ROCK! - Mától indul a gyűjtés a miskolci Rockmúzeum számára

A ROCK! megnyitása 2011. novemberére várható

2010. március 29. (hétfő) 12:15 | utoljára módosítva: 2010. március 29. (hétfő) 17:07
Ha még nem hallottál volna róla, 2011. novemberétől ROCK! néven megkezdi működését a miskolci Rockmúzeum. Az intézmény a Miskolci Egyetem melletti egykori fűtőmű területén valósul meg (lásd balra a hivatalos látványtervet), magánberuházásként, az Európai Unió Regionális Fejlesztési Alapjának támogatásával.
"A rockmúzeum célja, hogy bemutassa az európai és a magyar könnyűzene fejlődését, történetét, szereplőit és a zene társadalomra gyakorolt hatását. Célunk, hogy Magyarországon jöjjön létre a clevelandi Rock & Roll Hall of Fame európai párja, mely az elérhető legszélesebb ismeretanyagot mutatja be a látogatóknak. A zene elmúlt 60 évének ilyen feldolgozására eddig nem került sor sem Magyarországon, sem máshol Európában. A Rock! gyűjteményébe az elmúlt évek során jelentős mennyiségű dokumentáció és a zenéhez kapcsolódó tárgy, relikvia gyűlt össze főként az ügyet támogató zenészektől és a tervezésben részt vevőktől. Al Di Meola gitárja, Slash Magyarországon használt pengetője és James Hetfield dedikált mikrofonja mellett számos magyar előadóművész relikviája jelenti ma a gyűjtemény folyamatosan bővülő törzsanyagát".
A miskolci Rock! Projekt 2010. március 29-én, azaz a mai napon kezdi meg gyűjtését. A felajánlásokat - legyenek azok tárgyak, relikviák, vagy személyes történetek - a www.rockgyujtes.hu honlapra, a rock@rockgyujtes.hu e-mail címre és a ROCK! Projekt 3515 Miskolc, Pf. 30. postai címre várják a szervezők.
 



 




"A zene az elmúlt évtizedekben tömegeket mozgatott meg fontos célok érdekében, részt venni a zenei eseményeken mindig is közösségi élmény volt. A gyűjteményből nem hiányozhatnak a hétköznapok tárgyi emlékei, valamint a rajongók, zeneszerető emberek mindennapi élményei sem. Úgy gondoljuk, hogy a mélyebb szakmai ismeret és a hitelesség szempontjából is fontos, hogy – indulásként Magyarországon – a gyűjtés során a lehető legszélesebb kört érjük el, adjuk meg mindenki számára a lehetőséget személyes élményeik megosztására, történeteik elmondására.

Azokat a – mára már személyessé vált - tárgyakat, felvételeket, fényképeket, videókat szeretnénk összegyűjteni, amelyek közérdeklődésre számot tarthatnak, vagy történeti szempontból értékesek lehetnek. Bízunk benne, hogy több tízezer felajánlás érkezik felhívásunkra, és hisszük, hogy néhány rendkívüli, sosem gondolt relikvia is előkerülhet a gyűjtés során.

A gyűjtemény feldolgozását a témában jártas, elismert szakemberek végzik el, akik eddigi munkájuk során évtizedeken keresztül a zenetörténettel és a zene társadalmi hatásainak vizsgálatával foglalkoztak. A beérkező anyagok feldolgozása által részletesebb képet kaphatunk az elmúlt hatvan év történelméről, és új összefüggéseket ismerhetünk meg a zene és a társadalom viszonyában.

A közelmúlt történéseinek megértése szempontjából fontos azt látnunk és felismernünk, hogyan hatott a könnyűzene más művészeti ágak fejlődésére, például a képzőművészetek, az irodalom, a film vagy a táncművészet alakulására, hogyan változtatta meg az alapvető társadalmi értékekhez való viszonyunkat, hogyan vált az egyszerű közösségi élmény a globalizációs folyamatok egyik jelképévé, vagy hogy milyen hatások befolyásolják a zenéhez való viszonyunkat a mindennapokban.

A magyar könnyűzene fejlődése a rendszerváltást megelőző 25 évben – még ha nem is tudatos módon - jelentős szerepet játszott a társadalmi viszonyok alakulásában, erősítve ezáltal azokat a folyamatokat, amelyek 1989-re a rendszerváltáshoz vezettek. A mai negyvenesektől kezdve az idősebbekig szinte mindenki emlékszik a Luxemburg Rádió, a Szabad Európa Rádió adásaira, amelyek egyrészt megmutatták elszigeteltségünket a nyugati világ kultúrájától és ezen keresztül távolságunkat a nyugati társadalmi viszonyoktól, másrészt a zenén és a dalszövegeken keresztül közvetítették azt a szabadságot, amelyben a nyugaton élő fiataloknak mindennapjainkban részük lehetett.

Mint az a műfajt eddig legteljesebben feldolgozó, A magyarock története c. könyv előszavában olvasható: „A rockzenét kezdetben a nyugati világ „begyűrűző” válságtermékének, ideológiai fellazításnak gondolták; majd múló divatnak, kakofonikus üvöltözésnek (hülye-lye-lye) tekintették. Később, mikor már Magyarországon is része lett a mindennapoknak, besorolták a hagyományos könnyűzenék, a tánczenék mellé. Ezért a rock gyűjtőfogalma sokak számára ma is csak a szórakoztató zenén (popzenén) belül jelentkező megszólalási formákat, táncokat, sztárokat jelenti. Az elmúlt évtizedekben már nálunk is nyilvánvalóvá vált, hogy a rock jóval több ennél: ez az új műfaj születése pillanatától összekapcsolódott a fiatalok társadalmi lázadásával, az életforma-forradalommal, a születő új szubkultúrákkal, kialakultak kapcsolódási pontjai a politikához, az üzleti világhoz, a divathoz és a társművészetekhez.”

A könnyűzene fejlődésének és társadalomra gyakorolt kölcsönhatásának feldolgozása Európában nem történt meg, az elmúlt évtizedek hazai és nemzetközi zenei történéseinek átfogó rendszerezésére – bár több kísérlet is történt rá - nem került sor. A XX. század kultúrtörténete nem teljes a rock nélkül.

A zene mára mindenki életében folyamatosan jelen van, a mindennapok szerves részét jelenti. Minden generáció számára értelemszerűen mást jelent, összességében azonban időszaktól függetlenül ugyanolyan jelentőséggel bír.

Az előadóművészek zenéik mellett társadalmi jelenségek közvetítői, sőt alakítói, példaképpé válnak, öltözködési-, életmód és frizuradivatot teremtenek. A fiatalok sokszor a zene által közvetített értékek mentén alakítják ki közösségi kapcsolataikat, a felnőttek pedig ezt hol értetlenkedve, hol némi nosztalgiával fűszerezett megértéssel figyelik, emlékezve arra, hogy nem volt ez másképp az ő gyermekkorukban sem.

Ilyenkor az emlékekben megjelennek az Ifipark különböző korszakai a 60-as évek szolíd táncestjeitől a 70-es évek végi rock ünnepekig, a tabáni domboldal majális-koncertjeitől a hajógyári szigeti lüktető rock-fesztekig. Előkerülnek a mára már legendává vált helyszínek, a Metro klubtól, a Bem rakparton és a Bercsényi klubon át a Fekete Lyukig. Felelevenednek a régi fesztiválok a miskolci „kis magyar Woodstocktól” az EFOTT-on át a Szigetig. Lehet, hogy a különböző korosztályoknak más helyszín és más esemény jelentette a zenével kapcsolatos élményeket, de az élmények megélése közös, és ezekkel kapcsolatban mindenkinek vannak saját, személyes történetei.

A ROCK! interaktív kulturális központ e folyamatok bemutatására vállalkozik. Célja a zene és az általa közvetített üzenet és érzések összefüggésbe hozatala, ahogyan azok életünk mindennapjaiban találkoznak és összefonódnak.

A miskolci Rock! Projekt 2010. március 29-én kezdi meg gyűjtését. A felajánlásokat - legyenek azok tárgyak, relikviák, vagy személyes történetek - a www.rockgyujtes.hu internetes címen, a rock@rockgyujtes.hu elektronikus postafiókon és a ROCK! Projekt 3515 Miskolc, Pf. 30. postai címen várjuk."

 

Hozzászólások

Nem vagy belépve. A hozzászóláshoz be kell lépni!

Hammer TV

 
MÖRK GRYNING - 15 év után új album jön a svéd black metalosoktól, dalpremier: Fältherren
2020. augusztus 12. (szerda) 18:35

Hinsides Vrede címmel október 23-án jelenik meg a 2016 óta újra aktív svéd Mörk Gryning hatodik albuma, elsőú előzetesként pedig máris itt a Fältherren dal. A stockholmi black metal brigád legutóbbi lemeze, a Mörk Gryning még 2005-ben jelent meg, aztán 11 éven át szünetelt a zenekar. A friss albumot Sverker Widgrennel rögzítették a stockholmi Wing stúdióban, Carl-Gustaf Bäckström dobos játéka csaupán a Black Spirit dalban hallható, amelyben amúgy Jonas Bernt basszer mellett Laura Ute is énekel. Johan "Aeon" Larsson, aki a koncerteken billentyűzik, a For Those Departed és az On The Elysian Fields számokban zongorázik az új lemezen. "Büszkén jelenthetjük be, hogy végre kiadás előtt áll az új albumunk. Sokat kellett várni rá, mi azonban épp olyan éhesek vagyunk, mint bármikor. A lemezanyag egyenesen leás a bandánk leglényegéig: brutális és melodikus, sötét és euforikus..."  ...

ARMORED SAINT - Klippremier, az első dal John Bushék új albumáról: End Of The Attention Span
ARMORED SAINT - Klippremier, az első dal John Bushék új albumáról: End Of The Attention Span

Punching The Sky címmel október 23-án jelenik meg a legendás amerikai power metal banda, az Armored Saint új stúdióalbuma, a 2015-ös Win Hands Down lemez utódja. A reggel már bemutatott...

KORI - Klippel az első dal a P. Box, Omen zenekarokból ismert Koroknai Árpád új csapatától
KORI - Klippel az első dal a P. Box, Omen zenekarokból ismert Koroknai Árpád új csapatától

Tegnapután címmel és egy klip kíséretében hozta ki első dalát a Kori, az ex-P. Box énekes, Koroknai Árpád (ex-Omen, Szfinx) új formációja. Ez a szám Kozma Norbert gitáros (Rúzsa...

DESOLATOR - Stockholmi death metal, az új dalban Karl Sanders a vendégük
DESOLATOR - Stockholmi death metal, az új dalban Karl Sanders a vendégük

Sermon Of Apathy címmel szeptember 4-én jelenik meg a svéd Desolator második albuma, amelynek harmadik előzeteseként a The Great Law Of The Dead nótával lehet ismerkedni. A szám...

ATAVISTIA - Hozzánk is jönnek majd a Finntroll és a Skálmöld társaságában
ATAVISTIA - Hozzánk is jönnek majd a Finntroll és a Skálmöld társaságában

Egészen friss, tegnapi hír, hogy a szeptember 18-án megjelenő Vredesvävd (Wrath-woven) albumának jövő tavaszi Európa-turnéjával Budapestre is eljön a Finntroll. A koncert a Dürer...

TALES OF EVENING - Megvan az új basszusgitáros, már készül a klip egy friss dalhoz
TALES OF EVENING - Megvan az új basszusgitáros, már készül a klip egy friss dalhoz

Az elmúlt hét végén forgatta le legújabb dalának videoklipjét a szimfonikus metalt játszó Tales Of Evening. A Csak én látom című szerzemény a 2021-ben megjelenő ötödik nagylemez...

Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS