pillantást annak adataira, hogy az ingyenes zene miként segítette az utóbbi évtized szélessáv szolgáltatásának területén a bevételek robbanásszerű növekedését. 2004 és 2009 az „internet hozzáféréshez” (fix vonalas és mobil) kapcsolódó üzlet bevételei megnégyszereződtek, elérve a 226 millárd dollárt. A mellettük lefelé tartó zeneipar bevételei ezen időszak alatt 25 milliárdról 16 millárd dollárra estek vissza. Az ingyenes tartalom segített abban, hogy a technológiai és telecom iparágak hatalmas profitra tegyenek szert.
 
Az emberek vajon azért akarnak szélessávú hozzáférést, hogy gyorsabban e-mailezhessek, vagy hogy minél gyorsabban tölthessenek le zenéket és filmeket?
 
Biztos vagyok abban, hogy az Internet-szolgáltatókat működtető emberek is nagy zenerajongók. De az „ingyenzenés” bombaüzletüknek le kell állnia. Ez két módon oldható meg: egyfelől kereskedelmi megállapodással, azaz olyan szerződésekkel, mint a Sky Songs-féle előfizetés a korlátlan streamelési lehetőséggel, másfelől úgy, hogy a szolgáltatók hatékonyan fellépnek a fogyasztóik illegális fájlcserélgetései ellen.
 
Rengeteget vitáztam ezzel kapcsolatban az utóbbi két évben. Brüsszeli folyosókon sétálva megismertem a telecom iparág lobbigépezetének mérhetetlen anyagi forrásait és valóban ijesztő naivitást tapasztaltam a szerzői jogokat, valamint a szellemi tulajdonnal kapcsolatos jogokat illetően a politikusok részéről. Sokkal tájékozottabbnak kéne lenniük. Többször is hallottam választott tisztségviselőktől, ahogy a zenéért történő fizetést „adónak” nevezték.
 
Meggyőződésem, hogy önszántukból a szolgáltatók nem fognak segíteni a zene- és filmiparnak. Vannak dolgok, amelyekhez szükséges a törvényhozás ereje. Sarkozy elnök megértette a lényeget, amikor az államelnökök közül elsőként támogatta azon törvényeket, amelyek megkövetelik a szolgáltatóktól, hogy csökkentsék a kalózkodást Franciaországban. Angliában a fő politikai pártok is megértették ezt. Miután az új kalózkodás ellenes törvények testet öltöttek áprilisban, Angliában és Franciaországban adott a világ legjobb jogi környezete ahhoz, hogy a viharvert zenei üzletág újjáépüljön.
 
Franciaország és Anglia megközelítésének középpontjában az úgynevezett „Fokozatos válasz”, amelynél fogva a szolgáltatók kötelesek felszólítani a komoly jogsértőket, hogy hagyjanak fel az illegális fájlcserékkel. Ez az utóbbi évtized legpraktikusabb szabályozása, ami az „ingyenesség” problémakörét érinti. Összehasonlíthatatlanul jobb megoldás, mint a csúf alternatíva: emberek százezreinek beperlése.
 
Két évvel az után, hogy a témával kapcsolatos odisszeámba fogtam, érdekes keverékét tapasztalom az optimizmusnak és a pesszimizmusnak, ami a rögzített zenék jövőjét illeti. Januárban visszatértem Cannes-ba, az iparág éves összejövetelére. Ezúttal a közönség soraiban ültem, úgy hallgattam az olyan ragyogó elméket, mint Daniel Ek, ez a halk beszédű, 27 éves svéd dinamó, aki a Spotify-t működteti. A Spotify a jövő modellje is lehet, de ahhoz előbb demonstrálnia kell, hogy nemcsak a felhasználóktól és a hirdetőktől tud pénzt begyűjteni, hanem ezeket tisztes módon továbbítja is a művészeknek, lemezcégeknek, jogkezelőknek. Az a tény, hogy néhány kiadó részesedéssel bír a Spotify-ban, sürgős prioritássá teszi, hogy ezek a tranzakciók átláthatóak legyenek.
 
Összességében azonban, optimista akarok lenni. Meggyőződésem, hogy napsütötte felföldek várnak a zeneiparra. Milyenek is lesznek ezek a napsütötte felföldek? Az igazság az, hogy ezt nem tudom – de szeretem őket magam elé képzelni. Egy olyan világ lesz ez, ahol az a normális, hogy egy művész pénzt kap a munkájáért, amikor azt letöltik vagy streamelik a netről. Ez a mikro-fizetések világa lesz, napi kifizetésekkel, amit egy olyan technológia támogat, amely képes észlelni egy dal bármiféle felhasználását, majd beazonosítja a jogtulajdonost, és azonnali kifizetést intéz, elektronikus úton.
 
A zenés előfizetés lesz az alapvető mód arra, hogy élvezzük a dalokat és az albumokat, azonban nem ez lesz az egyetlen mód. A háztartások vagy olyasfajta előfizetési szolgáltatást vesznek igénybe, mint a Spotify, vagy a szélessávú előfizetésük díjába beépített összeggel fizetnek az olyan szolgáltatóknak, mint a Sky vagy a Virgin Media. Sok vásárló azonban a drágább, ugyanakkor több értéket jelentő csomagokat fogja választani, amelyek kedvezőbb feltételeket kínálnak, beleértve a gyorsabb hozzáférést az új kiadványokhoz. Lesz egy egészséges piaca a birtokolható letöltéseknek is, valamint a kiemelt fontosságú albumoknak. Az iTunes is igyekszik kikanyarítani magának egy sarkot a piacon, valószínűleg saját előfizetéses szolgáltatással. És egy kisebbség továbbra is CD-ket fog vásárolni, mohón ragaszkodva a csomagoláshoz, a borító designhoz és a tulajdonlás érzetéhez.
 
A hangminőség ismét fontossá válik. Az emberek vonzódnak a digitális korszak egy apró, sötét titkához: az mp3 fájlok borzalmasan szólnak. Az online „veszteségmentes” audiofil mozgalom egy kiadó révén gyűjt erőt. Az Interscope egy olyan új forrásfájlt hoz létre, amely képes biztosítani, hogy a zenészeknek és producereknek a felvételek során kifejtett erőfeszítései nem válnak hiábavalóvá, amint a zene megszólal a hallgatónál. Jimmy Iovine és csapata az Interscope/Beats Audio Sound Solution-nél abban bízik, hogy ez a szuperfájl széles körben elterjed. Fejhallgatókon és jobb hangzást biztosító számítógépes chipeken is dolgoznak, hogy még nagyobb élmény érje a hallgatót. Manapság a legtöbben ezeken az apró fülhallgatókon keresztül hallgatják a zenét.
 
Úgy képzelem el, hogy a jövőben minden egyes zenei alkotást hozzáférhetővé tesznek, ezek bármikor elérhetők lesznek, bármilyen eszközzel. Minden zene megszólal majd számítógépen vagy bármilyen hordozható eszközön. A szolgáltatók jelentős bevételekről számolnak be a „tartalmi megállapodások” alapján. Ezek azok a hozzáadott-értékkel bíró üzletek, amelyek felé a szolgáltatóknak idővel el kell mozdulniuk, miután a nyomott árú szélessáv-bizniszük eléri a végső határt. Ez nem fantáziavilág: az Ovum egy független tanulmánya azt jósolta nemrég, hogy a brit szolgáltatók 2013-ra már több mint 100 millió fontot kereshetnek a digitális zenék bevételeiből. Álmom gyönyörű jövőjében, minden lemezcég és Internet-szolgáltató kereskedelmi kapcsolatba lép egymással, megosztva a bevételeket és a stratégiákat annak érdekében, hogy a zenéik minél több emberhez, sok-sok millióhoz jussanak el.
 
Vannak az álmaimban politikusok, szolgáltató fejesek és miniszterek is. Ők megújult tisztelettel nyilatkoznak a szellemi tulajdonnal kapcsolatos jogokról és a szerzők jogairól is. Az internetes felhasználók szerzői jogsértéseinek száma drámai módon visszaesik. A szolgáltatók zökkenőmentesen dolgoznak együtt a jogvédő szervezettekkel, és a legkomolyabb jogsértőket tevékenységük leállítására szólítják fel. Nem lesz többé egyetlen miniszter sem, aki – mint ahogy 2009-ben tette ezt David Lammy, felsőoktatási, valamint a szellemi tulajdonnal kapcsolatos ügyek minisztere Angliában – az illegális fájlcserét ahhoz hasonlította, mint amikor valaki elcsen egy szappant a szállodából.
 
Van még út előttünk, amíg az álomvilágom valóra válik. De haladunk. A kormányok, nem csak Franciaországban és Angliában, de Dél-Koreában, Taivanon és Új-Zélandon is küzdenek a kalózkodás ellen, új törvényeket hozva. Az ingyenzenével kapcsolatos felfogás is változik. Ma a menedzserek és a művészek sokkal komolyabban foglalkoznak ezzel a témával, mint korábban. Az újságszerkesztők sem gondolják már azt, hogy a zene problémái egy másik világ gondjai közé tartoznak – igazából már ők kérnek tanácsokat tőlünk a probléma kezelését illetően. Egyre több művész beszél arról, hogy a kalózkodás megkárosítja az életét. A filmkészítők és a színészek láthatják, hogy most ők következnek.
 
Azt hiszem, lassan megértjük, hogy a kreativitásba fektető és azzal kereskedő üzletek mindegyikére igaz: az „ingyenesnek” is van ára. Az általam is képviselt üzletben ez azt jelenti, hogy a tehetségnek kevesebb befektetés jut és kevesebb lesz azon művészek száma, akik megélnek a zenéből. Ha ezt a lényeges gondolatot sikerül bevinni a közgondolkodásba, akkor nagy eredményt értünk el. Az is lehet, hogy a zenei válság mára olyan súlyos lett, hogy az „ingyenesség” témaköre most először válik mindenki számára érthetővé.
 
Természetesen sosem fogjuk meggyőzni Anonim Barmot arról, hogy álljon az ügyünk mellé – de legalább végre kiállunk elé.
 
Ha azok a mérnökök, akik létrehozták az iPhone-t, ha azok a zsenik, akik nem egész egy évtized alatt a Google-t elvitték minden háztartásba, valamint a Facebook mögötti fantasztikus tehetségek elköteleznék magukat a problémánk megoldása mellett és segítenének, csodás világ jöhetne el. Hatalmas munkák születnének, hatékony terjesztéssel, és az értékláncban mindenki tisztességesen meg lenne fizetve.”






 

 

Hozzászólások

[003049]
lamb79
Hát nem tudom, de szerintem ez az ember kapja be.
A technikai fejlodésnek nem lehet útját állni. Ha a torrentezést megállítják akkor majd megerosodik a rapidshare mert ez a generáció már nincs hozzászokva ahhoz hogy vásároljon zenét. A sok gyenge produktumról ami elárasztja a piacot? Arról már nem is beszélve.

Az elektrónikus terjesztés azt jelenti hogy az eloadó már saját maga is meg tudja csinálni a terjesztést- kis kulso segítséggel. A zenerajongók minimum 80%-a már amúgy is teljesen online tájékozódik és talán végre azok a zenekarok is szóhoz jutnának akik tehetségesek és AKARNAK zenélni, jó zenét csinálni akár nagy lóvé nélkul is.

Egy uzleti modell fog eltunni és ez így van rendjén, máskulonben a mai napig gozgép hajtaná az autót és vitorlásrepulovel próbálnánk átszelni a csatornát. Csak azért mert egy iparág arra szakosodott hogy ezeket gyártsa.

Egyszeru a megoldás. Kiadók ki, online terjesztok be. Online eladásokból a lemezek felvételének ára kb megtérul (ideális esetben), majd ott az esély hogy a banda éloben bizonyítson mert a koncertélményt nem lehet letolteni.
Ez az intézményesult cucc (zeneipar, milyen szó ez?!) pedig jobb ha eltunik az ugyvédekkel, hízókkal egyutt. A zeneipar legyen a zenészeké.
[002953]
jrpi
Talán még visszanézi ezeket a beírásokat, most találtam:
http://index.hu/tech/2010/09/16/ketszer_annyit_keresnek_a_zeneszek_miota_van_fajlcsere/
Véleményem hogy kapja be a U2 menedzsere!
[002840]
habcsok
Azt mindenképp hozzá kell tenni,hogy a mai muzsikák nagyon szarok!Legtöbbjéért nem érdemes pénzt kiadni!Tisztelet a kivételnek!Minek kell ennyi albumot megjelentetni?Arról már nem is beszélve,hogy számos zenekar az internet által vált ismertté!Akkor bezzeg egyik sem sírt!Persze a minőséget igenis meg kell fizetni,de amikor a bikicsunáj meg Fekete Pákó a csúcs,addig valahogy nem tudom a zeneipart sajnálni!Sőt,inkább omoljon össze,minthogy ennyi szart zúdítson a nyakunkba!
[002679]
goldilox
Matulabacsi, nem akarom az okostojást játszani, de az érvelésed több szempontból is sántít.

"ha a főnököd azt mondaná neked a munkahelyeden hónap végén, hogy nem fizeti ki a havi munkabéredet, mert a munkádat így is megkapta, akkor mi lenne? hm? Neki lenne igaza?"

Rossz példa, ugyanis a zenészeknek általában nincs olyan szerződése, hogy csak a lemez elkészítéséért x összeg jár. Ellentétben a normál munkaszerződésekkel.
Jobb példa lenne ha mondjuk a munkájukat elveszített képzett munkakeresőhöz hasonlítanád a zenészeket, akiket mindenhonnan elutasítanak a válság miatt.

"Azt az álláspontot véditek, hogy nem kell fizetni azért amit ingyen is megszerezhetsz. Ezt lopásnak hívják"

A magyar törvények szerint nem lopás, ugyanis az ezt mondja: "Magyarországon az érvényben levő törvények alapján jogszerű a fájlcsere által megosztott zene- és videoletöltés, de ezek kizárólag magáncélra használhatóak fel, tilos a haszonszerzés bármilyen formája vagy az adatok sokszorosítása. A törvényes letöltésnél fontos megjegyezni, hogy minden embernek jogában áll eldönteni, hogy erkölcsileg hogyan viszonyul ezekhez a kérdésekhez."

Pont, hogy te próbálsz erkölcsi magyarázatot adni az álláspontodra. Nincs itt nagybetűs igazság hidd el, mindenki nézzen magába aztán döntse el mi a része ebben az égész helyzetben.
[002671]
Nunu
A Reign in Blood a maga idejében atom mód szólt, a dalokat tekintve ma is alapmű, de ma már lazán hozzák azt a hangzásbeli szintet (leszámítva a Slayert és a Metallicát, mert nekik nem sikerült az utolsó lemezeikkel.)
Hallottátok a lemezt (Alkoholizer: Drunk or Dead), amit említettem?
[002653]
morningrise
A letöltés nem éppen ugyanaz mint a bolti lopás . Éppen a letöltést ellenzők szokták mondani ,hogy az mp3 nem olyan jó mint az eredeti .(Ami igaz is).A letöltéssel egy (az eredetiheh hasolló ,de gyengébb minőségű )másolatot kapsz .(és ez nincs is ingyen , mert fizeted a havi díjat)Ha othon készítek egy Dream Theater pólót (az eredeti másolatát), az lopás ?
[002651]
Matulabacsi
jrpi, neked fogalmad sincs arról amiről írsz:

"Kishazánkban jelenleg több száz, a nagyvilágban több millió olyan zenekar van, amely még soha életébe nem keresett semmi pénzt a zenéléssel, sőt a saját fizetéséből vesz hangszert, utazik fellépésre, és készít felvételeket stúdióban, mégis teszik a dolgukat és nem sírnak.": De igen, sírnak, ugyanis ezt a hatalmas befektetést a kiadók pont azért nem vállalják magukra, mert nem tudják megkeresni lemezeladásból. Nem a kis zenekarból, amit megfinanszíroznak, hanem a nagy zenekaraik által megtermelt bevételből nem tudják finanszírozni a feltörekvő tehetségeket.

Baszki nem a jayhtról vagy a helikopterről van szó, ez a téma tökéletes bagatelizálása, és arról árulkodik, hogy lusta vagy végig gondolni a dolgok összefüggését. Sehol nem lenne a Korn, vagy a U2, ha ők is munkából keresett pénzből vennék a hangszert, fizetnék ki a studiót, és nem lenne mögöttük finanszírozás. Amatör eszközökkel nem lehet profi munkát végezni, de a profi prdduktum kurva sok pénzbe kerül, nem a jacht a lényeg, hanem az a hatalmas apparátus, ami egy ilyen produkció körül van. A zenekarom tagjainak össz egy havi fizetése sem lenne elég csak mondjuk egy Kron szintű lemezborító grafiaki munkálatainak elkészítésére...de ha az nem lenne olyan amilyen, a nagy hozzáértő letöltő közönség lenne a legjobban felháborodva, hogy milyen gagyi lett a Korn borítója.

"Watch My Dying, Nadir, Dharma (és még folytathatnám a sort) ingyen letölthetővé tették a lemezeiket, ami nem csak szimpatikus, de okos lépés is, mivel pénzt úgy sem kereshetnek." Nem azért tették fel a lemezek mert nem akarnak lemezt eladni hanem mert kénytelenek voltak, mivel a fent említett folyamatok miatt lemezt lehetetlen eladni, pláne nagy kiadói támogatás nélkül. Saját maguknak kell promótálni a zenéjüket, és mivel az is giga sok pénzbe kerül a jacht mellett, erre sem volt pénzük a hangszerek és a studió munkák után, ezért feltették ingyenesre a lemezt a netre, hogy legalább ha már dolgoztak rajta, akkor máshoz is el tudjon jutni (net = reklám felület). Egyébként ha jól emlékszem, a Dharma első nagylemeze nem volt ingyen letölthető, a mi meg most jelent meg, az nem nagylemez, "csak" egy EP, ami promóciós célú, így nyilván "ingyen" van.

"Azt meg elképzelni sem tudom miért hasonlítjátok össze a kabát meg autó vásárlást a CD vásárlással, de mindegy is, legyen a ti dolgotok..." Azért, mert mind piaci termék, aminek előállítása erőforrást emészt fel, legyen nyersanyag vagy szellemi érték PÉNZBE KERÜL!!!
[002648]
Matulabacsi
goldilox, nem adakozok az afrikai éhezőknek, de nem is lopom meg őket...ha a főnököd azt mondaná neked a munkahelyeden hónap végén, hogy nem fizeti ki a havi munkabéredet, mert a munkádat így is megkapta, akkor mi lenne? hm? Neki lenne igaza? Azt az álláspontot véditek, hogy nem kell fizetni azért amit ingyen is megszerezhetsz. Ezt lopásnak hívják. Ne próbáljatok már meg erkölcsi magyarázatot adni arra, hogy ingyen veszitek el azt ami pénzbe kerül. Úgy csináltok, mintha a zene alanyi jogon járna mindenkinek, és az a köcsög, aki ezért pénzt akar kérni. Basszus miért zenéljen a zenész, és miért alkosson a művész, ha nem kap érte pénzt? Mutassatok egy péket, aki minden nap reggel 3-kor felkel, és ingyen adja a kenyeret mindenkinek. Egyébként az is nyilván való, hogyha több CD-t lehetne eladni, akkor kevesebbe kerülne, mert egyébként valóban drága, de az már nem az elvi vitához tartozik, és nem a zenész tehet róla.
[002639]
pumpika666
a méregdrága jegyárakról csak annyit, hogy rajtam nem fognak nyerni, mert igazi szobarocker vagyok
idén összvissz a metalfest 3 napján voltam, meg maiden-en zsigeten, utóbbit kicsit meg is bántam
ink itthon bedobok a dvd-be 1 jó kis koncert dvd-t, aztán a többit rábízom a yamaha erőlködőre, ami mindig szépen szól, nem gerjed, nem torzít...ja és nincs tömeg :D
[002633]
vinylfanatic
Csatlakozom farkaslacihoz.A Reign In Blood felűlmúlhatatlan alapmű,a metáltörténelem mérföldköve ! Ha már a koncertekről esett szó.Arról mia véleményetek,hogy a Metallica-ra 15 000-20 000 volt a jegy?Az Ozzy szintén hasonló árfekvésű.Ez igazi rablás.Itt akarják behozni ami a lemezeladásból kiesik.Igy akár a drága belépők lehetnek a letöltögetés következménye is.Ezt a témát lehet görgetni a végtelenségig.
[002631]
farkaslaci
Ez a Reign In Blood hasonlat kicsit erős, még a megszólalást tekintve is. Bocs, a Slayer a szívem nagyobbik csücske :)
[002628]
Nunu
Az, hogy a Metallica, meg a U2 menedzsere sír, az azért van, mert az ő szavuknak van hírértéke. Ha Kátai Tamás, Makóról, a Gire és a Thy Catafalque oszlopos tagja öntené ki bánatát, az életben nem tudna róla senki, csak az a pár ember a kocsmaasztalánál.Igenis, bevételkiesés a már befutott zenekaroknak a letöltés, ezt vitatni lehet, meg magából hülyét is csinálnia szabad mindenkinek, de nincs értelme.
A probléma a kezdő, fiatal zenekarokkal van. Ki fogja őket finanszírozni, hogy eljuthassanak a nagyvilág elé. Röpködtek itt a zenekarnevek, amiket "úgyis megveszek", de azok kivétel nélkül még a hagyományos modell alapján futottak be. Holott mi a garancia, hogy a régi modellel befutott Cradle of Filth új lemeze jobb, mint egy új, fiatal, hasonló stílusban nyomuló zenekaré? Aki még nincs alkotóilag kiégve, vannak friss ötletei, más meglátásai. Őket nem ismered meg az életben sem, ha valaki nem szán rájuk egy kevés pénzt.
Másik kérdés, meg a koncertek. Azt mondják sokan, hogy koncertezzenek a zenekarok. Igen ám, de nem csak koncertzene létezik. Van olyan muzsika is, ami otthoni, hálószobai hallgatásra való, nem pedig füstös, zajos termekbe, tömegek közé. Velük mi lesz? Csak a Maiden működhet, mert az koncerten is jó, míg a Rhapsody, ami igazából otthoni belemélyedésre való, már nem kell?

A lemezek ára valóban nagyon sok, főleg ma már, amikor taknyos olasz kölykök olyan thrash-lemezt csinálnak (Alkoholizer: Drunk or Dead 2009.), hogy ahhoz képest a Reign in Blood poros demó, a megszólalást tekintve.
[002619]
pumpika666
a kisebb zkarokat nem zavarja a letöltés, ők elturnézgattak eddig is, abból éltek
a nagyoknak böki talán jobban a szemét, mert többet kell túrázni, hogy meglegyen a betevő falat a 100 fős crew-nek
aki korábban eladott 10 ezer lemezt világszerte, most meg 6 ezret, azt nem zavarja, ők eddig sem a cd-kből éltek, hanem a koncertekből
ennyit még hozzá kellett böffentenem a vitához
azért továbbra is azt mondom, ha van rá lehetőség, eredeti cd-t veszek, de havi többtucat letöltés is van, most már nem lehet meglenni nélküle
[002615]
farkaslaci
Vinylfanatic bizonyára azért nem tölt le zenéket, mert még nem próbálta élvezni az előnyét. Amint megismernéd a lehetőségeket, lehet, hogy szép lassan élnél is vele. De az is lehet, hogy a generációs különbség az oka, amiért egyesek ellenállnak, vagy inkább nem annyira befogadóak. El kell ezt is fogadni, ugyanakkor nem kell elítélni azokat, akik csupán felhasználóként élnek a technika lehetőségeivel. Tőccsük le vagy vegyük meg...kinek mi tetszik! Csak szóljon a METAL!!!
[002614]
goldilox
jrpi, ne haragudj meg, de tökéletes tükörképe vagy vinyl-nek csak a másik oldalról:-). Ezt írtam alább is, egyszerűen más koordináta rendszerben éltek, nem értitek egymást. Gyanítom te 30 alatt vagy, vinyl meg jóval fölötte. Az új Maiden nem 5 hanem sok száz ezer Ft-ot is megér (na jó, az új nem, de mondjuk az új Accept az igen:-), sőt kis pátosszal, anyagiakban ki sem fejezhető az értéke. De mivel Steve Harris is pénzért veszi a kenyeret, ezért kellene forintos értéket szabni az előállított termékének, különben nem fog zenélni neked sem mp3-ban, se máshogy. Ez pedig sokunknak fájna. Érted a másik oldalt is?
[002613]
jrpi
Kedves vinyfanatic!

5 évvel ezelőtt mit csináltál amikor még nem volt myspace? Én letöltök havonta 10 albumot, ebből 8-at törlök azután hogy a 3. számot meghallgattam mert nem tetszik. Gondolod ha ingyen nem szerezhetném be akkor adnék 4000-et ezekért a CD-ért? Tévedés! Túróka!!! Sose venném meg! Tehát én 1 Ft bevételkiesést sem termelek se a zenekarnak se a kiadójának azzal hogy letöltöm a zenéjét. A kedvenceket meg úgyis megveszem eredetiben!

Kishazánkban jelenleg több száz, a nagyvilágban több millió olyan zenekar van, amely még soha életébe nem keresett semmi pénzt a zenéléssel, sőt a saját fizetéséből vesz hangszert, utazik fellépésre, és készít felvételeket stúdióban, mégis teszik a dolgukat és nem sírnak.
Csak azoknak sír a szájuk akik eddig 5 millió albumot adtak el és most már csak 4 millió fogy (lásd Metallica, Korn, U2, Britney Spears, Eminem stb) így 1-gyel kevsebb jacht-ot vagy helikoptert tudnak fenntartani. Nagyon sajnálom őket és persze a rajtuk élősködő kiadókat is!
A kis zenekarokat le se szarják a kiadók, belőlük sose éltek meg és soha nem is fognak.
Watch My Dying, Nadir, Dharma (és még folytathatnám a sort) ingyen letölthetővé tették a lemezeiket, ami nem csak szimpatikus, de okos lépés is, mivel pénzt úgy sem kereshetnek. Ha ők tudnak így működni akkor vajon miért kerül egy Iron Maiden album 5000-be? Valszeg azért mert vannak olyan nagyon okos emberek mint te, a "hatalmas rajongók" akik még aranyárban is megvennétek.

Azt meg elképzelni sem tudom miért hasonlítjátok össze a kabát meg autó vásárlást a CD vásárlással, de mindegy is, legyen a ti dolgotok...

A letöltést meg internet elterjedését tiltani, gátolni nem lehet, ezért inkább meg kéne próbálni kihasználni a benne lévő lehetőségeket!
Még egy kérdés: már a pendrive-ok meg üres CD-k után is jogdíjat fizetünk! Gyanítom ezekből több millió darab fogy évente, hol van az az irgalmatlan lóvé amit kicsengetünk ezekre a jogdíjakra??? gondolom a mahasz meg a kiadók zsebében, ebből a zenekarok egy kur.. ft-ot se láttak arra mérget vehetsz!!!
[002612]
goldilox
írtam vagy 50 sort erre kidobott a rendszer:-( Akkor rövidebben:
Vinylfanaticnak a legmélyebb respekt és szimpátia.
Erkölcsi vitába nem érdemes belemenni, mert nem fog eredményre vezetni, max. az afrikai éhezőkig jutunk el. Matulabácsi, nekik szoktál adakozni? Pedig az ő életük is érték, hidd el. Egyszerűen nincs már anyagi értéke a rögzített zenének és felnő lassan egy olyan generáció, akiknek ez az értékdevalválódás már nem is fáj, nem is kötődnek úgy hozzá. És majd ha a másik oldal eléri, hogy minden zenéért fizetni kell, az "új generáció" tagjai úgy érzik majd hogy kib...tak velük és egyszerűen valami más, ingyenes hobbi után néznek, nem fognak fizetni. Könnyen lehet, hogy a zenehallgatás egy szűk elitréteg kiváltsága lesz ha bejön McGuinness utópiája. Az ipar, a millió munkahellyel nem fog visszaállni. De addig is a zenerajongók jól le lettek barmozva.
[002607]
vinylfanatic
Kedves barátaim ne durvuljunk el,mert ezzel nem oldódik meg a probléma.No kedves jrpi itt vagyok én egy idióta vagyok,és ezt vállalom. Én még nem töltöttem le soha semmit.Nem is tudom hogy kell csinálni,nem is akarom tudni.Persze én is belehallgatok a lemezekbe mielőtt megveszem.Csak én ezt a Myspace oldalakon teszem.Többek között ezt erre találták ki.Én megtisztelem a kedvenceimet azzal hogy pénzt adok az eredeti kiadványikért.Egyébként mindenkinek van igazság a mondandójában,még matulabácsinak is.Azért volna egy kérdésem.Mikor lehet elhozni majd ingyen egy autót mondjuk egy szalonból ?Arra én is beneveznék.
Nos nem akarok én lenni a nagy megmodó. De ha pár éven belűl néhány jó banda(akiket szeretünk) eltünik majd mert beleállt a földbe,akkor ne csodálkozzunk barátaim.
Ez csak egy idióta HEAVY METAL őrült véleménye!
[002604]
farkaslaci
Csak értelmes emberek kommentjére reagálok. Matulabácsi számomra nem az. Menjen uram a jutyubra kötekedni, és mocskolódni.
[002602]
jrpi
Aki azt mondja hogy soha semmit nem töltött le ingyen az vagy idióta vagy hazudik, ugyanis akkor ismerhetek meg újabb kedvenceket ha először letöltöm a lemezüket ingyen és meghallgatom. Nehogymár adjak egy CD-ért 4000-et mert olvastam valahol egy mondatot róla, ahol azt írták hogy jó! Aztán persze ha megtetszik megpróbálom beszerezni eredetiben.
Előző bejegyzésemben már írtam, műsoros CD legyen max 1500, zenei DVD max 3000, film DVD max 1500. Mi volt előbb a drága lemez árak vagy az eladások visszaesése? Szerintem a 90-es évek közepén senkinél sem volt bekötve internet, mégis estek az eladások, szerintem azért mert akkor kezdték iszonyú drágán adni őket.
E mellett bármelyik zenekar felteheti a honlapjára az albumait úgy hogy pénzért le lehessen tölteni mondjuk 1500-ért mint egy CD, de adjon valami pluszt pl belépőt egy koncertre (mivel itt nincs CD lemez, borító, tok).
Csak annak érdemes megvennie egy CD-t aki gyűjti. Már el sem tudom képzelni hogy arról hallgassak meg egy lemezt. Amit megveszek azt is felteszem a polcra és kész. Csak mp3-ról hallgatok zenét akár kocsiban, akár számítógépen.
[002601]
vivaemptiness
@infernaldemon

IP alapján se fognak elkapni, ha pl. VPN mögött vagy, esetleg egy proxyt használsz. A VPN csak az adatforgalmad nem rejti el (tehát a mennyiséget), minden mást igen. Ha proxy mögött vagy, akkor meg nem fogják neked kilogolni a külföldi openproxy-t ebben biztos lehetsz. Mellesleg a torrentezés is biztonságos, amióta van DHT, és a tarckerek sem őriznek ip címeket, szóval ez a felvetésed bukta. Ha elcsípnek a letöltött adattal, akkor is ki tudod védeni azzal, hogy encrypteled a vinyód. Az RSA-t például az életbe nem törik fel.
És ehhez nem kell informatikusnak lenni, csak kicsit olvasgatni kell a neten.

@pumpika666

Ott a pont!

Nem mellesleg a külföldi rinyagépek is a turnékból élnek és nem pedig a lemezeladásból. Ez nem a nyolcvanas évek, észre kéne már venni!
[002597]
Matulabacsi
FarkasLaci!
Azt mondod, hogy azért töltesz le lemezt, mert nincs rá pénzed? Ha nekem nincs pénzem új kabátra, akkor menjek be a boltba, és lopjam el? Tolvaj vagy, és mindegy, hogy hányan csinálják még rajtad kívül. Úgy csinálsz, mintha ez járna neked, és ha nincs rá pénzed, akkor elveheted. Már bocs de a cigányok csinálták ezt Szlovákiában éhség lázadás címén, a boltból meg a csokit meg az alkoholt rabolták el. Milyen alapon kényszeríted a művészt arra, hogy neked ingyen zenéljen? Szégyen az egész. A legostobább reakció az amivel te élsz. "Nem akarod hizlalni a lemezkiadó főnökét...meg mindenki ezt csinálja"...szánalmas kifogás...Ez egy iparág, amiből sok millió ember él (többségük kisember mint te meg én)... őket te és a hozzád hasonló véleményűek teszik tönkre...nem is beszélve a zenészekről. A letöltőnél csak az a rosszabb, aki még meg is magyarázza magának, hogy helyesen teszi. Lófaszt a seggetekbe ingyenélő ostoba tetvek. Egyébként a legnagyobb tolvajok valóban az internetszolgáltatók. Ők teszik lehetővé a letöltést, és máshogy nem is tudnák eladni a saját szolgáltatásukat, ha nem lenne ennyire keresett cikk a zene és a film, aminek ellopásának lehetőségét árulják.
[002596]
Matulabacsi
FarkasLaci!
Azt mondod, hogy azért töltesz le lemezt, mert nincs rá pénzed? Ha nekem nincs pénzem új kabátra, akkor menjek be a boltba, és lopjam el? Tolvaj vagy, és mindegy, hogy hányan csinálják még rajtad kívül. Úgy csinálsz, mintha ez járna neked, és ha nincs rá pénzed, akkor elveheted. Már bocs de a cigányok csinálták ezt Szlovákiában éhség lázadás címén, a boltból meg a csokit meg az alkoholt rabolták el. Milyen alapon kényszeríted a művészt arra, hogy neked ingyen zenéljen? Szégyen az egész. A legostobább reakció az amivel te élsz. "Nem akarod hizlalni a lemezkiadó főnökét...meg mindenki ezt csinálja"...szánalmas kifogás...Ez egy iparág, amiből sok millió ember él (többségük kisember mint te meg én)... őket te és a hozzád hasonló véleményűek teszik tönkre...nem is beszélve a zenészekről. A letöltőnél csak az a rosszabb, aki még meg is magyarázza magának, hogy helyesen teszi. Lófaszt a seggetekbe ingyenélő ostoba tetvek. Egyébként a legnagyobb tolvajok valóban az internetszolgáltatók. Ők teszik lehetővé a letöltést, és máshogy nem is tudnák eladni a saját szolgáltatásukat, ha nem lenne ennyire keresett cikk a zene és a film, aminek ellopásának lehetőségét árulják.
[002592]
morningrise
Ennek a problémának a megoldása az öltönyös faszfejekre vár . Ők adták a lehetőséget a kezünkbe (némi kis haszonért) , úgyhogy ne csodálkozzanak . Ahogy Slash mondta egyszer : "Ha adsz nekem egy kis piát ne csodálkozz , hogy berúgok "
[002587]
pumpika666
20-25 éve kazikat másolgattunk orrba-szájba, mégsem sírt senki a jogdíjak miatt, igaz, akkor nyomozni kellett a zenék után, még 1 ride the lightning, v egy endless pain sem volt könnyen beszerezhető
[002586]
farkaslaci
Goldilox, totálisan egyetértek. Bizonyos érdekköröktől őszinte véleményt nem hallhatsz ebben a témában, szerintem. Amúgy meg miért is vegyem meg a CD-t,ha az esetek 90%-ában a kocsimban hallgatok zenét, és nem kívánok 19 CD-t magammal vinni, és állandóan cserélgetni, közben vigyázva a kurvadrága borítójára?! A letöltések kora, vagy kazetta másolgatás...30 év múlva egymás fejéből fogjuk egy ferde pillantással kilopni a gondolatokat vagy éppen a zenészek fejéből a megkomponált zenét! Haladjunk!
[002584]
goldilox
Nagyon érdekes és bonyolult téma ez, nagyon jó cikk, tényleg gondolatébresztő. Egyébként kiderült, én is egy anoním barom vagyok és a zenerajongói oldalról látom a dolgot. Valószínűleg emiatt látom úgy, hogy ez a mentsük meg a zeneipart mert milliók vesztik el az állásukat a letöltések miatt-szöveg, álszent és demagóg. Persze, a kiadói fejesek, a zeneipari mogulok, a futószalagtermék gyártók, mind-mind az alkalmazottjaik miatt aggódnak. Nyilván, elhisszük. De amúgy miért is kellene a zene "ipar" részét megmenteni ha nincs már rá kereslet, ha a technikai fejlődés folyományaképp az iparág szakmunkásai (tisztelet a kivételnek, jópár van)ugyanúgy nem tudnak már pénzzé váltható értéket teremteni mint történt ez más elavult iparágakban is. Olyan időszakban amikor pedagógusok, orvosok, stb. milliói szintén elvesztik az állásaikat hadd ne kelljen jobban sajnálni a kiadói "szakértőket", az ilyen-olyan menedzsment tagokat, a pénzért lemezt hallgató és koncertre járó zsurnalisztákat.
Én mint rockrajongó, annyit szeretnék, hogy kedvenc zeném a jövőben se tűnjön el, legyenek zenekarok, legyenek koncertek, tudjam meghallgatni kedvenc bandáim rögzített hanganyagait (ilyen árak és fizetések mellett már nem ragaszkodok a cd-hez, de még így is vásárlok időnként). És ez nem is fog eltűnni. Ma is van sok jó banda és rengeteg a jó koncert. Pedig már lassan tíz éve lopjuk ingyen a lemezeket. Mindig lesznek kreatív zenészek akik meg akarják mutatni a tehetségüket, lesznek koncertek, ahol lehet és általában kell is belépőt fizetni, lehet pólót vásárolni és mindig lesz módja, hogy a zene rögzített formában is eljusson a közönséghez. Őszintén kívánom, hogy az általam tisztelt sokszáz zenész és az a jónéhány zeneipari dolgozó sokáig éljen jólétben és bőségben, de azért nézzenek már körül a világban mielőtt elkezdenek nyavajogni. Ja, és érdekes módon a panasz legtöbbször nem a zenésztől jön, hanem az őt "segítő" háttérgépezettől. Nem azt mondom, hogy támogatom a letöltést mint lemezszerzési formát, de ez az igénytelen ingyenélő letöltők duma éppolyan sarkos ferdítés mint mondjuk a pöffeszkedő, zenészt lerabló kiadói hiéna megfogalmazás. Kívánom, hogy legyen akkora az értéklánc hogy mindenki tisztességesen meg legyen fizetve, de a zenefanatikus barom akkor is mindent meg fog tenni azért, hogy még a pénztárcáján túl is meg legyen neki minden anyag ahogy ez működött a cd írós és még régebben a kazetta másolgatós-cserélgetős korszakban. Hirtelen felindulásból, most ennyi. És tök érdekes lenne a témáról zenészek, koncertszervezők, újságírók őszinte véleményét is olvasni.
[002580]
farkaslaci
Vinyl hősiessége becsülendő, de én megőrülnék, ha az anyagi lehetőségeimtől függene, hogy szerzem be a hallgatni valót. A büszkeséget félretéve nagyon jó érzés a nagy ősök (Led Zep, Purple, Sabbath, Pink Floyd, Uriah Heep, Genesis, Priest, Queen...stb.) teljes életművében elmerülni. Ha mindezt eredetiben kéne birtokolnom.......Képtelenség. Tehát én maradok a puszta gyakorlati oldalnál, zene, zene, zene, és még ezerszer ZENE!!!
[002577]
jrpi
Teljesen egyetértek Farkas Lacival. CD max 1500, zenei DVD max 3000, film DVD max 1500 (moziban úgy is behozta az árát) ennyi a képlet! Tudom milyen ktg-ekkel jár egy lemez kiadása, ebből bőven kijön minden! Extra díszdobozos verziók nyilván lehetnek drágábbak.
Arról meg ne is beszéljünk hogy kint olcsóbban kapsz meg egy CD-t mint itthon. Szánalom!!!
[002575]
pumpika666
én is morningrise véleményén vagyok: imádom a zenét, havi sokezer ft-ot szoktam költeni cd-kre/dvd-kre(vinyl-t is vennék, de vicc az áruk, mi kerül annyiba rajta?)
mostanában sajna ink csak az akciós kiadványok, 1000-1500 ft-os cuccok férnek bele
és persze töltök is le ezerrel, sajna rákényszerülök, mert az új lemezek 99.99 %át én sem tudom megvenni
5 éve 100-120 nettót kerestem, most 75-85 ugyanazzal a melóval, így nem fér bele a drága új cd, így akciózok, meg letöltök
új maiden-t persze megvettem, jó is, de új ozzy, dimmu, accept, spiritual beggars, cradle, borknagar...csak pár név, akik kimaradtak/kimaradnak idén, úgy néz ki :( (persze mp3 meglesz, de az nem ugyanaz, szeretem a cd-t, meg a borítót buzerálni, lapozgatni)
[002574]
morningrise
Egy érdekességet olvastam :
Ozzy legutóbbi lemezét (Scream) októberben adják ki kibővített formában . Aki megvette az első szérát az most jól beszopta . Lehet eladni harmad áron , vagy megtartani , mert az az igazi rajongó akinek két eredeti példánya is van .
Ki is a Barom ?
[002573]
morningrise
Én lennék a legboldogabb ,hogyha meg tudnám venni az összes kedvenc lemezem eredetiben (és százhúszféle kiadásban ,Japán SHM CD/Remaster /Fémdobozos Deluxe /3CD Expanded Edition +bonus DVD!!! vagy dupla 180 grammos audiophile picture bakelit !!!).
Tisztelt McGuinness ! Nyisd már ki pici szemeid ! A fél világ nincs tisztességesen megfizetve . Először ezen kellene változtatni .
Üdv.:egy Anoním Barom
[002572]
infernaldemon
Nem kis országunk piaci eladásai hiányoznak a végső elszámolásból,de tény ,hogy hosszabbtávon valamit kell lépni mert a turnékból és a merch-ből nem sokáig huzzák már a kissebb zenekarok.Az is tény ,hogy egy teljes iparág megy időközben tönkre és több ezren veszítik el majd a munkájukat.Ha akarnák ezt lehetne ellenörizni (az ip címen keresztül igen jól lehetne ezt kontrolálni)de nincs meg az akarat mert ez így biznisz a szolgáltatónak.Mint mindenki így én is lusataságból vagy anyagi megfontolásból lassan semmit nem költök erre.Ezért kellene ezt fentről szabályozni...
[002571]
vinylfanatic
Ami az árakat illeti abban kétségtelen igazad van.Főleg a bakelitek árai irreálisan magasak.Én kb. féléve munkanélküli vagyok,ezért féléve semmit nem tudok megvenni amit szeretnék.Ennek ellenére sem álltam neki letöltögetni.Az én világszemléletembe ez nem fér bele.Ezért nyugodtan nevezhetnek seggfejnek,vállalom és fentartom a véleményem ami a szemléletváltást illeti.Nagyon sokan töltögetnek le olyanok akik egyébként bőven megengedhetnék maguknak,hogy megvegyék az eredetit.
[002569]
farkaslaci
Csaknem 30 éve vagyok zene (főleg rock/metal) rajongó, még akkor is, ha nem veszem meg mindig eredetiben a hanghordozót. Nem fogok nagyívű gondolatmenetet elereszteni, számomra egyszerű a képlet. Majd ha egy CD max. 1500, egy DVD pedig 3000 Ft. lesz, akkor talán ismét megveszem őket eredetiben. Addig pedig éljen sokáig a letöltés, és keseregjen a lemezkiadó kövér, dúsgazdag igazgatója. Az ő fizujából én is bakeliteket vennék, és gyönyörködnék bennük. Ha csak a hónap lemezei közül a legjobbakat meg szeretném szerezni eredetiben, több mint 50.000 Ft-ra lenne szükség. Ha nektek van ennyi erre, csókoltatlak benneteket. Tehát nem kell folyton az álszent szöveg. Mindenki ugyanúgy letölti a kisgyermekének a tojsztorit, a srekket, vagy éppen a legújabb albumokat magának. Ez a nagy helyzet.
[002568]
vinylfanatic
A fenti uriemeber szavaival teljes mértékben egyetértek,mintahogy annakidején Lars Ulrich kirohanásával is a Napster ellen.Sajnos nagyfokú szemléletváltásra is szükség lenne a rajongók részéről.Mert szerintem az aki nem veszi meg eredetiben kedvence lemezeit az nem igazi rajongó.Az igazi rajongó tiszteli kedvencét.Ez pedig abban is megnyilvánul hogy eredeti lemezt vásárol.Én nem tudnám elképzelni hogy kedvenceim lemezeit ne eredetiben vegyem meg.Én személyszerint gyűlölöm a letöltést.Soha nem is csináltam még ilyet.
VINYL FOREVER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
[002564]
infernaldemon
Van benne némi utópia innen magyarországról nézve,de a logikai oldal erősebb.Biztos ,hogy be tudnák azonosítani a szolgáltatók ,hogy ki mit tölt le ,de ha ezen ekkorát kaszálnak nem áll érdekükben a változtatás és egy olyan rendszer részrehozása amely ezt legálissá teszi.Itt tényleg törvényhozói oldalról kell elindítani egy folyamatot de a telecom lobbi mindent meg fog tenni ezen folyamat lassítása érdekében.Itt a komolyabb országok léphetnek (és mint mellékelt ábra mutatja léptek is)akiknek van annyi erejük ,hogy szembe mennyenek a jelen helyzettel.A fő "termék"előállító USA reaácója ill. álláspontja lesz döntő!
[002563]
tjoko
Mivel az ingyenes hozzáférést mindig megfogják oldani valahogy ezért szerintem egy megoldás van . Be kell építeni a szerzői jogdíjakat az internet árába.Ezt senki nem tudná kikerülni .Akinek bármilyen szellemi terméke lenne feltöltené a honlapjára és onnan bárki letölthetné , az alkotó pedig ebből az alapból kapná meg a pénzt.Lenne a honlapon számlaló ,illetve kategóriákba lennének rakva a művészek sikerességük alapján amit a letöltések alapján tudnának átlépni .A pénz pedig ugyan ilyen arányba járna.Persze a részleteket ki kellene dolgozni,de ez szerintem egy járható út lenne!
Nem vagy belépve. A hozzászóláshoz be kell lépni!

Hammer TV

 
MICHAEL SWEET - Dalpremier az októberi szólóalbumról: Ten
2019. szeptember 18. (szerda) 17:26

A Stryper frontembere, Michael Sweet gitáros/énekes/dalszerző a 90-es évek eleje óta rendszeresen készít szólólemezeket, a 10. önálló albuma pedig Ten címmel jön majd október 11-én. Máris megismerkedhetsz a szöveges videóval kísért harmadik előzetes dallal, a Tennel, amelyben a Fozzy és a Stuck Mojo soraiból ismert Rich Ward gitáros a vendég. A lemezen számos más vendég is játszik: Todd La Torre (a Queensrÿche énekese), Jeff Loomis (Arch Enemy, ex-Nevermore), Andy James, Tracii Guns (LA Guns), Ethan Brosh, Joel Hoekstra (Whitesnake), Gus G. (Firewind), Howie Simon, Marzi Montazeri, Will Hunt (Evanescence), John O’Boyle, valamint Mike Kerr és Ian Raposa a Firstbourne-ból. Michael Sweet: "Szinte minden dalban más és más zenész vendégszerepel. Eredetileg csak néhány vendéget terveztem, de aztán úgy döntöttem, hogy érdekes lenne minden dalba meghívni valakit. Elkezdtem felsorakoztatni a neveket, majd megkerestem őket, és sorba...

MYRATH - Márciusban az önálló turnéjukkal is eljönnek Budapestre
MYRATH - Márciusban az önálló turnéjukkal is eljönnek Budapestre

Shehili címmel még májusban jelent meg a prog/power vonalas tunéziai Myrath új stúdióalbuma, a 2016-os Legacy lemez folytatása. Novemberben a Beast In Black vendégeként érkeznek...

ENTRAILS - Dalpremier a régisulis svéd death brigádtól: The Pyre
ENTRAILS - Dalpremier a régisulis svéd death brigádtól: The Pyre

Rise Of The Reaper címmel október 11-én jelenik meg a 2008-ban újjáéledt svéd old school death metal brigád Entrails hatodik albuma, a 2017-es World Inferno lemez folytatása. Az új...

MEGADETH - Dave Mustaine orvosai nagyon pozitívnak érzik a kezelés hatását
MEGADETH - Dave Mustaine orvosai nagyon pozitívnak érzik a kezelés hatását

Még júniusban derült ki, hogy a Megadeth alapítóját, főnökét, Dave Mustaine-t torokrákkal kezelik, de azóta is folyik a munka az új stúdióalbumon, januárban pedig a Five Finger Death...

OZZY - Négy hét alatt elkészült egy új album
OZZY - Négy hét alatt elkészült egy új album

A The Sunnak adott friss interjújában Ozzy beszámolt arról, hogy elkészített egy 9 dalos új albumot, mindössze négy hét alatt. Mégpedig azután, hogy a rapper Post Malone friss...

PHIL ANSELMO - Egy Pantera tribute turnéról Zakk Wylde-dal: "Miért ne?"
PHIL ANSELMO - Egy Pantera tribute turnéról Zakk Wylde-dal: "Miért ne?"

Phil Anselmo nemrég az egyik chilei Illegals buli előtt adott interjú során azt mondta, hogy ha minden körülmény adott, ő benne lenne a korábban is többször emlegetett Pantera tribute...

Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS