ÉLŐ FÉM - Mono és Pozvakowski a Hajón!

2010. február 22. - A38 - Mono, Pozvakowski

2010. március 28. (vasárnap) 12:12 | utoljára módosítva: 2010. március 28. (vasárnap) 12:14

A felettébb izgalmasan induló idei koncertidény keretén belül örömteli esemény volt az 1999 óta létező japán noise/poszt/experimentális rock zenekar, a Mono immáron második budapesti fellépése. Az első ízben még 2003 nyarán nálunk járt csapat zenéje egyre több embert hódít meg Magyarországon is. Ráadásul a belépő ára megdöbbentően alacsony volt és nyilván emiatt is sokan tiszteletüket tették a Hajón aznap este. A nyitás feladata - akárcsak az első pesti fellépés alkalmával - a Pozvakowskira hárult, és az új albumra készülő hazai gárda fel is adta a leckét az egybegyűlteknek… egy részüknek legalábbis.

Fotó: www.soundofjapan.hu
 

 







A Pozvakowski zenéje nem éppen könnyen emészthető, és ezen a tényen ezzel a műsorral sem szándékoztak változtatni. Nem mondhatnám, hogy manapság unikumnak számít, ha egy zenekar vetítésekkel él a koncerteken, a Pozva gárdája mégis sajátosan oldotta meg ezt a feladatot, ugyanis öreg vetítőgépeket állítottak csatasorba. A leforgatott felvételek se voltak érdektelenek, de őszintén szólva a zörgő-forgó régi masinák látványa figyelemfelkeltőbb volt.

Maga a zene pedig… Aki még nem hallotta volna, zajos, experimentális hangfüggönyöket kell elképzelni távol a hagyományos felfogásoktól, közel a zenei avantgardizmushoz. Ebbe a tömény hangszeres masszák éppúgy beletartoztak, mint a tisztább betétek, de akár a hegedűvonóval való basszusozás is. Papíron nem hétköznapi produkció, bár mostanság a nem hétköznapi válik egyre inkább hétköznapivá.

Az instrumentális zenét játszó japán Mono a szigetország egyik legizgalmasabb művész-társulata, s e hosszú turné egyik állomásaként hozzánk is ellátogattak. Több forrásból is táplálkozó zenéjük előadására leginkább a „bensőséges” és a „mélyen átélt” jelzők alkalmazhatók. A három úriember és az egy hölgy a teltházas hajó közönsége előtt egy tűzzel, szenvedéllyel teli műsort adott olyan zenével, amit ilyen formában csak ők játszanak.

A Mono zenéje olyan mintha rock hangszerekkel előadott klasszikus zenét hallanánk, vagy rockba öntött klasszikus művekkel találkoznánk. Ez persze leegyszerűsített definíció, hiszen a zene számos hatásból táplálkozik, de egy olyan egységes egészet képez, mely elbírja ezt a talán kissé sommásnak tűnő meghatározást.

 



A két gitáros – Yoda és Takaakira „Taka” Goto – ülve foglalt helyet, Tamaki bőgőslány pedig kettejük között. Mind a négyen, de különösen Goto, nagy beleéléssel játszottak, az említett gitáros a színpad jobb szélén ülve szinte eggyé vált hangszerével, a dallamok hullámzásával együtt mozgott. Arcából nem sokat lehetett látni, de az átszellemültség nyilvánvaló volt. Párszor térdre is esett, úgy csiholta, nyűtte hangszerét. A többiek külsőre visszafogottabbak voltak, de a zenében való „benne élés” esetükben sem volt megkérdőjelezhető.

Dalaik, melyek közül a legtöbb a Hymn To The Immortal Wind albumról szólt, hosszú folyamok, többnyire finom pengetésekkel kezdődnek, majd fokozatosan kiteljesedve csúcsosodnak ki, mely ponton szinte metal súlyosságúvá dagadnak. Gitárjaik nagyon sajátosan szólnak, számomra úgy tűntek kissé fémesnek, hogy a zene távolról sem metal, ugyanakkor a hangulat, a klasszikus zenékkel rokon monumentalitás, a – cseppet sem giccses – pátosz, sőt a bizonyos epikus metal zenékkel való hasonlóság sem helytelenül meghúzott párhuzam.

Kompozícióik nagyon szép gitárdallamokból épülnek fel, melyek érzelemgazdagsága, hangulata, szépsége az, ami nagy hatással van a hallgatóra, s ehhez járul még az élő játék közvetlen tapasztalata, a zenészek művészetük iránti odaadása, a szívvel teli előadásmód.

A Mono nagyzenekarral is fellép időről-időre, ami szintén élményszámba mehet, azonban az alapcsapat koncertje sem okozott csalódást. A zene körülbelül annyira volt japán, mint amennyire érezni lehetett a nyugati klasszikus zenék hatását, s mindennek a rock inkább csak a keretét adta. Kiforrott zenei intézmény a Mono az intézményesültség korlátai és megmerevedettsége nélkül.
M. P.


MONO - Live, A38, 2010





Fotók, további képek és egy másik beszámoló itt:
www.soundofjapan.hu


 

Hozzászólások

Nem vagy belépve. A hozzászóláshoz be kell lépni!

Hammer TV

 
PAIN OF SALVATION - Hivatalos klippel a nyár végén érkező album címadó dala: Panther
2020. augusztus 14. (péntek) 14:11

Panther címmel augusztus 28-án jelenik meg az új Pain Of Salvation album. A svéd prog metal csapat legutóbbi lemeze a 2017 januárjában kiadott In The Passing Light Of Day volt, azóta azonban visszatért hozzájuk Johan Hallgren gitáros, aki 1998 és 2011 között volt a Pain Of Salvation tagja. Az új lemez felvételét a frontember Daniel Gildenlöw irányította, együtt Daniel Bergstranddal (In Flames, Meshuggah, Devin Townsend stb), a keverést is együtt végezték el. A borítót André Meister készítette. Harmadik előzetesként a klippel kísért címadó dallal, a Pantherrel lehet barátkozni.   www.facebook.com/Painofsalvation   Daniel: "Több mint két éven át készült a Panther. Szükségét éreztem annak, hogy még távolabb kerüljenek a korlátok, mind zeneileg, mind hangzásilag. Hogy még több szemszögből közelítsünk a zenéhez, miközben nem veszítjük el a bandánk identitásának velejét. A szövegek...

JOLLY JACKERS - Új dalhoz készült a friss klipjük: The Underdog
JOLLY JACKERS - Új dalhoz készült a friss klipjük: The Underdog

Koncertklippel jelentkezik a a kelta rock/punkot játszó dunaújvárosi Jolly Jackers zenekar, amelynek képanyagát a Paddy and the Rats-szel közös februári turnén rögzítették a The...

PRIMAL FEAR - Hivatalos klippremier: The Lost & The Forgotten
PRIMAL FEAR - Hivatalos klippremier: The Lost & The Forgotten

Metal Commando címmel egy új stúdióalbummal jelentkezett pár hete a Primal Fear, a mai napon pedig bejelentették az idén őszről 2021 tavaszára átszervezett Európa-turnéjukat. Így hát...

SEETHER - A harmadik előzetes dal a nyár végi lemezről: Beg
SEETHER - A harmadik előzetes dal a nyár végi lemezről: Beg

Si Vis Pacem, Para Bellum (Ha békét akarsz, készülj a háborúra) címmel augusztus 28-án lát napvilágot a modern rock, post-grunge vonalas Seether nyolcadik albuma, a 2017-es Poison The...

JUNKIES - Már előrendelhető a 25 éves Káros lemez újra felvett verziója, friss szöveges videó: Félsz
JUNKIES - Már előrendelhető a 25 éves Káros lemez újra felvett verziója, friss szöveges videó: Félsz

Már előrendelhető a Junkies új kiadványa: augusztus 28-án jelenik meg az idén 25 éves Káros az egészségre album újrakiadása - teljes egészében újra felvéve, digipak csomagolásban,...

EVANESCENCE - Új dal Lzzy Hale-lel és Taylor Momsennel: Use My Voice
EVANESCENCE - Új dal Lzzy Hale-lel és Taylor Momsennel: Use My Voice

Még tavaly novemberben mutattuk be az Amy Lee énekesnő vezette Evanescence-től egy klasszikus Fleetwood Mac dal, a The Chain átdolgozását, pár hónapja pedig az ötödik stúdióalbum első...

Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS