VOIVOD - Away művészete - könyvismertető

A VoiVod dobosának könyvéről

2010. január 29. (péntek) 17:34 | utoljára módosítva: 2010. február 21. (vasárnap) 16:04
A 217-es HammerWorld interjújában a VoiVod dobosa, Away említette ezt a könyvet -
Martin Popoff - WORLDS AWAY: VoiVod and the art of Michel Langevin - melyet egy kipróbált metal újságíróval hoztak össze. Popoff számos más metal tárgyú könyvet írt már, pl. Run For Cover címmel a Maiden borítókat festő Derek Riggs művészetéről is.
Away, azaz Michel Langevin a kanadai VoiVod dobosa, megannyi szöveg ill. koncepció kiagyalója, és persze az összes borító és illusztráció festője. Művészete, akárcsak bandája zenéje, felmérhetetlenül nagy hatással volt a metal történelmére. Sztárok ugyan sosem lettek, az igazi úttörők sorsa jutott nekik, de legalább még ma is léteznek (még ha a gitáros Piggy 2005-ben elhunyt is).


Ez a közel 200 oldalas, nagy alakú, kiváló minőségű papírra nyomott könyv egyszerre művészeti album ill. interjúkötet, melyben nem csak Michel szólal meg, de a csapat többi tagja is, és mások, pl. az első lemezt kiadó Metal Blade főnöke, vagy Danko Jones, akinek Away szintén rajzolt pár dolgot, főleg pólómintákat.

Ugyan zenekari fotók, ilyesmik nincsenek benne, a képanyag tisztán Michel művészetét reprezentálja, a könyv így is a VoiVod története, s egyben a metal zenéé is. Hiszen a Kanada északi, francia anyanyelvű részéről származó csapat első albuma 1984-ban jelent meg, és attól kezdve az underground metal színtér kultikus bandái közé tartoztak. A könyv felöleli ezt a kb. negyed századot, ami azóta eltelt, és megannyi sztorin keresztül vethetünk pillantást mindarra, hogy hogy mentek régebben a dolgok a metalban. Egészen más világ volt még a ’80-as évek elején, mikor a heavy metal mozgalom igazán mozgásba lendült, a csináld magad szellemiség, a minden szinten érvényes alacsony költségvetések, a vad turné-élmények, minden itt van.

Természetesen mindezt egy olyan banda szemszögéből, amelynek tagjai kezdetben angolul is alig beszéltek (Michelnek máig megvan az a dallamos francia akcentusa), minden szempontból távol estek a fősodortól, és messze nyitottabb, intelligensebb szellemiséggel és változatosabb háttérrel érkeztek a nemzetközi színtérre, mint a metal csapatok túlnyomó része.


Persze a hangsúly Michel rajzain van, és a könyv bámulatosan mutatja be fejlődését. Portré is ez egyben egy rendkívül érzékeny művészről, akit mindig is végtelen őszinteség és szerénység jellemzett. Away nyíltan beszél hatásairól, de nyilvánvaló, hogy a francia képregényrajzoló, Druillet eme nagy rajongója teljesen sajátos, egyéni stílust alakított ki, már egészen korán. Az összes lemezborítóról megtudhatjuk, hogy készült, de nem csak technikai szempontból, hanem a körülményeket illetően is, és azok között vannak talán a legjobb sztorik. Pl. a kettes lemez, a Rrroooaaarrr idejében annyira szegények voltak, hogy egy kartondobozra festette a képet! Nem pizzásdobozra, de valami hasonló, amúgy kidobásra szánt csomagolóanyagra. A szellemi tartalmat, az üzenetet is megfejti a könyv, bár azt gondolom, Away minden műve magáért beszél. De tény, hogy minden album kapcsán rengeteg értékes és érdekes plusz infohoz jut az olvasó, ami pláne a Dimension Hatross meg a Nothingface kapcsán jön jól. J
 
Bár a tagok magánéletéről valójában nem sokat árul el a Worlds Away, az nyilvánvaló, hogy pályájuk zömében közelebb álltak ahhoz, hogy egy ufót lássanak, mint hogy egy nagyobb pénzösszeget. Amint Away az interjúban is jelezte, csupán mostanában jelent számukra valamirevaló bevételt a koncertezés, egyébként sokszor ő volt az egyetlen a bandából, aki nem a tönk szélén tengette napjait, tekintve, hogy képzett grafikusként más vonalakon is tudott dolgozni. A más bandáknak készített műveiből is sokat bemutat a könyv.
 
Egy sztorit még a sok közül el kell, hogy meséljek: a VoiVod épp Olaszországban turnézott, és az egyik városban a helyi előzenekar tagjaival átugrottak a koncert helyszíne melletti metalos pólóboltba. Ahogy az korábban Magyarországon is jellemző volt, mindenféle kalózpólót lehetett ott kapni, és köztük jó sok VoiVod-mintásat is, szóval Away munkáit. Persze mind hamisítvány volt. Away a rá jellemző szerénységgel megkérdezte az eladót, hogy kaphatna-e emlékbe az egyik VoiVod pólóból. A fickó hímezett-hámozott, hogy hát meg kell kérdeznie a főnökét, mire az előbanda egyik tagja ráüvöltött, hogy „b...meg, itt áll előtted a főnök”, és közben Away-re mutatott J
 
A megrögzött Voivodianokon kívül mindenkinek az érdeklődésére számot tarthat a könyv, akit a metal története mélyebben foglalkoztat. Viszont 49 dollár az ára, plusz pkg, és beletelik pár hétbe, mire kihozza a posta, szóval nem olcsó mulatság. Viszont a maga nemében páratlan kiadvány.
U. N.

www.voivodbook.com

Hozzászólások

[000364]
Knarrenheinz
Lesz esetleg egy magyar fordítása is ennek a könyvnek?
Nem vagy belépve. A hozzászóláshoz be kell lépni!

Hammer TV

 
CELLAR DARLING - Animációs klippel egy új dal az ex-Eluveitie zenészektől: Freeze
2019. április 19. (péntek) 09:31

The Spell címmel nemrég jelent meg a második albuma annak a Cellar Darling névre hallgató progos folk rock csapatnak, amelyben a svájci Eluveitie-ből 2016-ban kivált Anna Murphy énekesnő/tekerőlantos, Marlin Sutter dobos, valamint Ivo Henzi gitáros egyesítette erőit. Az új album (amely egy konceptanyag) itt a Freeze című tétel, amelyhez ugyanúgy Costin Chioreanu készített animációs videót, mint a korábbi négy nótához. "Mint jó páran már tudjátok, megjelent a második albumunk, amelynek káprázatos artworkjét Costin Chioreanu-nak köszönhetjük, akárcsak az új dalainkhoz készített csodás animációs klipeket. A The Spell lemez 13 dala révén szemtanúi lehettek egy olyan lány utazásának, aki beleszeretett a Halálba."     www.facebook.com/cellardarlingofficial   CELLAR DARLING - Freeze (a 2019-es The Spell albumhoz) CELLAR DARLING - Drown (a 2019-es The Spell albumhoz) CELLAR DARLING...

RAMMSTEIN - Borító és dallista a májusi albumhoz
RAMMSTEIN - Borító és dallista a májusi albumhoz

A Rammstein klipes dalát, a Deutschlandot nyilván ismered, de most már a május 17-én érkező új stúdióalbum borítójával és a komplett dallistával is lehet ismerkedni. A hetedik...

ACCEPT - Egy vadonatúj dal: Life's A Bitch
ACCEPT - Egy vadonatúj dal: Life's A Bitch

Egy Life's A Bitch című vadonatúj és máris meghallgatható dallal jelentkezett a német-amerikai metal legenda Accept. Az új nótát kislemezen is kiadták, a B oldalán a Restless And Wild...

SYMMETRY OF THE VOID - A Wolfheart főnökével készült az új dal, klippremier: Divine Serenity
SYMMETRY OF THE VOID - A Wolfheart főnökével készült az új dal, klippremier: Divine Serenity

Még tavaly januárban jelent meg a dallamos death metalt nyomató budapesti Symmetry Of Void első nagylemeze, a folytatáson pedig nem mással dolgoznak, mint a finn Wolfheart főnökével,...

VÁMOS ZSOLT - Jubileumi koncert, számos vendéggel: 50 év Lélekjelenlét
VÁMOS ZSOLT - Jubileumi koncert, számos vendéggel: 50 év Lélekjelenlét

Vámos Zsolt idén áprilisban tölti be az 50. életévét, valamint 30. éve, hogy koncerteken és lemezeken is egyaránt találkozhatunk gitárjátékával, szerzeményeivel. A kerek...

ALLEGAEON - Technikás death metal, albumpremier: Apoptosis
ALLEGAEON - Technikás death metal, albumpremier: Apoptosis

Apoptosis címmel megjelent a technikás, progos, melodikus death metalt játszó amerikai Allegaeon ötödik albuma, a 2016-os Proponent For Sentience lemez folytatása, amelyet teljes egészében...

Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS