MAYHEM - Csihar Attila nácikról, művészetről, mögöttes tartalomról

A Music-photocalypse.net interjúja

2010. január 27. (szerda) 15:28 | utoljára módosítva: 2010. február 21. (vasárnap) 16:12

Az extrém metal színtér legismertebb magyar alakja egyértelműen Csihar Attila, akit 1992-ben csábított Norvégiába a Mayhem zenekar, hogy Dead énekesük öngyilkossága után befejezhessék az azóta black metal alapművé fejlődött De Mysteriis Dom Sathanas albumot. Csihart a magyar Tormentor zenekar felvételei alapján szemelték ki, ám mire az igazi nagy black metal botrányok lezajlottak Norvégiában - templomgyújtogatások, emberölés, Euronymous gitáros meggyilkolása, majd a tettes, a Burzum-főnök Varg Vikernes lesittelése -, Attila már ismét itthon vegetált, alig-alig jutva friss infókhoz. Közben a Plasma Pool, az Aborym, a Korog, majd a Sunn O))) soraiban alkotott, de a Keep Of Kalessin-ben is kisegített, 2004-től pedig újra ő a Mayhem énekese.
A 2008-ban kilépett Blasphemer gitáros helyén jelenleg két turnégitáros is penget, és ez a Mayhem felállás várható az idei pécsi Rockmaraton fesztiválra is. Viktoria Maksimovich a legutóbbi skandináv turnén interjúzott Attilával a music-photocalypse.net honlap számára, amelynek szerkesztői örömmel engedélyezték a magyar változat felhasználását a hammerworld.hu számára. Ezúton is köszönjük!  


 

Hollandiából jöttök, ahol az egész bandát letartóztatták, mivel állítólag ripityára vertetek egy hotelt. Mi is történt pontosan?
 
„Számos probléma volt azon a turnén: a szervezéssel, a promoterekkel, például. Ami történt az nem is az első eset volt az évben. Egy promoter megkeresett, mi beleegyeztünk a turnéba, aztán jött egy sor egyeztetés. Viszont még 2-3 nappal a tervezett berepülés előtt sem kaptunk jegyet, járatszámot, és a ’promoter’ fickó is felszívódott. Annyit tudtunk csak, hogy családi zűrjei vannak, de a repülés okézva, de a másik számítógépén, vagy telefonján, amit viszont blokkoltak, még üzenetet sem tud küldeni. Aztán fel is szívódott. Nem tudtuk mit tegyünk, de alapból el kellett volna halasztani a turnét.
 
De volt egy csomó más megállapodásunk, és a klubok is paráztak. Igyekszünk nem lemondani bulikat, és még így is azt mondtuk, hogy b…meg, menjünk, nyomjuk le a turnét. Intéztünk magunknak repülőjegyet, ez egy napos melóm volt, úgy 20 órán át tartott, miközben ezer más feladatom is volt, szállítás megszervezése, alapok bérlése – tudod, hogy minden összeálljon. Szóval, a legutolsó napon mi magunk szerveztük meg a turnét.
 
Persze, hogy a turné némiképp el lett kúrva, nagyon kicsi helyeken játszottunk. Noha a promoterek rendesek voltak, az általános lelkesedésünk mégis elég szerény volt. Aztáneljött az utolsó éjjel, és a srácok bulizni akartak. A hotel igazán lepukkant volt és olcsó. Nem tudom, hogy pontosan mi történt, én a szomszéd szobában aludtam, mert másnap Londonba kellett menjek, hogy a másik bandámmal játsszak. A zajra ébredtem, de addigra a másik szoba már romokban hevert. Úgy tűnt, mindenki bulizott egy jót, vagy levezette a feszültségét. Nem volt nagy ügy. De azért ott volt ez az apró szoba, meg a hatalmas rombolás. A düh és a mókázás keveredett valahogy.
Szerencsére korán reggel leléptem, így nem tartóztattak le. Az borzalmas lett volna, hiszen bulink volt a Grave Temple-vel. A hotelesek persze hívták a zsarukat, így a bandának az örsön kellett töltenie némi időt. És persze kifizetni a kárt. De az Interneten az egekig túlozták az egészet. Mintha egy újabb Armageddon történt volna. Ez olyan tipikus – az emberek imádják az ilyen szarságot, különösen ha a Mayhemről van szó. Egy más banda esetében senki nem törődött volna a dologgal, így viszont felfújták. Emiatt nem is akarnék több szót vesztegetni rá, és azt sem mondanám, hogy akkora ügy lett volna.”
 
A gitáros Blasphemer 2008 folyamán kiszállt a csapatból. Többek között azt mondta, hogy a csapaton belüli szerepével nem elégedett. Szerinted ezt miért érezhette így?
 
„Ez egy nagyon komplex sztori, ami hosszú ideje húzódott már. Mindig más gitárosokkal vetették össze, különösen Euronymous-szal. Elég sok szart kapott a sajtótól, a rajongóktól az évek során. De maximális respektet kapott a bandától, valójában ő volt a főszereplő, egy csomó anyag zeneszerzője volt. Nagyon jó és tehetséges gitáros. De néhányan nem úgy kezelték mint a Mayhem teljes jogú gitárosát, és ez egy idő után az idegeire ment. Csaknem tíz éven át volt a bandával. Tudod, az emberek változnak. Már más dolgok érdekelték. A barátnője portugál, vannak saját dolgai is, mi meg a Mayhemmel rendesen be vagyunk táblázva. Így aztán Blasphemer már nem akart a banda tagja lenni. Ez az ő döntése volt, nem a miénk.”
 
Mi a helyzet a mostani turnéfelállással, ahol Morfeus (Limbonic Art) és Silmaeth (Vorkreist) gitároznak? Ez a csapat marad a következő stúdiózásra is?
 
„Meglátjuk, mi lesz a zeneszerzéssel. A mostani felállással sokkal könnyebb színpadra állni, jobb a két gitáros hangzás. Régebbi dalokat is elővehetünk így. De majd a jövő megadja a választ, hogy mi is fog történni, milyen lesz a végső felállás.”
 
Valamennyit tudatok már foglalkozni az új témákkal?
 
„Természetesen kipróbáltunk már ezt-azt. De nem kapkodunk. A Mayhem amúgy sem az a csapat, amelyik kiad egy csomó lemezt. Az utóbbi 10 év során négy nagylemezünk készült el. Azt hiszem, hogy az új album sem lesz meg egyhamar. Addig ki sem adjuk, amíg 100 százalékosan elégedettek nem leszünk vele. Egy dalt viszont már kipróbáltunk, vagyis haladunk a dologgal.”
 
Most, hogy Varg Vikernes újra szabadlábon van, létezik bármiféle kapcsolat köztetek?
 
„Nem. Mióta börtönbe került, nincs kapcsolat. Nemrég én is hallottam infókat arról, hogy kijött onnan,és most hogy így mondod, ez már valóban meg is történt. Még a ’90-es években jó viszonyban voltam vele. Ugyanakkor nyilván nagyon kiakasztottak a tettei, amikkel nem értettem egyet. Másfelől meg mára már leülte a büntetését. Megérdemli a szabadságot, és hogy élhesse az életét. Hallottam, hogy új albumra készül – ez nagyon érdekes lesz! Szerintem egy nagyon tehetséges srác, és nagyon intelligens is. Ilyen emlékeim vannak róla. Nagyon udvarias is, meg kedves.”
 
Varg barátja voltál. Ha visszagondolsz a templomgyújtogatásaira, mi a véleményed róluk?
 
„Nos, akkoriban 16 lehetett. Más volt a színtér, más idők jártak. Akkoriban elég őrült volt ahhoz, hogy felgyújtson egy vagy két templomot. Egyfelől jó, ha kimutatod az ellenállásodat, másfelől talán nem olyan okos dolog a régi épületek lerombolása, mivel azok részei az ország kultúrájának. Egy kicsit bizonytalan vagyok a kérdésben. Ugyanakkor se nem sajnálom, sem meg nem tagadom ezt a dolgot.”
 
A templomégetések, az anti-kereszténység, a provokatív szövegek, a náci-szerű szimbólumok – mindez miről is szólt? Valamilyen reakciót akartatok kiprovokálni az emberekből?
 
„Szerintem a Mayhem esetében csak a zenekari mörcs-cuccoknál láthatsz náci szimbólumokat, ami valóban a provokáció része. Ennek nincs politikai tartalma. Egy időben menőnek tartottuk ezt: azok az egyenruhák, meg a II. világháború egyes aspektusai. Ha beleásod magad a történelembe, egy csomó érdekességre lelsz. Jómagam ellenzem a náci szarságot és semmi közöm a politikához. A Mayhem soha nem politizált a lemezein. De rengeteget olvastam azokról a spirituális és ezoterikus dolgokról, amiket a náci jelképrendszer és propaganda is alkalmazott.
A II. világháborúval kapcsolatban még mindig rengeteg a megválaszolatlan kérdés. Például, hogy kik álltak a háttérben? Anyagilag kik támogatták a nácikat? De erről sosem hallasz. Az emberek csupán egy adott részletre koncentrálnak, és annyi. Németország meg örökké szenved ettől a ’gonosz ország’ karmától. Közben nem ez volt az egyetlen ország a történelemben, amelyik egész népeket irtott ki.
 
Visszatérve a kérdésedhez, a pólómintáink között vannak amolyan német jelképek, de vegyük példának a keresztet. A történelem előtti időkig visszamehetünk, hogy a jelentését megfejtsük, hiszen a nap ezoterikus jele volt. Még a horogkeresztet is keleti kultúrákból vették át. Az árják eredeti gondolata az indiai mitológiából jött. Szóval a nécik, vagy akik a háttérben álltak, keményen belenyúltak ebbe a jelrendszerbe, de ebben nem volt igazán új elem, csak lopott ideológiák. Mindez egy kicsit provokatív nálunk, de jól passzol a Mayhemhez, ami ugyebár a káosszal és az univerzum negatív aspektusaival foglalkozik.”
 
Gaahl azt nyilatkozta, hogy a bandái leginkább a zene által hordozott üzenetekről szólnak, és nem magáról a zenéről. Ez a Mayhemnél is így van? Vagy nálatok minden a zenéről szól?
 
„Mindkettő. Elsődlegesen a zenéről szól, de egyértelműen van ott üzenet is. Az üzenet nagyjából mindig azonos, csak a nézőpont más. A legutóbbi lemeznél a sorok közt kiolvasható információk köré építettünk fel egy erős koncepciót. Az egyik rajongónk, aki mostanra jó barátom is lett, annyira beleásta magát a szövegekbe, hogy a különféle dalok sorai közt egy rakás kapcsolatot fedezett fel. Minden szövegben ott a természet, a vallás, a tudomány, a pszichológia, meg egy csomó minden más is. Mintha az első szöveg a külvilágról szólna, a második meg a belső világunkról. De bennük vannak a régi civilizációk, és szó esik a civilizáció végéről is. Hosszú ideje tanulmányoztam már a dolgokat, és két éven dolgoztam a szövegeken, mire elnyerték a végső formájukat.”
 
Látom, elég komolyan érdekel a mitológia és a civilizáció története…
 
(Attila egy vaskos könyvekkel teli nejlonzacskót mutat) „Nézd, ezeket mind ajándékba kaptam – imádom őket! (világtörténelemmel foglalkozó könyvek, sumér történelem, történelem előtti civilizációk, csillagászat – a címek alapján…) Úgy gondolom, hogy a hivatalos tudománynak előbb vagy utóbb szembesülnie kell a ténnyel, hogy ugyan mindezt megpróbálták eltitkolni a nagyközönség elől, de ez tovább már nem megy. A könyvek elérhetőek, és egyre többen olvassák el őket. Nézd meg az ókori építményeket: valahogy a csillagok állásához kapcsolva építették őket. És mindaz a tudás, ami a világon jelentkezett – csodálatos! És az a magas szintű technika! Még ma sem rendelkezünk olyan technikával, amivel reprodukálni tudnánk az ókori dolgokat. Mindez valójában meg is jelenik a Mayhem utolsó lemezén. Inspiráció gyanánt is nagyon bírom ezeket a könyveket. Ez nem csak a zenéről szól, mert számomra ugyan a zene az elsődleges, ez életem fő tevékenységi területe is, de a zene kapcsolódik ahhoz, ahogy a világot látom. Meg kell értenem, hogy ki vagyok, honnan is jöttünk, honnan származik az emberiség, mi is ez a létezés valójában? És miért van az olyan álideológiáknak, mint a vallás is, ekkora hatásuk az emberiségre? Szóval akad egy sor kérdés, de a hivatalos történelemkönyvekből csak annyit tudunk, hogy egy majom beköltözött a barlangba, majd ez a teremtmény piramisokat épített, és még ma sem tudjuk, hogyan csináljunk ugyanolyat.”
 
Visszatérve a Mayhemhez és a hagyományos norvég black metalos színpadi image-hez. Miért utasítjátok el ezt?
 
„Nem látom értelmét a tetemfestés használatának. Amikor először alkalmaztam, azt abszolút nem metalos bandák hatására tettem. De ez 25 éve volt. A festésben nincs semmi új, ami pedig a maszk-viselést illeti, annak mindig is sprituális jelentést tulajdonítottam, mint a sámánok és törzsi muzsikusok esetében. Használják az ilyesfajta arcfestést, de egész más értelemben. Amikor a ’80-as években elkezdtem zenélni a Tormentorban, már megvolt ez a sminkelős dolog, de nem másoltunk senkit. Egy mai turnén talán új külsővel, új ruhákban lépünk fel, akár minden este mást viselhetek, de ezzel csak azt jelzem, hogy milliónyi lehetőség van. De ez jó sok erőfeszítést igényelt, úgyhogy most inkább a váltás érdekel, a visszatérés a gyökerekhez. Nem is értem, hogy képesek emberek a jól bevett festést alkalmazni, mindenféle mögöttes tartalom nélkül. Az image-nek a létező üzenetet kell segítenie. Nem hinném, hogy a black metal kliséket vakon másoló csapatok messzire juthatnak, kell legyen saját, eredeti ötletük. Számomra ez alapvető fontossággal bír a zenélésben: folyamatosan keresed a kihívásokat, és valami újat hozol létre.”
 
Létezik olyan újabb generációs black metal csapat, amelyik bejön neked?
 
„Nem követem olyan alaposan a színteret. Egyébként a bandák zöme számomra már egy fiatalabb generációt képvisel. Tetszik, amikor van egyedi koncepciójuk, mint például a Carpathian Forestnek, akik egy totál beteg irányba mentek el, és azt nagyon bírom. A Shining néhány periódusa is érdekes volt. Tetszik néhány indusztriális metal csapat. De akárhogy is, a zenének kell, hogy értelme legyen, hogy kihívást jelentsen, a hallgató és a zenész számára egyaránt.”
 
Voltál valaha is kiakadva lemezkritikák miatt?
 
„Nem érdekelnek. Előkerültek persze teljesen téves nézetek a zenénk kapcsán. Valamiért sokan hiszik, hogy csak a rombolásról, a gyújtogatásról, az agresszióról szólnak a dalaink, de ez tévedés. Szerintem a zenénk művészi produkció, és így azt különböző szinteken kell értelmezni. Mélyebbre kell ásni a szövegekben, a részletek mögé lesni, és akkor talán láthatóvá válik végül a mögöttes koncepció is."

 
Az interjút készítette: Victoria Maksimovich - www.music-photocalypse.net
Köszönet Corneliának és Jana Blomquistnek a segítségért!
Angolul itt olvashatod el: Attila interjú


www.thetruemayhem.com

 

 

Hozzászólások

[003251]
apolo
front14.hu
[003230]
apolo
németország valóban egész népeket írtott ki,kedves attila?akkor izraelben kinek tetszett koncertezni? a vikingeknek?a zsidókat történelmük során már vagy tucatszor kiírtották-persze rosszindulatból-és most többen vannak és befolyásosabbak mint valaha.több mint elgondolkodtató... más népeket tényleg kiírtottak,azok általában eltűntek és asszimilálódtak.ajánlott-kuruc.info-holokauszt vita
[003229]
apolo
nietzsche,elnézést...
[003228]
apolo
ajánlom szíves figyelmetekbe a magyar heldentod zenekart,persze ha nem a politikailag korrekt,elhatárolódós,csak zúzás,sátán,sör tipusu black metalt kedvelitek.amúgy csihar nem egy hülyegyerek,tetszik az ókori kultúrák és a vallástörténet iránti érdeklődése és szerintem nietsche-t sem veti meg,de a szavaiból érezhető az óvatosság,nyílván az agyhalott antifák párszor már bekóstolták.olvassatok antidogma.hu-t.
[002603]
apolo
információgazdag és tabumentes burzum interjú és sok más fehér embernek való okosság itt-antidogma.hu
[000291]
szasza666
áhhh ez király.
köszönjük!
Nem vagy belépve. A hozzászóláshoz be kell lépni!

Hammer TV

 
IRON MAIDEN - Karácsonyi Eddie-sztori a brazil rajzfilmes rajongótól
2017. december 13. (szerda) 19:28

Val Andrade ugyebár az a remek grafikus Brazíliából, akitől már bemutattunk jó néhány klasszikus Iron Maiden nótához készített rajzfilmes klipet, Val legújabb munkája egy karácsonyi videó, amely már a harmadik a sorban. Ezúttal a Killers albumos Prodigal Sond dalhoz készítette el a klipet. Val Andrade hivatalos Youtube csatornáján megtalálod az összes videóját.   IRON MAIDEN - Karácsonyi üdvözlet 2017 IRON MAIDEN - Karácsonyi üdvözlet 2016 IRON MAIDEN - Karácsonyi üdvözlet 2015 IRON MAIDEN - Holy Smoke (The Tales Of The Iron Maiden) IRON MAIDEN - The Aftermath (The Tales Of The Iron Maiden) IRON MAIDEN - Karácsonyi üdvözlet 2016 IRON MAIDEN - The Wicker Man (The Tales Of The Iron Maiden) IRON MAIDEN - Run To The Hills (The Tales Of The Iron Maiden) IRON MAIDEN - Flight Of Icarus (The Tales Of The Iron Maiden) IRON MAIDEN - Powerslave...

NICE ONE BABE - Új klip és dal a zalaegerszegi csapattól: Parallel Universe
NICE ONE BABE - Új klip és dal a zalaegerszegi csapattól: Parallel Universe

2018 elejére tervezi Parallel Universe című második lemezét a 2010-ben alakult, metalcore vonalas zalaegerszegi Nice One Babe, a címadó dalhoz forgatott klippel pedig máris...

GALACTIC COWBOYS - A Zombies dal kapott egy klipet; naná, hogy zombisat
GALACTIC COWBOYS - A Zombies dal kapott egy klipet; naná, hogy zombisat

17 évvel a 2000-ben megjelent Let It Go album után egy vadonatúj stúdióalbummal jelentkezett pár hete a prog metalos Galactic Cowboys. Az eredeti felállásban játszó houstoni négyes új...

NEVERMORE - Elhunyt Warrel Dane énekes
NEVERMORE - Elhunyt Warrel Dane énekes

Warrel Dane, a Nevermore és a Sanctuary énekese, a brazíliai Sao Pauloban hunyt el az éjszaka folyamán, halálának oka szívroham. Az énekes a második szólólemezén dolgozott éppen....

NEVERMORE - Elhunyt Warrel Dane énekes
NEVERMORE - Elhunyt Warrel Dane énekes

Warrel Dane, a Nevermore és a Sanctuary énekese, a brazíliai Sao Pauloban hunyt el az éjszaka folyamán, halálának oka szívroham. Az énekes a második szólólemezén dolgozott éppen....

WE SELL THE DEAD - Klipes dalpremier az ex-HIM dobos és az In Flames gitáros új csapatától
WE SELL THE DEAD - Klipes dalpremier az ex-HIM dobos és az In Flames gitáros új csapatától

Heaven Doesn't Want You And Hell Is Full címmel február 23-án lát napvilágot a debütáló albuma annak az új bandának, a We Sell The Deadnek, amit az ex-HIM dobos Gas Lipstick, az In Flames...

Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
HammerWorld Facebook oldal HammerWorld YouTube oldal HammerWorld RSS